paard wilt niet stilstaan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

paard wilt niet stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:44

Mijn draver ben ik aan het beleren voor de kar.
Dit alles gebeurt op een heeeel rustig tempo.
Titia kan nu slepen in de bak en dit gaat erg goed.
Ze is niet ze sterk maar een halve tracktor band sleept ze netjes de hele bak door.
Dit doen we drie keer per week. Gewoon oefenen en de bak netjes houden.
Alleen madam kan niet stilstaan. Als de band er achter zit staat ze netje stil.
Maar moet ze stilstaan om de band te bevestigen blijft ze maar draaien. Als me vriend haar vast houd is het helemaal een ramp dan loopt ze gewoon door.
Het beste kan ik dan nog haar voor het hek parkeren dan blijft ze wel stilstaan. En dan snel alles vast maken.
Ik heb al geprobeerd om haar teleren stilstaan door haar halt te laten houden en voordat ze begint te draaien weer weg te stappen. Maar ik krijg het niet voor elkaar om de tijd dat ze stilstaat uit te breiden

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: paard wilt niet stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:45

Ik ben precies even ver met beleren als jij, ook mijn pony heeft moeite met stil staan, maar dit gaat al steeds beter.
Een bakrand als steun geven is prima, dit kan je later gaan uitbouwen. Staat hij wel stil bij het lange lijnen? Bij mijn pony hielp het heel erg dat hij van de groom een klopje op zijn hals kreeg meteen na mijn commando HO,HALT? Hij stond dan nog niet meteen stil,maar zodra hij de hand voelde dan wel. Niet te lang willen stil staan, tevreden zijn met even en dan meteen commando voorwaarts. Ook dit kun je uitbouwen als het goed gaat. Heel belangrijk ook om je paard niet vast te houden voor. Leidsels aannemen en meteen ontspannen.
Wij zijn nu 3 weken verder en het gaat nu erg goed. We kunnen de band er rustig achter doen! Wel laat ik de groom er voor staan. Succes!

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 07:40

Is de basisopleiding wel goed? Houdt hij wel halt aan de hand en bij het poetsen etc.? Meestal ligt hier al het probleem. Een menpaard moet onvoorwaardelijk stil staan op commando. En dat begint al bij het dagelijks werk. Een paar stapjes terug en aan het halster ook al eisen dat hij stil staat als hij naast je loopt en je het commando halt geeft of op de poetsplaats, etc.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: paard wilt niet stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 07:59

Ik sluit me aan bij Janouk. Sowieso is het verstandig om een paard dat beleerd wordt met zijn hoofd voor een muur te zetten, dit geeft iets meer veiligheid totdat het paard gewend is aan hetgeen erachter zit. Maar dan nog is het heel erg belangrijk dat je paardje leert stilstaan, aangezien het verkeer druk kan zijn of er komt iets of iemand voorbij waar jij voor moet stoppen. Daarnaast moet je ook weleens zelfs iets doen op de bok waarvoor je paardje even stil moet staan, dan moet hij niet over of door de groom heen gaan. Met Barney hebben wij het echt constant geoefend, zowel aan de hand met wandelen als met tuig erop en erachter lopend. We zijn eerst zo een mnd de straat opgegaan met groom erbij. Voor de wagen ook verder door geoefend, elke keer stil zetten en voordat hij ging bewegen gaf ik al het commando stap. Dit hebben we net zo lang uitgebouwd dat de stilstaande momenten lang genoeg waren, nu zijn er geen problemen meer. Vooral heel consequent en duidelijk het commando geven wat erbij hoort voor jullie.

AlineC
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:35

mischien kan je haar aanleren om te parkeren? dat ze stil moet blijven staan op commando, dit is een kunstje bij VD
of anders wat hooi ofzo te eten geven (moet je trouwens wel mee oppassen dat ze niet in een keer gaat schoppen ofzo...

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: paard wilt niet stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 10:55

Het probleem is denk ik al dat het een draver is die toch wel redelijk nerveus is van zich zelf.
Daarbij is ze nu elf en heeft tot haar vijfde voor de sulky gelopen en ik denk dat ze daar nooit heeft leren stilstaan.
Onder het zadel als ik opstap loopt ze ook het liefste gelijk al wel.
Maar als de band er achter zit dan blijft ze redelijk lang stilstaan.
Bij het langelijnen werk blijft ze niet langer dan vijf tot tien sec stilstaan.

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:18

Dus is de basis opvoeding niet bevestigd.

Gewoon een paar stapjes terug en ook bij de gewone zaken absolute gehoorzaamheid eisen.
Onder het zadel mag ze dus ook niet één pas weglopen bij het opstijgen. Staan is staan. Daar moet je tijd voor uittrekken om het hem te leren.
Ieder paard kan het leren, als je daar maar consequent mee aan de gang gaat. Dus iedere keer. nooit smokkelen. Geen eigen initiatief waarderen.

Je kan niet passagiers op een koets laten opstappen of als koetsier zelf opstappen, als het paard alvast vertrekt met de koets, voordat iedereen aan boord is. Het is voor ieders veiligheid van belang dat je stil staan goed aanleert. Zeker in het verkeer bij het stoplicht is stilstaan tot het groen wordt, toch wel handig.

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:18

Als draver-eigenaar en fokker wil ik je graag wat tips geven: jouw paard heeft jaren gekoerst, die hoeft niet meer opnieuw beleerd te worden vanaf het nulpunt. Je kunt veel beter voor je hiermee begint proberen erachter te komen hoe zij was voor de sulky. Sommige dravers lopen niet voor niets meer voor de sulky, zijn onder het zadel heel braaf maar voor de kar niet te hanteren etc. En sommigen span je na zoveel jaar in en rij je zo mee weg (zoals mijn draverruin van inmiddels 23, maar dat is toeval).
Dravers worden getraind op druk, hoe harder je ze tegen houdt (in de mond) hoe meer gas ze geven. Na een aantal jaren koersen zal ook jouw merrie zo haar eigen gewoontes hebben gekregen. Stil staan doet mijn dravermerrie ook absoluut niet voor de sulky (in tegenstelling tot onze opa ;-)), ik rijd haar voor de sulky met een orenkap omdat ze anders onwijs druk is en alleen maar naar voren wil. Als ik haar een dicht hoofdstel aan zou doen (wat vaak gebruikelijk is bij mennen) zou ik verongelukken om dat ze dat ontzettend eng vindt. Terwijl ze onder het zadel een brave sul is waar mijn dochter van 6 mee weg rijdt.
Waarmee ik dus maar wil zeggen: bezint eer gij begint...

miszbambi

Berichten: 52
Geregistreerd: 13-12-12
Woonplaats: voorhout

Re: paard wilt niet stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:14

concequent zijn, niet alleen voor de wagen, probeer eens gewoon aangespannen in de bak m halt te laten houden, en puur op stem, niet trekken, gewoon ho is ho... dit helpt ook. staat hij stil belonen, gaat hij draaien negeren... heel lastig maar kan goed werken :)

miszbambi

Berichten: 52
Geregistreerd: 13-12-12
Woonplaats: voorhout

Re: paard wilt niet stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:14

oh, met aangespannen bedoel ik gewoon los in zn tuig zonder wagen erachter, haha!

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:26

Even aansluitend bij Kimmie (en de tips van bijv Janouk) ...
let erop als je halthoudt, dat je dus halt zegt of ho, wat je ook maar wilt, een ophouding en dan direct leidsel los. Dus inderdaad niet die druk erop houden. Dat vinden niet alleen dravers niet prettig, het is ook eigenlijk niet de manier om ze te leren halt te houden. Dus stem halt, direct op houding dan ontspanning en los. Zo steeds oefenen met lange lijnen, slepen, aan de hand enz. Dat direct ontspanning en dan stilstaan is belangrijk omdat een menpaard gewoon stil moet kunnen staan (zie redenatie Janouk). Het is veel en veel belangrijker bij mennen dan onder het zadel. En als ze stilstaan is het stil.

Het is niet druk er weer op dus dan weer stappen, nee dat moet ook echt pas weer op commando (voorwaarts, stap, kom, wat je maar (consequent!) gebruikt. Zorg dan ook dat je genoeg ruimte geeft aan het paard om weg te stappen.

Vaak is het een combi van wegstappen - halthouden - wegstappen wat niet goed gaat.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: paard wilt niet stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 22:47

Ik weet hoe belangrijk het is dat ze leert stilstaan. Dat hoef mij niet steeds te worden verteld. Als ik het nut er niet van in had gezien had ik hier geen topic geopend.
Verder ben ik geen beginnende menner. Ik weet hoe ik een paard laat handhouden. Ik vraag alleen hoe leer ik dit bij haar metdit ongeduldige nerveuse paard.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:10

Hier een filmpje van de meester.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: paard wilt niet stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:00

Wat is dat toch leerzaam om te zien en te horen. Voor elk paard een eigen aanpak.jammer dat je de vragen uit het publiek niet kan horen.
Heb je nog meer van dat soort filmpjes?

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:28

Nou zo'n geweldig filmpje vind ik het niet :o

Citaat:
Ik weet hoe ik een paard laat handhouden. Ik vraag alleen hoe leer ik dit bij haar metdit ongeduldige nerveuse paard.


Zoals beschreven en consequent zijn. In alles. En soms lukt het niet...

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:56

sumic schreef:
Heb je nog meer van dat soort filmpjes?
Ja, op mijn account in maart vorig jaar en nu afgelopen februari.

VanHuisUit schreef:
Nou zo'n geweldig filmpje vind ik het niet :o
Smaken verschillen. Vergeet niet dat dit al een behoorlijk doorgewinterd paard is.
Het is niet direct zachtzinnig maar wel eerlijk, duidelijk en consequent.
Het mooiste om te zien is de rust, openheid van geest, losgelatenheid en overtuiging die hij uitstraalt.

Ulane
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:22

Hallo,
Ik heb sinds een jaar een tuigpaard (ulane) 15 jaar
het is een schat van een paard.
Ik heb ulane in goed vertrouwen gekocht van een oudere man die niet meer met haar kon mennen wegens gezondheidsproblemen.
Nu zit ik met een groot probleem als ik ulane inspan en de koets erachter hang wil ze niet vertrekken ze loopt dan alsmaar achteruit ik heb het nu 6x voor elkaar gekregen om met haar te mennen naar uren lang bezig geweest te zijn om haar weg te krijgen met 3 man sterk.
Als ulane eenmaal vertrokken is kun je echt alles met haar doen als je haar na 5 min mennen weer laat stoppen gaat ze met niks weer voorwaarts.
Ik heb haar eerste eigenaar gebeld die heeft ulane zelf beleerd en die zei dat hij nooit geen problemen met ulane heeft gehad het was een top paard zei hij.
Nu heb ik via via vernomen dat de eigenaar van wie ik ulane gekocht heb een ongeluk met haar in de wei gehad heeft waarbij ulane met koets omgeslagen waren dit alles ontkent hij.
Ik weet niet meer wat ik er mee moet heeft iemand zoiets al een gehoord of meegemaakt?
Gr roos

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:41

Ulane schreef:
Hallo,
Ik heb sinds een jaar een tuigpaard (ulane) 15 jaar
het is een schat van een paard.
Ik heb ulane in goed vertrouwen gekocht van een oudere man die niet meer met haar kon mennen wegens gezondheidsproblemen.
Nu zit ik met een groot probleem als ik ulane inspan en de koets erachter hang wil ze niet vertrekken ze loopt dan alsmaar achteruit ik heb het nu 6x voor elkaar gekregen om met haar te mennen naar uren lang bezig geweest te zijn om haar weg te krijgen met 3 man sterk.
Als ulane eenmaal vertrokken is kun je echt alles met haar doen als je haar na 5 min mennen weer laat stoppen gaat ze met niks weer voorwaarts.
Ik heb haar eerste eigenaar gebeld die heeft ulane zelf beleerd en die zei dat hij nooit geen problemen met ulane heeft gehad het was een top paard zei hij.
Nu heb ik via via vernomen dat de eigenaar van wie ik ulane gekocht heb een ongeluk met haar in de wei gehad heeft waarbij ulane met koets omgeslagen waren dit alles ontkent hij.
Ik weet niet meer wat ik er mee moet heeft iemand zoiets al een gehoord of meegemaakt?
Gr roos



Hoe betrouwbaar is deze via via, het kan natuurlijk altijd. Een ongeluk zit in een klein hoekje en ik hoor wel vaker dat wanneer je een ongeluk hebt gehad dat ze het nooit meer inspannen.

Begin anders eens weer bij het begin alsof je hem opnieuw beleerd, helemaal vanaf het begin. Ga vertrouwen opbouwen en dan rustig uitbouwen, neem eventueel hulp van een proffesional.
Misschien zit het probleem in jou houding en ben je je daar gewoon niet bewust van.

Maar wees wel voorzichtig, dit soort problemen kunnen gevaarlijke situaties worden.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:06

Sorry hoor maar als hij al voor de sulky heeft gelopen is hij toch beleerd? Dan heeft hij aardig wat ervaring zou ik zeggen

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:59

Het meest gegeven antwoord in dit subforum: neem les :) .

Bianca1973
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-03-15

Re: paard wilt niet stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:48

Je zou eens contact op kunnen nemen met de plaatselijke menvereniging. Vast wel iemand die je met dit probleem hulp wil bieden. En wat betreft les nemen....zelfs de beste menles instructeur met 35 jaar ervaring kan een ongeluk krijgen met zijn aanspanning. Les en koetsiersbewijs zijn geen garantie dat t niet fout kan gaan. Een meerwaarde is het zeker wel. Succes