welk menbit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

welk menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 20:26

ik zou graag een ander menbit willen hebben maar ik weet niet welke ik moet kiezen, ik heb nu een 17 cm liverpoolstang en deze is eigenlijk te smal. welk bit raden jullie aan? ik vind zelf de scharen van een liverpoolstang te lang en ik kreeg laatst van een instructeur de opmerking dat de stang zelf ook wat aan de dunne kant is. nou lijkt mij een B stang wel wat maar is de stang hiervan niet nog dunner?


roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:28

Om het bit wat dikker te maken kun je er zeemleer omheen plakken. Gewoon de zeem van de supermarkt en die op maat knippen. En vastplakken met secondenlijm.
En als de scharen te lang zijn kun je er een stuk afzagen.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Re: welk menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 20:43

ja dat weet ik maar ik moet toch een breder bit hebben dus dan is het denk ik beter om direct een goede te kopen

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Re: welk menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 20:44


LadyKim

Berichten: 896
Geregistreerd: 09-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:58

martijn1998 schreef:
https://www.agradi.nl/pfiff-b-stang-rvs-grijs.htm iemand ervaring met dit bit, en is deze ook in 17,5 of 18 cm te krijgen?


Deze vallen wat smaller en de bitten zijn inderdaad iets dikker.... ik leg ze morgen wel even naast elkaar voor je

DIESEL , (Fries x Kwpn x Hackney)
Insta: @diesels_story
Max (v.Obelisk)

[Volg] van heethoofd tot Z paard, gaat het ons lukken?

Fenny

Berichten: 1981
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Waskemeer

Re: welk menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:09

Waarom niet een dun bit dan? Het bit is zo scherp als de hand van de menner, zoveel ruimte heeft een paard vaak niet in de mond dus een dunner bit kan juist wel prettig zijn voor het paard :)

Zwanehoef's Dexter FK ~ mennen dressuur M + 11 / mennen vaardigheid L + 6 / SGMW e.po. kl1+2
2014 Reservekampioen outdoor district Noord L vaardigheid enkelspan pony
2015 Indoorkampioen district Noord L dressuur enkelspan pony ~ Fries kampioen B dressuur categorie A/B
2016 District kampioen Noord klasse 3 SGMW dubbelspan pony

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-17 15:05

Fenny schreef:
Waarom niet een dun bit dan? Het bit is zo scherp als de hand van de menner, zoveel ruimte heeft een paard vaak niet in de mond dus een dunner bit kan juist wel prettig zijn voor het paard :)

het gaat om een belgisch trekpaard met een hele grote mond dus qua ruimte past het wel

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: welk menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:40

https://www.letty.nl/mensport/menbitten/liverpoolbitten
Ik raad je aan te bellen naar Letty. Zoveel keuze zal er niet zijn voor bitten met een mondstuk 17,5 cm of nog groter.
Er zijn ook stangen met kortere scharen. Maar er is zoveel keuze, losse scharen, vaste scharen, mondstuk naar boven gebogen, naar voren gebogen, wel tonboog, geen tongboog etc. Om een passende keuze te maken, zou je moeten overleggen met de instructeur waar jouw paard beter op zou lopen. Verder is het uitproberen wat fijn ligt in de mond en waar hij fijn op wil lopen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: welk menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:44

Is het middenstuk te smal of staan de scharen teveel naar binnen gebogen? Je zou er nog voor kunnen kiezen om zowel de bovenkant als onderkant even tussen een bankschroef te zetten en naar buiten te buigen. Wellicht dat het dan wel past?

Dat geldt dus alleen als het mondstuk zelf wel breed genoeg is ;)

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers