Pony is onzeker buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Pony is onzeker buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 21:45

Hallo!

Mijn pony is voor de kar erg onzeker/schrikkerig buiten, niet zo heel erg, maar aangezien er vlak naast ons fietspad een 60 weg loopt, zou het wel fijn zijn dat ze wat rustiger word zodat ik niet met samengeknepen billen op de kar zit omdat ze weleens opzij wilt springen. :D

Nu ben ik opzoek naar iemand die haar buiten opnieuw ‘beleerd’, daar ik daar zelf gewoon niet genoeg ervaring voor heb.

Omgeving Katwijk aan Zee.

When you love what you have, you have everything you need.


jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:59

Heeft ze dit alleen buiten? Of ook op eigen terrein als ze aangespannen is?
Heeft ze dit ook als ze onder het zadel gereden wordt, of aan de hand, of naast de fiets? Als het dan ook zo is, ga dan eerst dat trainen. En met de menleidsels maar onder kar met haar 'wandelen', met haar voorop.
Sowieso moet ze heel goed naar je stem luisteren als je langs zo'n weg gaat mennen. Commando's, dus ho=ho of langzamer (net wat ze geleerd heeft). Maar ook moet ze geruststelling en correcties met je stem van jou aannemen. Je kunt immers niet even over de hals aaien om te belonen en het ontspannen uit te bouwen.

Als dat allemaal goed zit, dan met een ervaren menner/ men-instructeur een paar keer een lesje rijden buiten. Die kan je tips geven.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Pony is onzeker buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:19

Opnieuw beleren wil hier niet altijd bij helpen, je pony moet gewoon kilometers maken buiten zodat hij overal aan gaat wennen.
Sommigen blijven ook altijd wat onzeker/schrikkerig die moet je steun geven, dan moet hij erop vertrouwen dat als jij zegt dat het goed is het ook goed is, dat moet je opbouwen, angstig op de kar zitten is dan natuurlijk het andere uiterste.
Als je het eng vindt naast die weg en de pony daar niet vertrouwd, neem hem dan ergens anders mee naar toe waar je wel de ruimte hebt en ga daar rijden.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Pony is onzeker buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:17

Wat doe je met je aanspanning op het fietspad? Die hoort op de weg.

Dit is een kwestie van kilometers maken. Als je zelf twijfel met een instructeur. Instructeur is er niet alleen voor om je in de bak te helpen (daar ligt wel de basis), maar ook voor dit soort dingen.

Zit je zelf met vertrouwen op de bok? Rij je je pony fijn voorwaarts naar het bit toe? Loopt je pony fijn aan het bit? Wat doe je met je zweep als hij opzij dreigt te komen?

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Pony is onzeker buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:48

Als ze op het fietspad al met samengeknepen billen rijdt, lijkt mij de weg zelf eigenlijk geen optie :) .

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Re: Pony is onzeker buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 09:58

Bedankt voor de tips iedereen!

Ik rijd op het fietspad omdat op de weg rijden levensgevaarlijk is, het is een 60 of 80 weg, ik ga daar echt niet met mijn sulky tussen rijden. Daarom de eerste +- 4 km over het fietspad!

Met wandelen heeft ze dit eigenlijk nooit, afgezien van soms kijkerig oid. maar dat maakt mij niet zo heel veel uit. Ze is een tijdje ook gereden ohz, en ook toen was er nooit wat aan de hand (fietste er wel altijd naast, voor de zekerheid en toch extra veiligheid, ook tov m’n bijrijdertje, misschien dat ze daarom nooit geen spoken zag).

Nu moet ik er wel bij zeggen, dat m’n ouders ons in oktober mee hebben genomen een weekendje naar Leersum, ik moest daar verplicht met de kar gaan rijden van ze, door de bossen. En daar was niks aan de hand. Ze heeft zelfs nog nooit zo goed voor de kar gelopen. Ik weet wel dat we het kunnen, maar zodra zij 1 of 2 keer schrikt, komt bij mij angst opspelen dat we de weg op knallen. Heel stom, en het gebeurt waarschijnlijk nooit, het is een goudeerlijke pony, dat zie je hier ook weer terug: ze weerspiegelt mijn spanning en dat gaat soms steeds verder...

When you love what you have, you have everything you need.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Pony is onzeker buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:14

Mijn paard is (alleen) ook heel onzeker in het bos. Dat uit zich in het erf niet willen verlaten. 8 jaar geleden ben ik er hierdoor zelfs afgevallen en rug gebroken. Paard dacht namelijk 5 minuten na vertrek dat hij het toch niet chill vond alleen naar het bos en draaide 180 graden om. Gevaarlijke situatie dus. Ik heb eerst 2 jaar niet meer buitengereden. Toen af en toe een ander erop gelaten naar het bos, wat veel beter ging. Het lag dus ook aan mij, hij zag geen leider in mij. Als ik het al spannend vond, wat moest hij er dan van vinden…

Inmiddels rijden we sinds 4 maanden weer alleen buiten! Nooit durven dromen. Wij zijn verhuist en dat was, naast dat ik hier super happy ben en daardoor zelf beter in mijn vel zit, een goede reset voor mijn paard. Ik ben begonnen met wandelen, daarna erop, maar het eerste stukje loop ik er nog naast en ik stap pas op na 5 minuten als ik zie dat hij de spanning los laat. Dit gaat steeds beter en is een kwestie van gaan! Gewoon heel veel kilometers maken! Ik probeer echt 2x per week naar het bos te gaan, meestal ga ik 1x met stalgenootjes en 1x alleen. Ik stap ook pas op als ik zelf zeker weet dat ik hem vertrouwen kan geven.

Dus advies is denk ik gewoon heel veel kilometers maken.

B+12 L+4

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Pony is onzeker buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:14

Tja, het wordt moeilijk als jij spanning opbouwt en de pony gaat spiegelen, zit je een beetje in de bekende cirkel :) .
Angst is niet stom, daar kun je niets aan doen, dat heb je of dat heb je niet, ik ken het gevoel :) .

Je hebt niet de mogelijkheid om er een pony van iemand anders te rijden die gewoon meer ervaring heeft dat die bijna nergens naar kijkt, zodat jij je zelfvertrouwen wat op kunt krikken?

Je woont wat ver weg, is heel jammer, want wij hebben hier wel de ideale pony daarvoor staan, wij hebben er 2 waar ik alleen mee weg ga, maar zeg er direct wel eerlijk bij dat we ook pony's hebben waar ik niet alleen de weg mee uit ga en ook nooit zal gaan :D .

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Pony is onzeker buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:27

Naast dat het km maken is en aan je eigen spanning werken.

Ik neem aan dat je tijdens het wandelen naast/bij het hoofd loopt toch? En bij het rijden geef je aan dat je ernaast fietst. Voor de wagen is zij dan degene die voorop moet lopen zonder een mens om zich aan op te trekken. Sommige pony's trekken zich daar niets van aan, anderen vinden dat in het begin toch even lastig. Als tussenstap zou je dan met het wandelen in andere posities gaan oefenen of aan de lange lijnen/lange teugel naar buiten gaan. Dan heb je al wel dat je pony kan wennen aan zelfstandig lopen, maar bouw je misschien iets minder spanning op omdat je zelf lekker met je voeten op de grond staat en zo ook wat minder afhankelijk bent van de bewegingen van je pony.


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Pony is onzeker buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:29

Kun je niet samen met een instructeur kilometers gaan maken? Zo iemand kan jou door eventuele spanning heen loodsen en je leren hoe je het aanpakt. Tot je op den duur weer alleen kan.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Pony is onzeker buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:40

Groot gelijk dat je veilig op het fietspad blijft.
Op het moment dat ik het zelf even niet meer zie zitten vraag ik meestal ook even iemand die het wel durft om het over te nemen. Zien dat het goed gaat en er niks aan de hand is geeft vertrouwen voor jou en de pony.
Zit er niet iets van een menvereniging bij je in de buurt ?

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Pony is onzeker buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:53

Ik geef je gelijk dat je hier niet mee de weg op ga, maar als zelfs het fietspad een probleem is zou ik er helemaal nog niet mee de openbare weg op gaan zonder hulp.

Het probleem ligt waarschijnlijk grotendeels bij jou, dan moet je daar aan werken. Instructeur mee en kilometers maken.
Als eigen huiswerk kan je alvast aan de lange teugel lekker naar buiten.

Ik heb er eentje die wat spooky is, aan de hand, in het 2span en naast de fiets gaat prima. Maar zodra die voor mij uit moet in zijn eentje (enkelspan of aan de lange teugel) moet ik verdraaide scherp zijnn zonder spanning op te bouwen. En dat is verdraaide lastig.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:10

ik neem aan dat je met oogkleppen rijdt. heb je ze niet te "eng" staan zodat je pony niet goed kan zien wat er om hem heen gebeurt ? zet ze eens wat wijder om te proberen.
je schrijft dat hij onder het zadel dit gedrag minder tot niet had. daar kon ze misschien beter alles zien met gewoon hoofdstel en beter inschatten.
en inderdaad vaak tussen de lange lijnen langs de weg om te oefenen en vertrouwen op te bouwen.
en laat iemand anders hem eens rijden die niet angstig of onzeker is.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Pony is onzeker buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:42

Ik begrijp van ts dat ze in de vakantie heerlijk in het bos heeft gereden, dus het rijden zelf is het probleem niet, de angst dat de pony de weg op schiet is het probleem.
Tja en onder het zadel met een klein ruitertje erop die ontspannen is en ook nog een fiets ernaast, is toch een heel andere situatie.


xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Re: Pony is onzeker buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 21:10

Bedankt iedereen voor de reacties, er zitten echt hele goede tips tussen!

Het probleem ligt inderdaad bij mij. De titel had beter kunnen zijn: 'Baasje is onzeker buiten.' :D Ik ga opzoek naar een fijne instructeur die mij erdoorheen kan loodsen, en gaan we inderdaad veel km's maken. :)

Ik rijd haar zonder kleppen, omdat ik het fijn vind voor haar dat ze wat rond kan kijken. (De keer dat ze een kleppenhoofdstel om had (was wel met wandelen) schrok ze best wel van dingen, maar misschien dat ik dat nu toch maar eens beter weer kan gaan proberen, we zijn nu al wel weer een tijd verder. Misschien is ze er nu wel klaar voor!)

Nogmaals bedankt iedereen!

When you love what you have, you have everything you need.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers