[HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:22

De mendurance wedstrijden zijn altijd heel erg gezellig en gemoedelijk. Zelf heb ik gelukkig niet echt stress, wel zenuwen, maar die houden op zodra ik op de wagen zit en beginnen weer als ik bijna bij de finish ben haha.

Juist als je stress ervaart of je paard het spannend vind moet je mee doen, alleen dan kan je het trainen toch.

★ Silvester ★ Hij is mijn wereld The beat in my heart
JenkinsStyle Photography & Design


Horsie84
Berichten: 549
Geregistreerd: 11-11-16

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:37

Gewoon doen en niet te veel nadenken.

Stress heeft geen nut.... vraag je eerst is af waarom je je überhaupt druk zou maken.

Chill and enjoy.

Maaik
Berichten: 5666
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:11

Ooh dat klinkt allemaal heel goed! We hebben wel ervaring met dressuur en vaardigheid wedstrijden en indien ik voldoende tijd heb dan is er bij mij totaal geen sprake van stress. Ik vind de reis altijd het minste, wat Napie ook aangeeft. :D Dus dan zal het bij endurance niet heel veel anders zijn denk. Pony is gelukkig zolang hij z’n grasjes kan eten. Alleen zodra hij ingespannen is kan hij wat onzeker en ril worden. Hartslag vind ik geen item om stress van te hebben, ik weet dat hij in principe goed hersteld in hartslag na een training en als dat op die dag niet zou zijn dan vind ik dat vooral vervelend voor hem, dan dat ik mij druk kan maken over diskwalificatie.

@Dennis; ja ik heb een startpas, maar vind persoonlijk 22km al erg ver voor een eerste keer. Ik snap dat dat het concept is van endurance, alleen aangezien hij erg onder de indruk kan zijn van de omgeving kost dat ook veel energie, dus dan is het dubbelop. Daarbij heb ik geen ‘endurance pony’, omdat ik rondom stal geen mogelijkheid heb om naar buiten te gaan. Dus de focus van zijn trainingen zijn vooral op krachttraining. Daarbij wil ik graag in de buurt van een andere combinatie starten, zodat hij niet het gevoel heeft dat ‘ie er alleen voor staat en zich op kan trekken aan de andere combinatie. Dus dat lijkt mij ook niet wenselijk in klasse 1. Hij moet gewoon nog veel km’s maken buiten om zelfverzekerder te worden. Ook zijn we de week daarvoor op vakantie en heeft ie dan dus ook al genoeg km’s in de beentjes als het goed is en het is wat dat betreft een ‘doodloper’ dus ik wil ook voorzichtig met ‘m zijn. :D

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:25

Haha, geen mendurance pony :') .
De mijne is sinds Leusden niet meer de weg uit geweest. En daarvoor hebben we ook maar 1 buitenrit gemaakt dit jaar (voor Ebje ook meteen de 1e ooit in het enkelspan over de weg, wel paar keer rondje bos gedaan).
Hier hebben we alleen maar asfalt en debielen op de weg, dus buitenrijden is gewoon geen klap aan hier. Dus onze training bestaat uit dressuur training, meestal maar een half uurtje per keer, meestal maar een keer of 3 per week. Maar moet zeggen dat de mendurance wedstrijden mij eigenlijk altijd wel mee vallen voor mijn pony's, ondanks dat ik daar dus niet voor train. Gewoon lekker op mijn eigen tempo van de omgeving genieten.

Meestal is klasse 1 en impuls de zelfde route, dan maakt het natuurlijk niets uit. Nu is er wel verschil.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Maaik
Berichten: 5666
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:46

Dat vind ik wel knap dat ze ze dan zo uitloopt! Ik hoor mensen waarbij ze meerdere keren per week 15-20 km(of meer) ritten maken ter voorbereiding. Die van mij loopt Max. 10km in een training voor de wagen, 3 a 4 keer per week. Ik voel mij dan best wel bezwaard om van hem te verwachten dat hij dan ook zo een 26km kan lopen met nog een extra persoon achterop. :Y) Is ook zo banketstaaf als ie na 20km zegt. Jo doe het zelf maar :7 sta je dan met je goede gedrag. :') Bij een marathon training maakt ‘ie natuurlijk wel meer km’s en is het qua intensiteit (denk ik) zwaarder dan een menendurance, maar daarbij put hij ook heel veel energie uit zijn adrenaline. Dan staat ie aan het einde van de training nog te stuiteren en zie je ‘m pas inkakken als ‘ie uitgespannen is en dat verwacht ik niet zozeer in een menendurance.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:26

Ze doet het top, nooit spierpijn, altijd goede hartslagen, altijd goed herstellen, nooit dikke benen oid. Altijd fris en fruitig over de finish. In Leusden was ze zelfs 2e in de klasse 1! Enkelspan rij ik wel sulky met haar met haar 97cm.
En dat terwijl ze ook nog een afwijking aan haar luchtpijp heeft, waar van ze dus bewezen heeft echt niet zielig te zijn ;) . Duur belasting ligt haar beter dan piekbelasting (al liep ze van het weekeind een M vaardigheid met 20 seconden over).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:53

Maaik schreef:
Dat vind ik wel knap dat ze ze dan zo uitloopt! Ik hoor mensen waarbij ze meerdere keren per week 15-20 km(of meer) ritten maken ter voorbereiding. Die van mij loopt Max. 10km in een training voor de wagen, 3 a 4 keer per week. Ik voel mij dan best wel bezwaard om van hem te verwachten dat hij dan ook zo een 26km kan lopen met nog een extra persoon achterop. :Y) Is ook zo banketstaaf als ie na 20km zegt. Jo doe het zelf maar :7 sta je dan met je goede gedrag. :') Bij een marathon training maakt ‘ie natuurlijk wel meer km’s en is het qua intensiteit (denk ik) zwaarder dan een menendurance, maar daarbij put hij ook heel veel energie uit zijn adrenaline. Dan staat ie aan het einde van de training nog te stuiteren en zie je ‘m pas inkakken als ‘ie uitgespannen is en dat verwacht ik niet zozeer in een menendurance.


Je moet de KM per week verdelen, bijvoorbeeld.

De mensen die een 160 starten trainen ook geen 160km ritten op 1 dag :)

Een ‘gewoon normaal’ getraind dier kan makkelijk 20-30km lopen.
Het is niet de afstand die het zwaar maakt, de snelheid bepaald dat!
Nou een 8-12km per uur is goed te doen. (Weet niet of welke maat pony we praten)

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:01

Ik reed in ik zelden de wedstrijdafstand. Toen ik klasse 2 en 3 reed, trainde ik zo’n 40 a 50 km per week verdeeld over twee of drie ritten. Meestal 20 km per rit. Dat is ongeveer anderhalf a twee uur afhankelijk waar ik stond in de training. Ik werkte daar full time bij. Nu denk ik wel eens waar haalde ik de tijd vandaag

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:44

Toen ik endurance reed, ging ik maar 1x per week naar buiten.

Rest was dressuur in de bak. Heb klasse 2 gereden met een Welsh cob, en kwam goed mee met de Arabieren toen de tijd qua snelheid.

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:18

Er is al een tijdje niks meer geplaatst hier!! Maar iemand enig idee wanneer de inschrijving open gaat van Leenderbos 16 april? Ik sta te popelen hahahaha

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:29

Weet je wel hoe ver dat is? :')
Ik zou hem graag rijden, maar het is 2,5 uur enkele reis zonder trailer.
Dus reken op minimaal 3 uur.

Ik denk dat het dit jaar voor mij bij Echten en als die door gaat Leusden blijft net als afgelopen jaar.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:39

Zeker haha, ik weet hoe ver dat voor mij rijden is, maar ik ga het doen :p

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:43

Jolliej schreef:
Er is al een tijdje niks meer geplaatst hier!! Maar iemand enig idee wanneer de inschrijving open gaat van Leenderbos 16 april? Ik sta te popelen hahahaha


Inschrijven kan vanaf 1 maart.

Je moet dus nog even geduld hebben :D

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:56

Ah, super!! Dankjewel :)

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:45


Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:04

En de 20 km route is helemaal nieuw. Afgelopen jaar is er veel veranderd in het Leenderbos en helemaal autovrij gemaakt. Hierdoor zijn een paar groompunten komen te vervallen en heb ik de routes anders moeten inrichten. Voor de menners is het zware zand heuvel pad er helemaal uit. Denk dat jullie dat wel op prijs stellen, voor de eerste wedstrijd van 't jaar :o

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:52

Het idee is inderdaad om de 20 km te starten, nu zit ik alleen te twijfelen of ik de impuls ga doen of wel meteen klasse 1, danwel de korte varaint.
Hoe zwaar zijn de rest van de paden, is het goed te doen? Kwa mennen dan?

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:08

Ja is goed te doen. De rode route heeft een nieuw groompunt. Daar maken geen andere routes gebruik van. Rode route heeft vooral brede paden en is niet technisch. In het begin een stukje zwaarder zand en een 'heuvel' (lees molshoop) Brede paden heeft ook het voordeel dat je wat 'wijder' kan kiezen of je links of rechts van het pad neemt. De smallere paden zijn allemaal harder en makkelijk te volgen. Verdwalen doe je op deze route zeker niet.

De 30 km heeft het kortste stukje zwaarder zand, maar is veel meer technisch. Heb die route zaterdag gereden, denk dat deze wel mijn favoriet is dit jaar. <3

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:02

Vergeten jullie niet op onze site te kijken voor de prijsvraag: Win een startbewijs voor Endurance Leenderbos :D

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:04

Krijg ik daar een paard bij Esther

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:55

Napie schreef:
Krijg ik daar een paard bij Esther

Deze zit helaas niet in ons budget :')

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 01:01

Ik heb binnenkort ook weer een leuk mendurance paard op stal staan.. dus dat biedt onverwacht toch weer mogelijkheden om dit jaar nog te gaan starten..

Jammer dan Leende toch echt te kort dag haat zijn.. maar volgend hoop ik hem weer te kunnen rijden


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:23

Op 14 mei in Barchem wordt de mendurance-wedstrijd gecombineerd met een endurance-wedstrijd.

In verband met beperkte (parkeer)ruimte hebben we net in een overleg besproken om 's morgens vroeg misschien eerst te starten met de endurance-ruiters.
De mendurance-menners gaan dan pas van start als de ruiters die impuls of klasse 1 rijden al binnen zijn.
Op die manier kunnen we wat flexibeler omgaan met de terreininrichting.

Dat zou betekenen dat de eerste mendurance-deelnemers om ca. 12:00 uur starten.
(Evt. klasse 2 menners wel iets eerder, omdat de doorlooptijd anders wel erg lang wordt voor iedereen weer binnen is.)

Voor de menners die van ver komen heeft dat als voordeel dat ze niet voor dag en dauw van huis hoeven. Nadeel is natuurlijk dat iedereen wat later thuis is die dag.

Hoe kijken jullie als potentiële deelnemers aan tegen deze dagindeling?

Coldy (fjord, merrie, 2006), Lente (shetlander, merrie, ca. 2006)

Nynkee94

Berichten: 402
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:46

Het is al weer even geleden dat hier gereageerd is. Ik zit zelf in Friesland maar de menendurance lijkt mij heel interessant. ik doe met mijn Welsh pony mee aan dressuur wedstrijden voor de wagen en houden van bosritten.

Weten jullie ook of er voor menendurance ook soort trainingsdag is? Zodat je kan kijken of dit ook wat voor ons is. Weet namelijk wel dat je dit hebt voor de ruiters :D

[ITP] Mijn GOUDEN Vriendje Coelenhage's Bungie!!

Coelenhages Bungie; Mennen Dressuur B+11 - L+9

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:56

Gewoon een keer hc starten in Echten, is hartstikke leuk en gezellig. :D
De hc route is rond de 20km

En anders coolrunnings endurance laten ook menners meedoen aan hun oefenendurances. Daar heb ik afgelopen maart een vriendin van me begeleid die eens wilde proeven aan een 'buitenrit op tijd'. Alleen haar pony hield Alex niet helemaal bij :')

Alex is echt altijd hyper. Ook in tweespan, dus soms is terug komen een beetje lastig voor hem. Blij ei tijdens die oefenendurances:
Afbeelding

Alex en Jorie <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers