Sulky kantelt naar achteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rivelle2018
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-09-18

Sulky kantelt naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 15:02

Hallo, ik heb net een sulky cavaletti sport voor een Shet gekocht (2e hands maar zgan). Tijdens het proefritje kiepte het hele karretje soms best een stuk naar achteren, dan duwde het lamoen tegen de lichtogen aan. Echt wel even een klap elke keer aan de pony, dit gebeurde als je van tempo wisselde. Het zitje zit al zo ver mogelijk naar voren en het lamoen staat al op de verste stand afgesteld, zo hoog mogelijk. Wat kan ik nog doen om dit enge kiepen te voorkomen? Kan nu niet lekker e
Afbeelding
4en beetje achterover tegen de rugleuning aan zitten, moet continue beetje op het randje van het bankje voorover geleund zitten verder rijdt ie wel heerlijk! Bedankt voor jullie hulp!
Laatst bijgewerkt door rivelle2018 op 21-09-18 15:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Sulky kantelt naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:06

Maak eens een foto van je aanspanning van de zijkant. Nu kan ik er weinig over zeggen want dit is puur een balans/afstelling probleem wat kan liggen aan de stand van je lichtogen, hoogte van de pony, afstelling oversingel, hoogte lamoen en afstelling bankje

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Sulky kantelt naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:24

Ik volg ...heb beetje zelfde probleem met zelfde sulky opnieiw aangepast maar nog niet helemaal weg. Ben benieuwd welk advies jij krijgt

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:34

Ik zou in ieder geval het lamoen op een hogere stand zetten dus in plaats van het voorste gat op een ander gat (halverwege of 1 na laatste, kwestie van uitproberen)t. Zoals ik het nu zie loopt de lijn van de lamoen nu naar beneden ipv naar boven. Even een gaatje bij in je buitensingel zodat je die nog beter kan aansingelen. De broekriempjes zo kort mogelijk maken zodat de sulky zo min mogelijk opgevangen hoeft te worden op de stophaken. Je ziet dat hij nu een beetje de lichtogen naar voren drukt terwijl je strengen strak staan. Zodra je remt gaan de lichtogen nog verder naar voren en komt het zwaartepunt dus naar achteren.

rivelle2018
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 10:44

dankje, ik ga het eens uitproberen! laat nog weten of het beter is geworden :-)

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Sulky kantelt naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:34

Heb je een verschuifbaar bankje? Zoja, dan even kijken of hij voor of achter het wiel staat, achter het wiel kiept hij ook eerder. ;)

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Sulky kantelt naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:44

Lamoen 2 gaatjes opschuiven, bankje iets naar voren. Dan komt het goed :)

rivelle2018
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-09-18

Re: Sulky kantelt naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 19:40

Hoi, het bankje kan niet verder naar voren. Ik had het vandaag geprobeerd met de lichtogen wat lager hangen maar dan vind ik hem wel zwaar hangen hierop, in draf bonken de lamoenen dan er telkens op (duwen het naar beneden). Met het lamoen 2 gaatjes opschuiven bedoel je dus het lamoen iets hoger instellen? Dat ie meer naar boven wijst?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Sulky kantelt naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:46

Lamoen hoger stellen inderdaad, dus lichtogen hoger hangen op je tuig.

rivelle2018
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-09-18

Re: Sulky kantelt naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 20:03

de lichtogen had ik eerst dus al wat hoger hangen maar toen kiepte ie..daarna op advies van een van de mensen hier de lichtogen wat lager gehangen...en dan bonkt het lamoen er dus zwaar in. dan maar proberen om met de hoger ingestelde lichtogen ook het lamoen wat hoger (1 a 2 gaatjes) in te stellen?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Sulky kantelt naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:12

Het zou beter zijn als je een foto (zijaanzicht) zou plaatsen van je pony + sulky erachter. :)

rivelle2018
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 10:57

Dank voor al jullie advies, echt super dit forum. Ik heb nu het lamoen een paar gaatjes hoger ingesteld en de bomen wijzen nu licht omhoog zoals je ziet. Daarmee ook de lichtogen juist weer wat hoger ingesteld omdat anders de bomen te zwaar op de lichtogen en daarmee ook op het schoftje gingen drukken. Nu weinig enge kiep acties meer gevoeld! Nu alleen nog nieuwe moertjes erin zetten zodat de bomen vast kunnen worden gezet...raar genoeg kan deze nu nog alle kanten uitdraaien waardoor de voorkant die je in de lichtogen hangt ook in z'n schouder kan gaan duwen. Had in eerdere topics hier gelezen dat dat een 'foutje' van deze kar is.. en dan nog de remmen wat meer smeren (lopen nog licht aan). En zo...komen we er we er wel :-)
Afbeelding