Goed, sterk marathontuig.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Goed, sterk marathontuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-12 17:50

Binnenkort ga ik de overstap maken op een dubbelspan welshen. Aangezien al de huidige spullen voor shetlanders bedoeld zijn moet alles nieuw gekocht worden. Ik ben rustig opzoek naar een nieuwe marathonwagen en heb hoogstwaarschijnlijk al een keus gemaakt, mijn voorkeur gaat uit naar de maraton IV van de Lemerij/Kraaij en ook de Leica staat hoog op de lijst.(mochten jullie nog suggesties hebben hoor ik dit ook graag) Maar er zal dus ook een nieuw tuig moeten komen. Aangezien ik sgw-wedstrijden ga rijden is het belangrijk dat het een sterk, multifunctioneel tuig is(vooreerst wil ik het bij 1 tuig laten) Ik zelf zit te denken aan zilco en dan met de voorgevormde borst, heeft iemand hier ervaring mee? Prijs is vooreerst niet belangrijk, kwaliteit staat voorop.

Suggesties?

Ik had ook nog even een vraagje over de maat van bijv. het tuig, de beenbescherming etc. Wat gebruiken jullie pony of shetlander? Pony's zijn rond de 1.17.


MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:02

Ik heb een Leica wagen voor mijn 2 A welshjes, ze zijn beide 1.16 (zie bijv onderschrift)
Heerlijke wagen, en ook goed te trekken in enkelspan.
[AR-ITP] Showbink Sylvester in zijn nieuwe bruine tuig!
En met tweespan (en filmpjes)
[AR-ITP] Noren en Sylvester bij de Voskamp Bokaal wedstrijd

Ik heb wel donkerbruin MLessing enkelspan tuig te koop (staat op boktmarkt en mp) paste super, soepel, met D ringen en marathonkwaliteit en zeer sterk.
(was niet van plan het te verkopen eigs, maar toen kwam ik mooi bruin tuig tegen O:) )

Heb dat merk ook in tweespan, maar wil liever over naar kunststof voor het tweespan puur door het gemak (heb genoeg tuigen en zadels om te vetten...)

Voor tuig zal ik zeker gaan voor Ideal of Zilco, zilco is ook erg gaaf, maar zou zilco wel goed (laten) passen, niet elke pony zal de voorgevormde borst fijn passen.
Maar je hoort veel positieve dingen over zilco!

Zelf heb ik bruin ideal leathertech voor m'n welsh enkelspan, mooie kleur en ook heerlijk soepel.

Tuig past maat shet ook wel, maar ik heb eigs alles maat pony van tuig.

Beenbescherming maat shet. Voor alledaagse training heb ik hier de BR shet peesjes voor de voorbenen, en eskadron pony strijklappen voor achter (die zitten super en blijven goed zitten). Veel past net niet lekker of is te groot.

Hoofdstellen en halsters passen veelal wel maat Pony. (soms shet)
Bitje verschilt per pony natuurlijk, maar hier hebben ze 10,5/11cm.

Mocht je nog vragen hebben pb gerust.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Re: Goed, sterk marathontuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-12 21:22

Bedankt voor je reactie. Ben al heel wat wijzer geworden! Weer heel wat anders als je zo'n 8 jaar alleen shetlanders gewent bent.

Mooie pony's heb je trouwens, had ze destijds ook zien staan en ze spraken me erg aan!

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:41

Voor foto's van spannetje wat ik men, zie profiel, beetje doorscrollen :+ . Zijn twee welshjes, zelfde maat zo ongeveer als Melanie en als wat jij gaat aanschaffen (leuk!). Eentje van 1.15 en eentje van 1.20. Voor tweespan hebben ze een tuig maat shet, met hier en daar wat pony onderdelen, zwaar marathontuig van Ideal. Is al jaaaaren oud, flink gebruikt (in zware marathons, niet door mij maar door mijn instructeur) en voldoet nog prima. Bitjes overigens beide maat 12.5, een postbitje, andere recht liverpooltje.
Halsters maat pony, maar dan wel een kleine maat, anders is het gewoon te groot, maar maat shet is weer te klein want die welshjes hebben gewoon anders gevormde hoofdjes.
Zo'n combinatietuig van Ideal is natuurlijk ideaal, kun je ook enkelspan mee rijden of tandem, je hebt nu ook Eurotech, is niet zo duur als Zilco en van uitstekende kwaliteit (lijkt me toch voor SGMW 1, 2 zeker geschikt, neem aan dat je niet direct in klasse 4 begint ;) ).

Maar ik denk dat de maat, of shet, of pony, of een mix echt heel erg afhankelijk is van de pony's die je aan gaat schaffen, geldt ook voor de beschermers.... Tja en de wagen, ook zoiets wat zo persoonlijk is qua smaak en budget. Ik rij zelf met een (oud) Clever wagentje, mijn instructeur heeft een Kelders en een Dekkers wagen. Ik vind zelf van die drie de Dekkers het fijnste rijden eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 22-03-12 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:47

Ik heb een Pony Marathon IV 62A van Kraay (Melanie; dacht dat de jouwe ook een Pony Marathon IV was, en geen Leica? Dat we dezelfde wagen hadden?)

Ben er echt súper tevreden over. Heerlijk stabiel, ligt als een huis, en toch erg licht te trekken voor zowel m'n enkelspan Welsh A als ook voor m'n enkelspan shet van 1m. :j Oh en heel comfortabel.
Ik kan de meest rare fratsen met het ding uit halen, zonder dat hij om slaat. Zelfs zonder groom een redelijk scherpe bocht in galop blijft hij gewoon stabiel.

Foto:
https://lh4.googleusercontent.com/-SlJE ... G_3985.JPG

Qua tuig zou ik idd gaan voor Ideal (eurotech of luxe marathon, zware marathon etc.) en de ervaringen met Zilco zijn ook erg goed :j

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:34

Nee ik heb de Leica pony, heb ook achterop steunen (handig met groomstoeltje, kan die zichzelf goed vasthouden :)) is wel handig gebleken). :j
Heeft ook voor grotere banden dan achter, dus net wat anders..
En verstelbare groombeugel achter mn stoeltje, ook fijn.
Achterstuk zit er eigs nooit op, tenzij er 2 achterop gaan.
http://i374.photobucket.com/albums/oo18 ... cfb3ee.jpg
http://i374.photobucket.com/albums/oo18 ... 52f598.jpg
(die zwarte stukken zijn rubber matten kun je eraf halen ff voor ts, is wel fijn tegen opspattend modder als je buiten lekker rijd haha, vind de groom fijn :') )

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Goed, sterk marathontuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:47

ik heb zilco. Zie mijn profiel ligt op een welsh van 1,21. Heb ook ideal daar ben ik ook heel tevreden over maar het zilco is gewoon zo makkelijk schoonhouden.

kwa wagen zit je wel goed met de leica. Wij zijn indertijd ook bij de lemerij geweest maar dat was toen iets boven ons budget. Ik rijd nu met een dekkers wagen daar ben ik ook tevreden over(zie profiel)

Succes met de welshjes !!!

't zeeuws sloezichts Ferro 17 jaar Dressuur B+5-L+6 Vaardigheid L+10-M+11-Z+13-ZZ+19
Zonneweide Robin 12 jaar Dressuur B+5-L+11-M+2 Vaardigheid L+18-M+17-Z+15-ZZ+8 SGMW klasse M+22
Ruska Cardi Bach 10 jaar Dressuur B+12 L+3 Vaardigheid M+11 Z+5
2 span Cardi en Robin Dressuur B+1 Vaardigheid L+1 SGMW klasse L+1

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Re: Goed, sterk marathontuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-12 00:17

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Leuk dat jullie zo goed meedenken! Volgende week gaan we bij de pony's kijken en er bestaat een grote kans dat we ze overnemen! Toch wel een heel geregel nu, pony's zijn licht beleerd en daarom heb ik ervoor gekozen( mochten we ze overnemen) ze vooreerst door te laten trainen bij een beleerstal, tuigen moeten dus worden geregeld, wagen, nieuwe boxen worden geplaatst, nieuwe paddock aangelegd en alle andere toebehoren. Ik ben blij als alles straks achter de rug is en kan gaan genieten van het span.

Ik zal binnenkort even contact opnemen met een zilcodealer. Ook met de lemerij of kraaij zal ik even bellen. Zit hier trouwens ook nog verschil in?

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:22

Als je een beetje goede beleerstal hebt hoe je niet direct tuigen e.d. aan te schaffen, die hebben ze daar dan ook wel in de juiste maat. KUn je het qua investering en wat je wilt iets rustiger aan doen :)* vaak weten dat soort stallen / mensen ook wel anderen die bijv een tweedehands wagen hebben die overgenomen kan worden (en die je dus eerst kunt uitproberen in combi met je pony's, als ze nog vrij jong zijn en je wilt ze bijv ook enkelspan kunnen rijden, moet je ook met het gewicht voor enkelspan rekening houden e.d.), tuig etc. Ik bedoel, ik weet niet of je de staatsloterij onlangs hebt gewonnen of gewoon mega-rijk bent maar 't kost allemaal wel veel centjes :+

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-12 16:46

Bedankt voor de reactie! Ja, daar heb je wel gelijk in. Maar de beleerster zegt dat ze met zo'n 4 weken tijd genoeg tijd heeft. Hierna komen ze weer deze kant op en dan is het natuurlijk wel belangrijk dat we het mennen ook gelijk oppakken zodat ze ook steeds meer ervaring opdoen.

Haha, helaas hebben we de staatsloterij niet gewonnen en zijn ook niet mega-rijk. Ik vind het belangrijk dat het materiaal van uitstekende kwaliteit is zodat we er lang mee kunnen. Dan investeren we liever in het duurdere, maar zeer goede kwaliteit, materiaal dan dat we goedkoper materiaal aanschaffen en over een paar jaar weer nieuw materiaal aan te schaffen. Tsja, en het is en blijft een dure hobby.

In eerste instantie wil ik ons marathonwagen/recreatiewagen(die we voor de shetlanders hebben) gebruiken als enkelspan wagen en wordt de nieuwe wagen echt de wedstrijdwagen voor dubbelspan.

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-12 18:51

Inmiddels 1 pony aangeschaft namelijk Twisthoeve's Rhydaman. Nu zijn we rustig opzoek naar een spanmaatje.
Afbeelding

Aangezien ik al een enkelspantuig heb aangeschaft is dit geen punt meer, dubbelspan tuig komt wel als de andere pony er is. Maar nu ben ik wel opzoek naar een marathonwagen. Zoals jullie weten spreekt de Leica mij erg aan en ook de Pony IV is precies het type wat ik zoek maar nu kwam ik net de Cavalier Racer tegen en die valt me ook niet af en de leverancier zit een flink stuk dichterbij. Uiteraard wel met meerdere opties, zoiets als op foto 3 spreekt me wel aan( http://link.marktplaats.nl/542147986 ) Ook is de prijs een stuk lager, de opties komen er natuurlijk nog wel over heen. Hebben jullie ervaringen/meningen?
Laatst bijgewerkt door FrieseMenner op 14-04-12 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Goed, sterk marathontuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:55

Foto 3 ziet er wel mooi uit.
Heb geen ervaringen mee, maar ben wel onwijs blij met mijn Leica, en zou 'm ook echt iedereen aanraden, topwagen en zeer stabiel!
Weet niet waar je woont maar je mag wel een keer mee met mn tweespan kun je eens uitproberen.
Heerlijk stabiele wagen, en met 2 van die welshjes die kanonhard gaan hoef ik niet bang te zijn dat de wagen onstabiel word!

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:20

Ik heb een cavalier wagen, erg blij mee!
fijne lichtlopende stabiele wagen!

(edit: foto's staan evt in het topic in mijn onderschrift)

Wal_1

Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Veenwouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:25

Hallo,

ik zou voor de leica gaan van de lemerij,
dat is een super stabiele wagen en ze zijn lekker licht.
Cavelier heb ik geen ervaringen mee.
kwa tuig zou ik voor zilco gaan. Wij hebben voor ons paard ideal eurotech maar dat is zulke troep.
zaterdag knapten de lichtogen zomaar. en een half jaar geleden knapte er een streng na de sprong van het paard.
Nu is dat ook wel wat een ander beesje dan de meeste standaart paarden (zie profiel).
Maar het hoort niet zomaar uit het niets te knappen.
Zelf heb ik voor mijn Shetten ideal webtech. (zie profiel). het is mischien iets minder mooi maar ben er erg tevreden over.

groeten Jaap


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers