Kunstof(nylon) tuig of lederen tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kelszz_
Berichten: 1885
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Kunstof(nylon) tuig of lederen tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 13:36

Hallo!

Ik ben me voor mijn shetlander aan het verdiepen in tuig wat ik voor hem wil gaan aanschaffen.
Wat ermee gaat gebeuren is dat meneer voor de sulky komt, en er puur recreatief met hem gewerkt gaat worden. Dus buitenritjes maken, en voor de rest niet werken in de bak of werkende met oog op sportgerichte ideeën.

Nu kwam ik een érg leuk blauw tuig tegen. Alleen is dit nylon.
lederen tuigen kom ik ook veel tegen in zijn maat.

Nu weet ik alleen niet wat beter is... Vandaar mijn vraag aan jullie wat is beter?

groetjes,
kelsey

Don't dream your life, live your dream!


Lynn_Nikita

Berichten: 25449
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Kunstof(nylon) tuig of lederen tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:37

als ik het over mocht doen, geen leer meer, wat een poetswerk!

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Kunstof(nylon) tuig of lederen tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:43

Het is inderdaad wat je zelf wilt. Leer is gewoon wat meer onderhoudswerk, invetten, inzepen etc. Kunststof is vaak een kwestie van afspuiten en klaar. Ik heb nu een leren tuigje, en dat doet het goed hoor. Maar ik ben gevallen voor een ideal kunststof tuigje, nieuw te koop op onder andere www.minihorseshop.nl . Ik ben nu heel langzaam aan het sparen, en zodra ik het geld bij elkaar heb gaat mijn leren tuigje de deur uit, ondanks dat dat nog in prima staat is. Maar ik ben voor de soepelheid en het voordeel van kunststof gevallen :)

Kelszz_
Berichten: 1885
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Kunstof(nylon) tuig of lederen tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 13:46

Dat snap ik heel erg goed!
Ik wil voor nu dan een goedkoper tuig aanschaffen. Omdat ik ook simpel weg moet sparen maar wel alvast deze winter bezig wil met de grond beginselen.

Ik zat aan dit tuig : http://www.de-shetlandhoek.nl/a-2281693 ... baltblauw/ te denken. Ik weet niet of iemand hier ervaringen mee heeft? (blauw omdat het een ruin is natuurlijk :P)

Don't dream your life, live your dream!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:50

Ik zou zelf niet voor zo'n goedkoop tuigje gaan. Vaak is de pasvorm daarvan niet fijn en omdat het nylon is is het ook nauwelijks netjes aan te passen door een tuigenmaker (en met een kleurtje als blauw word dat nog lastiger van bij zwart).

Liever geen nylon tuig, dat gaat makkelijk rafelen.
Als je kunststof wil zou ik wel voor het betere kunststof gaan dan nylon. Dus de eurotech van Ideal of Zilco.

Ik ben zelf wel fan van kunststof, veel minder werk dan leer.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:49

Leer vs kunststof, er staat al veel over geschreven in de FAQ, misschien kun je daar je informatie uithalen.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Kunstof(nylon) tuig of lederen tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:00

Kunststof en Nylon zijn 2 totaal verschillende soorten tuig.

Ik heb zowel kunststof, Nylon als Leren tuig.

Ik geef mijn voorkeur aan het kunststof tuig, heerlijk in onderhoud. Het goedkope shetlandhoek gekleurde Nylon tuigje heb ik gebruikt om m'n mini te beleren, en nu is het slee-tuig. Al brak de leidselsleutel al snel af.

Kunststof tuig (eurotech) heb ik voor tweespan, heerlijk makkelijk in onderhoud, en supersterk.
Webtech (nylon) van ideal heb ik voor enkelspan als trainingstuig, is ook fijn makkelijk tuig, maar word wel sneller minder mooi. Maar voor training echt heerlijk.

En heb leathertech ideal tuig voor enkelspan wedstrijden. Is ook onwijs fijn tuig, maar ivm onderhoud gebruik ik het alleen op wedstrijden.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Kelszz_
Berichten: 1885
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Kunstof(nylon) tuig of lederen tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 15:15


Don't dream your life, live your dream!

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:22

Ik raad dat tuigje af ja, ik was al heel snel mijn leidselsleutel kwijt, en aangezien je op die nylon tuigjes van hun geen nieuwe kan zetten, ben je snel klaar...

Tuig op je link heb ik geen ervaring mee..

Ik heb voor mijn mini dit tuig:
http://www.demenner.nl/tuigen/ponytuige ... nsten.html

Zelf uiteindelijk veiligheids lichtogen op schoftje gezet en doet het nu na 2 jaar nog super. Lekker soepel en past top.
Verder heb ik alleen maar Ideal tuigen, maar met bovenstaand tuigje ben ik ook tevreden :j

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Kelszz_
Berichten: 1885
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Kunstof(nylon) tuig of lederen tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 15:26

Nee daar heb je gelijk in, en aangezien ik toch in het begin wel met dat tuig dan zou willen beleren is dat geen optie. Dan is het letterlijk je geld weggooien.

Die kwam ik tegen, en leek me ook wel een fijn tuig vandaag. De gene die jij laat zien lijkt me inderdaad ook geen verkeerd tuig,

Don't dream your life, live your dream!

