Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:04

Het is ook heel fijn om te zien wat ze nou echt heel eng vinden. Die van mij kunnen beiden ontzettend reageren op iets, terwijl de hartslag laag is. Als ik dan doorpak heeft het snel effect. Zijn ze echt bang dan kost het langer de tijd haha!

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:19

Ja angst, spanning, intensiteit maar ook pijn worden mooi zichtbaar met hartslagmeting.
Ik zou losse elektroden kopen en een polar m400 dat is het voordeligst en werkt het makkelijkst.
Mocht je meer vragen hebben mag je me altijd pb.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:46

Ik heb net een nieuw tuig. Zal hem de volgende training er weer eens aan hangen omnte kijken of het tuig invloed heeft op de pony

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:16

Vind dat ook heel interessant om te zien hoe ze op "enge" dingen reageren.
Vanavond nog een buitenrit gemaakt en tot twee keer toe op een pad stil gaan staan omdat er een grote vrachtwagen aan kwam waar ik van verwachtte dat mijn pony er bang van zou zijn. Zijn hartslag daalde alleen maar door het stilstaan. Dus zo eng vond hij die vrachtwagens niet.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:21

Alleen naar de hartslag kijken is ook niet voldoende om stress of angst vast te stellen. Hele heftige pieken zijn vaak nog wel te zien, maar er valt ook nog veel buiten de boot wat met verdiepende variabelen wel zichtbaar wordt.
Momenteel doe ik onderzoek naar het gebruik van hartslagmeters in de dressuur, het is interessante materie.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 00:09

Wat mij wel opviel dat zijn hartslag in stap behoorlijk opliep als ik de zweep tegen hem aan legde omdat er een auto passeerde op een smalle weg. Nu heeft mijn pony een niet heel prettig verleden, maar ik schrok hier toch best van. De keren er na raakte ik hem niet aan (ik men met oogkleppen dus hij zag de zweep niet) en veranderde zijn hartslag niet. Blijkbaar zit de angst voor de zweep behoorlijk diep bij hem.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:19

mooney schreef:
Alleen naar de hartslag kijken is ook niet voldoende om stress of angst vast te stellen. Hele heftige pieken zijn vaak nog wel te zien, maar er valt ook nog veel buiten de boot wat met verdiepende variabelen wel zichtbaar wordt.
Momenteel doe ik onderzoek naar het gebruik van hartslagmeters in de dressuur, het is interessante materie.


Ik zou graag op de hoogte gehouden willen worden van je bevindingen ! Zeer interessant.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:33

Ik heb de 'equine belt' en gebruik die zo nu en dan in combinatie met een Polar-app op mijn smartphone.

Echter, als ik een GPS-route rijdt en dus de navigatie-app op mijn smartphone nodig heb, heb ik steeds mijn navigatie-app in beeld en zie ik dus niet de actuele hartslag.

Nu overweeg ik een M400 horloge te kopen, zodat ik ten alle tijde zicht heb op Coldy's hartslag. Dus ongeacht wat mijn smartphone op dat moment toevallig nog meer doet.

En verder laat mijn navigatie-app wel de actuele snelheid zien, maar niet de gemiddelde snelheid. Dat kan ik alleen achteraf bekijken.
Maar ik zou het fijn vinden dan ook altijd de actuele gemiddelde snelheid in beeld te hebben. Dat is handig voor de mendurance! :-)

Weet iemand van jullie toevallig of dat kan via het M400 horloge?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:54

Op de M400 kan je zelf instellen wat je in beeld heb, waar onder gemiddelde snelheid.
Ik heb hartslag, gereden tijd, snelheid en afstand in het scherm staan, maar er zijn nog veel meer opties (max 4).

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:54

En endomondo? Die kan je wel instellen op snelheid,gemiddelde snelheid enz. Die pakt ook de hartslagvan de polar

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:56

Napie schreef:
En endomondo? Die kan je wel instellen op snelheid,gemiddelde snelheid enz. Die pakt ook de hartslagvan de polar

Ah, die heb ik nog nooit gebruikt.
Zal het eens testen, want als dat inderdaad goed werkt bespaart dat me de aanschaf van het sporthorloge.

Kun je daarin ook GPS-routes laden voor navigatie?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:06

Er staan wel routes in. Je kan op de website ook wel gps routes inladen maar hoe weet ik niet. Ik gebruik afstandmeten voor mijn routes. Alle wedstrijdroutes van afgelopen jaar heb ik in ieder geval over genomen in afstandmeten.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:08

Ik gebruik het meest simpele horloge van polar om de aktuele hartslag af te lezen. Kost iets van 35 euro los. Jij rijd denk ik meestal wel met een groom die mee kan lezen op de telefoon. Werkt op de sulky iets minder onderweg.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:22

Napie schreef:
Er staan wel routes in. Je kan op de website ook wel gps routes inladen maar hoe weet ik niet. Ik gebruik afstandmeten voor mijn routes. Alle wedstrijdroutes van afgelopen jaar heb ik in ieder geval over genomen in afstandmeten.

Maar hoe doe je het dan onderweg?

Bijv. in Someren afgelopen weekend had ik de route vooraf in mijn navigatie-app geladen, waardoor ik tijdens de wedstrijd via mijn smartphone kon navigeren (en dus minder op lintjes en paaltjes hoefde te letten).

Ik ben dus op zoek naar een oplossing waarbij ik een voorgedefinieerde route kan laden voor navigatie (zoals ik nu altijd al doe), terwijl ik tegelijkertijd zicht heb op Coldy's hartslag en de gemiddelde snelheid.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:23

Napie schreef:
Ik gebruik het meest simpele horloge van polar om de aktuele hartslag af te lezen. Kost iets van 35 euro los. Jij rijd denk ik meestal wel met een groom die mee kan lezen op de telefoon. Werkt op de sulky iets minder onderweg.

Aha, daarvoor gebruik je dus toch ook een los horloge en niet Endomondo.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:49

Juist. Onderweg kijk ik alleen op het losse horloge wat op de staartriem van mijn pony zit dus altijd voor mijn neus. Polar beat loopt mee voor inzicht achteraf. Afstandmeten kan je jezelf zien op de route en gebruik ik alleen bij twijfel of als ik weer eens verkeerd ben gereden.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:24

Inmiddels heb ik via Marktplaats een 2e-hands M400-horloge gekocht en er 2 ritjes mee gemaakt. Maar ik heb het idee dat de metingen nog niet helemaal goed gaan. Het hartslagverloop ziet er volgens mij wat bijzonder uit.

Hier de Polar Flow grafiek van afgelopen zondag:

Afbeelding

Daar waar het tempo 7 km/uur of lager is was ik aan het stappen. Maar de hartslag zakt dan nauwelijks lijkt het.
En ook bij stilstaan (blauwe lijn in het witte vlak) zie ik nauwelijks verschil.

De hartslag blijft volgens de meting steeds maar schommelen rond de 120 slagen/minuut, zelfs in het allerlaatste stukje van de grafiek waar ik inmiddels thuis was en aan het uitspannen was.
Dat kan toch helemaal niet?

Ik rijd mendurances en dan zijn de metingen bij de finish heel anders. Dan wordt er echt geen 120 gemeten, maar altijd (ruim) onder de 70.

Hierbij een foto van de equine belt om Coldy afgelopen zondag:

Afbeelding

Zou het kunnen dat de equine belt niet op de goede plek op Coldy's lijf zit? Hoe hebben jullie die zitten?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:00

Als ik het zo zie, moet de band natter. In het eerste deel van de training zie je steeds spikes naar 0, dat is contactverlies. In het tweede deel van je training heeft je pony waarschijnlijk meer gezweet en dan is de meting beter (over de waardes zeg ik hier even niets, das op een telefoonschermpje wel erg klein).

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:21

MarjaR schreef:
Inmiddels heb ik via Marktplaats een 2e-hands M400-horloge gekocht en er 2 ritjes mee gemaakt. Maar ik heb het idee dat de metingen nog niet helemaal goed gaan. Het hartslagverloop ziet er volgens mij wat bijzonder uit.

Hier de Polar Flow grafiek van afgelopen zondag:

[ [url=m/fFSXvx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar waar het tempo 7 km/uur of lager is was ik aan het stappen. Maar de hartslag zakt dan nauwelijks lijkt het.
En ook bij stilstaan (blauwe lijn in het witte vlak) zie ik nauwelijks verschil.

De hartslag blijft volgens de meting steeds maar schommelen rond de 120 slagen/minuut, zelfs in het allerlaatste stukje van de grafiek waar ik inmiddels thuis was en aan het uitspannen was.
Dat kan toch helemaal niet?

Ik rijd mendurances en dan zijn de metingen bij de finish heel anders. Dan wordt er echt geen 120 gemeten, maar altijd (ruim) onder de 70.

Hierbij een foto van de equine belt om Coldy afgelopen zondag:

[ [url=m/wXrNTB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou het kunnen dat de equine belt niet op de goede plek op Coldy's lijf zit? Hoe hebben jullie die zitten?


Ik ben ook wel benieuwd of die hier op de goede plek ligt. Ik wil van de week ook voor het eerst met de band gaan werken .Maar ik ben bang dat ik bij mijn ukkie te weinig plek voor de singel heb.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:23

Heel oud topic maar het leek me ook niet echt nodig om er een nieuwe voor te maken.

Ik sta ook op het punt om een hartslagmeter te gebruiken voor het trainen van de pony straks. Zal weer voor de wagen komen na het veulen. En ik vind het ook wel gewoon interessant denk ik.

De mensen met ponys : Past zon humane band een beetje normaal om een welsh pony? Aan de ene kant lijkt me dat redelijk klein maar kan me er flink op verkijken natuurlijk. Wil er dan losse elektroden bij kopen en een horloge. Op den duur misschien iets op de menwagen monteren, zijn er meer die dat hebben?

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:08

Ik train ook met een hartslagmeter met mijn welsh pony's. Ik raad je aan om losse electrode te kopen en geen band. Met de band veel onderbrekingen die ik met de losse elektrode niet heb.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:10

Ja zoiets had ik wel gelezen! Maar ik zou ze wel graag ergens op bevestigen aangezien ik ze ook wil gebruiken bij het fietsen bijvoorbeeld. Dan hoef ik niet perse een longeersingel of iets dergelijks om te doen

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:25

In plaats van een band gebruik ik losse elektroden met een elastische dekensingel. De band wordt afgeraden voor pony’s kleiner dan een bepaalde maat. Ik heb bij mijn Welsh (1.20m) ooit een band gebruikt, maar daar moesten wel knopen in om ‘m passend te krijgen. Is al wel een aantal jaar geleden, trouwens.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:58

Voor dat ik mijn polar elektrodes had heb ik een tijdje gereden bij mijn shetlander met een humane meter van de aldi. Bij de shet werkte die band wel en het ging redelijk met die hartslagmeter. Nadeel was dat het horloge wel heel dicht bij de band moest zijn om af te lezen dus vanaf de wagen bijna niet te doen (ik had het horloge op de schoft gedaan!)
Met polar meer bereik. Het horloge zit op de rugriem en is daardoor goed af te lezen vanaf de sulky en hij kan altijd aan mijn tuig vast blijven zitten

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:33

Ik heb de Garmin humane band om een welsh x shet van 115 gehad. Dat werkte prima, kon ik aflezen op m'n garmin fietscomputer op de wagen.
Ik gebruik echo-gel om te zorgen dat er voldoende contact is.