[HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:00

Werken met Banjer, dat gaat een uitdaging worden haha. Hij heeft zichzelf arbeidsongeschikt verklaart hihi.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!


marga1
Berichten: 890
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:00

Ips wat vervelend, is gerstestro niet iets, hier geef ik het in de zomer bij, omdat ze dan ook heel kort staan (lees weinig gras krijgen) en ze toch wat te knabbel hebben. En ja werken. :D

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 01:17

Wat een pech en ellende toch Ips zo met je te doen... Hoefbevangen op gewoon hooi? Da's toch wel heel heftig...

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:26

Kloten ips
Heb je je hooipartij van dit jaar laten testen?

We hadden 3 jar terug een prachtige partij hooi, mooi stevig, leek arm, stofvrij. En leek heel geschikt voor de haflingers. Dus niet. Alleen was het heel verdacht, de haflingers vonden het te lekker. Ze wilden niet eens de trailer uit, voordat het hooinet leeg was en gingen niet naar de wei, voordat het hooi op was.

Verdacht. Dus hooi opgestuurd naar Pavo voor analyse. Kost 20 euro voor quickscan. Ze belden de volgende dag al meteen. Ongeschikt voor paarden. Dit hadden ze nog nooit gehad. Het suikergehalte was zeer hoog.. ze hadden het twee keer opnieuw berekend.

Het bleek 27% suiker te bevatten en verder weinig tot geen mineralen. Iedere kilo hooi bevatte 270 gram suiker. Dus met 10 kg hooi per dag voerde ik ze 2,7 kg suiker. Geen wonder dat de haflingers het lekker vonden, suikerspinnen hooi.

Meteen mee gestopt en heel blij dat ik het te verdacht vond en heb laten testen.

Misscchien is jouw partij hooi ook te rijk

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:32

Uiteraard is het hooi getest, 8/12 % suiker, dus netjes in de middenmoot van de pavo quickscan. :j

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:27

Las het gisteravond laat op facebook Ips... wat een ellende. Mijn enige suggestie nog aan jou kon zijn het water, of de grond waarop ze staan in de paddock, bedacht ik me net nog... Ik denk dat je je voer zo goed hebt afgestemd dat daar geen winst meer te behalen is, dat het iets anders moet zijn dan het voer. De vraag is hoeveel lager je nog in suikers kunt gaan zitten dan die 8 a 12 %, stel dat je de helft minder komt zit je op 4 a 8, absoluut gezien ga je dan maar weinig achteruit zeg maar.
Het schijnt wel zo te zijn dat je door hooi te weken iets van 30% van de suikers er nog uit kunt halen, dus dat zou met je huidige partij nog een optie kunnen zijn. Voordeel is ook dat ze het minder snel eten, nadeel vind ik persoonlijk behalve het werk dat het zo koud op de maag kan zijn in deze tijd van het jaar en veel werk uiteraard... maar goed dat heb je er nu ook van...
Of meer luzerne mixen? Dat is gemiddeld toch iets van 6%? Omdat ze wel eiwitten mag? Voor Det dan voor Banjer niet. Lucerne mix digest heeft zelfs maar 1.5% lees ik net op de website van Hartog.

Zijn alle leidingen vernieuwd of een gedeelte van de leidingen? Is er ergens nog een 'oud' stuk waar het langs moet?
En de grond van de paddock, waar komt dat vandaan, is het schone grond, is dat nog te testen of zoiets?

Het lijkt alsof ze iets opbouwen wat op een gegeven moment triggert. Natuurlijk heeft Det haar PSSM maar jouw voerbeleid lijkt zo op wat ik lees zo afgestemd dat zou goed moeten zijn... en dat Banjer het ook krijgt dat vind ik dus verdacht. Want hoe dan ook, een shetlander is wel gevoeliger maar met zulk arm hooi zou hij geen hb moeten krijgen. EN er zijn meer shetlanders die niets doen dan iets plus nog heel anders gevoerd worden en die geen hb krijgen....

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:46

Wat er in de paddock ligt is drainagezand van een grote leverancier hier uit de buurt. Ga er vanuit dat dat een net bedrijf is. Banjer leeft al 10 jaar hier in de straat, hij staat nu 1,5 jaar bij mij. Ben wel superblij dat je zo mee denkt hoor. Ik denk dat de leidingen buiten onder het straatwerk door niet vernieuwd zijn, maar dat moet ik aan mijn man vragen. Waar zou ik het water op laten testen? De vorige baas van banjer werkt bij het waterbedrijf.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:41

IJzervergiftiging schijnt vaker voor te komen bij paarden (even op googlen zie je info erover) en is iets waar ze erg gevoelig voor zijn.
Ik zou het zand in ieder geval ook laten testen op metalen. IJzer stapelt en kan daardoor na verloop van tijd klachten geven. Als ze toch af en toe zand eten of opnemen dan kan er te veel in hun lijf komen. Banjer staat er nu 1.5 jaar op...
Het zal zeker een net bedrijf zijn maar in hoeverre is het verplicht dergelijk zand op metalen te laten testen? Dus het kan geleverd zijn met voor een paard te hoge waarden maar dat wil niet zeggen dat ze iets misdadigs hebben gedaan :)

Paarden hebben andere referentiewaarden dan mensen... of bijv honden / katten. Het kan best mensvriendelijk zijn maar wij liggen / zitten er niet op. Zandbakzand bijv moet anders getest zijn of samengesteld dan bijv breakerzand waar je je straatje mee ophoogt.
De gemeente hier test elke 5 jaar de zandbakken op zware metalen tgv verkeer bijv. Omdat dat bij kinderen loodvergiftiging kan geven.

Lastige met PSSM paard is natuurlijk dat je niet weet wat het een of wat het ander triggert of veroorzaakt. Is het oorzaak, is het gevolg?

Dus zou zelf het water en zand laten testen op metalen / zware metalen. IJzerstapeling geeft oa chronische stofwisselingsproblemen...

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:51

*kijkt stiekem om een hoekje*

Mag ik mij hier ook melden? Of is het besloten? :o

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:20

Iedereen is hier welkom, het is een huiskamertopic :D gezellig als je mee komt kletsen over het wel en wee van je paard/pony en het mennen of wat daarmee te maken heeft. Wat voor pony/paard heb je en wat doe je qua mennen (of ben je van plan)?

Gaat het al wat beter Ips?

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:38

Ips hoe gaat het?
Ladygiroc welkom
Janouk,ik zag een fijn bericht op fb
Bianca lekker bezig geweest met de honden
De rest, weet ik even niet meer. Sorry

Gisteren had zoonlief wedstrijd met beide ponys. Weer 4 wp mee naar huis, met Sam 2x 1e en met Rocky 2x 4e.
Vanmorgen lekkere bosrit gemaakt met Sam en Rembrand en straks mag Rocky mee naar trailtraining (soort schriktraining)

En vandaag Amerigo bij Rocky gezet, zodat hij niet meer alleen staat. Als het de hele week goed blijft gaan, moeten we komend weekend weer gaan knutselen met het lint, want ze staan nu op een klein stuk. Tussen Rocky en Sam moet nog een dubbele rij linten, dus dat is weer even wat werk.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:31

Welkom ladygiroc
Tine leuk winstpunten gereden. En knutselen Meg lint.
Ips, hoe gaat het nu ?
Janouk Ik zag geweldige filmpjes *\o/* <3
Vhu, hoe is t met je tinkertje ?

Hier idd heerlijk trainen met de hondjes.. kennissen gaan allemaal naar de sneeuw ... Best tikje jaloers op..maar goed..die doen dat met hele gezin.. manlief heeft er niets mee..ik ga niet in m'n uppie..en eerst huisje verbouwen.. :$

Forever in our hart, you will be missed .......

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:03

Zal ons ook even netjes voorstellen dan :D .

Ik ben Wendy en mama van zoontje van nu 3. Nadat zoonlief geboren was was paardrijden eng. Aangezien ik niet ineens na ruim 20 jaar paarden hebben kon stoppen heb ik mijn rijpony verkocht en een shet gekocht. Voor de lol, heb, bezigheid en sociaal contact. Afin, anderhalf jaar later loopt die shet 6 dagen in de week := en is ze veel leuker dan verwacht, en tevens ook fijn dat ze de 1,20 niet haalt want daaammnn wat een karakter _O- .

Qua mennen ben ik echt groen. Heb 3 stuurlessen gehad en inmiddels 1 dressuurles omdat madame niet tussen 2 teu..leidsels wilde lopen. Leuke is dat ik dus ook op de wagen netjes meebuig in voltes of met mijn zit probeer te corrigeren.

Fenna is altijd hyperdepiep zoals ik het zeg. Blijft lopen, stappen is moeilijk en halthouden..kansloos.
Gister na een paar keer in de bak halthouden oefenen weer eens naar buiten gegaan. Stappen was weer dribbelen en halthouden ging op de heenweg goed. Toen we bijna terug bij stal waren was ze zo over de zeik dat ze dwars door het bit heen sprong. Hoe los ik dit dan weer op? Iemand tips?
Ik ben van mening dat Ho Ho is maar als madame een offday heeft levert dat discussie's op...

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:59

Nog niks beter hier helaas. Zelf ook op bed met griep/keelontsteking, gaat fijn dus.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:43

Ips, beterschap.
Pony die niet kan stilstaan.. veeeeel geduld en discipline, en het begint al voor die voor de wagen staat, ho is altijd stil staan geen mm toegeven ook niet met poetsen enzo.... iemand die tijdens het mennen helpt als je stil moet staan, bij hoofd van je paardje gaat staan, en pas verder gaan of beginnen als die echt stil staat en kalm is.

Forever in our hart, you will be missed .......

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:15

Een tijdje niet meer geweest op dit topic.
Zoo trots om mijn ouwe trouwe brave Oz na 14 maanden geen wedstrijden door een smerige peesblessure gevolg door een enome dip (ik kreeg hem niet meer geconcentreerd en gemotiveerd) is hij er weer!!! Voor de gein ingeschreven voor een menwedstrijd (gisteren in Roden) bij ons om de hoek. Thuis gekomen met twee winstpunten 183, 187 en een tweede prijs ( zak wortels ). het maakt ons niets uit ons kereltje is weer up to date!! En nu gaan we kijken wat we gaan doen. Want Groninger nr2 Bor moet ook aan de slag. Het wordt een druk jaar...... Heerlijk! Eindelijk met de jongens aan de slag.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

marga1
Berichten: 890
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:35

Welkom Ladygiroc. Je kan het ook in de voeding zoeken dat jou shet zo druk is. En wat Biancacoo zegt geduld en consequent zijn (laatste is lastig, weet ik).

Tine gefeliciteert met zoonlief. En ja knutselen met schrikdraad, heb dit gister gedaan, er was afgelopen voorjaar gebleken dat er een kerseboom overleden was en nu dit stukje weer bij de wei gevoegd.

Ips sterkte met Banjer.

Hoi Yararh goedde berichten van jou groningers.

Gister op het strand geweest met hond maar hier lag niets te jutten.

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:42

marga: scheelt weer troep in huis als er niets te jutten viel _/-\o_
welkom ladygiroc.tja stilstaan....ken menners die hun lunch mee op de wagen nemen en die opeten ...net zolang tot paard lang genoeg stilgestaan heeft naar wens....dus....5 gangendinner om te beginnen? :=
ips beterschap met jou en je paarden
tine het jaar heerlijk met winstpunten enz van zoon begonnen.
Yarrah ook al in de prijzen...veel hutspot eten met al die wortelen
baudyh hoe gaat het bij jou?
janouk weer rustig aan wat aan het doen.
hier nu ook weer langzaam sun oppakken,morgen weer clubles,zondag vaardigheidwedstrijd...tijd geen pionnen meer gezien,hoop dat ze blijven staan _O-

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:23

Hoop dat de griepgolf minder lang duurt dan vorig jaar. Beterschap ipsilonka.
Gave paarden yarrah! Ik hou van paarden met body bot en massa <3 oke.. klinkt tegenstrijdig nu ik een shet heb whaha.

Qua voeding, ze krijgt 2 keer 5 korrels bix en een klein beetje muesli om olie door te mengen. Met poetsen, zadelen, smid, inspannen staat ze netjes stil. Aan de dubbele longe was het ook een dingetje, stilstaan, duwen, stilstaan, maaien, links, rechts, stapje naar voren, stapje naar achter (toen kreeg ze een beste tik met de zweep), uiteindelijk was het knipperen met je ogen en ze was omgedraaid. Dat is er gelukkig uit. Ze staat stil zonder al bovengenoemde.. geen minuten maar begin is er.
Nadat ze omhoog schoot van de week ook meteen weer stil gezet. Het is er 1 hoor.. _O-

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:22

Vriendjes <3

Afbeelding

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 08:59

Ach..Amerigotje .... Hoe oud is hij nu Tine ?
Fijn dat ze samen kunnen staan.

Forever in our hart, you will be missed .......

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:05

Amerigo is nu 25.
Ben zo blij dat het goed gaat. Ze staan er alle 4 heel relaxed bij (ondanks de storm hihi). Rocky heeft waarschijnlijk nog nooit bij een ander paard gestaan, of nou ja, toen hij jong was wellicht wel. Maar hengsten worden al snel apart gehouden. Dus het is dan toch even afwachten hoe hij dat gaat oppakken.

Nou, ik ga zoonlief zo maar van school halen, vanmorgen maar gebracht, want die wind en regen.... NIET LEUK. Sam krijgt ook maar een vrije dag denk ik, anders gaan ze wel heul hard door de baan heen.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:30

Ik leef nog hoor. Maar kwakel met mijn gezondheid dus niet actief met de paarden bezig. Mijn hand gaat heel langzaam beter maar heb besloten om met mennen te wachten tot het voorjaar.
Mijn heup wil ook nog niet echt mee werken.
Verder druk met de paarden ( voeren/mesten) en de winkel. Leuke feestdagen gehad maar blij dat het gewone leven weer begonnen is.
De ene stagaire is klaar en gaat door naar een ander bedrijf maar blijft ons zaterdag ochtend helpen met afmesten en longeren dus dat is fijn. Donderdag komt er weer een andere stageire dus ff afwachten hoe dat zal gaan.

Een hele moeilijke beslissing gemaakt om db weg te geven. Maar diegene aan wie denkt er nog over na. Dus afwachten of dat wat word. Vind het wel erg moeilijk maar het is gewoon beter voor hem. Hier komt hij niet tot zijn recht. Voor de wagen loopt hij gewoon niet goed en onder het zadel gaat het steeds beter. Maar hij blijft er een met gebruiksaanwijzing dus lang niet voor iedereen geschikt.
Diegene waar we hem aan willen geven rijd nu op hem en kan hem aanpakken.
Ik kan hem niet alleen voor de stagaires houden.
Ikke is er ook nog maar die is in omgang gewoon wat makkelijker.
Mevr G loopt op dit moment de EPTM test in Ermelo. Ze is daar al vanaf 11 dec en moet als alles goed gaat 25 Jan examen doen maar ik denk dat ze het niet haalt. Ze doet het heel braaf onder het zadel ( is daar zadelmak gemaakt) maar mist dat speciale en ze loopt neerwaarts en dat willen ze niet zien. Ik hoop maar dat ze haar toch nog ster maken. Afwachten maar.

Welkom ladygiroc mennen met een shet die niet stil wil staan. Gewoon blijven oefenen uiteindelijk komt het goed. Kwa voer kan je misschien beter op een vitamine mineralen korrel. Vitalbix Daily complete is een goede voor shetten en daar kan je ook je olie door doen maar dan weet je zeker dat hij genoeg krijgt. ( het is mijn beroep , paardenvoeders verkopen en vooral adviseren)

Mooie deken heeft rocky tine. Zo lachen met die dekens. Laatst kwam er een filmpje op fb langs dat het merendeel van de paarden te grote dekens op heeft. Nou heeft db dat inderdaad maar de hals zat goed alleen achter te lang. Door dat filmpje toch maar eens een maatje kleiner gepast ( die van ikke) bleek dat eigenlijk best goed te zitten. Kunnen dus weer dekens in de verkoop. ha ha
Stom he dat je dan jaren gewoon maar dezelfde maat blijft kopen.

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

marga1
Berichten: 890
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:21

Ze zien er heerlijk uit Tine zal voor Rocky fijn zijn eindelijk een weidemaatje.

Baudhy hoop dat het met jou gezondheid beter gaat. Hoop dat het voor DB door gaat, moeilijke beslissing hoor :(:)

En dekens gebruik ik niet, maar heb ze wel. Moet eigenlijk kijken of Eef ze wel past heb dat nog niet eens geprobeert, hij is wel groter dan zijn voorganger :=

Hier was wel wind maar weinig regen, ben vanmiddag nog even alleen naar het strand geweest er lag niets uit die containers enkel een eenzame goede balk en die heb ik meegenomen, ding was nog best zwaar en was net te lang voor het bestelautotje ,maar met een touwtje de klep vast ging gelukkig goed.

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:26

baudyh: ha ha zeker met die dekens,sun zit helaas tussen 145 en 155 in...ach goed voor de dekenhandel :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 17 bezoekers