Nieuw tuig dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-17 15:50

Hoi Allemaal,
Nu weet ik dat er al zat van dit soort topics zijn,
En Ik had mn keus redelijk gemaakt tot ik dit topic tegen kwam: [AR] Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Op dit moment rijd ik met een Zilco sl sport tuig,
Echter is mijn pony flink van bouw veranderd en ligt t borsttuig niet meer goed en krijgt hij van de broek nu schuurplekken.

Mijn idee was om over te stappen naar de eurotech van ideal, maar ik lees dat dit nogal harde en smalle schoftjes zijn? en er dus aardig wat pony's zijn met problemen daarvan nu.

Helaas zitten er bij mij niet in de buurt echt een tuigpasservice ( ems-ruitersport en demenner.nl zitten beide ruim 110 km verderop)
Graag zou ik toch zeker eerst willen passen voor ik een nieuw tuig aanschaf aangezien t gaat om een ronde shet zonder schoft.

weet iemand nog een tuigpas service die dichter bij zuid-holland ligt?
En zijn de schoftjes van de ideal luxe marathon vergelijkbaar met die van de eurotech?

Hopelijk is er iemand die me een klein beetje in de goede richting kan sturen, want inmiddels wordt ik tureluur van alles nalezen en een keuze proberen te maken :=


SunNDLM
Berichten: 713
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: "Quaedamme"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:03

In Zevenhuizen zit Van Rijs (grote ruitersportzaak), zij zijn dealer van Ideal en het is maar 35 km vanaf Wassenaar. :)

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:11

Ik heb een Ideal luxe marathon schofttuig gehad met drukplekken als gevolg. In het topic wat je noemt heb ik ook één en ander daarover geschreven. De kussens zijn wel wat zachter dan de kussens van veel andere schofttuigen.

Met wat voor wagen wil je gaan rijden? Een tweewieler of een vierwieler?

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-17 16:14

SunNDLM: dank je wel! k ga nog even heel goed nadenken of ideal wel een goede optie is voor mijn pony.

Sakvis: ik rijd met een 4 wieler ( concrouswagentje)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:37

Je kunt ook kijken of je de tuigen kunt combineren.
Als je dan alleen naar een ander borsttuig kijkt en gewoon het huidige schoftje blijft gebruiken (als dat wel goed zit uiteraard) dan zullen de problemen weer opgelost kunnen zijn en hoef je geen heel nieuw tuig te kopen.

Bij ideal tuigen zoeken veel mensen een ander schoftje maar gebruiken de rest wel gewoon.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:03

Wij hebben ook eurotech, 5 grote shetten zonder schoft en een dartmoor met schoft en onderlegger, wij hebbe 3 enkelspantuigen en 1 dubbelspan, allen eurotech en helemaal geen problemen.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:21

Dat is inderdaad mijn topic! Als je verder tevreden bent over Zilco, zou ik niet je hele tuig vervangen. Je kunt zoals anderen ook al noemen, ook alleen een borsttuig van Ideal kopen. Die is hartstikke mooi en goed!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 07:24

En de schuurplekjes van de broek; dat kan ook tijdelijk zijn nu ze aan het verharen zijn.

Mijn pony heeft met zijn wintervacht altijd schuurplekjes, nu hij weer helemaal in zijn zomervacht zit zijn ze weer weg. Anders gewoon even bescherming erom maken: kan duur met een schapenbontje of simpel met een handdoek.

Susanne

Berichten: 11609
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 07:55

Ideal eurotech ben ik heel tevreden over. Ligt netjes op mijn pony en blijft ook mooi met zeer intensief gebruik. Ik heb wel vanaf het begin een leren hoofdstel erbij van Ideal + sinds kort het Zilco deluxe schoftje (mede door dat topic).

Ik heb dus een combi van merken (en maten haha) maar dat valt niet op en gaat goed samen :)

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:14

Wij zijn dan weer fan van die hoofdstellen van eurotech, zo mooi soepel en zo zacht en het zijn niet van die grote dingen, met van die grote kleppen, die leren hoofdstellen van ideal hangen hier nu te verstoffen.

Susanne

Berichten: 11609
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:17

Ik vind juist mijn leren Ideal hoofdstel veel soepeler en zachter. Ik heb er wel halve oogkleppen op want de gewone waren inderdaad redelijk groot.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 11:30

Bedankt allemaal!
ik ga nog even hard nadenken of ik alleen een nieuw borsttuig van zilco koop ( al lijkt deze me wel erg smal? ) of dat ik voor een borsttuig en broek van de ideal eurotech ga en mn huidige schoftje erbij gebruik, want deze ligt gelukkig wel super

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:06

Van Rijs zit in Zuid Holland en die is thuis in tuig en mennen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:32

Je kunt ook een maatje groter nemen als je denkt dat het anders te klein is natuurlijk.

Van rijs heeft naast eigen tuig ook ideal en weet zo eigenlijk niet uit m'n hoofd of ze ook Zico oid hebben als dealer maar wie weet hebben ze ook nog wel wat 2e hands liggen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 06:29

Zilco vind ik het klein borstje inderdaad erg smal van, ergens juist wel goed voor de hele kleintjes natuurlijk maar vond t voor m'n Welsh niets. Al kan je er natuurlijk ook gewoon dikke gelpad onder doen, dan is t ook opgelost.

Ik heb gekozen mijn Zilco Sl sport tuig te voorzien van en borst van Kieffer. Zelfde materiaal alleen luxer afgewerkt, breder, dikker gepad. Met die empathie liep mijn pony voor geen ene meter.


Afbeelding

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-17 12:59

Toydoll: die ziet er ook super netjes uit!
Kan alleen nergens vinden waar deze evt los te bestellen is.
Waar heb jij heb gekocht?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:05

Heeft Letty geen Kiefer?

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-17 13:12

Bij letty kom ik geen los borsttuig tegen, wel een losse broek

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:43

Je kunt natuurlijk altijd even bellen ;) ze zetten niet altijd alles op internet, al is dat bij ideal idd wel goed aangegeven.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Nieuw tuig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:39

Ik heb hem bij Letty gekocht, voor prijzen gewoon even mailen, ze reageert heel snel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers