Sulky piept

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xMoondance
Berichten: 14
Geregistreerd: 16-01-17

Sulky piept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 14:52

Ik heb dus sinds een paar maanden een sulky voor mijn minishet (hij is opgeleerd geweest voor de koets door mensen die hier ervaring in hebben aangezien ik zelf niets van ervaring had). Ik was dus begonnen met het mennen met mijn shet nadat hij opgeleerd was (ik ging wel nooit alleen omdat ik zelf nog heel onervaren ben) en alles ging goed, mijn sulky werkte goed (de rem enzo ook). Maar met de winter heeft het zitten vriezen en daarna wou ik weer eens gaan wandelen met de sulky maar toen ging mijn sulky opeens "piepen" ofzo (gelukkig dat mijn shet daar niet van geschrokken is opeens zo een piepgeluid) en de rem werkte ook niet echt meer als ik het induwde... Help? Ik hoop dat dit nog opgelost kan worden want zonder geremde sulky durf ik niet echt de weg op en dat gepiep is ook niet aangenaam... Mijn sulky staat buiten maar wel onder een zeil, sinds dat gepiep heb ik het nietmeer durven gebruiken...


marga1
Berichten: 889
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Sulky piept

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:23

Remmen schoonmaken en remolie controleren.

Kabayo

Berichten: 13890
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Sulky piept

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:28

Zitten de remmen niet vast door roest?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Sulky piept

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:12

Lagers kunnen ook een piepgeluid maken dus of smeren of vervangen. Maar het klinkt meer als remolie waarbij lucht in de leiding zit.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

xMoondance
Berichten: 14
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 21:26

marga1 schreef:
Remmen schoonmaken en remolie controleren.


Hoe doe ik dat? :P

xMoondance
Berichten: 14
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 21:27

Kabayo schreef:
Zitten de remmen niet vast door roest?


Ik heb nietecht last van roest op mijn sulky, zou ookwel raar zijn aangezien mijn sulky onder een zeil staat, niet?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Sulky piept

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:29

corosie komt gewoon door vocht, hoeft hij niet drijfnat voor te worden. Kan dus ook onder een zeil en je hebt vast ook wel eens door iets nats gereden.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Kabayo

Berichten: 13890
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:29

xMoondance schreef:
Kabayo schreef:
Zitten de remmen niet vast door roest?


Ik heb nietecht last van roest op mijn sulky, zou ookwel raar zijn aangezien mijn sulky onder een zeil staat, niet?

Mijn auto staat ook binnen, maar als ik die een tijd laat staan zitten de remmen ook vast door roest . En helemaal door natte periode of als t vriest, komt vanaf de grond he, niet van boven. Helpt een zeil niks tegen ;)

Edit sjolvir verteld het beter

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

xMoondance
Berichten: 14
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 22:53

Kabayo schreef:
Mijn auto staat ook binnen, maar als ik die een tijd laat staan zitten de remmen ook vast door roest . En helemaal door natte periode of als t vriest, komt vanaf de grond he, niet van boven. Helpt een zeil niks tegen ;)

Edit sjolvir verteld het beter

Kan ik daar dan nog wat tegen doen? :S

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Sulky piept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:15

Is het een cavalettie?

xMoondance
Berichten: 14
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 14:31

Jelleee schreef:
Is het een cavalettie?


Nee

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:33

Even bij alle piep (bewegende) plekjes WD40 spuiten. En inderdaad checken of je rem nog goed afgesteld is (ligt eraan wat voor soort rem je hebt), maar dat heb ik altijd laten doen door een stalgenoot aangezien ik daar geen verstand van heb.

La Vie en Rose 

Jorex

Berichten: 9926
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Sulky piept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:48

Wat voor merk sulky heb je dan? Hij klinkt wel erg cavalettie achtig. Want ik heb mijn hca nu ook een paar maanden en die piept zeker niet. Waarom denk je overigens dat je met remmen veiliger bent? Remmen zijn in principe alleen handig als je veel heuvels hebt in je omgeving, zoals bv Limburg. Anders is de broek ook wel voldoende en als ze gaan rennen, houdt zo'n rem ze echt niet tegen.
Ik zou zelf dan even die ervaren menner waar je je pony hebt laten opleiden ernaar laten kijken

Alex en Jorie <3

marga1
Berichten: 889
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Sulky piept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 16:13

Inderdaad WD 40 in de bewegende delen en naderhand de remschijven schoonmaken.
En eventueel een handige man vragen.

xMoondance
Berichten: 14
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 20:40

Fennadev schreef:
Wat voor merk sulky heb je dan? Hij klinkt wel erg cavalettie achtig. Want ik heb mijn hca nu ook een paar maanden en die piept zeker niet. Waarom denk je overigens dat je met remmen veiliger bent? Remmen zijn in principe alleen handig als je veel heuvels hebt in je omgeving, zoals bv Limburg. Anders is de broek ook wel voldoende en als ze gaan rennen, houdt zo'n rem ze echt niet tegen.
Ik zou zelf dan even die ervaren menner waar je je pony hebt laten opleiden ernaar laten kijken

Het merk weet ik niet, heb het overgekocht van iemand anders (werkte toen perfect maar nu gwn sindstijdje piept het). En remmen nodig omdat ik zonder broek men, anders zou ik dus eerst nog een broek moeten kopen voor mijn shet. Ik heb ook geen contact meer met die persoon...

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:26

Als je de wielen van de grond houdt, en je probeert ze rond te draaien, gaat dat dan? Als dat slecht of niet gaat zit je rem vast. Eventueel door roest of doordat de remolie met vriezen te dik wordt en niet meer goed door de leidingen gaat.
als je niemand hebt die verstand heeft van dit soort dingen, zou je naar een goede fietsenmaker of autogarage kunnen gaan. Daar is altijd wel iemand die handig genoeg is om dit op te lossen. Iedere koets of sulky heeft onderhoud nodig. Dus probeer alles netjes bij te houden om fijn en veilig te kunnen rijden.

xMoondance
Berichten: 14
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 13:36

dingogirl schreef:
Als je de wielen van de grond houdt, en je probeert ze rond te draaien, gaat dat dan? Als dat slecht of niet gaat zit je rem vast. Eventueel door roest of doordat de remolie met vriezen te dik wordt en niet meer goed door de leidingen gaat.
als je niemand hebt die verstand heeft van dit soort dingen, zou je naar een goede fietsenmaker of autogarage kunnen gaan. Daar is altijd wel iemand die handig genoeg is om dit op te lossen. Iedere koets of sulky heeft onderhoud nodig. Dus probeer alles netjes bij te houden om fijn en veilig te kunnen rijden.


Zal ik doen, dankje! Hoe vaak moet een sulky / koets onderhouden worden?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:48

Vaak zet je de sulky / wagen een tijdje weg als het in de winter echt slecht weer is of streng vriest.
als je weer gaat beginnen, voor het menseizoen de remmen controleren, en zonodig om de twee jaar de remolie vervangen. (Wordt dikker met de tijd).
Als je vaak / veel moet bijremmen ook de remblokken controleren of ze nog dik genoeg zijn.
remblokken die "op" zijn geven ook een piepend geluid, want je remt dan met ijzer op ijzer.

Bij een 4 wieler de molen smeren, vet tussen doen dus, en andere delen nakijken of daar nog genoeg vet tussen zit.
ook controleer ik zelf om de paar maanden de bandenspanning. Want met slappe banden trekt het moeilijker en slijten ze sneller.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alexios, lanouska en 52 bezoekers