Pony definitief met menpensioen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nado
Berichten: 3350
Geregistreerd: 23-11-04

Pony definitief met menpensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 11:45

Ik heb heb mijn inmiddels bijna 25-jarige hackney-shet kruising al bijna 24 jaar. Heel veel temperament en karakter, overal voor in, veel moed en tempobereik. Ik heb altijd samengesteld met hem willen gaan rijden, hij zou dat zo gaaf hebben gevonden en vol overgave gedaan hebben. Helaas is dit er door wisselende gezondheid nooit van gekomen. Op zijn vierde een ton voer leeggegeten, zwaar hoefbevangen, 3 gekantelde hoefbenen etc. In de afgelopen 20 jaar een aantal keer een terugval gehad en sinds een paar jaar ppid/cushing. Op dit moment gaat het super met hem op speciaal beslag, is weer zijn eigen stuiterballige zelf en loopt met veel lol aan de fiets en gaat af en toe (met gevaar voor eigen leven) als handpaard mee.

En dan gaat de droom weer een beetje leven: met pony lekker voor de wagen door het bos crossen. Zoals iedere keer gebeurt als het weer echt goed met hem gaat. Een paar jaar geleden heb ik voor hem een hele fijne, goede kwaliteit tweewieler gekocht. Het is nu ruim anderhalf jaar geleden dat hij ingespannen is geweest. Ook daarvoor heeft de wagen veel meer stilgestaan dan dat deze gebruikt is. Hij staat nu opgeslagen achterin de schuur op stal en ik ben enorm aan het twijfelen wat ik zal doen. Weer uit het stof trekken en drie ritjes mee rijden en dan weer de opslag in omdat het toch niet gaat? Weer teleurgesteld zijn omdat hij toch niet gezond en rad genoeg blijft? Of definitief de handdoek in de ring gooien, wagen en tuig verkopen en niet meer kunnen denken "ooit...."?

Ik hoor graag jullie ervaringen en ideeën over definitief menpensioen (en het loslaten van een droom).

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:52

Ik kan je niet helpen met je keus, ik kan je wel vertellen wat ik deed.

Ik had een merrie gekocht, met als doel ooit tweespan, en de eper vierdaagse te rijden. Merrie bleek raar te lopen, dierenarts erbij gehaald. Ze bleek een vergroeid kruisbeen te hebben, door een breuk van vroeger waar niks aan gedaan was. Ze zou nooit voor de kar gaan kunnen.
Tja... Daar sta je dan. Verkoop je haar weer? Of laat je de droom varen. Ik heb de droom toen laten gaan.
Maar hoe meer ik met haar ging doen hoe beter ze zich ontwikkelde. Uiteindelijk heeft ze nog in enkelspan heel tevreden heel wat eindjes met me gereden. Ik had haar ooit toch in tweespan willem zetten, helaas is ze vorig jaar overleden.

Wat ik denk ik probeer te zeggen, verleg je dromen. Pin je niet vast op een pony waar je nog jaren mee kunt gaan mennen, maar kijk naar ieder rondje apart. En geniet daar dam extra veel van :) althans, dat zou ik denk ik doen :)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Pony definitief met menpensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:42

De reden dat je de afgelopen jaren het mennen niet doorgezet hebt is omdat ze steeds kreupel werd in het werk?

Maar ze lijkt nu door het andere beslag wel beter te lopen, ik zou het dan wel heel voorzichtig gaan oppakken maar niet verwachten dat je de wedstrijdring voor het msgw nog in kan gaan.

wanneer het blijkt dat ze toch meer aan gaat kunnen is dat mooi meegenomen maar beginnen met de verwachting/hoop dat je nog vol kan trainen kan uitlopen op teleurstelling.

Nado
Berichten: 3350
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Pony definitief met menpensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 13:06

Dank jullie voor de reacties.
@puttersplut, wat leuk dat je nog zoveel met haar hebt kunnen doen!

Ik heb gelukkig helemaal geen sportambities meer met hem ;) Ik vraag me vooral af of ik hem en mezelf een plezier doe om weer een poging te gaan doen tot opbouwen nu. Hij wordt enorm heet zodra hij iets mag doen dat op werk lijkt, wil heel hard en loopt dan leeg door gebrek aan conditie. Is in principe netjes beleerd maar door de grote tussenpozen vergeet hij dat af en toe een beetje en gaat draf graag steeds een tandje sneller dan eigenlijk goed voor hem is. Rechtuit gaat prima, bochten is hij stijf en daardoor niet altijd rad.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Pony definitief met menpensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:10

Als die nu eigenlijk nog steeds niet goed loopt, Stijf in de bochten/niet rad, zou ik hem niet meer voor de wagen zetten.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:51

Als je denkt dat hij er nog steeds veel plezier in heeft, zou ik hem wel inspannen voor korte rustige ritten. Rad of niet rad.
Een dagje napijn zal hij echt niet koppelen aan het pleziertje van de dag ervoor.

Nado
Berichten: 3350
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Pony definitief met menpensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 10:51

Gem, dank je voor je input. Je hebt gelijk, kort en rustig zou prima kunnen en kort is geen probleem, rustig wel. Dat staat helaas nog steeds niet in zijn woordenboek.

Afgelopen weekend een keer met hem gefietst en een keer als handpaard mee gehad en dat vond hij allebei heel erg leuk. Bijna net zo leuk als aan het werk voor de wagen. Misschien is dat ook genoeg voor hem.... het blijft moeilijk om een beslissing hierover te nemen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:49

Dan maar kort en niet rustig, zolang hij er maar plezier aan beleeft. Zo doen wij dat ook met de oude baas van mijn vriendin.

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Pony definitief met menpensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:57

ik zou het zelf gezien de leeftijd niet meer doen.