Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 10:19

Ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon niet precies vinden wat ik moest hebben.

Ik heb een welsh van 1.18m
Ikzelf ben 1.74m

Ik ben me aan het orienteren op een wagentje en ik kom er niet helemaal uit.
Ben ik te groot voor een sulky sport? Is de oxer weer minder stabiel dan de sport? En hoe zit het met de Cavalier? Is deze echt stukken beter? Ik heb geen budget voor een Exellent of vd Mee tweewieler. Ik heb begrepen dat van bovenstaande 3 de prijs/ kwaliteit goed genoeg is, maar welke raden jullie aan? Ook gelet op mijn lengte?
Alvast bedankt!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:21

Ik ben zeer te spreken over mijn Cavalier Rainbow :) ben zelf over de 1.80 en zit er heerlijk op :) vind hem goed stabiel en hij is heerlijk geveerd. Verder is hij goed te verstellen, makkelijk in gebruik en is de kwaliteit gewoon goed.
Hij maakt de tweewielers zelf in NL dus kan het helemaal naar wens en op maat voor je bouwen :)

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:25

er heeft weleens een pony van 116 voor mijn Cavalier gestaan, denk alleen dat je dan grotere wielen nodig hebt. maar prijsklasse zit al gauw aan de 1200- 1500 euro hoor. ze beginnen vanaf 795, maar dan heb je niet veel..

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:36

Cavalier is wel vrij duur als je wat dingen er op wil hebben. De sport versie van de cavaletti is leuk! Maar je kan ook gewoon de gewone cavalettie nemen en dan een bokkussen er op. Ik ben zelf 1.85 en zit prima op de cavaletti zonder bokkussen. Alleen mijn benen zitten dan een beetje wijd. Daarom heb ik dat kussen er bij besteld.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:03

Bij een oxer kom jij precies goed weg,ik met mijn 165cm kom net met mijn tenen aan de grond.wat niet prettig is eigenlijk,de cavelleti paste ik wel goed op.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Re: Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 22:00

Dank je wel voor de antwoorden. Ik ga zaterdag naar Horseshop international en dan ga ik de sport en de oxer vergelijken. Ben benieuwd!

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Re: Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:08

Laat je dan even weten welke je gekozen hebt?
Ben zelf ook benieuwd naar het verschil :D

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:11

Met 160m kwam ik niet eens met mijn voeten bij de bodem van de oxer...
Maar met een oxer zit je wel vrij hoog bij een kleinere pony, kwestie van wat je gewend bent denk ik.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 01:17

Ik zag op MP een advertentie van een gewone cavaletti met daarop een man. Nou weet ik niet hoe groot hij is maar ik vond het er echt niet uitzien. Ik ben dus ook heel benieuwd hoe ik pas bij een cavaletti. De sport heeft dezelfde afmetingen. Ik kom erop terug :D

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:58

Afbeelding
ik deed dr altijd bokkussen op



Afbeelding
en dit is met cavalier ( pony's zijn beide een meter hoog


Ik ben 168 hoog zelf

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Re: Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 14:44

Dat is een mooie vergelijking. Heb ik wat aan. Dank je wel. Nou wil ik graag van je weten, aangezien jij beide hebt (gebruikt), welke jij aan zou raden voor een beginnend recreatief menner welke 1x per week (waarschijnlijk) de pony in zal spannen.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:59

als je hem goed afsteld kan je veel plezier met de cavaettie hebben. Ik heb er 4 jaar mee gereden. bos, strand, duinen, minimaraton vaardighied en dressuur.
heb hem door mijn hernia en nieuwe spoorbreedte weggedaan. heb nu de cavalier die heeft luchtvering enzo.
maar om mee te beginnen vind ik het een fijn ding.

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:38

Sando schreef:
Dat is een mooie vergelijking. Heb ik wat aan. Dank je wel. Nou wil ik graag van je weten, aangezien jij beide hebt (gebruikt), welke jij aan zou raden voor een beginnend recreatief menner welke 1x per week (waarschijnlijk) de pony in zal spannen.


Hier nog zo een vergelijking voor je :)

(Pony is 79 cm hoog)

Afbeelding

Met de nieuwe cavalier van van Schie (Heb ook een goude :+ haha)
Afbeelding

En hier met een pony van 1.15 ongeveer ervoor
Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik de Cavalier echt 10x lekkerder vind zitten, op de Cavalettie voelde ik me zo opgepropt zitten
met me knieën zo hoog. Dat probleem heb ik nu niet meer. Ik ben zelf 1.67 :)

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Re: Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 21:50

Weer mooie vergelijking. Een bokkussen doet veel voor een cavaletti, maar die cavalier ziet er wel echt beter uit. Jij bent 1.67 en ik 1.74 en niet heel smal gebouwd. Als ik zonder bokkussen op een cavalettie zou gaan zitten voel ik me vast heel ongelukkig...gok ik zo....
Hoewel Ymor hierboven schrijft dat zij met 1.85 prima op een cavalettie zit zonder bokkussen.. ...

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:55

ik snap alleen niet zo goed waarom je een cavelleti wilt want je pony komt boven de 115cm uit dus kan deze voor een oxer,daar heb jij de perfecte lengte voor want ik kom maar net met mijn teen aan de grond en ben 165cm.ik leg dus meestal stuk hout op de bodem,of zet mijn voeten voor op zie foto

Afbeelding

hier had ik nog alleen mijn cavelletti die ik dus toen ook op mijn pony gebruikte(deze was eerst van mijn shet)en is eigenlijk te klein,op de cavelletti zat ik prettig.op de foto is ze wat smal,komt omdat ze toen veulen aan de voet had die er afmoest
http://2.media.hyves-static.net/8027634 ... 63473.jpeg

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:37

Ik zit er inderdaad prima op. Heel mooi is het niet en met bokkussen zit ik veel beter.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 09:41

keona schreef:
ik snap alleen niet zo goed waarom je een cavelleti wilt


Het gaat mij om de Sport uitvoering. Alleen die heeft dezelfde afmeting dan een gewone cavaletti.
De Oxer lijkt me ook prima hoor, maar die hebben ze niet in de sport uitvoering.

Ik denk zelf dat ik op een Oxer ook beter zal zitten.
Maar ik heb gemaild met Ineke van Horseshop International en ze zei me dat beide wagens zouden kunnen.
De Cavaletti met langere lamoenen en de Oxer kon ook, maar ik zou de Oxer volgens haar waarschijnlijk te groot vinden.

Morgen richting Capelle ad Ijssel... Ze heeft beide daar staan en ook allebei op voorraad.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:59

Sando schreef:
keona schreef:
ik snap alleen niet zo goed waarom je een cavelleti wilt


Het gaat mij om de Sport uitvoering. Alleen die heeft dezelfde afmeting dan een gewone cavaletti.
De Oxer lijkt me ook prima hoor, maar die hebben ze niet in de sport uitvoering.

Ik denk zelf dat ik op een Oxer ook beter zal zitten.
Maar ik heb gemaild met Ineke van Horseshop International en ze zei me dat beide wagens zouden kunnen.
De Cavaletti met langere lamoenen en de Oxer kon ook, maar ik zou de Oxer volgens haar waarschijnlijk te groot vinden.

Morgen richting Capelle ad Ijssel... Ze heeft beide daar staan en ook allebei op voorraad.

als je een korte pony hebt is de oxer wel heel groot denk ik.want ik heb de oxer voor een korte pony van 128cm en daar heb ik de kortste lamoen bij en dan staat ze nog niet heel dicht er op van mij had ze best nog ietsjes naar achter gekund.ze zijn op zich ook heel goed verbeterd dan met het eerste model,alleen vind ik dat de nieuwe modelen als je ze al geleverd krijgt aan het roesten zijn.had ik bij het oude model niet.ook vind ik het lastig met de bomen eerst kon je ze gewoon in en uit schuiven,om op de juiste maat te zetten.nu moet je stukken bij kopen,en dan heb je de kortste en korter heb je dan niet.snap je.ik zelf heb een mendurance gereden met de sulky en ben eerste toen geworden,ze zijn lekker ligt

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 12:03

Tja, ze is gewoon een welshje van 1.18. Echt heel lang is ze niet. oh wacht heb fototje..

Afbeelding

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:13

Wauw mooi tuig heb je!

Als ik jou was zou ik dan geen cavaletti nemen.., ik heb er zelf ook mee gement met die spikkel hierboven, hij is 1.15 ongeveer (die op de foto voor me cavalier staat). Maar ik kijk dat net aan over zn kont heen als ik die voor een cavalettie zet. Vind dat heel irritant dat ik zijn hele houding niet goed kan zien. Een bokkussen zou wel iets schelen maar ik zou toch een iets hogere sulky nemen dan een cavaletti als ik jou was. Die cavaliers van Van Schie maakt hij op maat. Dat is wel fijn.

Is er geen mogenlijkheid om ze eerst te testen? Of is je pony nog niet beleerd?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Re: Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:42

Dank je!

Nou, ik ben vandaag naar Horseshop int. Gegaan. Heb de oxer gezien en die vond ik echt veel te groot.
Het is de Sulky Sport geworden. Ik ben erop gaan zitten en mijn benen zaten prima in een hoek van 90 graden. Bokkussen vond ik toch niet zo handig. Vwb het overzicht... tja.. dat weet ik nu niet, maar ik had wel de indruk dat ik prima zat.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:17

Sando schreef:
Dank je!

Nou, ik ben vandaag naar Horseshop int. Gegaan. Heb de oxer gezien en die vond ik echt veel te groot.
Het is de Sulky Sport geworden. Ik ben erop gaan zitten en mijn benen zaten prima in een hoek van 90 graden. Bokkussen vond ik toch niet zo handig. Vwb het overzicht... tja.. dat weet ik nu niet, maar ik had wel de indruk dat ik prima zat.

gefeliciteerd! stel hem wel goed af, want je Zilco tuig heeft geen losse draagriem ;-)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:40

Patricia_86 schreef:
Sando schreef:
Dank je!

Nou, ik ben vandaag naar Horseshop int. Gegaan. Heb de oxer gezien en die vond ik echt veel te groot.
Het is de Sulky Sport geworden. Ik ben erop gaan zitten en mijn benen zaten prima in een hoek van 90 graden. Bokkussen vond ik toch niet zo handig. Vwb het overzicht... tja.. dat weet ik nu niet, maar ik had wel de indruk dat ik prima zat.

gefeliciteerd! stel hem wel goed af, want je Zilco tuig heeft geen losse draagriem ;-)

ja ander schoftje kopen ts draagriem moet los zitten

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Re: Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:55

Volgens mij heb ik wel een draagriem. Zie foto....

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Cavaletti sport vs Oxer vs Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:59

Maar die moet door je schoftje heen kunnen bewegen om schokken op te vangen en vanaf de foto lijkt dat niet te kunnen? Wel erg mooi tuig overigens.