[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-13 19:07

Omdat de blaadjes weer aan de bomen komen, iedereen weer menkriebels krijgt, men met een sulky wil gaan starten en er dus geregeld topics van gelijke strekking geplaatst worden met vragen over

- sulky's algemeen,
- welke sulky / tweewieler is geschikt voor mijn pony
- welke sulky / tweewieler als beginnerswagentje
- waar onderdelen voor mijn sulky
- sulky in balans

etc. etc. maak ik hier een Centraal Topic aan voor alle sulky vragen.

n.b.: lees eerst de FAQ, waarin al vele vragen over sulky's beantwoord staan.

Let wel:

Offtopic gaan is niet toegestaan, het is géén HK - topic.
Foto's plaatsen ter illustratie van uitleg is wel toegestaan, maar geen "show-foto's". Daarvoor hebben we AR - ITP.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-04-18 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: TAG aangepast

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"


VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:27

Handig Gem.
Dacht zal ff wat inkopieeren voor mensen die leesvoer / info zoeken .... dus bij deze wat linken naar (recent) opgestartte topics mbt tweewieler. Die kunnen dus voortaan hier verder worden besproken begrijp ik.

[AR] Sulky (Oxer/cavaletti) afdekzeil

[AR] Sulky pimpen, welke (spuit)verf?

[AR] tweewielers, welke is het beste?

[AR] Meteen beginnen met een HCA sulky, of ben ik té enthousiast?

[AR] geremde sulky of niet?

[AR] Wagen versus Sulky

[AR] verlengstuk nodig cavalettie?

Denk dat ik zo de meest recente heb verzameld :7

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:46

Handig topic +:)+

Vorige zomer is mijn shetlander voor de kar beleerd, deze winter hebben we een redelijk lange pauze gehad en nu wil ik het mennen serieuzer gaan opbouwen.
Ik heb de sulky cavalettie voor mijn shet van 80cm. Na veel gepruts denk ik dat alles nu in orde is, maar ik twijfel nog of hij helemaal goed in balans is.
Kunnen jullie helpen?

Draf.
Afbeelding

Stap.
Afbeelding

(Niet zo'n mooie foto, maar) halt.
Afbeelding

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:39

Dan zou je een filmpje moeten plaatsen, zo kan ik slecht zien of hij altijd in balans hangt

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:14

Ik heb gevoel dat hij iets te ver naar voren hangt.

Ik heb ook nog vraagje. Voor mijn shet ben ik opzoek naar een cavalettie. Volgende maand wil ik een nieuwe aanschaffen. Twijfel alleen nog tussen ongeremd en geremd...
Kan iemand mij helpen met voor en nadelen? Heb namelijk gehoord dat ze toch wel door de rem trekken als ze er van door gaan. Maar mij lijkt het ook wel fijn met rem als hij even moet stil staan en als we van heuveltje gaan. Wie kan mij helpen?!

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:07

Ik had een sulky met hydraulische rem, daar trok ze echt niet doorheen.

@lottex, lamoen mag wat korter. En volgens mij heb je de broek verkeerd om. Het brede stuk moet achter de billen.
Hou trouwens altijd het einde van de leidsels om je pink, anders komt hij tussen je spaken.

La Vie en Rose 

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 00:29

Wat handig, centraal 'sulky'/2wieler topic. Er worden idd ontzettend veel dezelfde topics geopend over sulky's/2wielers etc.

Lottex: ik ga met xSCWx mee; lamoen mag idd korter en volgens mij heb je je broek idd echt verkeerd om. Brede stuk wat je nu over z'n rug hebt moet achter z'n billen, en het smallere stuk wat nu achter z'n billen zit moet over z'n rug heen :)
Ik vraag me alleen af of je veel verder komt met alleen de pony wat strakker in de strengen zetten, zodat hij dichter op de wagen komt. Zijn de buizen van je lamoen in lengte verstelbaar? Anders dan krijg je nl. dat hij van voren te ver gaat uitsteken, waardoor dit niet prettig/comfortabel is voor je pony; dan gaat 't lamoen nl. in z'n nek prikken, voornamelijk ook bij wendingen. Mocht je lamoen niet verstelbaar zijn, dan zou ik het laten inkorten.

En volgens mij heb je, van voren gezien, je lichtogen áchter de stophaken vastgemaakt ipv. er voor? Eerst horen je lichtogen te komen, en daar meteen achter pas de stophaken. Anders hebben ze nl. geen functie.

vwb. de opmerking van xSCWx over einde van de leidsels om je pink: sommige leidsels hebben geen pinkriempje. Helemaal met sulky's en 2wielers is het wel verstandig om gebruik te maken van een pinkriempje. Alleen kleeft er wel een klein nadeeltje aan, maar dat hoor je vrijwel nooit; mochten je leidsels dan alsnog ergens achter blijven haken en/of vallen, dan komt er wel ineens een boel kracht op je pink, waardoor je wel kans loopt je pink te breken. Maar ik moet zegggen; ik men al járen met pinkriempje (wel met een 4wieler) en er is me nog nooit wat overkomen. Heb 't wél 1x meegemaakt toen ik nog geen pinkriempje had, dat ik idd m'n leidsels verloor in een wilde rit met pony aan de kletter die een maisveld in dook, leidsels sloegen in de wielen en ponylief stond dan wel meteen stil, maar had wel haar mond flink kapot.

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 00:36

Pinkriempje is heel makkelijk zelf te maken: touwtje door het passantje heen.
Heb 1x gehad dat de leidsels in de wielen kwamen (bij mijn pony en wagen maar andere persoon had de leidsels in handen), ik ben me dood geschrokken. Ik en pony hebben geluk gehad dat het gare, slechte kwaliteit leidsels waren waardoor ze vrijwel meteen braken.
Dan breek ik toch liever mijn pink (is dan immers mijn schuld, niet die van pony)

La Vie en Rose 

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 00:41

:') _O- Ohja zelf maken......... mijn hemel, 't is al laat hé.
Had ik even zo gauw niet aan gedacht. Mijn leidsels hadden nl. geen pinkriempje en heb toen m'n tuigenmaker gevraagd om een afvalstukje soepel bruin leer. Vond ik mooier en netter staan :')
Net als dat ik eerder gewoon een stukje stro-touw aan de ringen van mijn panieksluitingen had zitten. Vond 't toch geen porum, dus tuigenmaker weer lief aangekeken en nogmaals een paar stukjes soepel bruin afval leer gekregen :o

Ninarutten

Berichten: 75
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:12

weet iemand hoe zwaar een sulky cavalettie is
gr.

♥️Elza

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:14

Cavalettie zal rond de 40-45 kg zitten.

La Vie en Rose 

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:16

Ik zit te turen en te turen op die broek maar volgens mij zit tie wel gewoon goed....

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:27

heel erg bedankt voor de hulp! :)

Napie: als er nog eens iemand meegaat, zal ik vragen om een stukje te filmen.
patty14: Wat bedoel je met iets te ver naar voren? hoe kan ik dat dan verbeteren? & ivm de rem : [AR] Ongeremd of geremd karretje?
xSCWx : ik denk dat ik ga kortere leidsels ga zoeken, vind het nl. erg onhandig om ze goed vast te houden met zo'n lang stuk. of wel zelf een pinkriempje maken, inderdaad een goed idee!
JoyCiej0007 : hmm, ik zal even kijken naar de broek. Zou me in ieder geval wel dom voelen als hij verkeerd zit :+ & ik heb ongeveer enkele maanden geleden een korter lamoen besteld, die meneer ging me laten weten wanneer hij ze in voorraad had. Nog steeds niets gehoord :\ Zou me 25 euro kosten, of is het goedkoper/beter om ze bij een koetsenmaker in te korten? & de stophaken heb ik inderdaad voor de lichtogen, wist niet dat dat er achter moest :o Ik deed ze er voor omdat ik dacht dat het was zodat ze niet uit de lichtogen zouden schieten. Wat is de functie dan? Zal het vanaf nu er achter doen.

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:24

De stophaakjes zitten erop om te voorkomen dat je pony de sulky op zijn hakken/billen krijg omdat de lamoenstokken doorschieten. Dus je hebt die stopjes zodat het niet doorschiet, je strengen moet je zo op maat doen dat de lamoenstokken er bij de voorkant niet uitschieten. Want ook dat kan gebeuren.... en kan heel vervelend uitpakken.

Of een tweewieler in evenwicht ligt kun je eigenlijk alleen beoordelen als je, in normale zit, op de bok zit. Dan moeten de lamoenstokken heel licht in de ligtogen hangen of zweven. Dan zit het goed. Dus daar is zo niets van te zeggen. Het kan lijken dat het wat naar voren kiept, maar als jij erop zit en je duwt door je gewicht de bomen omhoog, zit het dus wel goed....

