[LO] Steigeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

[LO] Steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 11:46

Zoals jullie vast al wel weten verzorg ik een shetlander.
Als ik haar probeer te longeren, gaat ze lopen klieren.
Wat ik ook probeer, het lukt gewoon niet.
Alleen als ik er iemand op laat zitten die haar een beetje bijstuurt, wil het heel soms nog goed gaan.
Ik baal hier als een stekker van...
De laatste keer kwam ze op me af, toen ik haar van me af joeg, scheurde ze naar buiten en ging stilstaan.
Toen ik haar opdreef naar de draf, ging ze zomaar steigeren!
Ik heb zelf het idee dat ze me niet begrijpt, want normaal gesproken steigert ze dus echt nooit!
Kan iemand me hierbij helpen?

Anouk01

Berichten: 1769
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:18

Mijn verzorgpony wil op 1 kant ook niet altijd (draait zich altijd om..gaat stilstaan..) Maar als ik dan een zweep gebruik dan gaat het wel goed...Ik weet niet of je zoiets al heb geprobeerd....

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:29

Het wil wel eens helpen om in een afgezette longeercirkel te longeren, zodat ze niet alle kanten op kan, maar "steun" heeft aan de omheining. Verder is het belangrijk dat je goed achter de voorhand van de pony blijft en hem zo niet de kans kan geven om te stoppen.

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:49

Haai! Haha!

Irritand jah dat je ponytje dat doet Knipoog Gelukkig doet mijn pony dat niet. Maar we hadden een pony bij ons op stal die ook ging steigeren aan de longeerlijn. Verdrietig

Wij hebben het opgelost door de pony in korte rondes laten lopen en jezelf in een driehoek te laten bevinden. Dus zeg maar: Jij een beetje bijd e achterhand en de longeerzeep net achter het achterbeen zodat hij doorblijft lopen. Als je verder naar voren loopt, dus verder naar zijn hoofd dan kan hij om gaan draaien en Steigeren dus of andere Vieze Trucjes uitproberen.

Hou hem zo voorwaarts mogelijk zodat hij niet kan omdraaien of een andere ondeugd kan uithalen. begin met de stap en ga steeds een stapje verder. Haalt je pony tog iets uit wat niet mag Straf hem dan en begin op nieuw.

Liefs, Shariff

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:09

Inderdaat bij de kont blijven. Alles wat voor de kruis komt is remmend en draaiend. Alles daar achter is juist drijvend. Dit is een communicatie vorm tussen paarden.

Dus zorg dat je bijna achter de kont loopt. Met de zweep achter de kont. En dan zelf rustig door lopen met zijn kont mee. En dan vooral belonen als hij het goed doet.

Dit kun je weer leuk uitbrijden. Door het paard te stoppen door je positie. Of juist actiever te laten lopen enz.

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 09:21

Ik doe gewoon alles volgens het boekje (heb longeerlessen gehad), maar het lost gewoon niks op!
Ik heb echt het idee dat er sprake is van miscommunicatie...
Of ze heeft het gewoon nooit geleerd.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 10:01

Probeer het dan eens met een tweede persoon erbij. 1 houd de pony vast en loopt mee (aan de binnenkant van de volte) en 1 heeft de longeerlijn en zweep beet en geeft de commando's.

Als het zo goed gaat laat de persoon in het midden de pony los en loopt nog wel mee.

Zo ga je steeds verder tot hij het goed doet zonder een persoon in het midden

Dat kan niet in 1 dag! Dat duurt wel een tijdje. Belangrijk is dat je elke keer als hij wat goed doet hem de hemel in prijst
Doet hij iets niet goed, gewoon negeren en opnieuw beginnen (behalve bij steigeren, trappen of bijten dan zou ik wel even flink boos worden) maar daarna ook weer doorgaan alsof dat niet gebeurt is en niet boos blijven!

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 16:27

Het probleem is dat ik haar in mijn uppie verzorg, meestal komt er niemand mee...
Anders had ik het gelijk geprobeert.