hoeveel weegt een concourswagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
damduns

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

hoeveel weegt een concourswagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 12:53

Wie kan mij een globale inschatting geven, van wat een degelijke concourswagen weegt?

Ik rij normaal met een marathonwagen met mijn fries, maar in mul zand krijg ik op wedstrijd wel eens te horen dat onze wagen daar eigenlijk te zwaar voor is.

Inmiddels heb ik een shetlander gekocht en daar zoek ik ook een lichte wagen voor.

Nu is mij verteld dat een concourswagen niet zoveel weegt en dat een middelmaat concourswagen zowel geschikt is voor de shetlander (112cm) en mijn fries (155cm).

Aangezien ikzelf behoorlijk wat weeg, wil ik zeker voor mijn shetje geen zware wagen.. Maar ja... hoe weeg je zo'n concourswagen? Op de weegbrug.. tja, moet je ook maar net in de buurt hebben. Vandaar mijn vraag voor een globale inschatting.

Alvast bedankt!!!

Eilinora

Berichten: 11913
Geregistreerd: 23-10-04

Re: hoeveel weegt een concourswagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:56

Om te beginnen zou ik niet 1 wagen voor beiden aanschaffen,ik kan me echt niet voorstellen dat een pony van 1.12 en een fries dezelfde maat wagen hebben.

Ik had er een voor een welsh A die heel licht was,ik gok nog lang geen 100 kilo.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: hoeveel weegt een concourswagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:51

Kijk eerst eens of er remmen op zitten, dat scheelt namelijk veel in gewicht, de meeste concourswagens zijn trouwens niet geremd.
Wij hebben 4 personenweegschalen, bij de lidll of de action weg, zetten we elk wiel op een weegschaal en dan optellen, is niet 100% zuiver, maar je komt een eind in de richting.

Wij heben shetten, de grootste is 112 cm, maar ook een tinker, is 148cm, die hebben elk hun eigen wagens, de shetten een vd mee concourswagen en een lichte marathonwagen, de tinker heeft een marathonwagen.
De ongeremde concourswagens zijn niet zo duur, wij hebben vorige week nog een shet concourswagen verkocht voor 150 euro, dus ik zou gewoon gaan voor een licht wagentje voor de shet en met de fries mul zand mijden.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:55

Een wagen geschikt voor zowel je shet als je fries gaat 'm echt niet worden, tenzij je wilt dat ie voor je shet leuk is en je fries er in 1 goede ruk een sulky van maakt.
Daarnaast zul je een uitkijktoren zetel voor je shet krijgen, en in de kont van je fries gaan kijken, dat is niet realistisch. Helaas.. daarvoor zit er teveel hoogteverschil in.

Had hier toen een leica wagen, waar zowel de pony van 1.40 (tinker) als welsh a pony van 1.16 was. Maar het was eigenlijk toch een wielmaat te klein en te licht in gewicht voor de tinker waardoor als die eens goed aantrok zo de voorwielen van de grond kwamen.


Weegbruggen kun je zo via google opzoeken, zit er vast wel een ergens in de buurt waar je je huidige wagen eens kan laten wegen. Vaak kost dat eens 5,- bijv.

Informeer eens bij bijv Van der Mee, die hebben degelijke mooie concourswagens, wie weet kan hij je de gewichten ervan vertellen.
http://hansvandermee.nl/rijtuigen/concours-wagens/
Heb er ook een gehad, schat dat deze zo rond de 110 kg was.

Heb nu voor m'n welsh a-pony's in enkelspan een GJ van Boven sport buggy, die zijn 130 kg (zie profiel). Perfect voor shetjes/welshjes ed maar echt wel veel te licht voor een fries, tenzij je zoals ze met aangespannen doen; grote rondjes doen, dan is zo'n lichtgewicht niet zo erg, maar ik denk dat je dressuur/vdh rijd?

In 2 span hier beide wagens van 230kg die ze met 2 vingers in de neus trekken.

Heb je zelf een echte marathonwagen, of een recreatie-marathon wagen? Deze laatste kunnen soms nog wel eens flink zwaarder zijn dan gedacht of zwaar trekken. (rolweerstand doet nog meer dan gewicht)
Wat Grainey zegt een concourswagen voor de shet kan prima, en dan zou je kunnen kijken of je bijv voor de fries een lichtere (recreatie)marathonwagen kunt kopen/inruilen.

damduns

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 09:15

dank jullie! Ik heb idd een recreatie marathonwagen. (zie prof. foto) die zijn zwaarder dan een echte marathonwagen

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:43

De enige manier om zeker te weten wat een wagen weegt is wegen op een weegbrug.
die zijn ook vaak te vinden bij een fouragehandel of boerenbond.
bijna altijd zijn wagens zwaarder als er gezegd wordt.
onze kleine vd mee recreatiewagentje voorcshetlander woog toch nog 160kg.