[LO] jong paard bijzetten maar niet met bijzets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

[LO] jong paard bijzetten maar niet met bijzets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 17:04

ik probeer Tallie (3,5j) dus wat meer aan het werk te krijgen met longeren. We hebben een longeerbak, dus daar loopt ze makkelijk een net rondje in. Waar ze dus abslouut niet tegen kan is als ik de longeerlijn aan het bit vast maak (ik longeer dus aan halster), laat staan als ik daar bijzets aan hang. Misschien moet ik meer doorzetten ofzo, maar ik kan het echt niet aanzien als ze bijna achterover te pletter slaat. Ik hang nu de bijzets maar aan het halster, en dat gaat eigenlijk best aardig, maar ze voelt zich gewoon echt te veel opgesloten, ze durft niet eens voorwaarts te lopen als ik dr niet heel goed van achter aandrijf. de ontspanning blijft ver te zoeken...Waar ik op zoek naar ben is dus iets anders om dr te longeren en bij te zetten, maar waar ze niet zo'n opgesloten gevoel van krijgt. Ik zit zelf aan iets van gogue te denken, maar die lopen natuurlijk wel via het bit, maar hoe groot is de druk daarop? Verward

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:13

Ik vrees dat je het gevecht zult moeten aangaan. Uiteraard stap voor stap, maar ze moet wel druk aan het bit gaan accepteren. Doet ze dat met rijden wel braaf? Misschien kan je wel eerst even controleren of ze niet vervelend aan het wisselen is!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 17:17

Bit gaat prima, tandjes zijn net geinspecteerd.
Ik durft het gewoon niet, stom he

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:23

Talida schreef:
Bit gaat prima, tandjes zijn net geinspecteerd.
Ik durft het gewoon niet, stom he


Nee hoor niet stom, wel begrijpelijk. Ik zou eerst doorzetten met gewoon aan het bit longeren. Als je het touw door de binnenbitring heen haalt, over het hoofd heen doet en aan de andere kant vast maakt heb je een beetje druk achter de oren waardoor ze misschien iets minder snel omhoog gaat. Verder goed voorwaarts proberen te houden, evt. met een tweede persoon erbij.

Als dat goed gaat de touwtje eraan (of wat dan ook). Als ze gaat klooien mag je best een rake klap uitdelen. Dat is niet leuk om te doen, maar zij moet het gewoon accepteren. Doe wel een singeltje om en geen zadel, voor het geval dat... en mocht ze achterover gaan, geen paniek! Ze staat weer snel genoeg op en dan moet ze gewoon naar voren!!!

Succes!!!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:23

elastiek is het eerste waar ik aan denk, maar misschien doe je dat al?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:24

Longeren aan twee longeerlijnen aan het bit vast, en de lijnen door de longeersingel halen. Dan is de druk gelijkmatig verdeeld over beide kanten van het bit. Net alsof je zelf rijdt. Gaat ze rennen kun je met beide handen tegenhouden, of de buitenlijn losgooien. Begin in de longeerbak, daarna pas in de bak.

Of, als dit niet helpt. longelijn aan de buitenring vastmaken, over het hoofd achter de oren langs en dan via de binnenring naar je hand toe.
Is de druk ook beter/anders verdeeld.

Heb je het al een keer met longeerstukje geprobeerd? Hoe reageert ze daarop? Ik begrijp dat je de longelijn direct aan de binnenring vastmaakt?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:10

Probeer te longeren in een grote bak en zorg dat ze niet in de buurt van het hek kan komen, mocht ze achteroverslaan.
Ik heb ook wel zulke gehad, maar het is gewoon een kwestie van doen of je neus bloed en gewoon stug doorgaan, ik moet ook wel eens iets doen wat ik niet leuk vind en als je het voor elkaar hebt win je er met rijden ook gelijk heel veel mee.

Ik gebruikte altijd touwtjes die ik aan de bovenkant van een singel vastmaakte en dan aan de zijkanten, zo kunnen ze nog zo hoog lopen als ze willen en zijn ze alleen nog beperkt in het lang worden.
Je begint met heel losse touwtjes en langzaam aan maak je ze steeds een stukje korter.
Vraag desnoods assistentie, iemand die haar naar voren kan houden terwijl jij de longeerlijn (met handschoenen!!!) vasthoudt.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:45

Misschien is een kaptoom wat voor je? Hoeft je paard geen bit in, maar kun je wel longeren met hulpteugels.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 09:41

Cassidy"]
Heb je het al een keer met longeerstukje geprobeerd? Hoe reageert ze daarop? Ik begrijp dat je de longelijn direct aan de binnenring vastmaakt?
[/quote]

nee ik maak de longeerlijn nergens aan vast, hoogstens aan het halster. en met bit doe ik het nooit aan 1 kant, dan trek je juist het bit zo door dr mond. en heb ooit gelezen/gehoord dat zo'n longeerstuk ook niet echt ideaal is kwa gebruik.

[quote="Ineke2"]
Misschien is een kaptoom wat voor je? Hoeft je paard geen bit in, maar kun je wel longeren met hulpteugels.
[/quote]

heb ik ook inderdaad aan zitten denken, kan je daar ook bv touwtjes mee gebruiken?

[quote="Sjuimpje schreef:
Probeer te longeren in een grote bak en zorg dat ze niet in de buurt van het hek kan komen, mocht ze achteroverslaan.


tis bij ons ten strengste verboden om in de bak te longeren, daar heb je de longeerbak voor. dat is ook 1 van de redenen denk ik dat longeren aan het bit niet lekker gaat bij dr, omdat we het niet hebben kunnen oefenen. zo'n voorgebakken rondje loopt heel makkelijk Schijnheilig

Op zich hoef ik niet persee met bit te longeren, het gaat mij er meer om een methode om bij te zetten zonder gelijk veel druk op het bit, of is dit soort van onmogelijk?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:21

Talida schreef:
Op zich hoef ik niet persee met bit te longeren, het gaat mij er meer om een methode om bij te zetten zonder gelijk veel druk op het bit, of is dit soort van onmogelijk?

Ik snap dat dat niet persé hoeft, maar ik denk dat je hier wel een ongehoorzaamheid van je paard te pakken hebt... persoonlijk zou ik dan dus juist wel aan het bit willen longeren!!!

Hoe is de aanleuning met gewoon rijden? Zoekt ze daar wel je hand op? En hoe hebben jullie dat trouwens gedaan met zadelmak mak maken dan? Ik dacht dat ik in je profiel wel een longeerlijn zag, maar die zat dan zeker niet aan het bit vast.

Oja longeren met kaptoom is inderdaad ook een goede! Hoe het daarmee werkt als je wilt gaan bijzetten weet ik effe niet lijkt me niet wenselijk eerlijk gezegd (ik heb hier een boekje liggen over longeren, maar zonder poespas Haha! dus daar gebruiken ze wel kaptoom en geen bijzets).

Succes

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 10:37

Sprintje schreef:
En hoe hebben jullie dat trouwens gedaan met zadelmak mak maken dan? Ik dacht dat ik in je profiel wel een longeerlijn zag, maar die zat dan zeker niet aan het bit vast.


klopt, die zat aan het halster over het hoofdstel, en we gingen al vrij snel los dus was het helemaal niet meer nodig
Haha!

tja ben gewoon nog niet overtuigd dat het om een ongehoorzaamheid gaat. Als je in iets niet mee werkt omdat je het als naar ervaart, ben je dan per definitie ongehoorzaam?
ja ik weet het, ze is in en in verwend Bloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:44

Ze zal toch moeten accepteren dat het er zit, onaangenaam of niet. Is een kwestie van zichzelf overgeven. Kan me nog herinneren wat voor een stennis ze maakte met de eerste keer vlechtjes in haar manen. Het is volgens mij wel degelijk een charactertrek van haar om een beetje te overdrijven als ze dingen niet wil.

En als je met de staleigenaar praat dat je bijgezet wilt longeren en dat niet in de longeerkraal durft, kunnen ze toch een uitzondering maken? Als is het maar voor 10 Minuten, totdat ze zich overgeeft.

Ik zou de confrontatie niet uit de weg gaan, maar het juist opzoeken. Maar goed, dat is mijn manier.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 10:52

Cassidy"]
Kan me nog herinneren wat voor een stennis ze maakte met de eerste keer vlechtjes in haar manen. Het is volgens mij wel degelijk een charactertrek van haar om een beetje te overdrijven als ze dingen niet wil..
[/quote]

haha ja dat was een mooie actie, madame met 2 weken halve vlechten in dr haar Haha! . Maar ja, dat heb uiteindelijk toch opgelost niet door afdwingen maar door veel geduld en uitvoerig vertellen hoe knap ze wel niet was als ze netjes bleef staan...

[quote="Cassidy schreef:
En als je met de staleigenaar praat dat je bijgezet wilt longeren en dat niet in de longeerkraal durft, kunnen ze toch een uitzondering maken? .


nee, helaas, ik had het al eens aangekaart voordat we dr zadelmak gingen maken, aangezien het me wel handig leek als ze gewoon zonder de aanleunig van een longeerring aan de longe kon lopen, maar dat was praten tot je een ons woog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:10

Talida schreef:
haha ja dat was een mooie actie, madame met 2 weken halve vlechten in dr haar Haha! . Maar ja, dat heb uiteindelijk toch opgelost niet door afdwingen maar door veel geduld en uitvoerig vertellen hoe knap ze wel niet was als ze netjes bleef staan...


