Hoe moet ik het tuig vastmaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkuss_liessx
Berichten: 85
Geregistreerd: 01-03-16

Hoe moet ik het tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 01:33

Hoihoi, ik heb dus een leuk karretje gekocht en ook een leuk tuigje! Alleen heb ik nog een vraagje over een dingetje wat ik niet helemaal snap bij dit karretje

Zoals op de foto is te zien, is er op de lamoen 1 ringetje. Deze is toch om het licht oog doorheen te doen? Zodat het beter op zn plaats ligt. Of moet ik hier al de broekriem doorheen doen.. Maar dat lijkt me sterk..

Waar zou ik dan de broekriem door heen moeten doen? Of is het voldoende als je deze gewoon een aantal keer om de lamoen heen doet en dat hij zo vast zit?

Afbeelding


Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe moet ik het tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 06:00

Vraag even aan je instructeur. Dan kan hij of zij je gelijk helpen om het tuig passend te maken en de kar er goed achter hangen want dat is (zoals je misschien wel weet) erg belangrijk om lang van het mennen met he pony te kunnen genieten. de ringetjes zijn om de broekriemen door te doen.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:15

Helemaal eens met Roekes.

Ik hoop dat je snel contact opneemt met een instructeur. Rij je ook onder het zadel? Stel je eens voor dat iemand aan je vraagt: "ik heb hier een paard en zo'n zadel, ik ga rijden, maar ehm... aan welke kant moet dat zadel eigenlijk?"
Dan denk jij toch ook: ojee, als dat maar goed komt.
De vraag die jij nu over deze kar stelt komt op hetzelfde niveau.

Kortom: als je zoiets uit de basis niet weet:ga op les. Ga niet alleen aanrommelen. Als het namelijk misgaat bij mennen, dan gaat het vaak echt serieus mis. Meer nog dan onder het zadel.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Hoe moet ik het tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:18

shetlandermenritten heeft ook meerdere clinic dagen met uitleg over tuig en wagen. Misschien is dat een leuk idee om aan mee te doen.
En zoek een ervaren instructeur om je te helpen.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoe moet ik het tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:24

Wat voor maat pony komt voor deze wagen? Er is niets verstelbaar aan het lamoen en de wagen. Het lijkt mij bijna onmogelijk om deze wagen passend te krijgen, zodat hij mooi stabiel ligt, zodat hij niet drukken gaat op het schoftje.
Mijn paarden zouden niet passen tussen deze lamoen.
Ik ben echt benieuwd of het gaat lukken om het passend te krijgen.

Vraag inderdaad een ervaren menner om je te helpen om de wagen stabiel in balans te krijgen. Want in balans als je er naast staat is iets heel anders dan in balans als de koetsier op de koets zit.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Hoe moet ik het tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:52

Je lichtogen moet voor die ring en aan die ring komen je broekriempjes. Het lamoen van deze wagen is wel dusdanig recht en de wagen heeft wel heel weinig mogelijkheden om in balans te brengen dat ik mij afvraag of je ooit hier een fijne menervaring mee gaat krijgen voor zowel jezelf als de pony.
Daarbij heb jij volgens mij nog geen of weinig ervaring. Ik zou dan toch wel heel voorzichtig zijn met zomaar proberen.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Hoe moet ik het tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:21

Ik ken dit soort wagentjes. Is inspannen net als met oude dravertuigen. Lichtogen wat gezegd net voor de ogen van het lamoen en broekriempjes om het lamoen. Al is dit wagentje niet op een broek berekend.

StalNollie

Berichten: 9113
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe moet ik het tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:33

Heb je wel ervaring met mennen en wat voor iets komt ervoor te staan. Tweewielers zijn lastig af te stellen zeker als je er geen verstand van hebt

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:41

Het is goed dat je je vraag hier op Bokt.nl hebt gesteld en je niet zomaar wat geprobeerd hebt en bent gaan mennen. Als ik jou was zou ik kijken of er iemand in jou buurt is die veel ervaring heeft met mennen, misschien zelfs een instructeur, en jou de komende tijd hierin wil gaan begeleiden. Zoals al eerder aangegeven in dit topic: de vraag die je stelt maakt duidelijk dat je nog niet over voldoende basiskennis en ervaring beschikt om veilig te kunnen gaan mennen. Dit is absoluut niet erg of iets om je voor te schamen, maar wanneer je niet precies weet wat je doet of gewoonweg amper ervaring hebt, kan mennen erg gevaarlijk zijn en kunnen er hele nare ongelukken gebeuren.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:54

Herfstwind schreef:
Het is goed dat je je vraag hier op Bokt.nl hebt gesteld en je niet zomaar wat geprobeerd hebt en bent gaan mennen. Als ik jou was zou ik kijken of er iemand in jou buurt is die veel ervaring heeft met mennen, misschien zelfs een instructeur, en jou de komende tijd hierin wil gaan begeleiden. Zoals al eerder aangegeven in dit topic: de vraag die je stelt maakt duidelijk dat je nog niet over voldoende basiskennis en ervaring beschikt om veilig te kunnen gaan mennen. Dit is absoluut niet erg of iets om je voor te schamen, maar wanneer je niet precies weet wat je doet of gewoonweg amper ervaring hebt, kan mennen erg gevaarlijk zijn en kunnen er hele nare ongelukken gebeuren.

_/-\o_

Dit is nou bokt hulde aan jou !!!

xkuss_liessx
Berichten: 85
Geregistreerd: 01-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 17:56

Herfstwind schreef:
Het is goed dat je je vraag hier op Bokt.nl hebt gesteld en je niet zomaar wat geprobeerd hebt en bent gaan mennen. Als ik jou was zou ik kijken of er iemand in jou buurt is die veel ervaring heeft met mennen, misschien zelfs een instructeur, en jou de komende tijd hierin wil gaan begeleiden. Zoals al eerder aangegeven in dit topic: de vraag die je stelt maakt duidelijk dat je nog niet over voldoende basiskennis en ervaring beschikt om veilig te kunnen gaan mennen. Dit is absoluut niet erg of iets om je voor te schamen, maar wanneer je niet precies weet wat je doet of gewoonweg amper ervaring hebt, kan mennen erg gevaarlijk zijn en kunnen er hele nare ongelukken gebeuren.


Fijn dat je het gewoon normaal brengt! Ik heb wel enige ervaring, maar dan met een sulky cavaletti, wat toch anders in elkaar zit! Binnenkort komt mijn opa mee, zit in de mensport dus komt helemaal goed!