Lange lijnen zonder schoftje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Lange lijnen zonder schoftje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 21:47

Vorig jaar ben ik aan de slag gegaan met lagenlijnen met mijn pony. Dit ging lekker en pony vond het leuk maar het viel op dat hij het omdoen van het schoftje niet leuk vond. HEt schoftje is dus aan de kant gelegd tot we weten waarom hij er last van heeft.

Nu probeer ik alsnog verder te gaan maar dit is lastig zonder een schoftje, de leidsels vallen telkens naast zijn buik en als hij zijn hoofd laag heeft ben ik bang dat hij er nog een keer in stapt.

Nu kwam ik zojuist een foto tegen op facebook van een klavertje drie waar de voorste pony alleen een borsttuig droeg. Zou dit misschien ook werken voor het lagenlijnen? Zo zitten de leidsels toch mooi door de ringen en heeft pony geen last van een singel om zijn buik.
Het idee is om de broek ook aan te doen zodat we het borsttuig en broek aan elkaar kunnen verbinden zodat niet alles af zakt.

Heeft dit idee kans van slagen denken jullie? Andere ideeën zijn ook van harte welkom. :j

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:02

Ik gebruik een gewone longeersingel met ringetjes. Het is er eentje van Kiefer omdat die de ringetjes wat losser had zitten, zodat ze simpeler met de teugel meebewegen dan de merkloze versie die de lokale winkel had liggen.

Linde83
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-09-12

Re: Lange lijnen zonder schoftje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:17

Ik doe lange lijnen ook regelmatig zonder longeersingel vanwege een schouderblessure van mijn paard. Ik heb redelijk stroeve leidsels en ik heb eigenlijk nooit het probleem dat ze erg afzakken. Ik denk dat dat komt omdat ze wat stroever zijn?

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:24

ikke schreef:
Ik gebruik een gewone longeersingel met ringetjes. Het is er eentje van Kiefer omdat die de ringetjes wat losser had zitten, zodat ze simpeler met de teugel meebewegen dan de merkloze versie die de lokale winkel had liggen.

Ja, die gebruik ik ook :j .

Je kan ook je zadel gebruiken en de lijnen door de beugels laten lopen. Deze dan wel even met een halstertouw of (oud) bilkoord van een deken onder de buik langs aan elkaar vast maken.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 22:46

ikke schreef:
Ik gebruik een gewone longeersingel met ringetjes. Het is er eentje van Kiefer omdat die de ringetjes wat losser had zitten, zodat ze simpeler met de teugel meebewegen dan de merkloze versie die de lokale winkel had liggen.


Helaas gaat het in deze om een pony die singelnijd heeft ontwikkeld. Ik heb een longeersingel liggen maar ook deze vind hij op dit moment niet cool.

Ik had dit inderdaad geprobeerd in de hoop dat hij het zou accepteren maar als het om zijn buik heen moet vind hij het maar niks.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 22:49

Linde83 schreef:
Ik doe lange lijnen ook regelmatig zonder longeersingel vanwege een schouderblessure van mijn paard. Ik heb redelijk stroeve leidsels en ik heb eigenlijk nooit het probleem dat ze erg afzakken. Ik denk dat dat komt omdat ze wat stroever zijn?


Stroef zijn ze helemaal niet dus daar ligt het helaas niet aan, had makkelijk verholpen kunnen worden :D

Ik ben bang dat het aan mijn en zijn onervarenheid ligt. Hij is niet bereden en het lange lijnen is nog relatief nieuw voor ons. Daarom leek het mij fijn om door te kunnen gaan met oefenen, zodat we beide wat handiger worden er in. Dingen zoals netjes sturen en de zelfde afstand houden van elkaar moeten we nog hard mee aan het werk.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 22:50

Roodvos schreef:
ikke schreef:
Ik gebruik een gewone longeersingel met ringetjes. Het is er eentje van Kiefer omdat die de ringetjes wat losser had zitten, zodat ze simpeler met de teugel meebewegen dan de merkloze versie die de lokale winkel had liggen.

Ja, die gebruik ik ook :j .

Je kan ook je zadel gebruiken en de lijnen door de beugels laten lopen. Deze dan wel even met een halstertouw of (oud) bilkoord van een deken onder de buik langs aan elkaar vast maken.


Helaas geen zadel voor pony lief, hij is veel te klein daarvoor ;)

Linde83
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:59

Wispeltuur schreef:
Linde83 schreef:
Ik doe lange lijnen ook regelmatig zonder longeersingel vanwege een schouderblessure van mijn paard. Ik heb redelijk stroeve leidsels en ik heb eigenlijk nooit het probleem dat ze erg afzakken. Ik denk dat dat komt omdat ze wat stroever zijn?


Stroef zijn ze helemaal niet dus daar ligt het helaas niet aan, had makkelijk verholpen kunnen worden :D

Ik ben bang dat het aan mijn en zijn onervarenheid ligt. Hij is niet bereden en het lange lijnen is nog relatief nieuw voor ons. Daarom leek het mij fijn om door te kunnen gaan met oefenen, zodat we beide wat handiger worden er in. Dingen zoals netjes sturen en de zelfde afstand houden van elkaar moeten we nog hard mee aan het werk.
Ik vind stroeve leidsels juist fijn tegen het afglijden. Dus als je nu gladde leidsels hebt dan zou ik een keer stroeve proberen.

En misschien een keer een lesje nemen? Dan krijg je hopelijk wat tips waardoor het wat makkelijker gaat!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:17

Voor de dressuur aan de lange teugel gebruik je nooit een schofje. Gewoon een lange teugel en hoofdstel.

Als je uit eindelijk wil betuigen zou ik wel werken aan het werken met een singeltje en de singel dwang oplossen.

Maar voor de dressuur aan de lange teugel is het geen probleem.

Bij klavertje 3 (of tandem) hoort je pony gewoon een schofje te dragen, met een rugriem en streng drager. Ik heb de foto ook gezien, maar pony's waren daar niet correct ingespannen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:25

Dennis schreef:
Voor de dressuur aan de lange teugel gebruik je nooit een schofje. Gewoon een lange teugel en hoofdstel.

Voor lange teugelen heb je idd geen singel nodig, voor dubbele lange lijnen wel. Bij lange teugel loop je nog dichterbij dan bij lange lijnen, bijna op de hakken van de pony, of naast het achterbeen.

Als zowel jij als pony nog onervaren zijn, kan de singel veel steun bieden (zeker in het begin).
Als je zonder singel met zo'n kleine pony aan het werk wil, zou ik meer richting de positie voor lange teugel gaan lopen. Ipv gladde leidsels kun je kijken of je ergens een stroeve slofteugel kunt vinden; die maak je als normale teugel vast, maar is korter dan leidsels.

Qua singeldwang zou ik uitzoeken waar deze vandaan komt (maagzweer, blokkades in schoft/schouder gebied of bij het borstbeen), en oplossen door eerst het hoofdprobleem aan te pakken en vervolgens gaatje voor gaatje singelen (niet ineens de singel naar boven hijsen).

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 00:26

[/quote]Ik vind stroeve leidsels juist fijn tegen het afglijden. Dus als je nu gladde leidsels hebt dan zou ik een keer stroeve proberen.

En misschien een keer een lesje nemen? Dan krijg je hopelijk wat tips waardoor het wat makkelijker gaat![/quote]


Stroevere leidsels kunnen we zeker een keer proberen :j

En les hebben we zeker maar op dit moment niet voor het lange lijnen. Les lange lijnen heb ik gehad maar dat is al weer een hele tijd geleden ivm de singelnijd. Ik hoop eigenlijk de singelnijd op te lossen voor we verder gaan met lessen.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 01:00

Dennis schreef:
Voor de dressuur aan de lange teugel gebruik je nooit een schofje. Gewoon een lange teugel en hoofdstel.

Als je uit eindelijk wil betuigen zou ik wel werken aan het werken met een singeltje en de singel dwang oplossen.

Maar voor de dressuur aan de lange teugel is het geen probleem.

Bij klavertje 3 (of tandem) hoort je pony gewoon een schofje te dragen, met een rugriem en streng drager. Ik heb de foto ook gezien, maar pony's waren daar niet correct ingespannen.


Lange teugelen gaat ook wat beter dan het lange lijnen als ik eerlijk ben :') Dan hebben we wat meer houvast aan elkaar. Het is echt als ik er helemaal achter loop.

We willen hem heel graag ooit van de kar laten beleren en zijn dus druk bezig een oplossing te vinden samen met de dierenarts. Ook de osteopaat heeft een kijkje bij hem genomen. Als we de oorzaak kunnen achterhalen en oplossen gaan we pas weer denken aan singels, schoftjes en sulky's.

Ik vond het ook al een erg vreemd gezicht, eerste keer dat ik een pony ingespannen zag zonder schoftje. Altijd fijn om zulke dingen bevestigd te krijgen. :j

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 01:04

Hilary schreef:
Dennis schreef:
Voor de dressuur aan de lange teugel gebruik je nooit een schofje. Gewoon een lange teugel en hoofdstel.

Voor lange teugelen heb je idd geen singel nodig, voor dubbele lange lijnen wel. Bij lange teugel loop je nog dichterbij dan bij lange lijnen, bijna op de hakken van de pony, of naast het achterbeen.

Als zowel jij als pony nog onervaren zijn, kan de singel veel steun bieden (zeker in het begin).
Als je zonder singel met zo'n kleine pony aan het werk wil, zou ik meer richting de positie voor lange teugel gaan lopen. Ipv gladde leidsels kun je kijken of je ergens een stroeve slofteugel kunt vinden; die maak je als normale teugel vast, maar is korter dan leidsels.

Qua singeldwang zou ik uitzoeken waar deze vandaan komt (maagzweer, blokkades in schoft/schouder gebied of bij het borstbeen), en oplossen door eerst het hoofdprobleem aan te pakken en vervolgens gaatje voor gaatje singelen (niet ineens de singel naar boven hijsen).


Dat is inderdaad precies mijn punt, de singel geeft erg veel steun maar is helaas op het moment niet te gebruiken.
Ik zal eens een slofteugel gaan halen en kijken of dit wat fijner werkt. Bedankt voor de tip!

De dierenarts is bezig met de pony en er is een osteopaat langs geweest voor hem. Als hij medisch weer in orde is gaan we weer langzaam aan het schoftje wennen.

Ik zal me er dan toch maar bij neer moeten gaan leggen dat we naast de pony lopen in plaats van er achter :Y)