Helaas kun je die tijd niet nemen als je aan het longeren bent. Dan zul je even moeten knokken, hoe vervelend het ook is. Of je wilt echt twee weken dagelijks proberen, maar kans is groot dat ze dat gevecht gaat winnen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:08

Ik heb zelf nog nooit een kaptoom gebruikt, maar er zitten wel ringen aan op plaatjes die ik er van gezien heb dus waarschijnlijk wel...misschien kun je er eens 1 lenen om te kijken hoe je paard erop reageert?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 15:13

Ineke2 schreef:
Ik heb zelf nog nooit een kaptoom gebruikt, maar er zitten wel ringen aan op plaatjes die ik er van gezien heb dus waarschijnlijk wel...misschien kun je er eens 1 lenen om te kijken hoe je paard erop reageert?


oh ja das ook wel een goeie, ik doe altijd eerst aanschaffen en dan vervolgens niet gebruiken Haha!

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:38

Ik heb ook zo'n 3 jarige hij raak volledig gefrustreerd als je hem bijzet, bij mij is het al fout gegaan probeer dat te vermijden. ik was aan het longeren en ik ben mijn slof aan het vast maken (tussen voorbenen door naar de zijkant alleen nog om het lang worden tegen te gaan) toen hij een gans Verward hoorde, springt omhoog draait om en mijn paard stond met zijn beide voorbenen door het hek (met daar achter schriklint) Frusty .
uit eindelijk was er vrij weinig aan de hand maar hij accepteerd nu echt geen druk meer in zijn mond, (zonder zoiets dergelijks uit te halen).

ik zou als ik jou was beginnen met longeren aan het hoofdstel en pas als ze dat volledig accepteerd de bijzet of touwtjes of slof maar net zoals jij dat wil te gaan gebruiken. ik zou de bijzet eerst zo los hangen dat ze er geen last van heeft en dan weer wachten tot dat ze dat niet erg meer vind (hier kunnen een aantal dagen zoniet weken over heen gaan) en dan steeds een stapje verder gaan........

Maar ik moet eerlijk zeggen dat bij mij het probleem ook nog niet Verdrietig opgelost is. bovenstaande werkt denk ik alleen als het om angst gaat. Misschien iemand ook nog tips voor mij? in ieder geval Succes OK dan!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 16:52

Ik ga denk ik eerst een kaptoom uitproberen, en inderdaad wat meer oefenen met bit in en dan aan de longe in de longebak, dat zou door de aanleuning van de rand toch voor minder (trek)druk moeten zorgen. De bijzet hangen uiteraard (als ik ze dan maar aan het halster hang) op het langste gaatje, heb er zelfs gaten bij geprikt, maar nog voelt ze zich opgesloten. Had zelfs ingenieus systeem bedacht om te bijzets te verlengen, maar toen waren ze weer zo lang dat ik bang was dat ze er met dr been in zou stappen. was maar 5-10 cm maar weer net te veel.
Gelukkig gaat gewoon rijden wel goed, dat is kennelijk psygisch heel anders, die druk Haha!

Maar goed, ik denk gewoon niet dat de bijzets 'het' zijn, dus wil daarom gewoon wat anders proberen met longeren, waarmee ze niet het idee krijg dat ze van voren vast zit. of wat ze dan ook denkt

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 22:18

Misschien nog een ander ideetje : mijn paard wordt met longeren vaak erg heftig (bokken en rennen) en trekt dan soms hard aan de lijn. Ik heb een hoofdstel met hoge neusriem en doe dan de lijn door de binnenste bitring EN onder de neusriem door vast. Snap je het nog Verward

Dan beweegt het bit bijna niet en kun je toch (licht) contact maken als het nodig is zonder aan het bit te komen.

Je kunt het kaptoom trouwens ook samen met een beetje uitgekleed hoofdstel gebruiken. (Frontriem en neusriem eraf halen.)
Dan longeer je toch met bit in, maar met de lijn aan het kaptoom. Volgens mij kun je aan de kaptoom ook bijzetlijnen vastmaken.

Succes ! OK dan!
Toedeloet

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:25

Citaat:
oh ja das ook wel een goeie, ik doe altijd eerst aanschaffen en dan vervolgens niet gebruiken


Hé Tal, Volgens mij was er met de rommelmarkt in Beverwijk iemand die nog een 2e hand kaptoom te koop had. Volgens mij staat dat nog ergens bij de foto's.