[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:06

Ik heb gezien bij iemand met een pony van denk 98? Cm die kreeg de 19inch niet in balans. Ik zou dus voor een 16 gaan! Of even gaan testen :)

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:20

Heeft iemand een 19 inch hca of Tjeu sulky te koop?
Ik ben al een heel op zoek naar een tweedehandsje, maar er staat al een tijdje niks meer online helaas.
Ik kom hem graag zsm ophalen. :)

Afbeelding

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:07

Ik heb ook een jaar gezocht naar een tweedehands HCA of Tjeu maar niet gevonden. Ook Tjeu nog gevraagd maar ze zijn er tweedehands eigenlijk niet omdat ze de gebruikers zo goed bevallen.

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:06

Zit er een groot verschil in rijcomfort tussen een sulky en een tweewieler? Ik twijfel heel erg of ik een sulky of een tweewieler wil kopen voor mijn pony van 1.15 (foto hierboven). Voor mijn gevoel zit een sulky steviger, je wordt minder 'door elkaar gehusseld' en je hebt een stevigere zit in vergelijking tot een bankje. Klopt dit? En zit er verschil in het in evenwicht brengen van een sulky of tweewieler, gaat de een makkelijker dan de ander?
Ik kom van een bladgeveerde vierwieler af, dus totaal geen ervaring met tweewielers. Ik wil graag in de bak gaan mennen, het is een slecht onderhouden, hobbelige bak doorgaands. Dus goede vering is echt mega belangrijk.

Edit: ik ga dan zowel bij sulky als tweewieler van luchtvering uit voor de duidelijkheid

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:08

Ik vind persoonlijk in een hobbelige bak mennen met geen enkele wagen heel erg prettig. Bodem moet voor mij echt goed strak zijn. Ik zit zelf lekkerder op een sulky dan op een tweewieler.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:17

Ik vond de sulky van HCA veel beter zitten dan de algemeen bekende 2zit sulky. Ook vooral vanwege het evenwicht en de kwaliteit is veel beter.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:31

Maar dat ligt vooral aan het kwaliteits verschil.
Ik ben blij met mijn super lichte HCA'tje, maar zoals een Cavalier 2wieler vond ik ook zeker een hele fijne wagen.

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:13

Wij mennen momenteel met een wat oudere tweewieler van Hans van der Mee. Dat rijdt gewoon goed, is gewoon goed geveerd, ook wel eens met een cavelettie gemend maar dan merk je wel echt verschil.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:44

Ik heb beide, 2 wieler en sulky. Qua vering vind ik er geen verschil in zitten. Op een 2 wieler met bankje zit je minder stevig dan op een sulky. Op een 2 wieler kun je doorgaans wel een menstoel zetten, waardoor je met je heupen ""klem"" zit. Zelf heb ik geen menstoel, dus dat is een aanname.... Waar je bij een sulky juist jezelf klem zet met je voeten/beenstand. Bij een 2 wieler zit je wel wat hoger, meer overzicht. Daarentegen vind ik het rijden met de sulky dynamischer. Zwaartepunt zit mooi laag, dus kan je wat vlotter de bochten door.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:11

Hoi allemaal,

Even snel een vraagje, wat houden jullie als richtlijn aan hoe dicht de pony op het rekje staat?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 18:33

Zo kort mogelijk bij de HCA. Er is alle ruimte voor de benen van de pony dus ik kan zijn staart aanraken vanaf mijn zitting

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:26

Tnx voor jullie reacties! Jullie bevestigen wat ik al dacht. Ik ben voor een HCA sulky gegaan, dus geen tweewieler. En het zit inderdaad heerlijk, ook in een hobbelige bak. Mijn pony vindt het ook wel mooi geloof ik. Woensdag dagje vrij, dus dan even goed kijken naar de afstelling.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:37

Ik heb mijn pony's zo staan dat als ik moet remmen op de broek hun staart net niet tegen het rekje zit.

@Unleash, Super daar ga je veel plezier van hebben.

malouuu

Berichten: 1370
Geregistreerd: 24-01-06

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:09

Heeft iemand in de buurt van Utrecht/Amersfoort het tweewielermodel Ellen van Tjeu staan? Ik zou dit model graag willen bekijken maar ze zijn niet op voorraad.

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:38

malouuu schreef:
Heeft iemand in de buurt van Utrecht/Amersfoort het tweewielermodel Ellen van Tjeu staan? Ik zou dit model graag willen bekijken maar ze zijn niet op voorraad.


Ik heb het model Ellen, maar die staat in Medemblik (noord Holland). Je mag komen kijken als je wilt.
Afbeelding

malouuu

Berichten: 1370
Geregistreerd: 24-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:37

_Margarita_ schreef:
malouuu schreef:
Heeft iemand in de buurt van Utrecht/Amersfoort het tweewielermodel Ellen van Tjeu staan? Ik zou dit model graag willen bekijken maar ze zijn niet op voorraad.


Ik heb het model Ellen, maar die staat in Medemblik (noord Holland). Je mag komen kijken als je wilt.
[ [url=m/uZkFFc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankjewel voor het aanbod!
Ik kom helaas niet vaak in de buurt van Medemblik, maar mocht ik er binnenkort in de buurt zijn dan neem ik graag contact met je op :)

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:36

Is een sulky (hca) ook fijn achter een pony van 1.15 tot 1.20 m schofthoogte?

Licor

Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:43

Wij hebben een pony van 1.12 voor een 19 inch sulky lopen (niet HCA maar de versie van Tjeu).. dat gaat goed.. die van jou is natuurlijk nog net een slagje groter.. denk wel dat het zou moeten kunnen

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:38

En die ligt mooi recht? Vriendin heeft 16 inch sulky achter pony van ruim een meter en die hangt wat achterover als die goed afgesteld is.

Dus moet er wel recht achter komen. Pony wordt in mei 2 (dus heb nog ruim een jaar om te bedenken hoe en wat)

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:36

Weet je ook hoe groot die is precies? Ik weet iemand die met een 19" ment achter eentje van 1m14 namelijk en die staat netjes in balans maar achter eentje van 1m20 weet ik het niet dat lijkt mij echt te groot voor de hca. Bij zo een maat zou ik eerder kijken voor zo een tweezitter of vierwieler.

Andries kan ook een tweezitter versie bouwen voor je, hem zelf gehad voor een kleintje dat was niks maar voor eentje van 1m20 mogelijk een goede optie.

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:03

Ik heb een hca voor mijn pony van 1.15m.
Ben nog met de finetuning van de afstelling bezig, maar het lijkt wel gewoon te kunnen hoor!

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:24

Unleash schreef:
Ik heb een hca voor mijn pony van 1.15m.
Ben nog met de finetuning van de afstelling bezig, maar het lijkt wel gewoon te kunnen hoor!


En je kan wel goed rechtop zitten? Als in je hangt niet achterover?

Pony is nu geschat rond de 1.10 en zal nog wel iets groeien...

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:21

Iemand hier leuke aanrader? Ik zoek een tweezitter voor een pony van 95cm
Welke merken zijn aan te raden en betaalbaar?

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:55

Wij hebben een tweedehands Hans van der Mee voor €300 op de kop weten te tikken! Super rijdende en degelijke tweewieler.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:03

De excellent tweewieler is mogelijk wat. Er stond dacht ik een bij excellent op de 2dehands/demo verkoop pagina. Het hangt dan wel van de ondergrond af dat je wil doen, Hca blijft natuurlijk een heel stuk lichter.