Menbit knelt thv bakstukogen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Menbit knelt thv bakstukogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-17 15:53

Een van m'n Welshjes heeft een erg taps toelopend snoetje. Onlangs kocht ik een wagentje incl tuig, daar zat een Ideal hoofdstel met bokkebitje/kikkerbitje met vaste scharen bij.
Het mondstuk is 10,5cm en dat is de goede maat. Alleen kwam ik er achter dat het bit/hoofdstel ter hoogte van de bakstukogen flink knelt. Het zit echt akelig strak bij de wangen.
Ik ben met het bitje naar de ruitersportzaak gegaan met de vraag of het mogelijk is om de bakstukogen nog een beetje verder naar buiten te buigen (ze stonden al iets naar buiten).
Kom ik het vanmorgen ophalen... Hebben ze niet de bakstukogen, maar de scharen naar buiten gebogen :')
Afbeelding
Gelukkig kostte het me niks ;)
Voordat ik een hele bittenwinkel aanschaf... (zou trouwens niet meevallen want veel keus is er niet in deze maat) Wat zou een oplossing kunnen zijn? Bitje van 11cm met bitschijven? Beweegbare scharen? Of zou ik iets aan het hoofdstel moeten doen?
Ze doet het erg goed op dit mondstuk (ongebroken, licht gebogen).

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Menbit knelt thv bakstukogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:26

Hier gaan alle stangetjes eerst tussen de bankschroef en dan buig ik ze aan de bovenkant wat uit. Bitjes knellen vaak is mijn ervaring.

Aan de onderkant uit gebogen is niet zo mooi maar geen ramp. Even de bovenkant uitbuigen en kijken of het dan past. Als hij hier fijn op loopt is het zonde wat anders te proberen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Menbit knelt thv bakstukogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:42

Je kunt het idd met een bankschroef proberen, of anders een keer aan de smid vragen als die er is (warm ijzer buigt wat makkelijker)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:45

Dennis schreef:
Hier gaan alle stangetjes eerst tussen de bankschroef en dan buig ik ze aan de bovenkant wat uit. Bitjes knellen vaak is mijn ervaring.

Idem hier. Tussen de bankschroef en even paar keer goed met je gewicht erop. Buig alle bitten zelf uit want standaard zijn ze bovenaan niet breed genoeg.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Susanne

Berichten: 11610
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Menbit knelt thv bakstukogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 08:07

Gaan hier ook tussen de bankschroef inderdaad! Dan buig je dat oog zo wat naar buiten en is het probleem opgelost. Veel paarden/pony's hebben daar wel last van, is niks geks aan.

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Menbit knelt thv bakstukogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 08:09

Ook hier gaan nieuwe bitten standaard in de bankschroef om uitgebogen te worden.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-17 14:47

Ah, het is dus een bekend probleem!
Bankschroef heb ik zelf niet, maar kan vast wat regelen met iemand anders.
Stom is; de neusriem zit heel hoog, bijna tegen het jukbeen. Ik kan/wil die alleen niet laten zakken want dan zit er nog meer op diezelfde plek te drukken. Hopelijk helpt het uitbuigen daar ook bij.

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers