Nooit alleen op de wagen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:38

Een (ongeschreven?) regel, en ergens best logisch. Paard voor de wagen is heel anders/kan andere problemen geven dan paard onder het zadel. Maar dan de vraag die ik heb: hoe doe je dat met een sulky? Of wanneer je er een (mini)shet of ander klein grut voor hebt lopen? Die mensen zitten toch altijd alleen? Kan dit dan geen problemen geven?

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:44

tuurlijk kan dat ook problemen geven.
ik ga er meestal alleen op uit maar het is makkelijker als er iemand op de fiets meegaat. :o

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:46

Het risico blijft het zelfde met een sulky of klein grut als bij een normale koets alleen gaan, dus kan problemen geven. Met klein grut is het wel makkelijker om iemand met de fiets mee te laten gaan.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:20

Ik ging in het eerste 2 jaar ook nooit alleen weg, heb een tweewieler waar 2 personen op kunnen. Maar dan kan ik maximaal 1x in de week/2 weken op pad en dit is de enige manier van serieus trainen (op longeren na) die ik heb.
Toen ik er voldoende vertrouwen in had dat het alleen kon, ben ik dit dus ook gaan doen. Zitten er risico's aan? Jazeker. Wel heb ik het geluk dat mijn pony erg duidelijk aangeeft wanneer iets te moeilijk/eng is, we hebben daarom de 'afspraak' gemaakt dat zij stil gaat staan en achterom kijkt, dan stap ik af en help ik haar langs het obstakel (oeps, alweer zo'n regel overtreden). Voor kleine dingen doe ik dat natuurlijk niet. Ook houd ik het bij 'vertrouwde' routes als ik alleen ben, je moet het gevaar niet op gaan zoeken.
Ben met groom erbij 1 keer in de sloot beland, dan ben je erg blij met hulp. Maar eerlijk, toen waren twee mensen ook niet genoeg geweest. Door hulp van omstanders hebben we toen de kar weer op het droge gekregen (pony loshalen en uit de sloot halen lukt wel met twee personen, maar in principe kan dat ook alleen) .

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:24

Met de sulky heb ik ook altijd iemand mee. Buiten iemand op de fiets, als ik thuis aan het trainen ben loopt er iemand op het erf die in geval van nood zou kunnen helpen, of op wedstrijd span ik ze wel alleen in maar daar loopt ook atlijd wel iemand.
Maar met brave pony's is dit eigenlijk nooit nodig. Groom heb ik afgelopen ruim 10 jaar alleen echt gebruikt bij het betuigen van jonge pony's. Vooral het vasthouden bij het inspannen en de eerste paar keer er even naast om te bevestigen dat het goed is.

Morgen ga ik mendurance starten, voor de sulky, zonder groom. Word echt m'n eerste rit zonder groom. Met een hele brave pony die al zo enorm veel van de wereld gezien heeft. Met mijn jonge spul (die ook braaf zijn) zou ik het niet zomaar doen.
Ben met mijn jonge pony's wel het bos in geweest met een groepje ruiters samen. Dus wel zonder groom, maar niet alleen.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:28

Ik rij in de polder ook wel alleen. Maar alleen met de oudste.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:34

ja hoor hier gaf het kind en pony een dwarslesy , anders deed hij nooit zo vreemd.
Dat was letterlijk de uitspraak van die moeder , het wordt zo onderschat het lijkt zo kinderlijk gemakkelijk maar juist als het gevaarlijk wordt is er echt wel stuurmanskunst nodig! :o

FemkeRoosje

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:42

Ik rij met een sulky en een kleine pony, maar inderdaad meestal gaat er iemand mee naast de fiets, een andere ruiter, met 2 aanspanningen (die vaak wel een groom mee heeft) en anders zorg ik dat ik iemand laat weten dat ik ga rijden, welke weg ongeveer en hoe laat ik terug denk te zijn. :)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:16

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel vaker alleen op pad ga :o Maar alleen met een pony die heel betrouwbaar is. Ik weet dat het niet verstandig is, maar het is niet altijd mogelijk om een groom te vinden... En het alternatief is niet rijden

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:30

Altijd alleen gereden op wedstrijden en een incidenteLe gelegenheid groom na. Met het tweespan en de sulky. Ik men met deze pony's al 18 jaar en nog nooit wat onderweg gebeurt waar een groom heel handig bij zou zijn geweest. Of te wel:een groom had het waarschijnlijk niet voorkomen. Of ik nu met kar val of van een paard val....ik zal mezelf toch moeten redden. En nee...mijn pony is niet superbraaf. Ik ben altijd allert

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:32

Ik rijd altijd alleen met mijn fjord.
Als ik moet wachten tot er iemand mee gaat kan ik de boel beter verkopen want dat is maar een paar keer per jaar.

Is het verantwoord...nee niet echt en ik baa er ook best van dat ik altijd alleen moet. Ik heb een mak paard maar ook ik ben wel eens iets tegengekomen waarbij ik graag een extra paar handjes had willen hebben.
Gelukkig ging het onlangs met de bananenfiets goed. Als niet gelovige werkte mijn schietgebedje :oo

Airjibe
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-05-16

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:55

Het is niet ideaal om alleen te gaan, maar in je eentje met je paard onder het zadel naar buiten gaan is ook niet ideaal. Ik denk dat je een goede inschatting van je risico's moet proberen te maken :)

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:02

Ik rijd met de sulky ook altijd alleen, maar ik kan altijd iemand bereiken als er iets gebeurd die er dan redelijk snel kan zijn.

Overigens stap ik als ik moeilijkheden tegenkom gewoon wel eens van de sulky om er naast te lopen. Dat mag eigenlijk niet, maar ik doe het toch. Ik heb dan toch het gevaal dat het veiliger is, omdat ik de pony voor het gevoel bete kan leiden (en hij makkelijker ergens langs of doorloopt als ik er naast sta). Ook heb ik altijd een halster bij me voor het geval dat.

Edit: ik heb wel altijd iemand die helpt met in en uitspannen en ik rijd enkel alleen met een sulky, met een wagen niet (ik rijd ook vrijwel nooit met een wagen)
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 28-05-16 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:07

Ik ga nooit alleen op stap met de kar.
Ik vind het gewoon onverantwoord.
Ik heb wel eens in de sloot gelegen met een enkelspan shetlander en was toen blij dat ik niet alleen was.
Normaal gesproken rijd ik met een 2span Belgische trekpaarden en gaat of mijn man of een vriendin of beide mee. Laatst pakte ik mijn leidsel niet goed vast, het glipte uit mijn handen en kwam vast te zitten aan een beugel van de kar. Met geen mogelijkheid kreeg ik het los maar gelukkig was ik niet alleen.
Nee ik heb te vaak meegemaakt dat het fijn was om niet alleen te zijn.
Ook zijn er hier ervaren menners omgekomen omdat het span op de vlucht ging en ze in de sloot belanden. Als er sneller iemand bij was geweest hadden ze het mogelijk nog Na kunnen vertellen.

Nee ik ga nooit maar dan ook nooit alleen op stap met de kar.
Hoe goed ik een paard ook ken of vertrouw.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:16

Ik ga met de sulky ook vaker alleen.. maar ik vind dat je met de sulky veel wendbaarder bent enz dan met de kar.. vind daarom een sulky een minder groot risico dan een 4 wieler..
In de drafsport kun je op de meeste sulkys alleen in je eentje erop.. ik heb dan een duo dus meestal gaat er iemand met me mee.. alleen al voor de gezelligheid

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:51

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik eigenlijk het meeste van de tijd alleen op pad ga met de wagen...
Eerder kon dat best makkelijk omdat we via een weggetje langs stal zo direct het bos in zonden, uhm ja in het bos kan je net zoveel overkomen (of meer) dan gewoon op de asfaltwegen maar moet tot nu toe wel zeggen dat ik ondanks benarde situatie's er altijd ongeschonden uitgekomen ben en ook een aantal keren uitgespannen heb en me kar heb laten staan om die later met de auto weer op te halen O:) (klapband of met tweespan in de sloot belande), ik zorg wel dat er altijd iemand van het thuisfront bereikbaar is..
maar ik moet wel eerlijk toe geven dat ik het wel fijner vind om met 2 extra handen op pad te gaan en toch wel echt verstandiger is... zoals met de sulky kan er altijd iemand mee fietsen bijvoorbeeld en ondanks de kleine pony die ik voor de wagen heb staan kies ik met 2 mensen op de wagen wel een beetje de geschikte routes uit dus niet door het enorme mulle zand of paden waar vaak veel water in staat tot haar knieƫn :o

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:59

Ik ben altijd alleen, hier zijn gewoon weinig liefhebbers helaas.
Wel heb ik altijd een cap op en een bodyprotector aan plus telefoon mee.
Een mes in mijn zak, een aan de bok bevestigd en veiligheidssluitingen.
Mijn ouders zijn ook geen paardenliefhebbers.
Ik heb hem trouwens laten wennen aan gekke objecten en strengen tussen zijn benen, tot klapperen en vol eraan hangen aan toe, tot hij het doodsaai vond.
Vanmiddag ging hij met een voet over zijn longeerlijn en hij stond per direct stil, zo suf geoefend heb ik het.
Ook wijken voor druk qua bit.
Maar ook op en afstappen, ik ben op een gegeven moment afval gaan verzamelen in het bos op de veluwe -bewust daar, geen verkeer- om hem ongeduld af te leren en te zorgen dat ik er bij angst veilig af kan.
Dus een 6 meter leadrope met zware bullsnap mee en handschoenen aan, en maar op en afstappen, gerust 10 keer op een rit.

En heel banketstaaf, maar ik kan mijn wagen verkopen als ik perse een groom mee zou moeten nemen.
Natuurlijk heb ik er liever een, maar het is niet anders.
Hij heeft trouwens ook een naamplaatje met twee nummers erin gegraveerd aan zijn hoofdstel hangen, zo'n armytag.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 29-05-16 00:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:06

Oei als ik dit zo lees ben ik fouter dan fout geloof ik :oo :=

Ik span altijd alleen in en uit
Ik rij bijna altijd alleen, soms een kort ritje met mijn dochter.
ik heb een behoorlijk pittige pony die soms nog wel eens apart kan doen. Gelukkig wel weer makkelijk te hanteren en stil te zetten.
Ik kan jezus snel van de kar af springen en haar van voren pakken (met altijd de leidsels er nog bij)
Zo snel dat ik het een keer gepresteerd heb dat de mede passagier het pas door had toen ik al bij de pony d'r hoofd liep.

Ja ik ben mega fout als ik het zo lees. Oh nee niet alles, ik doe wel altijd netjes m'n cap op :P

Tja..keuzes, als ik dit niet zou doen kan ik net zo goed alles weg doen, want er gaat praktisch nooit iemand mee. Sowieso vind ik het fijner alleen op de kar, zit ruimer ook. En het bos is zo een 300 meter van stal. Met een enkel groot fietspad naar de ingang toe. Al men ik gewoon ook wel door de woonwijk heen.
Heb wel altijd mijn tas mee, met mobiel, mes, paracord voor het geval er wat breekt, bandenpompje, ect.
En ik kan rustig onderweg op en af stappen en dingen doen en ze blijft dan keurig staan. Ook met uitspannen weet ze tot het laatste stukje tuig dat ze stil moet blijven staan.

ik zou het echt zonde vinden om nooit meer weg te kunnen omdat ik eigenlijk ook altijd rijd onder "normale mensen werktijd"

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:33

Ojajoh schreef:
En ik kan rustig onderweg op en af stappen en dingen doen en ze blijft dan keurig staan. Ook met uitspannen weet ze tot het laatste stukje tuig dat ze stil moet blijven staan.


