Teugel/leidsel over hoofd spannen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Teugel/leidsel over hoofd spannen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 17:16

Omdat ik toch wel eens benieuwd ben
Zie ik steeds vaker bij onze zuider buren deze opsomming bij pony's verschijnen.

Nu ben ik een leek wat betreft inspannen en vind het zelfs ook wel een beetje eng.
Maar vraag me daarom wel af waar het voor dient om de teugel/leidsel(?) als die daarvoor bedoelt is, over de hoofd te spannen.

Ik leer graag bij.



Afbeelding

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Re: Teugel/leidsel over hoofd spannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:18

Het lijkt mij dat het het paard in een houding dwingt. Kan niet fijn/goed zijn dus ik ben ook weg benieuwd naar de reden er achter

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:18

Lijkt mij beetje slofteugel idee. Bij druk op de leidsels komt er ook druk achter de oren en dwing je het hoofd naar beneden.
Vind het geen goede ontwikkeling :n

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:23

Ik had het nog nooit gezien, maar ik kan me voorstellen dat je op deze manier wat anders kunt inwerken. Meer druk achter de oren en in de mondhoek (omhoog).

Waarom je het zou willen doen weet ik dan weer niet. Om meer lift/opwaartse druk te krijgen misschien?

Ik ben benieuwd naar antwoorden van mensen die er wel ervaring mee hebben.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Teugel/leidsel over hoofd spannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:26

Een beetje het elastiek idee, maar dan zonder elastiek. Niet fijn lijkt me!

(btw:moet de smid er niet een keer bijkomen)

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:42

Ik vind die pony sowieso slecht ingespannen. Zit er nou een karabijnhaak aan het lichtoog/buiten singel? Heel lange hoeven ook. Dit lijkt mij overigens een manier om het paard in een bepaalde houding te dwingen, maar ik heb het zelf nog nooit ergens gezien.

Paspoort
Berichten: 111
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Teugel/leidsel over hoofd spannen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 18:01

Heel de fb staat vol met zulke opsommingen zowel onder zadel als voor de wagen, vandaar mijn nieuwsgierigheid in hoeverre dit werkzaam is.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Teugel/leidsel over hoofd spannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:14

Heb dit nog nooit gezien voor de wagen, kan me ook niet voorstellen waar dit goed voor is...

Maar als je in die fb groep zit: vraag het daar eens dan, dan heb je antwoord van de mensen die dit dus doen en daar een verklaring voor hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:22

Dit is waarschijnlijk afgekeken van de (elastische!) halsverlenger die tijdens het longeren en rijden wel gebruikt wordt: daar loopt een elastiek van singel naar bitring over de nek weer via de andere bitring naar de andere singelhelft. Je kunt hem ook tussen de benen door laten lopen en midden onder de singel vastmaken. Het idee is dat je daarmee een paard aanleert om voorwaarts-neerwaarts te strekken (beter gezegd: je leert hem dat het hoofd optillen pijn doet).
Het is dus het tegenover gestelde van een opzet; je leert het paard juist dat hij zijn hoofd niet teveel omhoog mag doen.

Maar doordat deze 'halsverlenger' zo hoog is vastgemaakt kan het paard juist niet meer zijn neus omlaag brengen en hij kan ook niet omhoog want dan krijgt hij druk op de nek, dus is dit eerder een bijzetteugel met extra bite achter de oren.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Teugel/leidsel over hoofd spannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:39

Als er zo'n aparte optoming nodig is om "veilig" op die kar te zitten ga ik wel lopen (ergens heel anders).

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:19

Citaat:
Als er zo'n aparte optoming nodig is om "veilig" op die kar te zitten ga ik wel lopen (ergens heel anders).

_O- _O- :evaw:

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Teugel/leidsel over hoofd spannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:31

als ik zie hoe de pony er zelf bij staat, en hoe het tuig zit, heb ik niet het idee dat dit een optoming is waarvan de menner zelf niet goed weet wat hij effectief doet.

Dit lijkt een mislukte poging een hulpteugel te maken, als dit voor een halsverlenger door zou moeten gaan... {:)-:(

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:09

Kan het niet heel goed zien, maar het lijkt wel een touw en zo te zien loopt het door over de rug, (richting koetsier?). Wellicht dat degene die opgetuigd heeft dacht dat het zo toch net zo goed kon dienen als leidsels ipv de standaard men-attributen.


....maar waar is het bruine haar gebleven op de nek achter de oren?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Teugel/leidsel over hoofd spannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:14

Echt alles aan deze foto maakt me wat verdrietig. Zelden zo n beroerde combinatie van tuig/hulpstukken/bit enz gezien. Bit wordt veel te hard in de mondhoeken getrokken, heel veel druk achter de oren wat met wat pech schade kan opleveren. Schoftje ligt helemaal scheef, binnen en buitensingel (tenminste wat daarvoor door moet gaat) zit raar. Karabijnhaak die ergens voor word gebruikt. Lichtogen zitten ver voor schoftje. Enz

Niet iets wat je als beginnende menner zou willen nadoen,

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:15

Degene die dit met dat paardje heeft gedaan mag wel even heul goed gaan nadenken over zijn/haar optoming.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:05

Taucha schreef:
Kan het niet heel goed zien, maar het lijkt wel een touw en zo te zien loopt het door over de rug, (richting koetsier?). Wellicht dat degene die opgetuigd heeft dacht dat het zo toch net zo goed kon dienen als leidsels ipv de standaard men-attributen.


....maar waar is het bruine haar gebleven op de nek achter de oren?


Het touw loopt naar de lichtogen op het schoftje, daar gaan normaliter de leidsels doorheen. Het bruine haar is even niet te zien want daar loopt het kopstuk over de manenkam, het kopstuk loopt van smal naar breed.

Het enige wat ik kan verzinnen is dat iemand graag een pony heeft met een harmonicahoofd. Het slaat nergens naar.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:23

mrie schreef:
Taucha schreef:
....maar waar is het bruine haar gebleven op de nek achter de oren?
Het bruine haar is even niet te zien want daar loopt het kopstuk over de manenkam, het kopstuk loopt van smal naar breed.

Ik bedoel dat donkere gedeelte waar duidelijk bruine haren zouden moeten zitten tot ca 20 cm achter de oren. Het lijkt net alsof dit helemaal kaal is, terwijl aan de onderkant van deze bruine vlek er nog wel degelijk langere haren te zien zijn.

Maar goed, gaat het niet om. Ik hoop dat dit een probeerseltje was en dat degene die hier daadwerkelijk mee op stap wilde van zijn avontuur is bekomen, alles het overleefd heeft en het nu op de juiste manier aanpakt.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Teugel/leidsel over hoofd spannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:33

TS, is dit een foto van jou? Of heb je wat van internet geplukt?

In geval van dat laatste verre van netjes om dat hier zo neer te gooien.

Al ben ik het absoluut met de rest eens dat het droevig is hoe het dier er uit ziet en is ingespannen en dan heb ik het niet alleen over de bevestiging van de leidsels.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:54

Als je kijkt naar katroloverbrengingen dan zou deze constructie de kracht op het bit ongeveer verdubbelen als je met dezelfde kracht aan de teugels trekt.
Afbeelding
Sneu dat mensen zoiets nodig hebben.. En dan bij een shet.. Zo'n mensen verdienen geen dieren.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:44

Van deze foto kun je toch alleen maar heel verdrietig worden. Arme pony |(

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Teugel/leidsel over hoofd spannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:53

Je bent enorm sterk bij deze optoming, heb het wel eens gezien bij iemand met een paard aan de hand die steeds omhoog kwam, moet zeggen dat het toen wel hielp.
Volgens mij kun je zo in no time een paard/pony vernielen, mensen verzinnen van alles om zo snel mogelijk het beoogde resultaat te bereiken, heb al heel wat vreselijke dingen gezien op dit gebied en zowaar hier is er weer een.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieƫrt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:55

dat lijkt een soort opzetteugel, google daar maar eens op.

Dat gebruikten ze vroeger zodat de paarden fier met het hoofd in de lucht liepen.

Volgens mij zie je het ook nog wel eens bij dravers, maar wel (en dat is een groot verschil) als aparte teugel, die je overigens niet in je hand hebt geloof ik.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:11

@Amaris, jij bedoelt zeker zo iets? http://i5.photobucket.com/albums/y167/k ... fdstel.jpg Dat lijkt me ook nog niet heel prettig.
Ik had het even gegoogled. ik heb zelf inderdaad geen goed woord over voor iemand die zijn shet zo optuigt. Ook gewoon al dat ie nu al zijn mond open heeft om de pijn van dat bit te ontwijken. Ik zou ts aanraden om uit de groep te stoppen waar dit soort plaatjes voorbij komen, want dat is echt niet plezierig mennen voor het paard.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Teugel/leidsel over hoofd spannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:18

De opzet wordt nog wel gebruikt bij tuigers, hackneys en van die showpaarden in Amerika, zelfs die kleintjes. De opzet zit vast aan het schoftje, verdient in mijn ogen ook niet de schoonheidsprijs, maar is wel iets heel anders.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Teugel/leidsel over hoofd spannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:03

tamary schreef:
Als er zo'n aparte optoming nodig is om "veilig" op die kar te zitten ga ik wel lopen (ergens heel anders).


Ja nadat ik de pony heb uitgespannen haha.