Pony opnieuw beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Pony opnieuw beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:55

Ik zit de laatste tijd wel eens op AR-ITP te kijken,en als ik dat dan zie,begint het bij mij ook weer te kriebelen.
Ik heb een mini (85cm) van 6 jaar. 2 jaar terug kreeg ik via iemand een sulky cavaletti,daarbij had ik een tuigje gekocht en begonnen met beleren. Eerst met een heel tuig om lange lijnen,daarna zweng erachter. Ze heeft ook 1x voor de sulky gestaan. Maar vanwege gebrek aan kennis heb ik nooit doorgepakt en mijn tuig verkocht en sulky teruggeven aan de vorige eigenaren. Nu baal ik daar eigenlijk enorm van,want het lijkt me super om weer te gaan mennen. Pony is een stuk volwassener geworden,ik ook (Ben me ook bewust van de steekjes die ik heb laten vallen in het beleerproces).

Dus nu wil ik eigenlijk weer gaan mennen. Gewoon helemaal opnieuw beginnen,dus eerst aan de dubbele longe,dan de zweng erachter met band/sleep en daarna voor de kar. Mijn doel is gewoon recreatief door de bossen rijden en geen serieuze wedstrijden o.i.d. Pony is 300% bomproof,ik wandel en fiets nu ook veel met haar om haar aan alles te laten wennen,ze schrikt eigenlijk vrijwel nooit en is koel in haar koppie. Het is een heel makkelijk en meegaand diertje dus met beleren verwacht ik ook niet al te veel problemen.

Nu heb ik dus een aantal vragen waarop ik via dit topic antwoord hoop te krijgen.
- Wat is een goed tuig voor mijn pony (ze is heel klein en fijn gebouwd,dus moet echt een mini-maat hebben),mijn budget is tot max. 200 euro?
-Wat is een goede kar voor haar? De cavaletti was heel licht en ook fijn in gebruik,maar een nadeel dat er maar 2 mensen op kunnen. Maar zou ze een lichte vierwieler ook kunnen trekken?
- En natuurlijk nog iemand die mij kan helpen met beleren. Pony staat in Haarle en ik wil haar niet naar een andere stal brengen voor het beleren. Kent er iemand een trainer/instructeur in deze omgeving?

Edit: ik heb zelf trouwens een jaar menles gehad,dus kan het wel een beetje,maar ben wel een 'opfrislesje' nodig :j

Pien28
Berichten: 365
Geregistreerd: 24-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:22

Met een vierwieler door de bossen met meer dan twee mensen lijkt mij veel te zwaar voor een mini pony.

Een tuig moet je gewoon passen voor je het koopt.
Er zijn er veel tweede hands te koop.

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:07

maar 2 mensen? :? Ik vind niet dat een mini én een vierwieler kan trekken én meer dan 2 mensen...
Op de weg zou ik het al niet doen, laat staan in de bossen (zwaarder om te trekken)

Als tuig heb ik deze http://www.htmhorsewarestores.nl/epages ... 007289-MMS & ben er erg tevreden over :j

Met instructeur kan ik je niet helpen, wel fijn dat je al menlessen hebt gevolgd :)
veel succes en plezier met het mennen!

Anoniem

Re: Pony opnieuw beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:10

Ik bedoelde voor de vierwieler ook tweespan mini's. :)
Dat tuig ga ik nu even naar kijken.

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Re: Pony opnieuw beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:14

Oké, dat wist ik niet ;)
Heb geen ervaring met dubbelspan, maar lijkt mij een stuk moeilijker dan enkelspan, dan heb je zeker instructeur/cursus dubbelspan nodig :)