GPS voor aangespannen rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

GPS voor aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 14:52

Dag iedereen

Afgelopen weekend was ik met de pony's in het Drents-Friese Wold gaan rijden. Super leuk, heel mooie omgeving en erg fijn om te rijden.

Ik wil dus wel vaker op stap met de pony's en de koets, maar niet overal zijn er zo'n mooie routes die je gewoon kan volgen en combineren. Graag wil ik mij dus oriƫnteren op een gps voor op de koets, maar liefst eentje die ik ook onder het zadel kan gebruiken, aangezien ik met mijn jonge paard graag endurance wil gaan rijden in de toekomst.

De topics die ik hier over terug kan vinden lijken allemaal al vrij oud dus... ervaringen, tips en tricks?

Alvast bedankt!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:56


MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Re: GPS voor aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:29

Ik gebruik voor navigatie gewoon mijn smartphone, in een houder op de menwagen.
De te rijden route(s) laadt ik via een GPX-bestand in een navigatie-app. En dat gaat meer dan prima!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: GPS voor aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 06:20

Marja, hoe heb je die houder op de kar gemaakt? En ben je niet bang dat als het ooit misgaat dat jij dan alleen in het bos staat terwijl je jouw telefoon in de verte ziet verdwijnen? :=

Fenny

Berichten: 1981
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Waskemeer

Re: GPS voor aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 08:03

Ik dacht altijd dat je heel ver weg woonde, nu heb je vlak bij mij een rit gemaakt dus :D
Voor het mennen gebruik ik ook altijd mijn telefoon, met de app Sportstracker. Ideaal! Je kunt hem koppelen aan je account waardoor je het later ook op de laptop of computer terug kunt kijken. Je kunt er ook hartslagmeters e.d.aan koppelen maar daar heb ik geen ervaring mee.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: GPS voor aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 10:28

Die van Ruiteren en Mennen ben ik mee aan het kijken, maar ik ben nog niet helemaal mee :+ Nog even puzzelen.

Ik heb een app genaamd Topo GPS maar die is blijkbaar niet zo handig, ik bekijk die andere ook even!

@ Fenny: doelde je op mij? Ik woon idd ver weg hoor, maar was op vakantie in Zorgvlied met de pony's :D

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: GPS voor aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:05

Op ruiter en mennen viel me op dat er heel veel paden aangegeven staan wat geen ruiter of menpaden zijn. Dit viel me op in het drents friese wold (waar ik alle paden ken, ik maak nog steeds geregeld routes bijvoorbeeld voor de paardenvierdaagse), de Kampina in Brabant (mijn huidige achtertuin) en de loonse en drunense duinen.

Ik zoek eigenlijk nog meer gebieden zoals het drents friese wold waar je gewoon lekker een dagroute kan volgen zonder kaart maar gewoon paaltjes volgen.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 17:20

Napie schreef:
Ik zoek eigenlijk nog meer gebieden zoals het drents friese wold waar je gewoon lekker een dagroute kan volgen zonder kaart maar gewoon paaltjes volgen.


Daar ben ik ook kandidaat voor!!

Blijkbaar is er in Kasterlee (twee dorpen verder, BE dus) ook zo'n route. Ik ga alvast op zoek deze week!

Fenny

Berichten: 1981
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Waskemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:29

Memuska schreef:
Die van Ruiteren en Mennen ben ik mee aan het kijken, maar ik ben nog niet helemaal mee :+ Nog even puzzelen.

Ik heb een app genaamd Topo GPS maar die is blijkbaar niet zo handig, ik bekijk die andere ook even!

@ Fenny: doelde je op mij? Ik woon idd ver weg hoor, maar was op vakantie in Zorgvlied met de pony's :D


Yep ik doelde op jou haha :D Maar nu snap ik 'm! :P

De site van Ruiteren en Mennen ben ik ook achter gekomen dat die niet helemaal klopt..

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: GPS voor aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:35

Misschien kan je iets met Garmin? Die hebben mooie systemen voor verschillende toepassingen (ook outdoor recreatie!), waarbij je vooraf zelf een route kan invoeren met behulp van Google Maps.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:41

Napie schreef:
Ik zoek eigenlijk nog meer gebieden zoals het drents friese wold waar je gewoon lekker een dagroute kan volgen zonder kaart maar gewoon paaltjes volgen.

Bij Ede/Otterlo zijn ooit ook routes uitgezet, maar zo hier en daar ontbreken wat paaltjes. Niemand weet volgens mij hoe die routes precies lopen en ik (en anderen met mij) hebben er ook nog nooit een kaart van gevonden (startpunten zijn dus ook niet echt bekend).
Ik wil deze routes wel graag in kaart gaan brengen (letterlijk dus ;) ), maar heb ook begrepen dat het gebied daar qua routes / paden nog wat op de schop gaat binnenkort, dus of het dan echt nut heeft, twijfel ik aan.

Ruiteren&mennen klopt inderdaad regelmatig niet; gisteren ook weer meegemaakt.
Ik: "en dan komen we nu op een kruising en dan moeten we links het ruiterpad op"
Stalgenootje: "er is geen pad"
Ik: "oh. Nou, 300 meter verder hebben we een nieuwe kans." [300 meter verder] "Eh, das geen ruiterpad."

Verder worden ook vaak routes over de verharde weg aangegeven als zijnde 'ruiterpad'; daarmee willen ze dan 'verbindingsroutes' aangeven, maar ik heb ook wel eens van mensen begrepen dat er dan ineens een loopbrug (met trap dus) in dat pad zit, of je met de pont moet. Bij ons in de regio is ook een weg aangestreept als verbindingsroute, terwijl op dat stuk echt gevaarlijk hard gereden wordt en het er vrij donker is (dichtbegroeid bos). Helaas is dat stukje na herhaaldelijk verzoek nog steeds niet verwijderd.

Met Google Maps satellite en street view kom ik meestal een heel eind, maar ja, midden in een bos is er niet gestreetviewed.
Wij hebben begin van de zomer tijdens het wandelen een test gedaan met Run.GPS trainer; daar kun je je route inladen (GPX-bestand) en deze wordt dan 'voorgelezen' terwijl je rijdt. Je krijgt dan teksten als "over 200 meter, flauwe bocht naar rechts"; dat hoeft geen afslag naar een ander pad te zijn, kan ook zijn dat die bocht gewoon in het pad zit en je alleen maar het pad kan volgen. Maar je kan ook jezelf volgen op het kaartje en dus zien of je nog over de goede route rijdt, of terug rijden naar je route als je 'm kwijt geraakt bent. We moeten 'm nog een keer uitproberen op een grotere rit.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:05

Ik heb een garmin dakota waarvan ik een fietshouder op mijn kar heb bevestigd.
Hier zet ik vooraf met behulp van ruiteren en mennen, google maps en kaarten van het gebied waar we heen gaan routes in.

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: GPS voor aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 06:59

Belgisch Limburg heb je meer dan 600km aan bewegwijzerde routes. Kwestie van thuis de nummertjes op te schrijven en dan pijltjes volgen ter plaatse.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 08:55

b485 schreef:
Belgisch Limburg heb je meer dan 600km aan bewegwijzerde routes. Kwestie van thuis de nummertjes op te schrijven en dan pijltjes volgen ter plaatse.


Kan ik daar ergens een kaartje of website of ... van vinden?

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:28

Op de website van toerisme Limburg kan je heel wat info vinden.
Er zijn ook plannetjes te krijgen of je kan via het internet je route uitstippelen
http://www.toerismelimburg.be/nl/content/plan-online-zelf-je-route-met-routeyou

Daarnaast ook plaatsen waar je met je paard kan overnachten.

Ben zelf in die regio 3 jaar op vakantie geweest en heb dus al wel wat van die paden gezien en op verschillende plaatsen gelogeerd. Maar 1 plaats die met de koets moeilijk te doen was: steengroeve met serieuze hellingen. Die waren vrij zwaar voor mijn kleine pony.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: GPS voor aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 11:38

Dankjewel voor de tip!!!
Ik neem je opmerking mee in het plannen van een route, altijd fijn om eigen ervaringen van andere menners te lezen!