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:07

Hoi, ik heb ook getwijfeld
eigenlijk wilde ik wel een ideaal of zo iets.
Maar budget liet te wensen over :o

Maar ik wilde gewoon een tuig met een ergonomisch voorblad
en toen vond ik bij de Lemelerij een fijn zacht leren tuig met een ergonomisch
gevormd voorblad

Je kan het vinden op,
http://www.delemerij.nl/Webwinkel-Produ ... lspan.html

Ik zou zelf niet gauw voor een linnen variant gaan
Ook ben ik inmiddels erg gehecht aan het gemak van de
veiligheids ogen die op het tuig je zitten.

En mijn volg topic.. Een Barok avontuur, [KS-MK] Een barok avontuur
Onverwacht zwanger paardje: [KS-MK] Een onverwacht kado van het leven.... :)

mijn You Tube kanaal, en heel veeeeel paard :) https://www.youtube.com/playlist?list=P ... hOdsC6yx8q .

HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:27

Ziet er uit als een erg fijn tuigje voor nette prijs!
Veiligheidsligtogen zou ik ook echt niet meer zonder willen.

Hier zelf poos Eurotech gehad van Ideal, prima tuig vond wel dat het er inderdaad wat 'stoffig' uit gaat zien nu moet ik ook zeggen dat ik daar zelf weinig / niets aan deed, want geen wedstrijden mee gereden.

Ook Zilco gehad, helaas, helaas is pony daaruitgegroeid want wat een heerlijk tuig 'in omgang'. Even nat doekje of sopje en het ziet er weer uit als of het net nieuw gekocht is. Echt super tuig. Nu Ideal is ook prima, maar ja, dat poetsen /schoonmaken is weer minder. Moet wel zeggen als mooi gepoetst leer blijf ik toch mooier vinden dan wat voor kunststof dan ook :7

Maar om zelf te hanteren, ga ik absoluut voor Zilco.

Overigens tuigen die hier voorbij komen geen ervaringen mee.

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Kunstof(nylon) tuig of lederen tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:29

HeroMy, dan had je hoogstwaarschijnlijk Webtech en geen Eurotech, Eurotech is net als zilco materiaal.

Webtech is idd wat stoffig.

Tuig dat Nobje laat zien vind ik persoonlijk niks, het tuigje wel, het borsttuigje is niks. Vriendin heeft deze gehad voor haar shet en lag voor geen meter, sloot niet mooi aan.

Ben uiteraard al absoluut een tegenstander wbt voorgevormde borsten, behalve die van Arden vind ik dan wel weer mooi liggen, maar ook niet altijd. Die van Nobje ziet er qua voorvorming ook wel oke uit, niet te extreem, maar het lag voor geen meter op de shet toen helaas (veel te breed, dus sluit niet aan)

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:58

Hoi... toch maar even reageren...
Mijn borst stuk van mijn tuig is niet zo extreem voorgevormd als dat van Zilco.
Ik ken een paar mensen die het gebruiken en geen last hebben van een springende
of schurend borst stuk.
Ook in de ergonomisch
voorgevormde borst stukken zitten nogal wat verschillen.
En het zelfde geld voor de reguliere tuigen.
Je moet gewoon ontzettend goed kijken naar wat je koopt.

Ik heb voor mijn andere shet een leather tech van Arden...
Absoluut een mooi tuig, makkelijk schoon te houden en leuke accenten
Edoch.. sluit het niet overal even mooi aan. Maar dat wil niet zeggen dat het
bij andere pony's dat ook niet zo zijn. Er hangt gewoon heel veel af van de vorm van
je pony.

Dus altijd goed passen en even uitproberen blijft het devies
ik vind het bij leer wel belangrijk dat de padding goed is, en niet gerimpeld
en dat het goed aansluit. Het moet de pony gewoon fijn zitten. en van de ergonomsich gevormde borsten die zo extra extra voorgevormd zijn... tsja die lijken maar heel weinig pony's echt goed te zitten.
Maar waar dat aan ligt, dat weet ik niet... dat is weer een heel andere vraag voor een ander topic denk ik. misschien is het te ?.

En mijn volg topic.. Een Barok avontuur, [KS-MK] Een barok avontuur
Onverwacht zwanger paardje: [KS-MK] Een onverwacht kado van het leven.... :)

mijn You Tube kanaal, en heel veeeeel paard :) https://www.youtube.com/playlist?list=P ... hOdsC6yx8q .

HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:30

@Mel sorry, klopt was webtech.
@Nobje heb ik vaker gehoord dat dat lang niet altijd goed past.

En ja zeg, Arden of merkloos aardig tuigje, da's nogal een verschil / niet te vergelijken vind ik dan :$

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:24

Dennis schreef:
Ik zou zelf niet voor zo'n goedkoop tuigje gaan. Vaak is de pasvorm daarvan niet fijn en omdat het nylon is is het ook nauwelijks netjes aan te passen door een tuigenmaker (en met een kleurtje als blauw word dat nog lastiger van bij zwart).

Liever geen nylon tuig, dat gaat makkelijk rafelen.
Als je kunststof wil zou ik wel voor het betere kunststof gaan dan nylon. Dus de eurotech van Ideal of Zilco.

Ik ben zelf wel fan van kunststof, veel minder werk dan leer.


Dat heeft dan denk ik ook te maken met het merk en de kwaliteit.

Ik heb zelf de ideal webtech, en hij is inderdaad vrij snel niet zo mooi meer, maar prima verder qua kwaliteit :j Niks dat gaat rafelen oid.

De webtech is echter niet geschikt voor een sulky. Of je moet 't schoftje kunnen krijgen met een losse draagriem, maar ik heb 'm zelf met een vaste.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers