[HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:19

Stel je vragen maar. Leuk als je laag soeren gaat starten

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:28

Die had ik ook op de planning staan, maar die valt gelijk met het NK voor shetten. En dat gaat voor met mijn regerend kampioen ;) .

Ik heb mijn mendurance pony in moeten laten slapen. Dus nog geen idee met welk span ik zou willen starten.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:09

Vandaag dag 2 van de Bronckhorster Paardenmeerdaagse gereden, door het "Hengelse Zand". Prachtige route, bijna geheel onverhard en met een paar pittig steile zandhellingen. Zeer geschikt voor een mendurance!

Het schijnt dat er in het verleden ook een paar keer mendurance is gereden op deze route. Heeft iemand hier daar destijds aan meegedaan?

Coldy (fjord, merrie, 2006), Lente (shetlander, merrie, ca. 2006)

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:27

Wat is ook alweer de minimum snelheid van klasse 1?
Pony loopt nu bijna 10 km/h en ik doe ritten van 20-30 km. Dus misschien ooit kan ik eens hc gaan starten.

Alex en Jorie <3

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:09

Volgens mij 7 km/u bij de pony,s dus gewoon eens een kennismakingsklasse doen dan kan je prima zien of je pony er klaar voor is

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:06

Ah oké, ja dan is ie er wel klaar voor, strengen 5 cm langer en meneer is nu niet meer te stoppen zo voorwaarts, wat een beetje ruimte niet doet :P
Alleen jammer dat alles in het zuiden is, als het eens in Friesland komt dan wil ik wel eens komen kennismaken.

Alex en Jorie <3

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:18

In september als het goed is in Friesland.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:00

Jammer dat er geen mendurance meer is in het DFW. Dwingelderveld zou ook wel geschikt zijn en nog wat andere plekken volgens mij ook.
Maar goed, ik snap ook nooit zo goed dat de mendurance niet gewoon meegaat met de endurance. Kan qua route volgens mij vaak prima :)

Oy with the poodles, already

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:04

DFW zou ideaal zijn voor mij qua rijafstand met de trailer, paden liggen op sommige stukken vrij zwaar, maar dat kon mijn pony tijdens de shetlander menritten rit prima aan. Verder men ik veel op asfalt, dus ik probeer een hogere snelheid+ afstand aan te houden en tijdens bosritten.

Zolang het niet tegelijk is met de endurance dan kan dezelfde route prima. Anders ben ik bang dat ik alle ruiters ga ophouden met mijn shetlander of zelf niet lekker kan doorrijden door paarden die me moeten passeren. Rijpaarden flippen namelijk nogal snel van Alex _O-

Alex en Jorie <3

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:08

Hilary schreef:
Maar goed, ik snap ook nooit zo goed dat de mendurance niet gewoon meegaat met de endurance. Kan qua route volgens mij vaak prima :)


Tja, dat is mede te danken aan een aantal enduranceruiters...

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:12

Heel zonde inderdaad. Niet alle terreinen zijn er geschikt voor naar een aantal zeer zeker.
In DL kan het op een heel aantal nationale wedstrijden wel.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:38

Jaren mee bezig geweest omdat ik als organisator het laten rijden op 1 dag natuurlijk enorm fijn had gevonden. Ik had een compleet plan waarbij de menners en ruiters elkaar alleen op afstand zouden tegen komen op de parkeerplek en mogelijk bij de finish. Het was altijd dezelfde ploeg ruiters die er fel tegen in ging. Ruiters die ruimschoots de keuze hadden om wel of niet ergens te starten op basis van het vraagprogramma. Eerste argument was dat de menners te langzaam zouden zijn. Toen we enkele tijden presenteerde werd er teruggekrabbeld en reden wij menners ineens als kip zonder kop.
Helaas is het ook nog zo dat in veel gebieden de ruiters en menners nog steeds gescheiden worden gehouden dmv men- en ruiterroutes. Het drents friese wold had dit niet en daarom was dit een ideaal gebied voor mij om te organiseren. Soms kriebeld het nog wel maar het werk wat ik had om vanuit Brabant te organiseren was het gewoon niet waar. Ik ben ook al heel lang bezig geweest met een opvolger. Bij de endurance leek dat goed te lukken maar helaas is dat niet in een samenwerking geeindigd maar in een organisator die er met alleen het geld vandoor ging en zonder communicatie de wedstrijd heeft afgepakt. Bij de mendurance lijkt de menvereniging waar ik mee samen werkte het op te pakken maar ook daar mis ik communicatie en weet ik niet hoe ver ze erin zijn. Ik weet alleen dat ze de materialen uit mijn schuurtje hebben gehaald waarbij voor mij het doek difinitief is gevallen als organisator.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:53

Wat zonde zeg! Je zou denken dat er prima oplossingen te vinden moeten zijn, ook in gebieden waar paden gescheiden zijn (ruiters mogen tenslotte best op een menpad, ik kan me voorstellen dat andersom soms niet kan bijv ivm te smal pad oid).
Ik heb jaren in Winterswijk Woold de paardenvierdaagse gereden; daar gingen de menners tegen de klok in de route op en de ruiters met de klok mee. Werkte perfect. Als ruiter mocht je wel met de menners meerijden (bijv bij mensen die van dezelfde stal kwamen of met vrienden wilden rijden), met een menwagen mocht je niet met de ruiters mee (om te zorgen dat men elkaar goed kon passeren op alle routes).

Maar dan nog; in DFW twee jaar geleden reden de menners en de recreatierit op zaterdag en de endurance op zondag. Vond ik ook een mooie oplossing. De lintjes hangen er dan toch al. Je hebt natuurlijk wel meer vrijwilligers nodig, dat kan lastiger zijn.

Oy with the poodles, already

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:45

Endurance en mendurance gaat gewoon prima samen.
Doen we ook met de marathon. De menners rijden 2 dagen een andere route dan de ruiters, komen elkaar nauwelijks tegen.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Horsie84
Berichten: 543
Geregistreerd: 11-11-16

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:29

Sommige mensen kunnen zo moeilijk doen. Maja dat heb je overal...

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in dit topic en zal merendeel meelezen.
Wel meteen een vraag; zeer lichte menwagen gezocht voor pony's tussen 115 en 130. Bedoeld voor lange afstanden enkelspan en reken gewicht twee volwassenen.
Wagen die er nu is moet nog gewogen.
Heeft voor 21" achter 19" band.
Mooiste rondom 19" ?
Pony's zijn in opleiding :-)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:25

Horsie84 schreef:
Sommige mensen kunnen zo moeilijk doen. Maja dat heb je overal...

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in dit topic en zal merendeel meelezen.
Wel meteen een vraag; zeer lichte menwagen gezocht voor pony's tussen 115 en 130. Bedoeld voor lange afstanden enkelspan en reken gewicht twee volwassenen.
Wagen die er nu is moet nog gewogen.
Heeft voor 21" achter 19" band.
Mooiste rondom 19" ?
Pony's zijn in opleiding :-)

wat is de prijs die je wilt uitgeven.
misschien mag mijn wagen weg gebruikte deze voor de mendurance zeer licht reed er met mijn 2 span voor 125 en 128cm

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:58

Dilemma, ik wil in laag soeren meerijden maar heb een onervaren pony en weet dat het zwaar zal worden. Nu kan ik natuurlijk inpuls inschrijven of klasse 1.
Aan andere kant verlies rij je toch niet en als het te zwaar wordt stoppen we in ieder geval.
Het gaat in dit geval zuiver voor de oefening.
Wat zouden jullie doen?

moeilijke mensen zijn de grootste leermeesters :9
http://www.develuwezoom.nl/
http://www.gewiekstmindfulness.nl/

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:44

Klasse 1 als je toch een startkaart heb. Reglementen zijn hetzelfde en misschien gaat het beter als je denkt en pak je toch nog punten en en leuk prijsje.
Ik heb ingeschreven voor klasse 2.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Susanne

Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:02

Is het terrein in Laag Soeren zwaar of hoe bedoel je het?

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:22

Susanne schreef:
Is het terrein in Laag Soeren zwaar of hoe bedoel je het?

Ja het terrein is zwaar omdat er regelmatig stukken met loszand zijn en er is regelmatig hoogte verschil. Mijn pony is nog niet veel gewend en loopt voornamelijk op asfalt.

moeilijke mensen zijn de grootste leermeesters :9
http://www.develuwezoom.nl/
http://www.gewiekstmindfulness.nl/

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:22

Wie van jullie gaat in Laag Soeren starten?

Ik had me aangemeld voor mijn eerste klasse 2, maar moet er toch een klasse 1 van maken. Helaas...!
We moeten aan het einde van de middag voor een feestje in Hoofddorp zijn, dus het wordt krap allemaal. Wil toch echt wel starten, dus dan maar klasse 1 en z.s.m. weer huiswaarts.

Hoop in Etten-Leur dan misschien toch eens klasse 2 te kunnen starten.

Coldy (fjord, merrie, 2006), Lente (shetlander, merrie, ca. 2006)

Susanne

Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:45

Flurk schreef:
Susanne schreef:
Is het terrein in Laag Soeren zwaar of hoe bedoel je het?

Ja het terrein is zwaar omdat er regelmatig stukken met loszand zijn en er is regelmatig hoogte verschil. Mijn pony is nog niet veel gewend en loopt voornamelijk op asfalt.


Oh dat wist ik niet. Ik wil daar ook starten (voor het eerst) maar zit dan een beetje met hetzelfde als jou, train op asfalt en dan voor de eerste keer..

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:48

Gewoon gaan en tempo aanpassen ;)

claffdifs
Berichten: 49
Geregistreerd: 25-01-12

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:38

Hallo menners!
Ik lees al heel lang mee en ben voornemens om ooit als ik mijn pony helemaal voor elkaar heb ook eens een mendurance te starten maar ik vroeg me voor nu af of ik misschien eens mee mag met iemand als groom(het liefst op de wagen)?
Ik heb jaren gedroomd bij spring en sgw wedstrijden en men zelf dus ik weet wel eea maar met mendurance ben ik wel heel benieuwd.
Vooral hoe het zit met de rustplaatsen, keuringen en hoe de route samengesteld wordt zou ik graag een keer ervaren.
Is er iemand die toevallig mee doet in Laag Soeren en mij een beetje wil inwijden?
Ik heb eigen vervoer en alle tijd van de wereld om die dag mee te helpen.

Insta: @ukkepukkepony

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:58

MarjaR schreef:
Wie van jullie gaat in Laag Soeren starten?

Ik had me aangemeld voor mijn eerste klasse 2, maar moet er toch een klasse 1 van maken. Helaas...!
We moeten aan het einde van de middag voor een feestje in Hoofddorp zijn, dus het wordt krap allemaal. Wil toch echt wel starten, dus dan maar klasse 1 en z.s.m. weer huiswaarts.

Hoop in Etten-Leur dan misschien toch eens klasse 2 te kunnen starten.

Ik ga inderdaad starten met het idee ik zie wel hoever wekomen.
Ik verwacht niets en kijk echt watmijn pony gaat aangeven.
Ik wil gewoon haar een ervaring geven.

moeilijke mensen zijn de grootste leermeesters :9
http://www.develuwezoom.nl/
http://www.gewiekstmindfulness.nl/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BLEXBot en 6 bezoekers