[NH] reactie van paarden op join up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vincent15
Berichten: 61
Geregistreerd: 29-12-02

[NH] reactie van paarden op join up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 01:01

Ik zat van de week na te denken of de join up.
Ik vind het een prima middel bij de basis van het inrijden van paarden.

Maar als ik het bij mijn eigen hengst doe word hij agressief.
Toen ik hier over ging nadenken kwam ik tot de volgende conclusie.
Ik heb met mijn hengst een bepaalde omgang, waarbij hij mijn leiderschap accepteerd.
Maar dan opeens ga ik opnieuw dit leiderschap bepalen door hem via join up weg te sturen en daarmee verander ik zijn possitie en zekerheden.
En daar komt hij tegen in verzet.
Hoe denken julie hier over??


pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:43

Er zijn mijn inziens twee mogelijkheden:
1) jouw hengst beschouwd je niet als zijn leider en wordt boos als je dit probeert te veranderen
2) je voert de join up niet goed uit, zodat hij boos wordt.

Dit is van een afstand natuurlijk niet te bepalen. Je zult er een ervaren NH persoon bij moeten halen om te zien wat er aan de hand is.

Mijn paarden accepteren m.i. ook mij als leider en een join up versterkt dit alleen maar, ze zijn dan nog beter op mij gericht en blijven ook met de aandacht bij mij.

Een niet correct uitgevoerde join up kan bij bepaalde paarden leiden tot zeer gevaarlijke situaties.

succes,
OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:56

Een join-up wordt niet door elk paard geaccepteerd. Ook als een join-up onder leiding van een instructeur uitgevoerd wordt of tijdens een cursus komt het voor dat een paard zich er niets van aan trekt en het gewoon als een soort stressvol longeren ziet. Bij dat soort paarden wordt dan na een uurtje gestopt om het de dagen daarna steeds weer te proberen. Of dat zit heeft vraag ik me af, ook of het zin heeft om uberhaupt een uur lang bezig te zijn met een join-up met een paard waar je normaalgesproken goed mee op kunt schieten. [***] accepteert mij als gelijke (foei, hij zou me moeten accepteren als 'ranghogere', 'alfamerrie', 'leidhengst' of wat we dan ook zouden moeten zijn) en dat werkt prima. We komen samen tot beslissingen en hij werkt over het algemeen goed mee. Een join-up doet hem niets. Goed longeren daarentegen wel, als ik gericht longeer aan een halster en het in een lage halshouding met buiging en in een laag tempo draven stimuleer ontspant hij zich en begint hij te kauwen. Join up of gewoon ontspannen samenwerken?

Ik kan me echter levendig indenken dat een paard agressief wordt van een join up. Het is belangrijk te beseffen dat een join up gebaseerd is of geestelijk straffen. Een paard doet (n)iets fout, waarop hij gestraft wordt door hem net zo lang te laten galopperen tot hij zich overgeeft. Doet hij vervolgens weer iets dat ons niet zint, dan herhaalt het hele plaatje zich. Het paard wordt dus uiterst langdurig gestraft voor een fout, die soms zelfs geen fout is. Zo worden paarden op deze manier 'handmak' gemaakt. Groen paard in de roundpen, de mens komt naar hem toe, vraagt een voetje. Paard reageert niet aangezien hij nog nooit van zijn leven een voetje gegeven heeft en dus geen flauw idee heeft van wat de mens nu eigenlijk wil. Voor het feit dat hij geen idee heeft van wat er van hem verwacht wordt, wordt hij vervolgens bestraft met een join-up: rennen tot je je overgeeft. De enige beloning in dit leerproces bestaat uit het feit dat er met het straffen gestopt wordt op het moment dat het paard het ook allemaal niet meer weet en maar de signalen probeert die hij normaal voor de omgang met een ranghogere reserveert.

