[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:04

Wij hebben hem vervoerd in een Fiat Punto, ik dacht echt dat dat nooit zou passen, maar het paste makkelijk! Was nog genoeg ruimte over.

Hij is wel idd zoals hierboven staat helemaal uit elkaar (rekje, stoeltje en lamoenen eraf) in de auto gezet.

Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:26

Dank voor de snelle reacties! Dat moet dan helemaal goed komen. Kijk er enorm naar uit, want heb hem al een hele tijd geleden besteld.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:35

Hoi allemaal!

Wellicht dat jullie nog goede ideeën hebben. Mijn mini appaloosa is 1.05m hoog en weegt “maar” 167kg. Ze is hoog, maar vrij smal en sierlijk gebouwd.

In mei heb ik mijn sulky/tweewieler bij Tjeu gehaald. Super mooie wagen, maar ik merk dat hij best zwaar is voor haar in de bak. Op de harde wegen buiten is het prima te doen.

Zijn er een lichtere, kwalitatief goede sulky’s op de markt? Ik wil geen Cavalleti vanwege de kwaliteit. Een HCA is helaas vanwege mijn reuma geen optie. Ik kan niet lang in dezelfde houding zitten.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:59

Wat vervelend dat je reuma hebt! Dat is lastig zeg. In hoeverre kun je op een 'gewone' bok wel van houding veranderen wat je op een HCA niet kan? Ik weet dat Andries vroeger nog weleens een sulky heeft gemaakt met een voetenplankje ipv die voetbeugels. Dan zit je niet steeds met je voeten/benen in dezelfde houding.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 15:17


Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:59

Misschien een mayer tweewieler wat? Ik heb deze voor een nmprsxamha 84cm . Zit zeer comfortabel. Ik ben al een dame op leeftijd , meer dan bejaard en kan er ritten mee maken van meerdere uren. Als je de firma aangeeft hoe zwaar je bent en de maten van je paardje maken ze hem op maat . Ik ben er zeer tevreden mee. Heb voorheen een piroutte en een HCA gehad. De pirouette knapte bij de lasnaden en de HCA vond ik niet prettig om op te stappen. Beiden zijn verkocht aan van Boven en heb nu een Mayer en een Hulsman. Mocht je ooit in de buurt komen ben je welkom om ze te bekijken.

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:06


femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 23:02

@_Nelleke_ op mijn sulky kan ik makkelijker even mn benen verplaatsen/strekken. Bij de HCA krijg ik al sneller last van mn heupen omdat je voeten uit elkaar zitten door de voetbeugels. Dan ben je toch iets beperkter.

@dennis en @mowd ik ga er eens naar kijken! Dankje!

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:21

ER zijn mensen die gebruiken van die fietssteuntjes aan de binnenkanten van de voetbeugels. Dat wil ik zelf ook gaan doen omdat mijn heup het ook niet super leuk vind :)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:07

Afbeelding
Antislip tape. Kan je krijgen bij de fietsenwinkel. Zit normaal om het stuur van een racefiets. Is neopreen achting.
Afbeelding
Ook een tip om minder spanning op je benen te hebben. Bontje om je snelsluitingen. Gewoon een neusbontje bijvoorbeeld

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 15:54

MaritB schreef:
ER zijn mensen die gebruiken van die fietssteuntjes aan de binnenkanten van de voetbeugels. Dat wil ik zelf ook gaan doen omdat mijn heup het ook niet super leuk vind :)


Bij de Tjeu zitten de voetbeugels onder een ruimere hoek dan bij de HCA. Daardoor krijg ik bij mijn Tjeu last van mijn knieën als ik langere ritten maak. Bij de HCA heb ik dat al veel minder. Ik heb dus ook steunen aan de binnenkant van de voetbeugels gemaakt. Alleen geen fietssteuntjes, die vond ik allemaal erg slap en klein. Soms zet je namelijk best wat kracht op je steunen en daar moeten ze wel tegen kunnen. Ik heb motor/bromfiets-steunen. Bevalt erg goed, gebruik ze 95% van de tijd. Hooguit bij een snelle galop met veel wendingen/hobbels zet ik nog wel eens mijn voeten in de voetbeugels.

Afbeelding

Afbeelding

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 16:46

Maar hoe kort hebben jullie je pony er dan op staan?
Als ik een lekkere vaardigheid rij wil Deedee nog wel eens met haar hak mijn hak raken als we een scherpe wending galopperen.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 17:38

@Dennis, heb nog nooit gemerkt dat de pony mijn voeten (of de steunen) raakt. Staat grofweg 30cm voor het rekje.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:12

Hier ook dat nog nooit gehad. Maar mijn kleintjes staan zelfs met de lamoenen maximaal in nog zeer ruim van het hekje af. Jongste heeft wel eens recht naar achteren tegen het rek aan getrapt in een bui. Dit was tijdens de kerstrit. Dichtbij kan hij ook niet staan. Ik heb mijn voeten gewoon normaal in de steunen. Wel altijd een lange broek aan, want ik heb er geen bontjes om zitten. Het rekje staat bij mij wel zo'n 10 cm uitgeschoven.
Afbeelding

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:47

Afbeelding
Meest gestrekte galop. Soms voel ik wel een voetje in de bocht

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:50

Een oude foto van Deedee, in een galop met een wending word het nog spannender.
Afbeelding

Dus een voetsteun aan de binnenkant zal hier geen optie zijn. Ik heb wel opklapbare liggen voor mijn verzorg meisje maar heb ze er nog niet op durven zetten.

cinniz123

Berichten: 4397
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:18

Die voetsteunen van hca zitten ook een stuk dichter bij elkaar als die van zn look a like.
Dat is 1 vd reden waarom ik terug ben gegaan naar hca want bij die andere kreeg ik last van mn knieen terwijl ok dat normaal nooit heb.

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:34

Van die voetsteunen vind ik er een eng uitzien, ik kom nu soms al tegen de achterhoeven aan in galop tijdens bochten.

Laatst sprong er eentje achter over en toen knalde ‘ie met zn hak tegen het rekje. Was ook niet fijn…. Echter verder naar voren zetten is geen optie i.v.m de balans.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:55

Dennis schreef:
Maar hoe kort hebben jullie je pony er dan op staan?
Als ik een lekkere vaardigheid rij wil Deedee nog wel eens met haar hak mijn hak raken als we een scherpe wending galopperen.


Toen ik Doortje net had incl haar HCA merkte ik ook dat ze er dicht op stond. Ik heb inmiddels het lamoen langer gemaakt etc, nu heb ik dat niet meer.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:57

Napie schreef:
[ [url=m/WwIH3X.jpg]Afbeelding[/url] ]
Meest gestrekte galop. Soms voel ik wel een voetje in de bocht


Jouw pony staat er idd wat dichter op, had ik eerst ook. Maar kon dan ook niet eens zien in welke galop ze zat.. dus heb haar meer naar voren gezet.

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:27

MaritB schreef:
Napie schreef:
[ [url=m/WwIH3X.jpg]Afbeelding[/url] ]
Meest gestrekte galop. Soms voel ik wel een voetje in de bocht


Jouw pony staat er idd wat dichter op, had ik eerst ook. Maar kon dan ook niet eens zien in welke galop ze zat.. dus heb haar meer naar voren gezet.

Dat zou ik ook graag willen alleen dan krijg ik hem niet meer in balans…

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 01:04

Heeft iemand ervaring met het zelf verven van de wielen bij een HCA sulky?
Ik heb groene spaakwielen maar ik wil eigenlijk zwart of donkerblauw...

cinniz123

Berichten: 4397
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 12:48

lies1998 schreef:
Heeft iemand ervaring met het zelf verven van de wielen bij een HCA sulky?
Ik heb groene spaakwielen maar ik wil eigenlijk zwart of donkerblauw...


Wel spuiten maar dat is wel professioneel gedaan.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:58

Ik zou ze niet zelf spuiten maar ze eraf halen, banden verwijderen en naar een autospuiter of poedercoater brengen

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:01

Een tijd geleden al eens gemeld dat ik twijfelde voor aanschaf van een nieuwe HCA omdat ik graag naar 19" wil. Afgelopen week de knoop doorgehakt en een nieuwe HCA besteld. Echt super spannend.
Ik heb gewoon zwarte spaakwielen gevraagd, past overal bij. Mijn huidige heeft 2 kleuren spaakwiel, is ook mooi :) En in principe heeft mijn 16" al een nieuw huisje..


Wie heeft er hier sulky dragers op de trailer? Ik zoek wat voorbeelden, had natuurlijk al wel gegoogled.

Of heeft iemand een briljante hack om het stoeltje heel makkelijk van en op de HCA te krijgen? (dus sneller dan 4 bouten los en weer vast draaien) Wij zoeken een manier op 2 HCA in een 1,5 paards te gaan vervoeren. Mijn 16" past achterin de bus, maar de 19" is breder.