Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 14:23

Hi menners,

Sinds vorig jaar zomer ben ik intensief aan het mennen met mijn mini van 88 cm. Hij is op het moment 6 jaar oud, oud en wijs genoeg zal je denken :')

Onze trainingsmomentjes gingen wisselt soms was hij enorm braaf en de andere kant best ondeugend... onze eerste dressuur en vaardigheid wedstrijd hadden we gereden, geweldig braaf, geen kick gegeven....

Tot vorige maand, heerlijk aan het trainen, na een minuut of 20 komen er 2 bokkensprongen en meneer begint te rennen in paniek.... helaas heb ik hem niet kunnen stoppen, en ben ik zelf van de kar gevallen. De kar is gelukkig niet omgeslagen en na een rondje of 10 is meneer vanzelf gestopt. Uiteraard heb ik hem rustig uitgespannen. Direct dezelfde avond mijn instructeur gebeld om te vragen of hij me kon helpen, dit was geen probleem.

Mijn instructeur is gekomen, alleen dit ging ook niet zonder slag of stoten, na enorm veel tikken, en met heel veel spanning stond hij weer voor de wagen... helaas raakte hij eventjes in paniek en wilde weer vluchten, waar bij mijn instructeur een flinke ruk aan de leidsels gaf en Bink helaas omviel voor de wagen. Nog meer stress en nog meer spanning. Daarna heeft Bink enkele rondjes braaf voor de kar gelopen. Duidelijk is wel, dat ik deze instructeur niet meer laat helpen bij deze klus :n

Overigens was voor mij direct duidelijk dat het rustiger moet, en met veel meer vertrouwen en ontspanning. De afgelopen weken, heb ik veel gelangelijnt, wat mega goed gaat. Zaterdag is een vriendinnetje zelf voor de sulky gaan lopen, om mijn shet zo weer te laten wennen aan de geluiden. Zolang wij achter de kar of ernaast lopen en hij het kan zien, gaat het allemaal prima. Maar zodra hij er voor loopt en hier niet kan zien door de oogkleppen, wordt hij onzeker..... na 15 rondjes ontspande hij ook ervoor en zijn we pas gestopt, omdat we niet aan zijn angst willen toegeven.

Nu de vraag, heeft iemand een soortgelijk iets meegemaakt, en hoe is dit proces verlopen? Wij zijn overigens van plan zelf hem er weer voor te zetten, ik ga dit niet uit handen geven. Puur om het feit dat het een, eenkennige pony is, welke enorm veel stress krijgt van onbekende personen. :)

Afbeelding

Afbeelding
Toen Bink nog wel een brave pony was :+


Wij horen t graag!

Anoniem

Re: Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:25

Misschien een hele stomme vraag als leek, maar heb je het ook al zonder oogkleppen geprobeerd? Omdat je aangeeft dat hij het prima vind zolang hij het kan zien?

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 14:28

haha, ik snap je vraag, ik ben zelf een beetje zoekende.... de ene kant, denk ik ook zonder oogkleppen. Maar weegt die keuze op tegen het feit dat als hij er weer vandoor gaat, hij nog erger in paniek zal raken omdat hij ineens een kar ziet hangen.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:41

Ik denk dat een paard best weet dat er een kar achter hangt. Zou het ook zonder oogkleppen proberen..

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:45

Hoe zit het tuig, hoe is zijn lichamelijke contidite? Kan hij ergens lichamelijk last van hebben?

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 14:49

hagelslag schreef:
Hoe zit het tuig, hoe is zijn lichamelijke contidite? Kan hij ergens lichamelijk last van hebben?


Lichamelijk is hij in orde (voor hoevere je dat kan zeggen), de tandarts is net geweest, en ook de dierenarts heeft hem gecheckt. Binnen nu en 2 weken, komt de fysio langs en ook alternatieve geneeskundige om hem na te kijken.

Ook het tuig is gecontroleerd door een tuigenmaker.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:11

Het is heel lastig om een paard dat eenmaal een keer geschrokken is voor de wagen en er vandoor is gegaan, weer vertrouwen te geven in de koets.

En jij bent een onderdeel van die paniek geweest. Dat maakt het nog lastiger om als combinatie weer vertrouwen te krijgen. Voor jezelf en voor je pony. En ik begrijp best dat je het niet uit handen wil geven, maar voor jouw pony is het wel beter. Een ervaren rustige menner geeft meer vertrouwen.

Mijn tip: zet zo'n 'getraumatiseerde' pony naast een hele ervaren menpony in het tweespan met een ervaren menner, zonder dat jij in de buurt bent. En laat de ervaren pony jouw pony vertrouwen geven. En soms gaat dat snel en soms heeft dat meer tijd nodig. En soms lukt het niet meer om het vertrouwen terug te krijgen.

Ik ben trouwens geen voorstander van mennen zonder oogkleppen. Mijn ervaring is dat er veel meer concentratie en rust is met oogkleppen.
Laatst bijgewerkt door janouk op 22-05-17 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:13

Linsey1998 schreef:
haha, ik snap je vraag, ik ben zelf een beetje zoekende.... de ene kant, denk ik ook zonder oogkleppen. Maar weegt die keuze op tegen het feit dat als hij er weer vandoor gaat, hij nog erger in paniek zal raken omdat hij ineens een kar ziet hangen.


Welnee, hij weet dondersgoed dat die kar erachter hangt. Out of the box denken. Het kan zijn dat hij het juist heel vervelend vind dat hij achter zich wel van alles hoort, maar niet kan zien.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 15:17

janouk schreef:
Het is heel lastig om een paard dat eenmaal een keer geschrokken is voor de wagen en er vandoor is gegaan, weer vertrouwen te geven in de koets.

En jij bent een onderdeel van die paniek geweest. Dat maakt het nog lastiger om als combinatie weer vertrouwen te krijgen. Voor jezelf en voor je pony. En ik begrijp best dat je het niet uit handen wil geven, maar voor jouw pony is het wel beter. Een ervaren rustige menner geeft meer vertrouwen.

Mijn tip: zet zo'n 'getraumatiseerde' pony naast een hele ervaren menpony in het tweespan met een ervaren menner, zonder dat jij in de buurt bent. En laat de ervaren pony jouw pony vertrouwen geven. En soms gaat dat snel en soms heeft dat meer tijd nodig. En soms lukt het niet meer om het vertrouwen terug te krijgen.

Ik ben trouwens geen voorstander van mennen zonder oogkleppen. Mijn ervaring is dat er veel meer concentratie en rust is met oogkleppen.


Ik ben overigens niet bang, ik rij ook gewoon nog met mijn andere pony en beleer ook andere shets voor de menwagen. De pony heeft in het verleden ondervoedings problemen gehad, en waarschijnlijk ook traumatische ervaringen gehad met bepaalde personen. De pony in kwestie is dat ook eenkennig naar andere personen. Dit is de redden, dat ik het niet uit handen ga geven :)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:11

Ik snap je redenering, maar in dit geval maak jij deel uit van het "vertrouwensprobleem". En jij hebt dit verhaal nu in je hoofd, waardoor je bij hem problemen niet voorwaarts oplost, maar (te) voorzichtig bent.

Uiteindelijk moet jij doen waar jij je goed bij voelt. Succes.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 16:20

Zijn er mensen die het soortgelijke hebben meegemaakt? Ik ben namelijk nieuwsgierig naar verhalen van andere?

niet naar reacties dat het anders moet....

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:23

Zoek een andere instructeur.... "na veel tikken" en "een flinke ruk aan de leidsels" doen me een beetje fronsen....
Daarbij is janouk niet zomaar iemand maar een persoon die veel kennis heeft en ik denk dat je aan dat advies heel veel kunt hebben.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 16:31

Tuurlijk snap ik dat, maar heb een beetje t gevoel alsof jullie denken dat ik een mieppie ben die "zomaar" haar pony voor de kar heeft gezet zonder enige ervaring....