Het is dus een uiterst krom leerproces:

Hoe moet het gaan: paard dringt aan het halstertouw, wordt hiervoor gecorrigeerd en vervolgens beloond voor het netjes meelopen.

Bij de join-up: paard dringt aan het halstertouw, wordt als straf opgejaagd en wordt beloond voor het laten zien van kauwende signalen.

Even herhalen: het paard wordt dus gestraft voor een fout en vervolgens beloond als hij een heel ander gedrag laat zien. Een intelligent paard dat juist erg veel bevestiging nodig heeft om volledig tot zijn recht te komen zal hierdoor erg in de war raken. Agressie is daarbij een uitlatingsklep voor de frustraties die deze methode oplevert ('Wat doe ik fout? Waarom krijg ik plotseling op mijn donder?') en niet per definitie een teken van een 'verkeerde dominantieverhouding'.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:10

pantarhei schreef:
Er zijn mijn inziens twee mogelijkheden:
1) jouw hengst beschouwd je niet als zijn leider en wordt boos als je dit probeert te veranderen
het doel van de joinup is toch juist dit te veranderen?

Amor Vincit Omnia

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:24

maar als hij jou ziet als leider wrom accepteerd hij het dan niet. want hij moet het accepteren als jij z'n leider bent.en als hij er geen zin in zou hebben zou hij zich meteen laten overwinnen. maar hij wordt agressief er van dus dat betekend dan denk ik dat hij hjet toch niet accepteerd.

of heb ik dat nou weer zo? :S

groetjes -xxxxxxx- suuske

As many know horses will gallop, in to our hearts forever

**Karina en Esther ik zal jullie nooit vergeten**

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 01:11

suuske schreef:
maar als hij jou ziet als leider wrom accepteerd hij het dan niet. want hij moet het accepteren als jij z'n leider bent.en als hij er geen zin in zou hebben zou hij zich meteen laten overwinnen. maar hij wordt agressief er van dus dat betekend dan denk ik dat hij hjet toch niet accepteerd.

of heb ik dat nou weer zo? :S

groetjes -xxxxxxx- suuske


Dat is juist het gevaar van join-up. Als verhoudingen bepaald zijn, dan worden die vanuit die verhoudingen bevochten en niet vanuit niets. Dat is namelijk wat je met een join-up doet.
Join-up is een aardig gevonden middel van deze of gene sukkel die graag goed voor de dag wilde komen en indruk maken. Ja, ik weet waar het vandaan komt, ik ken de achtergronden en ik weet dus ook dat het eigenlijk geen enkel doel dient. De enkeling die werkelijk in staat is een goede jou-up te doen op momenten dat dat ook echt nodig is, die lopen hier geen tien rond.
Er zijn veiligere, duidelijkere en vooral betere manieren om de relatie met je paard uit te bouwen en te zekeren.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Vincent15
Berichten: 61
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 03:50

ikke schreef:
Dat is juist het gevaar van join-up. Als verhoudingen bepaald zijn, dan worden die vanuit die verhoudingen bevochten en niet vanuit niets. Dat is namelijk wat je met een join-up doet.

Dit is presies wat ik bedoel ik heb een goede relatie met het paard en hij aanvaart mijn leiderschap.
Om te kijken hoe hij reagageerd op join up, heb ik het met hem geprobeerd. Daarvan werd hij agressief.
Mijn redenatie daarop is dat hij ineens van mij hele andere signalen (de join up) kreeg en daardoor zijn vaste possitie kwijt was.
Dus ik wilde niet dat hij gewoon zoals normaal op mijn commando's reageerd, maar ik stuur hem weg en zeg tegen hem dat hij pas terug mag komen als hij aangeeft dat hij mij als leider ziet. Aangezien ik dat hem niet kan vertellen is wat hij begrijpt het volgende, ik ga met hem dus het nieuwe "gevecht" aan om de leidende possitie te bepalen.
Maar die fase hed ik al gehad met hem.

Als je werkt met paarden van anderen of jonge paarden zoals ik normaal doe. Heb ik dus nog geen band met dit paard en alles is voor hem nieuw. Nieuwe omgeving, nieuwe leider, enige manier voor het paard te "overleven" is zich op dat moment aan mij overgeven en mij accepteren als leider.

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 13:19

ik denk dat een join up alleen zin heeft als je het met een paard doet dat niet aan de omgang met mensen gewend is. paarden leren mensen nl anders te behandelen dan ze paarden doen. dus op het moment dat een mens zich als paard gedraagt (in de join up neemt de mens de rol over van een paard dat boven het andere apard staat, als een veulen bijv. vervelend is en niet wil luisteren jaagt de moeder het weg totdat het zich 'overgeeft') zal het paard verward worden...
een paard dat uit t wild komt zal hier goed op reageren maar een paard dat gewend is dat mesnen zich als mensen gedragen zal het niet begrijpen en evt agressief worden... ligt er dus beetje aan op een join up verstandig is om te doen....

"waarom ik nooit win met wedden op de paardenrennen en altijd met kaarten?
paarden kun je niet schudden!"

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 16:42

Ik gebruik de methode van wegsturen en laten komen vaak om de aandacht weer helemaal bij mij te krijgen. Je kunt op die manier ook het spelen verder uitbouwen. Ik gebruik daarbij ook vaak balkjes en soms een sprongetje. Mijn paarden worden hier heel vrolijk en volgzaam van.
Aan het einde van een dergelijke sessie heb ik een zeer tevreden kijkend paard dat niet meer bij me weg wil, zelfs niet naar zijn volle voerbak! Ik moet ze er dan echt op attenderen dat er nu gegeten kan gaan worden.
Tong uitsteken

En dit alles heeft niets met angst te maken naar mijn idee, gezien de uitdrukking en reactie van de paarden. Beide zijn wel heel sensibel en niet echt dom. Haha! Haha!

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen bij verschillende paarden en ook bij de uitvoering van een dergelijk actie. Je kunt respect vragen of afdwingen. Ook in menselijke verhoudingen gebeurt dit en ik denk dat iedereen zich plezieriger voelt bij vragen dan bij dwingen en dat geldt ook voor onze paarden.

Veel plezier,
OK dan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:20

Je doet een join-up bij je paard terwijl hij niets fout doet.
Kan ik me voorstellen dat ie daar niet blij van wordt Scheve mond

Join-up is een strafmaatregel, absoluut niet iets om te kijken hoe hij er op reageeert.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:02

ben het met romkabouter eens, als hij je zegt dat hij je al als leider heeft geappecteerd dan ga je geen join up meer doen,

en wat bedoel je eigenlijk met agressief, legt ie alleen zn oren in zn nek of komt hij stijgerend op je af?

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:04

Vincent15"]
[quote="ikke schreef:
Dat is juist het gevaar van join-up. Als verhoudingen bepaald zijn, dan worden die vanuit die verhoudingen bevochten en niet vanuit niets. Dat is namelijk wat je met een join-up doet.

Dit is presies wat ik bedoel ik heb een goede relatie met het paard en hij aanvaart mijn leiderschap.
Om te kijken hoe hij reagageerd op join up, heb ik het met hem geprobeerd. Daarvan werd hij agressief.
Mijn redenatie daarop is dat hij ineens van mij hele andere signalen (de join up) kreeg en daardoor zijn vaste possitie kwijt was.
Dus ik wilde niet dat hij gewoon zoals normaal op mijn commando's reageerd, maar ik stuur hem weg en zeg tegen hem dat hij pas terug mag komen als hij aangeeft dat hij mij als leider ziet. Aangezien ik dat hem niet kan vertellen is wat hij begrijpt het volgende, ik ga met hem dus het nieuwe "gevecht" aan om de leidende possitie te bepalen.
Maar die fase hed ik al gehad met hem.

Als je werkt met paarden van anderen of jonge paarden zoals ik normaal doe. Heb ik dus nog geen band met dit paard en alles is voor hem nieuw. Nieuwe omgeving, nieuwe leider, enige manier voor het paard te "overleven" is zich op dat moment aan mij overgeven en mij accepteren als leider.
[/quote]

Ik denk wel dat je je moet afvragen of je wel echt een "leider" bent voor je paard. Als hij aggressief wordt (ik weet natuurlijk niet precies wat jij onder aggressie verstaat), lijkt me niet zo'n goed teken Verward
je zegt ook dat je die fase al gehad hebt, maar zeker bij een hengst blijf je dat wel de hele tijd bevestigen

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:11

Ik vind join up met een hengst ook niet zo'n strak plan. Wanneer het een beetje dominante hengst is en geen volger, werkt een join-up oefening (zeker wanneer je Monty Roberts zelf niet bent) vaak alleen maar agressie op, je bent de hengst dan alleen maar aan het uitdagen om eens te kijken wie van jullie 2 het sterkst is....

Een hengst wil regelmatig kijken wie er nog de baas is, maar om hem er nou bewust voor uit te dagen? Kan vaak alleen maar ellende uit voort komen (afgezien nog van het feit dat ik helemaal geen fan ben van "zomaar even join-uppen" - waartoe?)

Extremely rare and Beyond Compare

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:15

Flus schreef:
ik denk dat een join up alleen zin heeft als je het met een paard doet dat niet aan de omgang met mensen gewend is. paarden leren mensen nl anders te behandelen dan ze paarden doen. dus op het moment dat een mens zich als paard gedraagt (in de join up neemt de mens de rol over van een paard dat boven het andere apard staat, als een veulen bijv. vervelend is en niet wil luisteren jaagt de moeder het weg totdat het zich 'overgeeft') zal het paard verward worden...


Volgens mij behandelen paarden mensen helemaal niet anders. Ze gaan niet voor niets dominantiespelletjes aan. ik denk wel dat je zeker geen join-up moet doen (als je het al zou doen) met een paard waar je al een bepaalde band mee hebt, omdat je het paard dan in verwarring brengt met al het eerdere wat je met hem gedaan hebt.
Ik vraag me zowieso af waarom je een join-up zou willen doen, er zijn genoeg andere methodes die veel beter werken. Het draagt niet ontzettend veel bij. Het gaat toch om je eigen houding en die leer je jezelf niet aan door een keer te join-uppen.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:39

Ik zie een join-up niet als een strafmaatregel, maar gewoon bevestigen van rangorde, waardoor je een volgzamer paard krijgt. Moet ik er wel bij zeggen, dat ik de join-up waarschijnlijk niet helemaal 100% uitvoer a la Monty Roberts, maar mijn eigen versie, mengelmoesje van diverse trainers, waaronder Pat Parelli, en dan die versie die het best bij mijn knol werkt.
Het gaat idd om je eigen houding, maar als je intensief met join-up werkt, dan wordt je je op een gegeven ogenblik veel bewuster van je houding. Doe je het echter een "keertje", zo snel verandert je houding idd niet, daarvoor moet je zelf ook oefenen, oefenen, en oefenen.
Ik ben geen Monty Roberts, maar met sommige paarden lukt het me aardig. Er zijn echter ook paarden waar ik bewust afstand van neem, omdat ik voel dat er een conflict kan ontstaan dat ik niet kan winnen. Op dat moment kan beter iemand met dat paard omgaan die minder "eisend" is, het paard zal dan ook meer accepteren, en niet terug gaan "vechten" voor zijn positie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:01

Bedoel jij dan niet gewoon een "dominante houding" Trixy?

Fundamenteel verschil. Bij een join-up hoort onderdanig gedrag van je paard. Dat heeft als je het goed doet een enorm psychisch effect.
Dominant gedragen moet je altijd zoveel mogelijk doen, maar dat is je algemene houding dus. Join-up is echt straffen (wegsturen is namelijk de straf)

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:14

Romkabouter schreef:
Bedoel jij dan niet gewoon een "dominante houding" Trixy?

Fundamenteel verschil. Bij een join-up hoort onderdanig gedrag van je paard. Dat heeft als je het goed doet een enorm psychisch effect.
Dominant gedragen moet je altijd zoveel mogelijk doen, maar dat is je algemene houding dus. Join-up is echt straffen (wegsturen is namelijk de straf)


Dat is meteen ook het probleem. Je straft het paard en dat paard heeft geen idee waarom ie straf krijgt, weggestuurd wordt door de leider. Dat is vragen om allerlei problemen, zoals al is opgemerkt.
Laat Monty met z'n join-up lekker z'n eigen paarden verzieken en ga op zoek naar betere methodes.
Geen idee waar? nou op www.recreatieruiter.nl bijvoorbeeld. We hebben met z'n allen een behoorlijke dosis kennis vergaard, al voordat Monty's boek algemeen bekend werd hadden wij daar onze bedenkingen bij, niet onterecht, zoals maar weer blijkt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:42

hahaha ikke Haha!
Reclame roeleert *LOL*
Ik ben het ook met je eens trouwens

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:44

SuperRoos schreef:
en wat bedoel je eigenlijk met agressief, legt ie alleen zn oren in zn nek of komt hij stijgerend op je af?

Hij draaide zich om en sloeg mij vol op mijn schouder. Terwijl dit paard echt nooit slaat of de neiging heeft om te slaan.
Ik probeerde door de join up hem wat handelbaarder te krijgen, niet dat hij onhandelbaar was maar na het de hele zomer gedekt te hebben kreeg hij iets te veel praatjes.
Inmiddels heb ik dat weer met hem op de rit, door gewoon te doen zoals ik normaal met hem doe als hij lastig is.

In de meeste gevallen werk de join up prima, als ik teminste werk met paarden jonge paarden en deze komen meestal zo uit de opfok en kennen weinig omgangs vormen met mensen.
Maar het werkt niet bij paarden waarmee je al een band hebt want dat wekt verwarring


Advies wat ik van Monty Roberts zelf kreeg toen ik dit voor legde, was casteren???? Heb toen ook tegen hem gezegt dat ik dat antwoord van elke penny ruiter had verwacht, maar niet van iemand die zegt dat hij verstand heeft van het trainen van paarden. (toen was hij boos)
Laatst bijgewerkt door shasta op 13-10-03 23:51, in het totaal 2 keer bewerkt

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:50

Bij een join-up bevestig je jezelf als leider. Als dit eenmaal bepaald is dan hoef je dit ook niet meer te doen. Als je dit iedere week blijft doen dan word je dat "irritante wezen dat zich heel de tijd wilt bewijzen"

Paarden vechten het ook maar 1 keer uit en dat is het klaar. Totdat opeens de lagere in rang de hogere in rang begint uit te dagen. Dan is het weer tijd voor een join up.

Zo kijk ik er tegen aan.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:52

ikke schreef:
Dat is meteen ook het probleem. Je straft het paard en dat paard heeft geen idee waarom ie straf krijgt, weggestuurd wordt door de leider.


Dit klopt dus niet. Het paard word als je een join up goed doet niet weg gestuurd door de leider, omdat jij op dat moment de leider nog niet bent.
Als je dat al wél bent vind ik dat je ook geen join-up moet doen, zoals ik hierboven al zei.

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 08:54

ik denk WEL dat paarden emsnen anders behandelen. als je een paard leerd dat ie je niet mag bijten, zal ie geen mensen bijten... maar wel een paard in de wei! een paard leert dan dus in feite twee soorten gedrag aan... daar moet je wel rekening mee houden!

"waarom ik nooit win met wedden op de paardenrennen en altijd met kaarten?
paarden kun je niet schudden!"

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 09:16

Romkabouter schreef:
Bedoel jij dan niet gewoon een "dominante houding" Trixy?

Fundamenteel verschil. Bij een join-up hoort onderdanig gedrag van je paard. Dat heeft als je het goed doet een enorm psychisch effect.
Dominant gedragen moet je altijd zoveel mogelijk doen, maar dat is je algemene houding dus. Join-up is echt straffen (wegsturen is namelijk de straf)

Zoals ik al zei: ik doe het niet 100% a la Monty Roberts. Op het moment dat het paard ongehoorzaam is (domweg vervelend zeg maar) dan stuur ik haar weg als straf, en dan vraag ik het niet vriendelijk, dan JAAG ik. Maar wat als je gaat longeren? Dan moet je het paard ook wegsturen (want die staat op dat moment ook liever in het midden bij jou gezellig te "kletsen". Dus elke keer als je het paard gaat longeren dan "straf" je hem?? Niet dus. Dan stuur je het paard gewoon vriendelijk (maar wel beslist) weg. Op dat moment is het geen straf maar gewoon een opdracht. Dat vind het paard ook niet leuk (die van mij probeert dan tenminste nog steeds om eronder uit te komen, en kijkt echt alsof ik haar in haar eentje voor de leeuwen gooi, want bij mij in het midden is het VEEEEEEEL gezelliger... en uiteindelijk gaat ze dan onder luid protest (kopschudden) toch maar weg), maar wat dacht je van een ruiter die been geeft om het paard te laten lopen? Dat vind ook niet elk paard leuk, maar is het straf? Als ze niet luisteren dan neemt de ruiter hardere maatregelen (sporen, zweepje of gewoon meer been), tot het paard gaat lopen en dan houdt dat vervelende been op. Het beloont zichzelf. Zo is het met Monty Roberts ook denk ik. Als het paard de "straf" netjes ondergaat houdt het op, maar als ie er tegenin gaat wordt het alleen maar erger.

Ik doe dit regelmatig, maar ik STRAF het paard heus niet elke keer. Als ze braaf is dan komt het gewoon op longeren neer (wel zonder touw hoor), gaat ze er echter tegenin, dan gaan we de rangorde even opnieuw bevestigen, en dan gaat het richting join-up.

Zo zie ik het...

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 09:23

Flus schreef:
ik denk WEL dat paarden emsnen anders behandelen. als je een paard leerd dat ie je niet mag bijten, zal ie geen mensen bijten... maar wel een paard in de wei! een paard leert dan dus in feite twee soorten gedrag aan... daar moet je wel rekening mee houden!

Ik denk dat wat jij hier zegt, erop neer komt dat een wezen dat hoger in rang is niet gebeten mag worden. En dan heb je paarden die, als je leert dat je mensen niet mag bijten, ook werkelijk GEEN mensen bijten, maar er zijn ook paarden die alleen JOU niet bijten, omdat jij bewezen hebt dat je hoger staat, maar je buurman bijvoorbeeld heeft niet diezelfde houding, en is daarmee lager in rang, en mag (in de ogen van dat paard) dus wel gebeten worden. En dat is dan eigenlijk hetzelfde als dat datzelfde paard in de kudde onderdanig is voor de leider, maar zich ondertussen wel uitleeft (beetje overdreven uitdrukking hoor) op de paarden die lager in rang staan, bijvoorbeeld de jongere paarden.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:23

inderdaad als je paard ongehoorzaam is, valt het zeker te proberen op de juiste manier, hij zal er alleen beter door gaan luisteren en jou leren respecteren. Maar als je al een goede band hebt en je paard doet niets verkeerd kan je meer spelletjes gaan doen denk ik of een lichte vorm van join up; inde vorm van longeren in grote cirkels zonder hulpmiddelen maar ook wachten op de zo belangrijke tekens. (oor naar binnen, hals zakken en kauwen). Dan stop je meteen. Lachen

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers