[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:27

Fennadev dat risico heb je met elke sulky ;)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:40

Fennadev schreef:
Ik vind die sulky echt te klein voor je pony. Hij hoeft maar 1 keer goed zijn achterbenen uit te slaan en je ligt in het ziekenhuis.


Gelukkig trapt ze niet :')
Hij hing er hier ook nog niet goed achter.
Plus dat er over een aantal maanden een marathonwagen bij komt. Dit is puur voor het beleren

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:19

Iemand hier die aan deze foto kan zien of dit de sulky cavalettie of oxer is? Want hij staat te koop als sulky oxer voor shetlander, maar volgens horseshopinternational is die voor pony's vanaf 120. Als dit de cavalettie is wil ik hem gaan kopen :)

Afbeelding

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:25

Druppie7711 schreef:
Iemand hier die aan deze foto kan zien of dit de sulky cavalettie of oxer is? Want hij staat te koop als sulky oxer voor shetlander, maar volgens horseshopinternational is die voor pony's vanaf 120. Als dit de cavalettie is wil ik hem gaan kopen :)

[ [url=m/nsUJTB.png]Afbeelding[/url] ]


Aan de prijs gezien een cavalettie. Oxers zijn nog wel een stuk duurder dus die gaan ze echt niet voor dat geld verkopen lijkt me.
Misschien even vragen wat ervoor heeft gestaan?

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:29

Ik had al een bericht gestuurd! Maar ik dacht ik vraag het hier ook even want het is een eindje rijden om er vervolgens achter te komen dat het toch om de oxer gaat :)

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:35

@aikon mijne zou tegen het rekje aantrappen dan en moet dan sowieso al erg raar richten, gelukkig ook geen schopper.

@Nynkster ik vind hem voornamelijk erg laag, kun je eigenlijk wel over de pony heen kijken als je erachter zit? Wel leuk dat ie uiteindelijk voor een marathonwagen komt, ik snap dat je dan met een lichte sulky eerst wilt beleren.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:48

Hij lijkt ook heel laag omdat hij nog naar voren helt zeg maar. Heb dat daarna versteld en hij kwam ineens een heel stuk omhoog.
Ik denk dat ik nog best iver haar heen kan kijken. Als ze er nog een keer voor staat en hij is afgesteld zal ik een betere foto maken.

marga1
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:54

HCA bouwt ze ook als het model van cavalettie en dan stevig.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:57

Vast niet voor 600 euro hahaha
De ongeremde cavalettie vond ik idd een beetje gammel. Ik heb de sport editie meegenomen. Die leek toch degelijker in de winkel. En voor beleren ga ik geen hca van 1000 euro kopen :+

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:02

Je kan ook de standard HCA nemen voor 675 euro, daar weet je tenminste van dat hij "veilig" is.

Mijn pony is er als een malle vandoor gegaan met de cavalettie. In de 2de bocht sloeg hij om en het lamoen was meteen verbogen, zonder dat het op ze kant lag. Nee voor mij zeker geen cavalettie meer :n

De HCA is zoveel degelijker, geen klapperherrie van de sportedition met het bankje. Ik voel me zoveel veiliger op mijn HCA want hij hangt 1000 keer beter in balans.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:04

Nouja gelukkgi is het ook niet het topic of je wel of niet een hca moet kopen :+
Ik heb gekozen om het niet te doen. Mijn marathonwagen is namelijk toch al in de maak. En daar zit alles op en aan

Merry98
Berichten: 2789
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Dromenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:12

aikon schreef:
Nynkster schreef:
Misschien moet ze dan even mailen naar die mensen van HSI.
Ze hebben vast nog wel wielen voor de oude variant.

Ik vind de HCA echt ontzettend lelijk, no offense tegen de mensen die hem hebben hoor :D
Als ze de vorm iets anders hadden had ik er nog naar willen kijken maar nee


Heb ik een aantal maanden geleden al gedaan voor wielen voor mijn oude cavaletti, ze kunnen niet meer aan de oude types wielen komen.
Er zijn 2 opties:
1: brommerwielen zoeken die misschien passen. Met aan passing aan lagers.
2: wielen kopen en een nieuwe bevestiging op de sulky (laten) lassen.


Was ik al bang voor... er zaten puch wielen onder. Maar die vind ik dus niet in de juiste maat. Heb er namelijk al 3 gehad en ze zijn alle 3 anders. Qua maat maar ook qua opening / naaf.

Mijn lager is aan 1 kant stuk. En heb niemand die er een nieuwe in kan laten zetten. Had een bedrijf gevonden maar t kost net zoveel als een nieuw wiel. Echt niet tof.

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:34

Waarom wil je voor het beleren geen goede kwaliteit sulky? Zie alleen maar staan “ is toch alleen maar voor het beleren” Ook dan is het belangrijk dat je er niet zomaar wat achter knoopt.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:46

Patty14 schreef:
Waarom wil je voor het beleren geen goede kwaliteit sulky? Zie alleen maar staan “ is toch alleen maar voor het beleren” Ook dan is het belangrijk dat je er niet zomaar wat achter knoopt.


Ik ga geen sulky van 1000 euro kopen als er iver een tijdje een nieuwe marathonwagen voor aangeschaft wordt. Dit is puur om een beetje het sturen te oefenen en voor in de bak overgangen erin krijgen. Daarna gaat hij gewoon onder zeil en zie ik wel wanneer ik hem gebruik. En ik zie genoef mensen die met een wagen zonder remmen beleren of een vage ongebouwde bolderkar. Dus dan is dit niet “zomaar wat”

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:29

Ik heb een jaar of twee/drie geleden ook al eens een dergelijke vraag gesteld, maar ik wil m opnieuw overwegen. Ik merk aan mezelf dat ik vaak te veel werk vind om de vierwieler uit de schuur te halen. Bovendien moet de huidige vierwieler eigenlijk vervangen worden omdat ie voor tweespan echt te licht is. Ik voel me er ook niet meer prettig op. Ik wil dus een vierwieler voor tweespan (voor op de weg en in het bos) en een lekkere lichte tweewieler voor makkelijk trainen in de bak/wei. Dan kan ik lekker zelf inspannen en makkelijk op en afstappen. Ik merk namelijk vooral dat ik me op de vierwieler niet safe genoeg voel zonder groom. Die is niet altijd beschikbaar en ik wil ook niet constant een groom nodig hebben voor rijden op eigen terrein met enkelspan. Ik heb hierdoor vorig jaar eigenlijk niet gereden en dat vind ik gewoon jammer.

Dus in het kader van ʼerken de schijterd in jezelfʼ ben ik weer op zoek naar een simpele, lichte, niet te prijzige tweewieler. Eigenlijk wil ik gewoon met een type cavalettie of oxer beginnen. Eerst maar 's zien of dit echt zo werkt voor mij.

Nu het probleem: ponies zijn 1.16-1.20m. Alle kleine karretjes gaan tot 1.10/1.15 en de grote vanaf 1.35. Ik val dus weer eens in het tussenmaatje.

Mijn eisen: lichte kar, ik hoef geen rem en (heel belangrijk!) ik wil met mijn voeten bij elkaar zitten, dus geen hca gespreide benen houding. Gewoon rechtop.

Wie heeft de oplossing voor mij?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:17

Mijn pony is 118 en heb de cavalettie sport. Met langere lamoen stokken zodat hij wel goed in balans komt. Heb hem er 1 keer achter gehad toen hij nog helemaal verkeerd ingesteld stond etc. Maar planning is om hem volgend weekend naar stal te brengen en dan ga ik hem er nog eens achter hangen :)

Dit was toen hij nog verkeerd zatAfbeelding

Hij lijkt kleiner dat dat ie is trouwens. Zal binnenkort eens foto’s maken

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:47

Ik ben erg benieuwd! Het zou mooi zijn als een cavalettie gewoon zou passen.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:50

ja :) Al is bijna iedereen hier van de HCA's
ik wilde net zoals jij gewoon kijken of het bevalt naast mn marathonwagen (die wordt nog gebouwd)
als ik een foto heb stuur ik hem hier :)

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 08:55

Gisteren een sulky cavalettie opgehaald :D

Nou vraag ik mij af of hier misschien iemand in de buurt van Ommel (dicht bij Helmond) woont en zou kunnen helpen met het tuig op maat en de sulky in balans brengen :)

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:42

Hoi, dinsdag zijn we onze hca gaan halen en vandaag heeft mijn man een eerste les gehad , onze lesgever heeft geholpen met afstellen maar ik denk dat de sulky nog iets lager in de lichtogen zou mogen? Heb helaas maar 1 foto
Verder was Gina heel flink en voorbeeldig Afbeelding

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:50

Is jouw man de vaste menner? Want dan mogen de voetsteunen nog wel een stuk vooruit en het bankje naar achteren en de dop onder het bankje naar voren. Dan komt je lamoen hoger en kunnen je lichtogen lager. Je lamoen kan je dan ook iets langer maken. Het duurt even voor dat je hem in evenwicht heb. Vorig jaar heb ik een nieuw tuig gekocht en ben ik drie weken bezig geweest met aanpassingen voor dat hij weer perfect lag

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:22

Hij is de vaste menner voorlopig ja, het plan is om vleugelmoeren onder de stoel te plaatsen zodat die simpel herzet kan worden en evt iets van gewichtje erbij te nemen als ik ga mennen.
Op dit moment zweeft de lamoen wel in draf en in stap kan je hem op je pinken laten zweven maar ik vind vooral op het zicht dat de sulky er zo 'bergop' uitziet ☺
Onze shet is 87 cm en de wielen 16 inch dus dat zou wel ok moeten zijn denk ik?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:52

Dat bergop veranderd als je de dop onder de stoel verzet. De maat is goed.
Afbeelding
Ik heb 19 inch op een shet van 1.10. Dan ook iets schuinte maar ik heb mijn stoel wel vrij recht staan waardoor het beter oogt

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:25

Tnx ☺ dan gaan we de stop eens herzetten, lesgever komt binnenkort ook terug en dan kan hij evt nog helpen met verder bijstellen

Neantje

Berichten: 347
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:28

Hallo!
Een meelezer hier die na dromen en sparen afgelopen week een sulky Oxer heeft aangeschaft!
Hopelijk kunnen jullie mij helpen: heeft iemand een foto van de zweepkoker/houder zoals deze vast zit aan de sulky?
En is de hoes die ervoor te krijgen is echt mooi waterdicht of eerder spat-waterdicht?
Groetjes Anne!