[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:17

Ik heb gewoon mijn strengen aan de kant gelegd en bevestig de panieksluiting direct aan het borsttuig. Maar daar heb je wel een langere staalkabel voor nodig.

Alex en Jorie <3


kirsten4

Berichten: 2902
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Overijssel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:28

Dat zou inderdaad ook nog een optie kunnen zijn. Las wel ergens anders dat dat minder fijn rijdt, maar geen idee of dat ook echt zo is en waarom dat dan zo is :P

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:36

Ik wil de strengen niet direct aan het borsttuig, dat betekend ook dat die dunne kabel langs zijn benen loopt in de wending ipv een brede riem. Een brede riem is veel zachter en vriendelijker dan een dunne kabel.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:39

Daar hebben mijn pony's nog nooit last van gehad, maar goed die zijn ook een heel stuk kleiner dan een meter en smaller dan de breedte waarop de katrollen zitten, dus de kabel raakt ze nauwelijks aan. Het enige wat ik wel eens ergerlijk vind is de tikkende marathonsluiting tegen de boom als ik een bocht omga, dat is iets wat ie soms doet.

Alex en Jorie <3

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:08

Hoi, ik heb een vraagje.
Ik ben voor mijn haflinger op zoek naar een sulky om ook mee in het bos te kunnen rijden.
Maar om naar het te kunnen moet ik stuk met de trailer. Ik heb een bus voor de trailer maar daar zitten hokken in voor mn hondenuitlaatservice.
Hoe nemen jullie je sulky mee en zou dit met alle sulky's kunnen?

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:18

Voor een haflinger heb je al een grotere zwaardere sulky dan voor een shet. Dus aan de klep hangen of op de dissel zou ik niet zomaar doen ivm gewicht (en is waarschijnlijk ook niet makkelijk te doen).
Ik denk dat een marathonwagen op een koetsframe de makkelijkste optie is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:18

Ik heb een Henra Performance XL daar passen een grote sulky en pony in, trailer is aangepast door dealer. Haflinger mits niet te groot zou denk ik ook net kunnen. Zeker als je de bomen gemonteerd.

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:47

Oke, kun je bij alle sulky's de bomen eraf halen? Is dat heel ingewikkeld?

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:50

Dat zit met bouten maar mijn trailer dealer doet ook in koetsen en heeft aangegeven dat hij er ook snel sluitingen op kan zetten. Dan kun je ze gewoon losdraaien.

Omdat ik nu een A pony voor de sulky heb is het nu niet nodig. Hij past nu onder/tussen de bomen

Systeem voor bonen verschilt wel per bouwer. Ik heb een vd Mee.

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 08:10

Ik denk dat ik een ga kijken voor een tweedehands sulky voor mijn haf. Hebben jullie nog tips waar ik kan kijken? Op mp vind wel een beetje spannend,wil wel echt een veilige stevige sulky.

hummer14
Berichten: 145
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:11

Amyd schreef:
Ik denk dat ik een ga kijken voor een tweedehands sulky voor mijn haf. Hebben jullie nog tips waar ik kan kijken? Op mp vind wel een beetje spannend,wil wel echt een veilige stevige sulky.


Mischien is deze interessant.

Sulky met tuig voor D/E pony
€ 600,00
http://link.marktplaats.nl/m1521279817? ... ialbuttons

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:53

Mischien is deze interessant.

Sulky met tuig voor D/E pony
€ 600,00
http://link.marktplaats.nl/m1521279817? ... ialbuttons[/quote]


Ja,dat is wel interessant. Dank je wel.
Ik had op MP ook nog een in hoogte verstelbare hca gezien, wel een stuk duurder maar wel mooi.
Wordt mn eerste sulky.
Weet iemand waar ik speciaal op moet letten als ik ga kijken?

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:06

MarijeCR schreef:
Dat zit met bouten maar mijn trailer dealer doet ook in koetsen en heeft aangegeven dat hij er ook snel sluitingen op kan zetten. Dan kun je ze gewoon losdraaien.

Omdat ik nu een A pony voor de sulky heb is het nu niet nodig. Hij past nu onder/tussen de bomen

Systeem voor bonen verschilt wel per bouwer. Ik heb een vd Mee.


Snelsluitingen als bouten? Die ga ik zoeken, dat zou handig zijn!
Nooit geweten dat die bestaan...

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:10

Amyd schreef:
Mischien is deze interessant.

Sulky met tuig voor D/E pony
€ 600,00
http://link.marktplaats.nl/m1521279817? ... ialbuttons



Ja,dat is wel interessant. Dank je wel.
Ik had op MP ook nog een in hoogte verstelbare hca gezien, wel een stuk duurder maar wel mooi.
Wordt mn eerste sulky.
Weet iemand waar ik speciaal op moet letten als ik ga kijken?[/quote]

Zit er bij de 3e foto nou een hele rare knik ik het linker lamoen, of zie ik dat verkeerd?
Ik heb een Sulky Oxer voor een B-pony. Kleiner moet je daar niet voor zetten. Groter kan wel, zolang je er goed overheen kan kijken

cinniz123

Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:07

Ik vind die sulky van het linkje er nou niet fijn uitzien (met olie op de rem en likje verf als nieuw)
Indd waarom de ene kant een knik en de andere niet?
En ik vind de menner er te laag achter zitten.
Nou is dat voor een haf miss weer anders maar ik zou bij een wagenbouwer kijken ipv mp als je er zelf niet zoveel vanaf weet,al is het maar dat ze je hulp kunnen bieden in het afstellen.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:15

cinniz123 schreef:
Ik vind die sulky van het linkje er nou niet fijn uitzien (met olie op de rem en likje verf als nieuw)
Indd waarom de ene kant een knik en de andere niet?
En ik vind de menner er te laag achter zitten.
Nou is dat voor een haf miss weer anders maar ik zou bij een wagenbouwer kijken ipv mp als je er zelf niet zoveel vanaf weet,al is het maar dat ze je hulp kunnen bieden in het afstellen.