Tuurlijk lijkt het slim om het uit te besteden aan iemand anders, maar ten eerste zijn er in mijn regio gewoon weg geen echte andere instructeurs... van mannen raakt de pony helemaal in paniek. Tenzij hij je kent, zoals mijn vader, staleigenaar is geen probleem meer. De pony is gewoon een zorgenkindje, die geen stap gaat verzetten voor je, en dan bedoel ik ook echt geen stap... hij gaat in de volle staking, als iemand anders iets met hem doet ;(

Mijn instructeur had het idee, om tijdens die staking hem vooruit te rijden, en dat op te lossen op die manier.... maar de pony ging compleet over de zeik, vriendin van mij heeft hem ook nog aan de lange lijnen gehad, maar toch zijn ze allemaal net te laat als ie vervelend gaat doen, terwijl ik het al verre van te voren zie aankomen....

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:48

Ik heb zoiets mee gemaakt met mijn jonge pony (been over de linkerboom van mijn HCA en omgeslagen) en ben toen zonder kleppen verder gegaan. Moet daar wel bij zeggen dat ik hem zonder kleppen beleerd heb en dus al een half jaar ongeveer zo rond reed. Toen met kleppen gaan longeren etc. en uiteindelijk thuis ook gewoon voor de wagen, maar op wedstrijd raakte hij in paniek omdat hij bepaalde dingen niet zag, waar we thuis niet op hebben kunnen oefenen. Pony heeft dezelfde dag nog zonder kleppen en hulp voor de wagen gestaan en een aantal dagen daarna was thuis inspannen ook geen enkel probleem, zonder kleppen.

Ik ben met kleppen gaan rijden om de redenen die janouk noemt, meer concentratie en bij deze pony vooral meer rust. Maar dat betekend niet dat het voor alle pony's fijn werkt :) Ik ken pony's die beter lopen met kleppen en pony's die beter lopen zonder kleppen. Tweespan is in dit geval waarschijnlijk de meest veilige optie, maar ik kan me voorstellen dat je het materiaal en de kennis/ervaring etc daar niet allemaal zomaar voor thuis hebt staan.

Ik zou lekker gaan langelijnen/longeren aan de dubbele longe en eventueel slepen zonder kleppen en eens bekijken hoe dat gaat. Mocht dat goed gaan en hebben jullie weer wat vertrouwen in elkaar, dan nog eens inspannen met iemand met voldoende kennis, ervaring en rust. Voorwaarts rijden kan de oplossing zijn, maar dit kan nooit gepaard gaan met 'flink tikken' en 'rukken aan de leidsels', al helemaal niet bij in pony met paniek.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:53

Laat het even met rust, doe een tijdje misschien ff niet mennen, gewoon rustig aan. Neem je tijd.
Mijn haflinger vond de kar 6 jaar terug dood eng, ze zou beleerd zijn maar ging op de loop voor de kar, en flink... Ik heb lekker veel met haar gewandeld (en gereden) en bleef mijn droom volhouden. Ik ging de gekste dingen slepen met haar, boompjes, pallets van alles. Lekker vertrouwen krijgen in elkaar en vorig jaar heb ik de stoute schoenen aan getrokken en haar in gespannen. Ze liep er zo mee weg, nu rijden we alweer een jaar zo en af en toe op een mooie zondag een rondje door de polder.

(Toen trouwens met oogkleppen en nu zonder)

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:28

Onze shet hadden we zelf beleerd, probleemloos eigenlijk, ik had er een paar dressuur/vaardigheidswedstrijden mee gereden. Alles zonder problemen, dochter zou er mee op een onderlinge starten, pony schrok, gaf een bok en er vandoor, dochter viel eraf, pony nog harder er vandoor, het was op buiten en hij liep zich vast met de kar tussen twee geparkeerde auto's.
Vanaf dat moment van alles geprobeerd, enkelspan, dubbelspan, maar hij had gewoon een soort reflex gekregen voor lawaai van achteren. We hebben het ook geprobeerd in het dubbelspan in de menles, eerst de andere menners die ons van voren passeerden, dat gaf geen problemen en toen van achteren. Pony werd elke keer hyper, bang, kneep met de staart en wilde alleen maar vluchten. Zijn dubelspangennoot en wij hadden de handen er vol aan.
We hebben dit een paar maal geprobeerd en er was totaal geen verbetering, ook nog in het enkelpspan geprobeert, maar als er iemand door het grind liep was het al mis..
We hebben het tenslotte maar op gegeven, want de pony werd hier niet vrolijk van en wij ook niet.

Pony was 110m dus we hebben hem beleerd onder het zadel, verkocht en er bij gezegd dat hij niet voor de kar kon.
Na een paar jaar weer door verkocht, want kinderen groeien en pony's niet, naar iemand die kinderen ponyrijles gaf, ze had nog nooit zo'n lieve brave kinderpony gehad, ze maakten allemaal buitenritjes, de kleinsten reden er zo mee weg.
Toen kwam ze op het idee om de bak met hem te slepen, ze had nog contact met onze dochter, die haar het afraadde,, maar wat moest er nu gebeuren, pony deed nooit iets verkeerd. Hij is met sleep over haar heen gekomen, heeft haar ook nog een paar dagen ziekenhuis opgeleverd, toen begreep ze onze waarschuwing.

Soms komt het allemaal weer goed, maar soms is het zowel voor de pony als jezelf het beste om een andere weg in te slaan, nu weet ik dat dat niet meevalt met een pony van 88cm en misschien hoeft het ook niet, ik heb geen idee hoeveel trauma jouw pony opgelopen heeft.
Om een ander het te laten proberen, ik zou het niet doen, jij kent je pony het beste, jij weet ook wat er gebeurt is en jij weet ook dat hij anders reageert als vroeger en jullie moeten elkaar weer gaan vertrouwen, misschien kan dat samen met iemand, maar ik zou hem niet uitbesteden.

Anoniem

Re: Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:53

Advies van Janouk opvolgen, en dat heeft niets te maken met dat jij een "Miepie" zou zijn.
Janouk geeft vooral aan dat het heel moeilijk is om weer vertrouwen terug te krijgen nadat er zoeits gebeurd is, en dat dat soms zelfs helemaal nooi meer terugkomt.
Vandaar dus ook serieus aanpakken, tweespan, een extreem ervaren menner erbij.

Misschien voel je jezelf soms een beetje een "miepie" (onzeker) en denk je dat anderen dat daarom ook vinden, maar als ik dt topic lees , zie ik niemand die dat van jou vindt.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:27

Als je de juiste mensen treft dan kan het voor een eenkennige pony ook wel lekker zijn om met een frisse blik te beginnen. Hier zie je dan dus ook meteen hoe deze mensen zijn, want niet iedereen kan daar mee omgaan en krijg je net als met je instructeur juist het tegenovergestelde effect van wat je eigenlijk wilt.

Misschien kun je een andere instructeur laten komen (dat zal dan waarschijnlijk wel wat duurder zijn door de afstand die gereden moet worden) die ervaring heeft met zulk soort pony's en gedrag.

Ben je zelf "bang" dat hij er weer vandoor gaat? Want dat helpt natuurlijk ook niet. Dat probeert janouk je ook te zeggen denk ik. Als je zelf al gespannen bent, dat is er 0,0 kans dat je pony wel ontspannen gaat lopen.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 20:35

palousa_boy schreef:
Als je de juiste mensen treft dan kan het voor een eenkennige pony ook wel lekker zijn om met een frisse blik te beginnen. Hier zie je dan dus ook meteen hoe deze mensen zijn, want niet iedereen kan daar mee omgaan en krijg je net als met je instructeur juist het tegenovergestelde effect van wat je eigenlijk wilt.

Misschien kun je een andere instructeur laten komen (dat zal dan waarschijnlijk wel wat duurder zijn door de afstand die gereden moet worden) die ervaring heeft met zulk soort pony's en gedrag.

Ben je zelf "bang" dat hij er weer vandoor gaat? Want dat helpt natuurlijk ook niet. Dat probeert janouk je ook te zeggen denk ik. Als je zelf al gespannen bent, dat is er 0,0 kans dat je pony wel ontspannen gaat lopen.


Ik ben zelf absoluut niet bang of gespannen, zou zo zonder enige twijfel weer op de kar stappen met hem ervoor. Ik ken hem, en hij kent mij. Mijn stem doet hem ontspannen en samen zijn we 1 team al vanaf dag 1!

Net is geoefend zonder oogkleppen aan de lange lijnen en een vriendin van mij er weer rustig achteraan lopen met de sulky om weer te laten wennen aan het geluid. Af en toe iets spanning, maar vooral mega ontspannen! Wat een verschil met eergister, toen we het met oogkleppen deden. We zijn er nog lang niet, maar dit is 1 stap in de goede richting :)

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:49

Captain schreef:
Ik denk dat een paard best weet dat er een kar achter hangt. Zou het ook zonder oogkleppen proberen..



Dat is niet altijd waar, weet ik uit ervaring. Dacht t ook zonder te proberen. Was echt geen succes. Gelukkig was ik niet alleen.

Wat dus niet betekend, dat ts dit niet kan proberen. Maar nerm dus even n ervaren persoon erbij..

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:27

Je gaat allicht niet graag horen wat ik zeg maar eens een pony in blinde paniek er bij ons vandoor is gegaan, komt hij nóóit meer voor de kar.

Nu ik begrijp wel dat jij niet wil opgeven. En ja ik heb gelezen dat je hem niet uit handen wil geven en toch zou ik adviseren om hem wèl door iemand te laten inspannen en dat naast een superbetrouwbaar menpaard die zijn job als leermeester kent.
Ik hoop uiteraard voor jou dat dit nog terug goed komt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:39

Linsey1998 schreef:
Zijn er mensen die het soortgelijke hebben meegemaakt? Ik ben namelijk nieuwsgierig naar verhalen van andere?

niet naar reacties dat het anders moet....


Met mijn haflinger ben ik toen gestopt. Was verder een prima rijpaard en staat nu met pensioen.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:48

Mijn paard was bang met oogkleppen. Die heb ik altijd zonder voor de koets gehad :) zolang hij zag wat er om hem heen gebeurde was hij super voor de koets. Met kleppen was hij schrikkerig en gespannen

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:49

Linsey1998 schreef:
Zijn er mensen die het soortgelijke hebben meegemaakt? Ik ben namelijk nieuwsgierig naar verhalen van andere?

niet naar reacties dat het anders moet....


Ja, wij hebben z'n shetje gehad.
Die is er langs de weg van tussen gegaan met het meisje waar die van was.

Inmiddels loopt die super braaf voor een karretje, maar heeft veel tijd gekost.
Ga wandelen, longeren, lange lijnen, sleepje en wacht even met dat karretje.
Zorg eerst dat die weer 100% jou vertrouwd als je er achter loopt, en ga daarna pas weer met dat karretje aan de gang.

En als je met het karretje weer gaat rijden stap een rondje, is die braaf en ontspannen (die laatste is het belangrijkste) span hem dan direct weer uit, en breid dit steeds verder uit.
Het uitspannen is dan een beloning voor hem en zo krijgt die door wat goed is en wat niet.

Gaat het stappen goed en ontspannen dan ga je verder met de draf, gewoon 2 of 3 pasjes en dan weer terug naar stap en weer laten ontspannen als die aanspant.

Onthoud vooral, doet die het goed stop dan voor het niet goed gaat, dan ben je veel verder van huis.

En wel of geen oogkleppen maakt in dit geval niet veel uit, mijn voorkeur heeft met.

Mocht je meer tips willen, je mag altijd PB'en.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Onzekere? Stoute? pony voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:52

Ja ik heb er ervaring mee, en die is er weer voor gekomen. Toen achter over geslagen, weer er voor gekomen en toen door de omheining van de bak gegaan.
We zijn nu bijna 15 jaar verder en hij is nog steeds ril voor dingen achter hem.

Ik zou het uit handen geven en in het 2span laten zetten. Onbewust kan jij toch spanning mee geven ook al denk jij geen spanning te hebben.
Mijn ervaring is dat de meeste eenkennige pony's minder eenkennig zijn dan de eigenaar zegt en dat pony's die bang zijn voor mannen helemaal niet zo panisch zijn.