Kosten onderhoudsbeurt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Kosten onderhoudsbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:53

Wij hebben onze marathonwagen dit jaar bij Kraay gekocht en in oktober moest hij nieuwe remblokken en een onderhoudsbeurt. Nu krijgen wij de rekening en zijn zwaar in shock, deze bedraagt 216 euro. Wij hebben hier geen ervaring mee maar het lijkt ons nogal hoog. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?


Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:02

Nee hoor, ik sta niet raar te kijken van dat bedrag.
Wat je in het vervolg wel kunt doen, maar daar moet je zelf (of een ander) wel handige harry voor zijn, is een remblok meenemen naar een automaterialenzaak als Brezan, en daar precies dezelfde remblokken bestellen. Ik betaalde daar 31,75 euro voor één set Volkswagen-remblokken (dus alleen voorwielen) + arbeidstijd van de handige man die het voor me gedaan heeft.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Kosten onderhoudsbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 22:30

@gem, de remblokken waren 30 euro maar de kosten zitten in de arbeid, de onderhoudsbeurt zelf en doorsmeervet. Wij zijn er enorm van geschrokken omdat ze de kosten rond de 100 euro hadden aangegeven.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:19

Dan is het misschien wijs om de onderhoudsbeurt eens te laten specificeren. Het is een ruim begrip, dus vragen wat ze precies hebben gedaan.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Re: Kosten onderhoudsbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:32

Voor een wagen die je dit jaar heb gekocht vind ik het een behoorlijk bedrag.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Kosten onderhoudsbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:00

Dat is een boel geld, onderhoudsbeurt koste bij mij 117 dacht ik. Incl. twee nieuwe remschijven, helemaal doorgesmeerd e.d. en een nieuw voorbandje.

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:30

Ik heb ook een Kraay wagen, die heb ik helemaal nieuw daar gekocht, naar eigen wens samengesteld. Wagen is nu 3 jaar oud, waarvan ruim een jaar stilgestaan maar verder vrij intensief gebruikt.

Remblokjes vervangen en vet doorsmeren met de vetspuit kunnen wij (mijn vader en ik) gelukkig gewoon zelf.

Al heb ik er laatst wel aan gedacht om hem eens voor een onderhoudsbeurt en ter controle daar aan te bieden. Maar vraag mij af wat er dan allemaal gebeurd en hoeveel het dan idd kost, want remblokjes vervangen, vet doorsmeren etc. kunnen we zelf wel. Gaan ze dan ook de lagers controleren/vervangen e.d.?

Ik vind 216 euro een flink bedrag ja, helemaal omdat er van te voren blijkbaar een prijs van 100 euro was aangegeven? Dan is het niet netjes dat de uiteindelijke rekening meer dan dubbel dat bedrag blijkt te zijn, hadden ze tussentijds even moeten overleggen 'als we dit en dat en dat nog doen dan gaat het zus en zoveel kosten'.
Heb je wel een gespecificeerde rekening ontvangen? met wat er allemaal is gedaan en hoeveel alles kost?

:= Denk dat ik dan toch liever een grotere onderhoudsbeurt door m'n vader laat doen, en mijn broertje die auto/motormonteur is.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 18:26

Ik vind het dus ook erg hoog en hadden dit nooit verwacht. Het is ook een nieuwe wagen die in februari is gekocht bij Kraaij. We kwamen voor de remblokken en die zijn 30 euro, dat vindt ik dus nog gaan. Maar er staat op de rekening 65 euro onderhoudsbeurt, ergens in de veertig aan arbeidskosten, 30 euro blokjes, vet om te smeren en 21% Btw.

De wagen wordt veel gebruikt en altijd netjes afgespoeld en met auto shampoo gewassen. Ze gaven zelf ook aan dat ze ze weinig zo netjes in de werkplaats krijgen oftewel we zijn er zuinig op en hij had dus geen dusdanig groot onderhoud dat dit zoveel moest kosten.

We gaan nu ook bij de garage navraag doen om de blokjes te vervangen en wat de kosten zijn. Op de rekening staat niet gespecificeerd wat er nog meer is gedaan zoals lagers etc etc.

Maar we weten wel dat hij dus niet meer voor een beurt hierheen gaat.

@joyce, ik zou zeker de beurt door je familie laten doen want dat is echt een stuk goedkoper. Zeker als hij monteur is, dan heb je de kennis en kunde om de hoek zitten.

Anoniem

Re: Kosten onderhoudsbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:36

Woh ik schrik inderdaad ook van de prijs

baudyh

Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kosten onderhoudsbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:29

Maar eh remblokjes vervangen voor een wagen van 10 maanden oud. Is dat niet een beetje snel.
Manuren zijn gewoon duur. En vergis je niet in de btw. 21 % hakt er ook in.
Het is nou eenmaal duur allemaal.
Maar gewoon vragen hoe ze aan het bedrag komen.
Remblokjes vervangen is makkelijk als je er verstand van hebt. Anders begin er niet aan.

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Kosten onderhoudsbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 19:40

Ja het is ook snel maar wij rijden veel met de wagen en door de trainingen in het bos door weer en wind komt er veel zand tussen de blokjes en schijven te zitten. Ondanks het vele schoonmaken slijten ze toch vlot. Zij gaven aan dat er mensen zijn die vijf keer per jaar de blokken vervangen.

We gaan ze ook niet zelf vervangen maar gaan navraag doen of het bij de garage kan die de bussen onderhoudt van het bedrijf waar mijn man werkt. Want we willen inderdaad niet dat het fout gaat.

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:50

Ik had eerst ook geen idee qua remblokjes vervangen..........
ik rijdt 3/4 v/h jaar zéér intensief, 3 tot wel 5x per week urenlang, altijd buiten, spuit m'n wagen echt niet iedere keer schoon, ik maak toch nog vrij veel gebruik v/d rem om 'ff wat bij te remmen' bij een drempeltje of bij flinke heuvels, hij gaat ook mee 14 dagen naar Epe, daar heb je écht goede remmen nodig en word zo'n wagen heeeel smerig, daarnaast rijdt ik af en toe nog marathons en wedstrijden.

en ik heb in de 3 jaar dat ik m'n wagen nu heb, de remblokjes 2x vervangen. Gemiddeld ongeveer 1x per jaar vervang ik ze. Als ze op zijn, dan hoor en merk je dan vanzelf. Je remmen gaan dan piepen en het remmen gaat heel raar schokkerig (eerste keer dat ze vervangen moesten worden, merkte ik het daar aan).
Tuurlijk kan je dat voor zijn, door af en toe eens het open te schroeven en te kijken hoeveel aan laag er nog op de blokjes zitten.

En dat verhaal van 'sommigen vervangen ze wel 5x per jaar', dat is mij toen ook verteld. :+ Maar daar kom je normaal gesproken, ookal rijdt je vrij intensief, écht niet zomaar aan. Dan moet je volgens mij echt heel veel over strand, door zee en bos rijden en bijna professioneel menner zijn die iedere week op wedstrijd gaat met diverse aanspanningen :')

Maar als je die wagen hagelnieuw in februari hebt gekocht, en in oktober al de remblokjes hebt laten vervangen, vind ík persoonlijk wel vroeg. Maarja, hij kan ook moeilijk die blokjes laten zitten dat je ze nog 3 á 4 mnd kan gebruiken, en dat ze dan op zijn en dat het dan alsnog moet gebeuren, is ook zo l*llig en zonde geld.

Mijn vader heb ik trouwens zojuist ff verteld over dit topic, met bedrag enzo, maar qua bedrag staat hij er eigenlijk juist helemaal niet van te kijken. Hij zei: '100 euro incl. remblokjes, manuren en btw kán haast niet', hij vond die 216 euro best een normale prijs. Hij vind normaal alles altijd te duur, dus zegt wel wat. :+

Ben ik maar ff blij dan met handige pa en handig broertje. Vet doorsmeren kan ik inmiddels zelf ook wel, is heel makkelijk :j

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 08:39

De remblokjes waren wel op, er zat geen voering meer op en ik kon amper meer remmen. Daarom is de wagen terug naar Kraaij gegaan om ze te vervangen. We hebben ze nog in de auto liggen voor de maat, ze zijn niet vervangen omdat we voor een beurt kwamen. Er is gelijk een beurt gedaan omdat we er waren voor de blokjes anders kon ik niet meer remmen. Sterker nog we hadden iets eerder moeten vervangen omdat we nu staal op staal hadden met remmen.

Ze gaven aan dat zij zachtere blokjes gebruiken dan gebruikelijk, dit schijnt comfortabeler te zijn en minder geluid te maken met remmen.

We weten nu in ieder geval wat de kosten zijn en gaan we op zoek naar alternatieven.

baudyh

Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kosten onderhoudsbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:19

Toch klopt dat niet dat die remblokjes al op zijn. Of je remt gewoon heel veel.

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 15:14

Sowieso wordt de rem gebruikt omdat we hier in de polder mennen en er heel veel hoge op en afritten zijn waarbij ik extra moet bij remmen maar verder valt het wel mee omdat we met broek mennen en ook met het tweespan.

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kosten onderhoudsbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:38

Ik moest ook wel 4 keer per jaar mijn blokjes vervangen. Dan waren ze helemaal kaal. Zandpaden vreten blokken. Veel remmen deed ik nooit.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Kosten onderhoudsbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:08

Idd wel ff schrikken. Zeker als het dubbel zo duur uitvalt als vooraf gezegd/verwacht.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

baudyh

Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kosten onderhoudsbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:37

vier keer per jaar is ook wel wat veel hoor Nanda. Okee in het bos gaat het inderdaad sneller. Maar elk kwartaal is ook niet goed.

Ik vind voor als je in de polder woont dat je snel je remblokken moest vervangen. Ik vervang ze denk ik eens in de drie jaar of zo. Rem vrij weinig.

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:53

Zou ik eveb een vraag mbt het onderwero mogen stellen?

Zou je de remmen etc ook kunnen laten nakijken en al dan niet vervangrn bij een gewone garage? Heb namelijk niet echt de mogelijkheid de wagen te vervoeren, maar denk dat mn remmen wel een onderhoudsbeurt kunnen gebruiken.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:16

Het is maar net wat je met Kraaij hebt afgesproken over de hoogte van bedrag. Ben je akkoord gegaan met die €100,- waar je het over hebt, dan moet Kraaij van goede huize komen, wil hij die €216,- kunnen verantwoorden. Ik vraag om zulke dingen altijd dat ik gebeld ga worden als de rekning hoger uit gaat vallen dan is afgesproken.
Dat ie ruim 2 maal zo hoog is geworden is niet netjes. Ik zou de overeengekomen honderd betalen en zien wat hij te zeggen heeft over het restbedrag.

P.S. Hoe zit dat met garantie? Je zit toch nog binnen de garantieperiode. Dan mag er helemaal geen rekening volgen!

Erik2007

Berichten: 24
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Kosten onderhoudsbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:20

met remblokjes garantie? Dacht het niet, zijn slijtdelen!

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 02:31

Sandrina schreef:
Het is maar net wat je met Kraaij hebt afgesproken over de hoogte van bedrag. Ben je akkoord gegaan met die €100,- waar je het over hebt, dan moet Kraaij van goede huize komen, wil hij die €216,- kunnen verantwoorden. Ik vraag om zulke dingen altijd dat ik gebeld ga worden als de rekning hoger uit gaat vallen dan is afgesproken.
Dat ie ruim 2 maal zo hoog is geworden is niet netjes. Ik zou de overeengekomen honderd betalen en zien wat hij te zeggen heeft over het restbedrag.

P.S. Hoe zit dat met garantie? Je zit toch nog binnen de garantieperiode. Dan mag er helemaal geen rekening volgen!


Een garantieperiode heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met 'normaal onderhoud' of een onderhoudsbeurt. Remblokjes en soms remolie dienen gewoon regelmatig vervangen te worden. Garantie is meer bedoeld voor gebrekkige producten, foutjes, dingen die 'kapot' gaan, dat soort dingen.

De garantietermijn is hier dus echt totaal niet van belang. ;)

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:03

Joycie: ik snap dat over garantie (jammer, want ik dacht een "opening" gevonden te hebben), maar het bovenste deel van mijn relaas lijkt mij wel relevant voor deze vraag/ dit topic.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BLEXBot en 8 bezoekers