Weet iemand een goed adres voor een wagenbouwer? misschien een die ook occasions verkoopt? Ik woon in Wilnis maar vind het niet erg om het hele land door de karren voor iets goeds.

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:59

Vd Mee, in Loon op zand. Verkoopt ook occasions. Zijn mooie, kwalitatief goede wagens maar daar betaal je, ook tweedehands, wel voor. En prima service.

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 07:41

MarijeCR schreef:
Vd Mee, in Loon op zand. Verkoopt ook occasions. Zijn mooie, kwalitatief goede wagens maar daar betaal je, ook tweedehands, wel voor. En prima service.


Dank je wel, ik ga kijken.

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:44

Vorige week heb ik een sulky gekocht voor mijn haf. Uiteindelijk heb ik hem bij Voskamp Hall in Eerbeek gekocht.
Het is een HCA sulky
Afbeelding

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:10

Zijn er nog andere opties van sulky's/tweewielers met een bankje waar een pony van 80/81cm voor kan? Ik vrees dat met mijn moeder haar rug en zelf een knie die soms blokkeert dat een eenzitter model zoals hca niet gaat lukken maar wat gaat dan wel?

Ik heb eigenlijk liefst vierwielers en van plan een 16" marathon model te kopen met een bokhoogte van 90/95cm maar die pony is daar eigenlijk ook al terug net te klein voor, het had anders een gemak op zich geweest iets waar ze allemaal voor kunnen. Mijn andere 2 pony's zijn 95cm en 1m01, de kleinste zou er maar af en toe voorgaan eigenlijk maar het moet op zo een moment wel kunnen.

Misschien zijn er opties waar ik niet aan denk nu?

Femjo
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:33

Hoe is de ervaring met mennen zonder rem op een sulky op openbare weg? Mijn shet was bomproof totdat een tractor het nodig vond om geen plaatst te maken en vol gas door te denderen. Met als gevolg dat elke tractor nu eng en spannend is. Ik heb een cavalier sulky waar een rem op zit. Op momenten waarbij ik een tractor tegen kom gebruik ik voor de zekerheid de rem, meer voor het idee dat ik hem op zijn plaats kan houden en hij zich er niet voor gooit of als een malle vandoor gaat. Ik weet dat als hij wil hier makkelijk doorheen kan rennen, maar het stelt iets meer gerust. Alleen blijft deze sulky een drama met afstellen en vind het geen ideale sulky voor bakwerk. Twijfel al tijdje over een sulky van Tjeu, dat er geen rem op zit vind ik dan beetje spannend.

Letting go is hard, but it’s better to let go than to hold on to something that was never meant to be.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:11

Een rem op de wagen is niet bedoeld om je pony op zijn plek te houden. En dat ga je ook niet redden.
Mijn pony's lopen met de marathon wagen ook rustig door als ik de rem in trap.

Zeker bij een lichte wagen wandelen ze zo door. Dus op een kleine 2wieler of sulky heeft een rem weinig meerwaarde.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tomni
Berichten: 15
Geregistreerd: 12-09-18

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:28

Ik ben overgestapt naar een sulky met rem, hoofdzakelijk om te kunnen afremmen in bergaf. Ik had een niet-geremde sulky van 80kg + ikzelf 90, dus op onverhard schoof de pony wel eens in bergaf door het duwen op de broek.
Nu met rem ervaar ik het toch veiliger in noodsituaties, ook kan je pony moeilijker opzij springen met de rem er op. Met mijn vierwieler 4 wielen geremd al zeker niet.
Let wel, je krijgt je pony die paniekeert niet kalm door hem met de rem stil te zetten.

Femjo
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:08

Begrijpelijk dat een rem niet bedoelt is om pony stil te zetten op zijn plek tijdens paniek. Op zijn plaats bedoelde ik om ervoor te zorgen dat hij niet opzij springt voor de tractor. Dat deed hij namelijk toen hij schrok. Ik had verwacht dat hij tijdens het schrikken er juist vandaan zou lopen/springen. Dat had ik niet erg gevonden en kon ik een kant op, maar hij gooide zich er juist vol voor. Terwijl een tractor nooit een probleem was, jammer was dat deze beste man zich totaal niet aanpaste en pony hierdoor het vertrouwen daarin is kwijt geraakt.

Letting go is hard, but it’s better to let go than to hold on to something that was never meant to be.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:03

ik heb een vraagje: het vrouwtje waar mijn pony staat heeft onderrug problemen, nu zit ze op een HCA beter, maar heeft ze nog niet voldoende steun, hebben jullie hier tips voor? ik weet dat er van die dingen bestaan voor bureaustoelen, maar zijn deze ook geschikt voor de HCA stoeltjes?

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 3 bezoekers