Dressuur en Vaardigheid 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-18 09:30

De extra tijd na de proef is 10 min om na te bespreken met de jury.

Super leuk!
Op 6 mei
Dressuur & Vaardigheid
In Someren

Voor iedereen geschikt.
Elk niveau/aanspanning!

Samengestelde proeven kunnen ook.
En nabespreken met de jury v.d. proef zit er nu ook bij.
Ideale training dus als soort van proefgerichte clinic.
En de gewone dressuurproeven kunnen ook meetellen voor winstpunten.

Om aan te melden graag even een mail sturen naar:

info@hetkeelven.nl

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:39

Gefeliciteerd allemaal weer met de resultaten!


hrhr schreef:
Even ons concours onder de aandacht brengen :)

CH Joure 20 mei

Op zondagmiddag 20 mei hebben we mennen op ons concours in Joure. Dit jaar niet alleen mendressuur, maar (bij voldoende deelname) ook vaardigheid.


Heb al ingeschreven voor de vaardigheid met twee pony’s, super leuk, eindelijk eens vaardigheid in de buurt +:)+ .

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:30

Kom hier ook stiekem even binnenvallen, is altijd wel handig om even te volgen!!
Voor Joure heb ik me ook opgegeven met Beer, dan in de dressuur, ik durf nog geen vaardigheid te starten haha, maar das wel het idee voor 2018 ;)

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:01

Leuk! Joure staat hier ook op de planning, even inschrijven van de week.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

hrhr
Berichten: 24
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:25

Wat leuk dat jullie in Joure komen starten! :)
We kunnen nog wel wat deelnemers gebruiken, dus neem gerust mencollega’s mee!

F_inley

Berichten: 6396
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:50

Dacht zal even kijken maar is 225 km enkele reis dat is iets teveel van het goede ;)

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:26

Ik moet nog even na denken of ik Deedee enkelspan start, Benno en Deedee 2span start of een combinatie van van alles.
Ik wil niet te veel omspannen, dus denk 2span. Misschien wel 2span dressuur, 2span vaardigheid en beide enkelspan vaardigheid, maar dan moet ik wel een groot mee, want alleen met omspannen word dat hem niet (kan wel, maar ga voor mijn lol op wedstrijd, niet om alleen maar te rennen).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

hrhr
Berichten: 24
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:05

F_inley schreef:
Dacht zal even kijken maar is 225 km enkele reis dat is iets teveel van het goede ;)

Echt?? :D :P

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:32

Even een vraagje tussendoor! Hoeveel van jullie doen 2 proeven dressuur en 2 keer een parcour vaardigheid. Merk je dat je pony dit kan? Of paard natuurlijk...
Ik zit erg te twijfelen om naast mijn 2 dressuurproeven nog een vaardigheid parcourtje te doen, maar ben ook wel bang dat dit teveel voor hem is. Maar ik ben ook nogal snel te voorzichtig haha.
Merken jullie dat de paarden minder lopen dan wanneer je bijvoorbeeld het apart doet? Dat je zeg maar de ene keer het ene doet en de andere keer het andere?

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:43

Als jouw paard of pony gewoon normaal getraind wordt en een uur les aan kan, dan kan hij ook best 2 dressuurproeven (+/-2x8 minuten) en 2 vaardigheidsparcoursen (+/-2x4 minuten) lopen.
Een en ander natuurlijk wel afhankelijk van hoe lang je losrijdt, hoe lang er tussen de dressuur en vaardigheid zit en hoeveel spanning jullie samen hebben op wedstrijd.

Mijn schimpie kon soms de tweede dressuurproef wat tammer aanvoelen. Zeker toen we pas net begonnen. Dan dacht ik ook "ojee... is ze moe?" Maar zo gauw die tuttebel dan de pionnen zag voor de vaardigheid was alle "moeheid" verdwenen als sneeuw voor de zon :+ .

Je zou ook best eens een vaardigheidsparcoursje kunnen rijden na 2 dressuurproeven. Dan merk je vanzelf hoe dat gaat.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

happytime

Berichten: 1241
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:14

jollie"; ik rij meestal maar 2x dressuur en 1x vaardigheid,meestal zit er tussen de dressuur en vaardigheid nog wel ruimte om ff rusten

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:16

Ik had begrepen van iemand anders dat je zelf kunt kiezen wanneer je de vaardigheid start, dus je zou bij wijze van dan toch kunnen zeggen, een uurtje rust, en dan pas vaardigheid starten. Zou dat kunnen? Ik wil inderdaad niet 4x rijden, dat vind ik echt teveel. Maar vind het nogal spannend om een eerste keer vaardigheid te starten.
Ga volgende week zondag eerst een kijken tijdens de wedstrijd in hippolythushoef hoe het een beetje gaat enzo.

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:35

Dat is per wedstrijd verschillend. Bij sommige wedstrijden start je de vaardigheid volgens een startlijst. Maar meestal is het idd op aanmelding.
Dan kun je er dus voor kiezen je paard even voor de wagen weg te halen en na een uurtje weer in te spannen. Moet je even navragen bij de organisatie.

Overigens vind ik zelf dat je verschillende manieren van vaardigheid rijden hebt. Of je doet gewoon een lekker drafje, mooi dressuurmatig door de poorten voor de ervaring. Of je racet er zo snel mogelijk tussendoor met een hoop gesleur om maar te kunnen winnen. En alle versies daar tussenin.
Die eerste versie is imo niet heel belastend voor een paard (lichamelijk dan) en daar hoef je je niet echt zorgen om te maken. Het is net je eigen instelling.

Vooral veel plezier hebben :)

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:39

Super heel erg bedankt! Je hebt inderdaad gelijk, lol met je knol gaat natuurlijk helemaal voor! En dat betekend dan natuurlijk ook voor het paard. Ik zie veel filmpjes op youtube voorbij komen dat het inderdaad echt racen is, maar gewoon rustig aan mag dan ook? Zit je niet met een tijdgrens?
Ben graag wel goed voorbereid hihi :)

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:52

Ja. Je zit wel met een tijdsgrens. Je krijgt strafpunten voor tijdsoverschrijding. Maar... dat gezegd hebbend: als je voor de ervaring gaat, voor het opleiden van jouw paard en jezelf, dan zou ik die tijd (en evt ook je winstpunten) gewoon even vergeten.
Eerst maar eens foutloos zonder ballen rondsturen. Dan komt daarna vanzelf die tijd wel.
Je kunt beter wat tijdsoverschrijding hebben dan 2 ballen (=6 strafpunten).
Maar dat is mijn mening hè ;) .

Oh en toevoeging: als jouw paard of pony een vlotte draf heeft van zichzelf, dan red je een vaardigheid in de L ook prima in draf hoor. Sterker nog: soms kun je in draf beter sturen en knapper draaien dan in galop als je paard nog kracht mist.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:55

Ah super! Heel erg bedankt voor de hulp! Daar kan ik wat mee! Toppie :)

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:06

In draf kan ik niet binnen de tijd rijden met mijn mini. Moet zeker 3/4 galopperen om het te halen. Maar heb het idee dat twee keer dressuur soms zwaarder is dan vaardigheid. Zelf heb ik er dit jaar voor gekozen het niet meer te combineren maar dat is ook omdat ik vaak twee paardjes start en het mij te druk en duur wordt om dan 4 starts per paardje te doen.
Als ik het goed heb rijdt Joliej ook met kleintjes.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:22

Ja haha dat klopt ;)
Wij kennen elkaar wel hahaha

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:24

Ik heb volgende week ook in Hippo.
Je kan daar je zelf melden als je klaar ben om vaardigheid te starten (vanaf het moment tot ze beginnen, en willen wel de ring graag ongeveer gelijk met de dressuur sluiten als dat lukt). Dus afhankelijk van de lijst kan je makkelijk je pony even uitspannen en later weer inspannen.

Mijn pony's voelen soms de 2e dressuur proef wel eens wat minder fris, maar eenmaal tussen de pionnen doen ze het in eens weer ;) . Zeker als ze het spelletje kennen.
Met mijn grote maatse shetten red ik het meestal wel met een stevige draf in de L (rij alleen nog L 2span, enkelspan mag ik geen L meer).
Foutloos is lastiger dan binnen de tijd, en tijd strafpunten tellen minder hard dan balletjes. Dus je zelf niet gek laten maken maar er gewoon lekker doorheen sturen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:26

Nee met een mini wordt dat wat lastiger denk ik. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Wat ik wel zie: soms rijden mensen flink door in galop. Dat ziet er heel snel uit. En toch is degene die draaft maar superstrak en kort draait dan sneller (ondanks dat het er langzamer uit ziet).
Naar mijn mening is de meeste winst dus te halen door netjes strak te sturen. Maar dat is ook juist het lastigste natuurlijk. En makkelijker gezegd dan gedaan.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:23

Maar helemaal met iedereen eens dat foutloos veel belangrijker is dan snelheid. Ik ga in Hippo starten met King die ook nog maar 1 keer eerder een vaardigheid parcours heeft gedaan dus ga ook voor de ervaring en proberen netjes rond te sturen :j .

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:33

Niet eens een mening alleen maar eigenlijk zoals het hoort Assie; vaardigheid draait niet om snelheid, maar om zo min mogelijk meters maken, ofwel idd krapper/strak maar vooral vloeiend sturen, de 'vaardigheid' van menner en paard/pony testen. Als je hard gaat ga je vaak de langere lijnen, en veel schakelen is voor velen weer lastig want teveel tijd gaat verloren met terug schakelen als het te lang duurt voor ze weer terug in draf zijn, dan zijn onervaren spannen sneller met een vlotte draf in constant tempo.

Met mini's is het idd altijd weer even lastig met de korte beentjes, dan heb je idd niks aan van die lange lijnen parcoursen waar je niks in kan halen. Een uitdagend parcours heeft mooie lijnen waar variatie in is om zelf te kiezen om bijv strakker te kunnen rijden.

Maar opleidingsgericht idd lekker niet op die tijd letten maar vooral zorgen dat ze mooi naar de hand blijven lopen zodat je een fijn en stabiel stuur houd. En vooral plezier hebben samen. :D

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

its_laraa

Berichten: 961
Geregistreerd: 30-01-12

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:36

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend had ik wedstrijd in Lexmond. Heb alleen vaardigheid gereden en Hans Zumbrink was de jury. Nu heb ik 1 rondje met Vivian gedaan daarna een rondje tweespan en toen 2 rondjes met Rosa, maar bij mijn 2e rondje zei Hans dat je maar 4x mag starten op een wedstrijd, hij dacht dat het laatste rondje mijn 5e rondje zou zijn. Nu dacht ik dat je pony maar 4x mag starten op een dag. Uiteindelijk hebben we het niet meer besproken omdat het mijn 4e rondje was.

Nu heb ik het reglement erbij gepakt en daar staat het volgende:
Tijdens een dressuurwedstrijddag en tijdens een
vaardigheidswedstrijddag mag een paard, al dan niet met dezelfde
deelnemer maximaal 4 keer worden gestart met de volgende
beperkingen; een combinatie mag maximaal 2 keer starten (exclusief
finale of Kür op muziek of barrage)

Maar wat word als 1 start beschouwd? 2x dressuur of 2x vaardigheid. Want zoals ik het lees staat er dat je maar met een combi 2x mag starten maar als je 2x vaardigheid en 2x dressuur start heb je toch 4 starts?

Ik kom er dus niet helemaal uit?

Yero, €Rosa, €VivianKjidde
Youtube kanaal: Vilaro https://www.youtube.com/channel/UCGsuR_D3FKoLa6f6oakBHGQ

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:51

Voor zover ik het weet is dat per discipline. Dus 2x dressuur en 2x vaardigheid met een maximum van 4x lopen per paard.


Oja.. helemaal vergeten.
Ik moest nog even reclame maken voor onze d/v wedstrijd. 2 juni in 't Zandt. Veel noordelijker wil het niet in Groningen, maar... het is een gezellige wedstrijd en we gaan weer leuke prijzen regelen :D

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:58

Het staat er wat onhandig denk ik. 2x dressuur en 2x vaardigheid mag ook. Maar niet 4x dressuur of 4x vaardigheid met het zelfde span.
Zoals jij gestart ben mag imo gewoon. Geen pony vaker dan 4x en geen combinatie meer dan 2x in 1 discipline.

Er staat ook ergens dat pony onder de 120cm geen Z mogen in het enkelspan of tandem. Maar er staat niet bij dat dat alleen voor de marathon geld, dus volgens het reglement zou ik nooit meer Z(dressuur en vaardigheid) mogen met mijn pony's.
Terwijl enkelspan L en M onder de 110cm staat er wel duidelijk bij dat het om (mini)marathon gaat.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 0 bezoekers