concourswagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

concourswagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 14:55

Ik ben voor training en enkelspan opzoek naar een fijne concourswagen.
maar waar moet ik nu echt opletten?
Het is bedoeld om dressuur wedstrijden en training en ibop proefjes mee te rijden.
en dan wissel ik af met mijn marathonwagen.
Ik ken enkel Hans van der Mee concourswagens van goede kwaliteit dus daar kijk ik ook naar :)
maar aan welke prijs moet ik denken?

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: concourswagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:38

V.d. Mee is nieuw duur, zelfs erg duur voor een concourswagen, maar dan wordt hij wel op maat gemaakt.
De meesten zijn zonder rem, die met rem daar zul je echt om moeten zoeken.
Wij hadden ook een zonder rem, maar we hebben toen een op internet gevonden met rem, was wel een 4-persoons, maar we hebben hem ingekort en het achterbankje verwijderd (hebben we een slee van gemaakt :)), die hebben we voor ong. 600 euro gekocht, omdat een 4-persoons niet zo gewild is. Een geremde tweepersoons is wel gewild en zal daardoor duurder zijn.
De ophanging van het lamoen hebben we ook veranderd, want de oorspronkelijke ophanging vonden wij een crime.
Als je een gevonden hebt kijk dan ook goed of de lagers goed zijn, bij mij vlogen er opeens kogeltjes uit, het gevolg was een wiel wat er bijna afliep en dan praat je daar later over op een wedstrijd en dan blijkt dat je niet de enige bent die dat probleem met V.d. Mee heeft, dus maar zo een lotgenoot gevonden met kapotte kogeltjes :).
Als je een marathonwagen gewend bent, zul je wel even moeten wennen aan een concourswagen denk ik.

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Re: concourswagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 19:37

Dankje :)

De lagers ga ik opletten hoe kan ik het beste zien of dat allemaal in orde is? Mijn vader weet dat misschien wel haha maar ik wil het zelf ook graag weten :)
Ik wil het liefst ook 1 die in mijn kleur is haha dus nog lastiger zoeken! Of kan ik het ook fatsoenlijk verven zonder dat het eruit ziet als een lelijk project?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:07

ik heb al 5 wagens van v/d mee gehad , en nog, waarvan 1 concourswagen.
die was al zeker 15 jaar oud. nooit problemen mee gehad.
maar waarom geen lichte ( 2e hands) marathonwagen om mee te trainen en dressuur te rijden.
dan heb je een degelijke wagen met rem. en je hebt er ook die licht van gewicht zijn.

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 21:09

dingogirl schreef:
ik heb al 5 wagens van v/d mee gehad , en nog, waarvan 1 concourswagen.
die was al zeker 15 jaar oud. nooit problemen mee gehad.
maar waarom geen lichte ( 2e hands) marathonwagen om mee te trainen en dressuur te rijden.
dan heb je een degelijke wagen met rem. en je hebt er ook die licht van gewicht zijn.


omdat ik een goede marathonwagen heb maar graag een stuk lichtere concourswagen wil.
En omdat ze bij de ibop perse een concourswagen willen zien ga ik daar maar gelijk voor.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:35

Hier een van der mee gehad, onwijs fijn karretje, maar idd op gegeven moment ook last van de lagertjes ed.
Toen naar van der mee zelf gebracht die het wiel met een hamer ging bewerken, waardoor de wagen helemaal z'n eind heeft gevonden. Verkocht aan een kennis die 'm weer ging oplappen aangezien de kosten te gek werden anders. |o

Wel vond ik het echt een onwijs fijne wagen, heel stabiel en reed heerlijk. Gewoon idd de boel goed nakijken en zorgen voor iemand die goed onderhoud doet :))

Voor nieuwprijzen kun je van der mee mailen, en dan kan je wel ong bedenken wat er een 2ehands moet kosten. Volgens mij vaak tussen 1500-2000.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: concourswagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:28

Verven is een moeilijk puntje, v.d. mee is gek op lijntjes, op zich lijkt dat wel mooi, maar om dat over te verven...... Een van onze pony's had het voorbred (geen idee hoe het in het nederlands heet) door midden geslagen, hebben we een nieuwe opgezet, nou die lijntjes, heb er slapeloze nachten van gehad.
Het is gelukt trouwens, maar ondertussen hebben we wel de hele wagen bijna vernieuwd.

Die lagers, tja, in ieder geval opletten dat er wel vet in zit en bij ons gingen de kogeltjes stuk, gewoon middendoor, nu hadden wij nog van die dingen, dus er weer ingezet en dat zit bijna alweer een half jaar
(maar goed dat v.d. Mee zo ver weg is voor ons, zijn we ook niet in de verleiding gekomen om hem daar heen te brengen :) )

Denk niet dat je dat vooraf kan zien, misschien gewoon proberen of er speling op het wiel zit, als die speling er op zit is dat niet zo'n goed teken.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: concourswagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:51

Ik had die van mij wel geverfd, of naja m'n moeder had het gedaan super netjes met spuitbussen.
Inclusief lijntjes en bekleding met andere kleur skai bekleed.
Was wel heel mooi geworden, zal morgen eens zien voor voor/na foto's of ik die nog ergens heb.

Idd die speling is een goede tip om op te letten.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:45

Iedere wagen heeft onderhoud nodig en alles moet op tijd gesmeerd worden.
en ik denk dat er aan meer wagens niet tot nooit iets aan gedaan wordt dan wel.

dus als je een wagen koopt, zelf alles nalopen en bijhouden. Dan heb je er jaren plezier van.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: concourswagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:20

Wij onderhouden onze wagens zelf en die kogeltjes was zeker geen geval van slecht onderhoud, het is trouwens wel een hele rare gewaarwording dat je je rechtervoorwiel opeens ziet zwabberen, gelukkig waren we dicht bij huis, ben eraf gestapt en ben met alles weer terug naar huis gelopen waar mijn man het wiel vastpakte en het zo van de as kon trekken, ik wil er niet eens over nadenken als dat tijdens een galopje in het bos gebeurt was.
Als je er niet uit komt: wij hebben hier nog een concourswagentje staan, merkloos, licht, bordeauxrood, ongeremd (vraag de tuigpaardrijders maar, concourswagens horen ongeremd) en niet duur en met wielen waar de kogeltjes niet uit knappen :).

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Re: concourswagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 11:07

Dankje wel alvast voor alle adviezen :)
Ik wil perse een rem omdat ik dat gewoon net een extra vind als ik een jonge pony heb!
Niet dat het uitmaakt als ze gaan rennen maar het halthouden en dergelijke :)
Maar als ik er 2de hands vind onder de €1000 heb ik eigenlijk al een goedkope?
Heb wat gevonden onder deze prijs en die is ook echt heel netjes maar niet in mijn kleur :(

Ik kan me nog herinneren dat jou moeder je kar had geverfd Melanie had ze ook die streepjes gedaan?
Ik moet daar maar wat voor bedenken dus haha :)

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: concourswagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:45

Ja das een mooi prijsje. :j

Lijntjes doe je dmv met tape afplakken en dan verven. :D

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: concourswagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:51

Ik heb een verfstift met witte lak, formaat merkstift en dan gewoon langs een liniaal trekken, een lijnrecht dun streepje ( je kunt ze ook nog in verschillende diktes krijgen, dus streepje kan ook wat dikker :)), een bochtje wil ook nog uit de losse hand, droogt snel, houdt heel goed en een kind kan de was doen. Gebruik hem ook om zo nu en dan een lijntje bij te werken, ideaal spul.