Help!! Welk Menbit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jack01
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-11-17

Help!! Welk Menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 21:08

Onze B pony reageerde bijzonder sterk op het liverpoolbitje die we bij het tuig kregen. Deze eruit gehaald en er een bustrensje in gedaan. Pony was direct rustiger, dus de groom liep er naast
Terug gekomen van het ritje de Liverpool nagemeten, die was dus gewoon echt te groot! Nu op zoek naar een nieuw menbit dus, maar welk bit is nu het vriendelijkst? Pony is zacht in de mond maar erg fanatiek zodra hij het tuig ziet.
Zag een fijn rubber stangetje maar die had geen kinketting wat mijn man weer tegen staat...help!!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Help!! Welk Menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:46

Wat voor Liverpool was het? Gebogen, recht, met tongboog?

Als je de Liverpool in de goede maat probeert accepteert ponylief het waarschijnlijk beter. Je kunt ook nog experimenteren met waar je de leidsels vastgespt, in de bril of juist in de sleuf. Dat maakt ook nog verschil qua inwerking.

Heb je geen instructeur die je kan helpen?

Jack01
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Help!! Welk Menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 09:09

Gewoon aan de bril bevestigd. Liverpool met kromming, de ribbels naar voren.

Een bokkebitje of rubberbitje lijkt mij zachter.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Help!! Welk Menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:18

Het kan aan mij liggen maar als je de ribbels naar voren heb en het bit gaat een beetje kantelen omdat je de lleidsels opneemt dan komen de ribbels toch juist op de lagen of niet ??? Ik heb vroeger ook bit er verkeerd ingehad maar weet niet meer hoe het zat en kan het helaas niet nakijken heb nu een bit zonder ribbels .

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:19

Met rubber wel goed oppassen dat ze wel genoeg schuimen. Rubber in een droge mond kan wondjes veroorzaken.

Zouden er niet een soort bitfitters zijn voor menners? Dan kun je ze allemaal even testen en kijken waar je pony goed op reageert

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:21

nannyrana7 schreef:
Het kan aan mij liggen maar als je de ribbels naar voren heb en het bit gaat een beetje kantelen omdat je de lleidsels opneemt dan komen de ribbels toch juist op de lagen of niet ??? Ik heb vroeger ook bit er verkeerd ingehad maar weet niet meer hoe het zat en kan het helaas niet nakijken heb nu een bit zonder ribbels .


Ja volgens mij heb je gelijk, als de ribbels naar achteren zitten draaien ze omhoog naar het gehemelte van het paard. Als de ribbels naar voren zitten draaien ze over de tong :)

Je hebt ook wel zonder ribbels, ik heb een Liverpool met tongvrijheid ook zonder ribbels

unofficial79
Berichten: 192
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: achter de dijk

Re: Help!! Welk Menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:34

Bij een bit met ribbels doe ik ze naar voren. Wanneer je de leidsels dan aanneemt en je hebt je kinketting goed afgesteld, dan kantelen de ribbels naar voren en liggen ze niet op de tong.

Bij de ribbels naar achteren en het bit kantelt, dan liggen de ribbels naar boven.

Bij kleinere pony’s is vaak het probleem van de maat en dikte van het mondstuk. En veelal een kwestie van uitproberen wat de pony prettig vind. Die van mij lopen vrijwel allemaal op een naar boven gebogen Liverpool. Een zeem erom in het begin is vaak ook nog een oplossing

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Help!! Welk Menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:50

Ribbels moeten naar voren als je een zachte inwerking wilt hebben.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:38

Jack01 schreef:
Gewoon aan de bril bevestigd. Liverpool met kromming, de ribbels naar voren.

Een bokkebitje of rubberbitje lijkt mij zachter.


Ik heb er een die een liverpool niet accepteert, loopt prima op bokkebit.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Help!! Welk Menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:42

Mijn ponies lopen allemaal op een liverpool met 1 die er een bitlifter op heeft, die reageerde ook niet lekker maar loopt met de bitlifter een stuk fijner.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:08

rubber is stroef en heeft een vieze smaak. ik zou een liverpool bit proberen met de leidsels in de bril.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:32

Ik heb zeem om mijn menbitten geplakt. De dressuur rij ik met een half naar voren gebogen stang en de vaardigheid/marathon rij ik met een rechte liverpoolstang. Dit allemaal op advies van boyd excell.