Dat vind ik wel belangrijk! Mijn pony doet dit ook, dus als er wat mis is kan ik rustig afstappen om het op te lossen. Zelfs in- en uitspannen langs de weg lukt wel als het moet, heb ik eens moeten doen omdat er wat mis was met mijn tuig.

Van de kar af springen als er wat gebeurt rondom ons doe ik wel nooit, hij zal zich maar lostrekken en alleen met de kar vertrekken :\

Mijn trainer doet het trouwens ook, hij gaat rustig alleen met een tweespan paarden op pad

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:53

Die van mij is ook heel braaf als ik er toch af moet en in lastige situaties wacht hij ook wel. Ik heb ooit eens een grote tak onder de kar gehad. Dus paard stil gezet en even bekeken. Daarna in zijn achteruit en toen weer vooruit en de tak was los waarna we verder konden. Wel probeer ik het zo snel mogelijk te doen en als het kan rijd ik naar een stuk met meer ruimte en anders maar op een erf.
Ik heb nooit een cap op en aan bodyprotectors doe ik ook niet. Telefoon is ook vaak op stal maar dat is om andere redenen. Ik heb nog een oude in de la liggen...daar moet maar een pre-paid in ofzo....ja dat is wel een goed idee.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:58

Ik ben wel eens met een noodgang uit een tractor gesjeesd omdat een paard zo bang werd van de tractor dat hij een heg en tuin in vloog, ik had nog net op tijd zijn hoofdstel. De groom bleef op de kar zitten want die had slippers aan... Dus ook met groom is het niet altijd veiliger

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:18

Welke groom draagt dan ook slippers. Sowieso slippers en paarden vind ik een not done combinatie.

En wat betreft in- en uitspannen; dit doe ik ook nooit alleen.
Ookal staan de paarden stokstijf stil ik vind het gewoon onverantwoord maar goed dat is mijn mening.
1 staat voor de paarden om ze vast te houden en de andere(n) spannen in

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:26

Eline91 schreef:
Ojajoh schreef:
En ik kan rustig onderweg op en af stappen en dingen doen en ze blijft dan keurig staan. Ook met uitspannen weet ze tot het laatste stukje tuig dat ze stil moet blijven staan.


Dat vind ik wel belangrijk! Mijn pony doet dit ook, dus als er wat mis is kan ik rustig afstappen om het op te lossen. Zelfs in- en uitspannen langs de weg lukt wel als het moet, heb ik eens moeten doen omdat er wat mis was met mijn tuig.

Van de kar af springen als er wat gebeurt rondom ons doe ik wel nooit, hij zal zich maar lostrekken en alleen met de kar vertrekken :\

Mijn trainer doet het trouwens ook, hij gaat rustig alleen met een tweespan paarden op pad

Ik denk dat het misschien ook is wat voor kar je hebt. Mijne spring je echt mega makkelijk vanaf. Spring is niet eens het goede woord. afstappen is beter
Ik heb dus gehad dat mijn kar de lamoen niet meer goed was, ik het had laten repareren en onderweg dus vanalles mis ging :oo
Gelukkig kan ik wat dat betreft echt dankbaar zijn voor mijn pony die dan blijft staan zodat ik alles kan veranderen en een noodoplossing kon maken om iig thuis te komen. En natuurlijk meteen de kar gefixt thuis ;)

ik vind het fantastisch als je kan zeggen "ik doe het nooit alleen" en je gezegend bent met een groom die er altijd is en altijd voor je klaar staat. Dat is echt een luxe.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:54

Ik men nooit alleen betekend bij mij niet dat ik altijd iemand heb die voor mij klaar staat. Dat betekend dat ik gewoon weinig rij.
Ben dit jaar nog maar 1x een blokje om geweest.
En rij thuis 1 a 2x per week. En moet dat nog verdelen over 4 pony's ook.
Kwestie van veelzijdig trainen, lange teugelen en longeren.

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:56

Ik rij buiten nooit alleen maar in de binnenbak en menplaat wel. Er is altijd wel iemand op het erf of in de buurt mocht er iets zijn.