Zo komen er ook wel eens foto's voorbij met pony's voor de wagen en sulky er los achter / tweewieler er achter, kun je dus niets over zeggen vwb stabiliteit. Ja als het heel erg naar voren of achteren kiept klopt het natuurlijk niet :7 maar dat lijkt me logisch.

Ik had bij een dergelijk kleine pony (onze Sim was 86 cm) trouwens een sulky pirouette, die lag er perfect achter.

Met een goed lamoen (van stevig staal/ijzer) kan een smid ook wel het een en ander, de lamoentjes van de caveletti vertrouw ik eerlijk gezegd niet zo... vind het erg dun ijzer.

Pinkriempje heb ik ook gewoon of een leertje of een .... haar-elastiekje. Glipt er ook niet snel af (zo'n dikke, haal je gewoon door de gesp). Zonder pinkriempje mennen voelt voor mij net alsof ik mijn veiligheidsgordel in de auto niet om heb }:0

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:20

xSCWx schreef:
En volgens mij heb je de broek verkeerd om. Het brede stuk moet achter de billen.


JoyCiej007 schreef:
volgens mij heb je je broek idd echt verkeerd om. Brede stuk wat je nu over z'n rug hebt moet achter z'n billen, en het smallere stuk wat nu achter z'n billen zit moet over z'n rug heen :)


Ik heb even een gedetailleerde foto gemaakt van de broek. Ik snap nog steeds niet hoe ik het moet veranderen :o?
Afbeelding

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:43

Zo zit de broek goed, dus bovenstaande foto's waren dus niet zo duidelijk :P
Doe de culeron wel goed tegen de staartwortel aan, nu hangt hij te los. Op de plek op de rug iets voor waar de gesp van je staartriem zit, moet een recht opstaande hand tussen kunnen, niet strakker of losser. Dus pink op de rug en wijswinger onder de staartriem.
Edit: plaatje opgezocht
Afbeelding
Www.mencursus.net kan je dit soort dingen op terug vinden.

La Vie en Rose 

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:29

je kan ook een pinkriempje maken van een schoenveter. Heb ik ook werkt prima.

En je broek zit idd wel goed het oogt alleen een beetje raar omdat je rugriem breder is dan
de broek zelf.

't zeeuws sloezichts Ferro 17 jaar Dressuur B+5-L+6 Vaardigheid L+10-M+11-Z+13-ZZ+19
Zonneweide Robin 12 jaar Dressuur B+5-L+11-M+2 Vaardigheid L+18-M+17-Z+15-ZZ+8 SGMW klasse M+22
Ruska Cardi Bach 10 jaar Dressuur B+12 L+3 Vaardigheid M+11 Z+5
2 span Cardi en Robin Dressuur B+1 Vaardigheid L+1 SGMW klasse L+1

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:17

Oké, dat is toch wel een opluchting! :D

Ik heb net gebeld met een mensportartikelen-verdeler die de verkorte voorstukken voor de cavalettie boom in voorraad heeft. Hij zei dat deze ongeveer 10 cm korter zijn, is dat goed? Dan zou ik ze bestellen en deze week nog in huis hebben (kostprijs 25 euro).
Ik ben trouwens ook nog aan het twijfelen om een bokkussen en zweepkoker te kopen. Hebben jullie daar ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door lottex op 17-04-13 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Akshay
Berichten: 2046
Geregistreerd: 05-03-12

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:33

Over het bokkussen heb ik gelezen dat je er wel smal voor moet zijn. Nou is dat in jouw geval niet een probleem denk ik :)
Mij lijkt alleen dat de leuning dan in verhouding zo laag is?

Hier in het bezit van een sulky oxer.
En ik wil zo graag een opbergmogelijkheid.
Maar... Dat ding wat horseshopinternational aanbiedt vind ik zo'n stom lelijk duur rotding :)) Daar wil ik geen geld aan uitgeven :o

En nu heb ik 2 opties in mijn hoofd :)
Ik laat mijn vriendje een bak maken, van betonplex. Die ik tussen de wielen in laat maken. Nadeel: grote bak, massief uiterlijk. Groot risico op gerammel, dan wel bak zelf, dan wel inhoud.

Of ik koop ergens een mooie leren tas die ik aan het dwarsbalkje onder de zitting kan bevestigen met leren riemen. Als ik dan een wedstrijdje rijd/in de wei rijd, dan hoeft 't er niet aan te hangen. Maar als ik een broodje en wat te drinken wil meenemen kan dat :)

Andere opties ben ik heel benieuwd naar :) (of locaties waar geschikte leren tassen te koop zijn..)

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:24

Nu is het idd goed te zien dat de broek wel goed zit ja. Excuses, op de vorige foto's leek het echt heel vreemd te zitten, en dan met name omdat je kruisriem v/d broek breder is dan de broek zelf, dat vertekent dan ook een beetje.

rugriem v/d staartriem mag idd een stuk korter, zodat de culeron wat meer naar boven tegen de staartwortel aan komt te liggen.

@ Akshay:
is zoiets niet een optie?
Afbeelding

Om evt. zelf in elkaar te (laten) zetten? Hij is afneembaar dmv. drukknoopjes die op het frame van de achterkant van mijn marathonwagen zitten. En 't zakje zelf kun je ook dichtdoen, met 2 drukknoopjes. Ideaal om wat klein spul mee te nemen, en met wat goed proppen past er best wat in.
Verder gebruik ik mijn frame en de groomgrepen soms om dingen op te hangen. Een tas met een zweetdeken bijv. daar leg ik een knoop/lus in, die haak ik in de musketon van een opgerold halstertouw en dan haak ik diezelfde musketon aan het frame van mijn wagen. Een regenjas oid. die knup ik gewoon om mijn groomgrepen heen.
Bij een sulky heb je niet zo heel veel ruimte, maar als je het goed op bindt (moet niet los gaan of over de grond kunnen slepen, daar kun je gevaarlijke situaties van krijgen!) moet je volgens mij ook wel e.a. aan je sulky kunnen binden van achteren.

Akshay
Berichten: 2046
Geregistreerd: 05-03-12

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:23

@joyciej; ik vind jouw creatie heel erg handig inderdaad! :)

Vandaag mijn slag geslagen en nu ook een opbergruimte op mijn karretje.
Ik heb een aktetas gekocht op de koninginnemarkt :)) €1,-
Hij zit bevestigd met 2 leren riempjes (sporenriempjes) die ik door middel van een sneetje aan de achterkant van de tas erdoor heb geregen.
Afbeelding
Rammelt niet, wiebelt niet. Blij mee! (En hij zit ook niet in de pad als je met 2en op de wagen zit, en de rem is nog prima bereikbaar! :)

Wat heb ik nu bij:
-halster
-halstertouw
-fietspomp + verloopstukje voor sulkyband
-sulkygereedschap
-multitool (tangetje, zaagje, schoevedraaier, mesje)
-verbanddoos
-tyraps
-strotouwtjes

:)) En dan is er ook nog plek voor een portemonee en drinken en wat te eten :D

Komende project is het stevig en veilig bevestigen van een langzaamverkeerdriehoek achterop. En vriendlief gaat 4 stevigere lamoen-verstel-boutjes maken, aangezien er nu al 1 is gesneuveld (en het lamoen dus niet stevig genoeg meer zat).

Kan er wel heel erg van genieten, de boel een beetje personaliseren :D

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:41

Die heb je idd erg handig gemaakt!

Klarinda

Berichten: 4707
Geregistreerd: 28-06-11
Woonplaats: Ermelo

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 06:59

Handig gemaakt inderdaad! :D

~ If you believe horses don't know how to count, put three carrots in your pocket and give him only two...

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:14

Akshay: hahaha, dat van mij is geen 'creatie'; die werd kant en klaar nieuw zo afgeleverd door de dealer, net als dat er bijv. al een km. teller op gemonteerd zat e.d. :)

Wel alle lof voor jóu creatie, die je echt zelf bedacht en zelf gemaakt hebt. Leuk hoor, ziet er goed uit, en nog handig ook!

Akshay
Berichten: 2046
Geregistreerd: 05-03-12

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:54

@Joyciej; oh :)) Ik dacht werkelijk dat jouw opbergvak op speciale bestelling was, haha :)) Heb ook nog nooit zo'n luxe wagen van dichtbij gezien :)) :o

Mijn creatie was ook een bevlieging hoor.. Wist niet of het zou werken. Maar voor die euro durfde ik wel :+ :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers