X koetspaard durft het bos niet in.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

X koetspaard durft het bos niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 14:20

Probleem,onze ruin van 22 durft het bos niet in.Buitengebied geen probleem bos niet.Bij zijn eerste eigenaar heeft hij voor de koets gelopen en bij zijn tweede eigenaar is hij nooit naar buiten geweest.Nu hoorde ik van iemand dat hij misschien met oogkleppen voor de koets heeft gelopen en omdat hij nu dus alles kan zien het bos niet in durft.Hij is wel kijkerig en ziet alles.Heeft iemand van jullie misschien een tip wat te doen.We willen natuurlijk het liefst met hem het bos in.Is geen moeten hoor.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.


vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: X koetspaard durft het bos niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:24

Ms een andere oorzaak:gelet op zn leeftijd kan het ook zijn dat hij slechter ziet en daarom in t bos, waar er minder lichtinval is, minder goed kan zien en daardoor gespannen wordt. Heb ik iig meegekregen van n vriendin wiens oudere paard door slecht zicht hetzelfde gedrag liet zien

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: X koetspaard durft het bos niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 14:28

Maar in het buitengebied ziet hij voetgangers en fietsers in de verte al aankomen.Ik zie dan nog niets.Bos is wel anders natuurlijk.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: X koetspaard durft het bos niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:31

misschien is het een idee hem met oogkleppen te rijden?

Anoniem

Re: X koetspaard durft het bos niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:34

De oogkleppen weer op doen?

snuggle
Berichten: 61
Geregistreerd: 19-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:42

Herkenbaar! Mijn draver kwam uit de polder en vond het bos super eng. Hij was relaxed in open terrein en prima langs de weg maar in het bos zag hij overal spoken. We zijn nu 3 jaar verder en het gaat een stuk beter. Met veel geduld en veel naar buiten, eerst alleen aan de hand, daarna onder het zadel met een vertrouwd maatje en nu kunnen we ook alleen, maar hij kan nog steeds schrikken van scheve bomen, takken op het pad, boomstronken, en in het begin van deze herfst vond hij blaadjes op het pad en paddestoelen ineens héél eng :+

Als het paard bos gewoon niet kent is het ook een kwestie van wennen.

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 14:47

Zou kunnen.In het buitengebied is hij ook soms onrustig als hij aan de zijkant in de verte iets ziet aankomen.We oefenen nog steeds,hij is ook alleen omdat onze dame van 34 niet ver meer kan lopen.Kan je ook oogkleppen kopen die op een gewoon hoofdstel passen?Maar dan moet hij daar weer aan wennen.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: X koetspaard durft het bos niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:59

Ik denk eerder dat hij het eng vindt alleen op pad te zijn onder het zadel. Ik denk dat als je met iemand anders gaat buiten rijden, dat het probleem veel minder zal zijn.
Als koetspaard heeft hij met oogkleppen op gelopen en zit hij opgesloten / aanleuning van het lamoen. Dat geeft steun. En als hij vaak in tweespan heeft gelopen, hebben ze steun van elkaar.

Mijn tip: ga met ervaren paard buiten rijden en kijk hoe hij dan reageert als hij steun heeft een paardenvriend

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: X koetspaard durft het bos niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:04

De kans is groot dat hij altijd met oogkleppen heeft gelopen. Zou dat inderdaad proberen :j

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: X koetspaard durft het bos niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 15:09

Een tweede paard wordt moeilijk omdat we niemand kennen met een paard en ons oudje kan niet tot het bos lopen.Ze moet ook weer terug.Ik zal eens over de oogkleppen nadenken.We kunnen dat wel proberen.Het is zo jammer we wonen op 5 minuten van het bos.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:22

Gewoon rustig blijven doorgaan, en veel belonen. Ze schrikken inderdaad als er iemand zomaar opduikt uit een paadje, maar ook dat went. Probeer zelf geen spanning over te brengen door de teugel aan te nemen zolang hij niet versnelt. Kan wel een poos duren, maar zolang je zelf rustig blijft zal zijn vertrouwen toenemen. Seizoenswisselingen zijn ook gek, want ineens zien ze weer meer tussen de bomen door, of in het voorjaar minder. Oogkleppen op zou ik niet meer doen. Als er iemand meegaat, loopt, fietst, merk ik ook wel dat mijn paard veel relaxter is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers