Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:54

:)* en anders bij een vrouw brengen die het kan :)*
Want die zijn er ook

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*


Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-17 10:46

haha snap jullie, maar deze pony heeft geen "makkelijk" verleden gehad...(mocht je willen weten hoe of wat kan via pb) en dat heeft hem echt een knauw gegeven. Iemand vinden, waarvan ik zeg, ja daar durf ik mijn pony aan toe te vertrouwen, is ook niet zo makkelijk....

Zeker omdat het de laatste keer niet bepaald goed liep, toen iemand anders het deed, doe ik het nog liever zelf. :')

Toliene van de Dwarsweg: Mennen dressuur Z+14 Vaardigheid ZZ+7

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:51

denk anders eens aan Tina van de MHS. Zij en haar man doen het samen en schijnen echt goed te zijn.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-17 14:13

Tina heb ik een mail gestuurd voor meer info! Thanks voor de tip

Toliene van de Dwarsweg: Mennen dressuur Z+14 Vaardigheid ZZ+7

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:32

Er zijn ook halve oogkleppen te koop, dus dat er wel enigszins afscherming is voor wat er achter de pony gebeurt, maar toch niet zo dat hij helemaal afgesloten is. Dit is misschien nog het overwegen waard.
Verder ga ik mee met Dennis: zet je pony in een tweespan met een rustige, ervaren pony ernaast. Die kan jouw pony weer wat vertrouwen geven. :j

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:08

Joh niet zo zeuren over dat uit handen geven. Meeste zijn prima paardenmensen die echt wel om kunnen gaan met een wat beschadigde pony. Ze krijgen grotendeels niet anders binnen ;-)

Mijn ervaringen:
Pony 1 heel rillerig voor geluiden achter zich, hele sterke band met die pony en hij is super braaf, dacht dat beleren een eitje zou zijn maar uhh niet echt haha. Constant knijpen. Gelukkig nooit echt helemaal er vandoor gegaan, maar reed dan ook geen sulky maar goede vierwieler met rem zodat ik hem stil kon zetten. Met sulky was ik al 30x dood geweest denk ik haha.

Afijn deze eenkennige en zeer sensibele pony (en hengst ook) dus weggebracht naar Milou Huisman. Super beleerster, zoveel rust als dat zij uitstraalt. Bij haar liep hij al heel snel prima, ging ik aan de leidsels ging die weer knijpen bij elk ritseltje achter hem. Maaar goed na vele uren hulp en training (en oke ik heb het ook een paar keer opgegeven.. om later toch weer te proberen) Uiteindelijk gaan mennen met halve kleppen. Geen oogkleppen was bij deze pony geen succes ivm dat ie de zweep dan ziet en gaat reageren op dingen die helemaal niet als hulp bedoeld zijn -> zeer vervelend. Die marathon kleppen zijn perfect, na 2 jaar is hij eindelijk zo goed als gestopt met reageren op geluid achter hem.

pony2 gaf met beleren geen krimp, super braaf, reageerde nooit op geluid, meer op zicht. Die beleerd zonder kleppen maar omdat ie bleef schrikken van paaltjes en bordjes enzo vrij dichte kleppen op gezet: Veel meer rust. prima.
Na een jaartje een keer op hol gegaan omdat ie een vrolijkheidsbokje gaf en daarbij over lamoen kwam, klem kwam te zitten, sulky'tje over de kop met pony en al, pony aan de ren. Pony en sulky stuk uiteraard. Tijdje later weer met begeleiding voor een echte grote vierwieler met remmen gezet, leek weinig aan de hand, maar in de club-les bleek die toch niet zo braaf meer. Als hij ingehaald werd door ruiter of aanspanning, paniek...... Is buiten nog een keer echt serieus aan de haal geweest (Thank god remmen) waarbij die dwars door andere paarden is gereden.
Nu, na lange pauze met les weer voorzichtig aan het oppakken, alleen in de bak gaat weer prima maar voor buiten nu beleerd in tweespan naast een niet gek te krijgen stevige tweespan partner. Ze zijn nog niet naar buiten geweest....

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:21

Ik heb het ook meegemaakt met mijn pony. Ze is een paar keer op hol geslagen en uiteindelijk omgeslagen met de tweewieler erachter. Toen was ze bang voor de kar en helemaal wanneer hij erachter gehangen werd. Ik heb het hele mennen toen een jaar met rust gelaten en heb haar uieindelijk naar Petra van http://paardvriendelijkbetuigen.jouwweb.nl/ gebracht. Zij heeft haar binnen twee weken zonder problemen voor de kar kunnen zetten, na een maand heb ik haar weer opgehaald en nu loopt ze hier thuis zonder angst met de kar weg.
Ik zal wel toegeven dat het probleem bij mij lag, ik had wel te weinig ervaring om zelf te beleren en heb mijn pony's angst ook bevestigd, waarna het vertrouwen na het ongeluk bij ons beide weg was (wel alleen wat betreft het mennen, verder kon ik nog lezen en schrijven met dr).

Mijn pony is dan wel niet zo eenkennig als de jouwe lijkt te zijn, ik had er eerst ook moeite mee om het door een voor haar onbekende te laten doen. Uiteindelijk is dat helemaal geen probleem voor haar gebleken en heeft Petra haar juist het vertrouwen kunnen geven dat ik niet meer kon geven.

Verder geen tips voor je, alleen mijn ervaring :) succes!

Marmot
Berichten: 224
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:41

Hier ook een pony die een paar keer onverwachts aan de kletter ging. Kilometers lang. Gelukkig een stevige goed geremde kar en niet omgeslagen. Is door een andere menner die wat rustiger woont en veel ervaring met probleem paarden heeft weer ge-reset. Maar wel naast een bom proof spanmaatje en daar loopt ze nog steeds naast. Aan ervaring hier ook geen gebrek, maar het helpt gewoon als iemand er eens met een frisse blik naar kijkt. We zijn er wel bijna altijd bij geweest, ook al betekende dat elke dag een uur heen en terug. Maar meer omdat we dat zelf graag wilden, want het was hartstikke vertrouwd. En je leert er altijd van.
Succes. En hou het veilig!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:29

Jou instructrice is wel duidelijk zo,'n dom gedrag laat ze niet gebeuren ik vind dat je juist wel miet door gaan. De pony heeft zich wat doms bedacht en daar moet je door heen prikken. Succes

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 08:59

Helemaal geen ervaring mee hoor...maar wou je toch iets meegeven...
Ik zie dat je regelmatig aangeeft dat je zijn gedrag(eenkennig/onzeker) kanverklarendoor zijn moeilijke verleden.
Ik had zo'n hond.(asiel slecht verzorgd enz) en gaf dat ook als verklaring als ze weer eens wat onzeker was...tot ik een trainer tegenkwam die meldde dat hij daar helemaal geen boodschap aan had..hij benaderde mijn hond op neutrale manier en gedrag verbeterde..
Heeft mijn ogen geopend..want blijkbaar hield in mijn gedrag tov hond toch rekening met verleden wat communicatie en daardoor vertrouwen van hond verminderde...
Wat ik maar probeer te zeggen..probeer om zijn verleden niet mee te laten spelen in hoe je hem benaderd...om deze reden is het soms slim om een andere neutrale persoon mee te laten kijken naar training...

Oeps zie nu pas dat het hele oude post is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers