hoe vererft karakter door?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-01 13:09

ik zit me een beetje te vervelen (echt een vrijdag dus)en zat wat na te denken over erfelijkheidsleer.
Je hoort veel verhalen over "mijn paard is een afstamming van die en die". Is dit nou alleen belangrijk voor het erfen van talenten of ook van karakter en kleur. En waarvan erfen ze dan het meeste: van vader of moeder?
Ik ben daarom ook nog steeds op zoek naar een foto van de vader van Lois want ik heb alleen een foto van de vader van z'n vader en een foto van z'n moeder en zie dat ie de kleuren heeft van z'n opa en de neus van z'n moeder (waar een mens al niet op let he?). Wat denken de biologen onder jullie hiervan? Ikzelf heb hier dus echt geen verstand van.

Niets zo charmant als een paard in her land.


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 13:34

Ik neem aan dat het bij paarden net zo gaat als bij mensen, dus dat paarden van de vader en van de moeder evenveel trekjes zullen hebben. Bij de een vererft karakter heel goed en bij de ander wat minder.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 13:51

In de hele lijn van het paard van mijn zus zitten 'geflipte' paarden, ze hebben allemaal iets raars over zich. Dus erfelijkheid heeft er zeker iets mee te maken.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 17:39

ja dat is waar. als je een dressuur paard met een springpaard krijgt krijg je waarschijn eentje die het beide goed doet., het gaat meestal op de talenten maar ook wel om de kleur

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 18:13

ik kan er gewoon niet bij.
Wij hebben een pion op stal staan, als ik dat zeg, krijg je gelijk van oh, dan zal het wel een klote bok zijn Frusty
Dan heb ik zoiets, een paard is 50% moeder en 50% vader.
Een Pion KAN dus in derdaad een klote bok zijn, maar "onze" pion is een braaf paard, dat graag werkt.
Dan heb je ook mensen die die en die afstamming willen hebben (bijv. gribaldi ofzo, weet ik veel), want die loopt zo goed.
Hmm, eens kijken, ik laat een belgisch trekpaard merrie dekken door gribaldi. Benieuwd of ie nog zo goed loopt (waarmee ik niet wil zeggen dat belzen geen dressuur kunnen)

Kort samengevat, een paard heeft 2 ouders en ik vind de moeder zeker zo belangrijk als de vader.
De moeder vind ik zelfs og belangrijker, aangezien ZIJ het veulen toch min of meer opvoedt voor de mens zich ermee gaat bemoeien

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 18:16

beetje domme vraag hoor stef maar wat is er dan mis met een pion? wat IS een pion?

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 18:19

Mag ik hem ook voor je beantwoorden Exlover? Nouja, ik doe het maar toch even. Pion is een dekhengst die erom bekend staat dat hij een moeilijk karaker heeft.
Even ontopic: Ik denk ook dat vader en moeder gelijk zijn. Als de merrie heel moeilijk is, kan het zijn dat het veulen ook heel moelijk is, ookal is de vader nog zo lief. Hetzelfde als Stef: 50% vader en 50% moeder.

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 18:30

Vergeet niet dat karakter voor een heel groot deel ook door externe factoren (opvoeding bepaalt wordt. De invloed van de moeder is dus heeel wat groter dan die van de vader!

Er zit zeker een erfelijke component in, maar dat wil niet direct zeggen dat die eigenschappen ook (volledig) tot uitdrukking komen.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 19:09

Net als bij mensen, ze hebben wat van moederskant en vaderskant en het ligt er maar net aan wat er dominant doorfokt en wat niet.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 10:47

Wat betreft de kleur zijn er een aantal dominante kleuren. Ik heb er eens een artikel over gelezen maar ik weet niet meer welke kleuren dominant zijn. Dus als de vader zo'n dominante kleur heeft, erft het veulen waarschijnlijk ook die kleur, maar er moet ook rekening gehouden worden met de kleuren van de voorouders.
Wat betreft het karakter, de prestaties en de bouw, denk ik dat de meeste fokkers ernaar streven om een zo volmaakt mogelijk paard te fokken. Dus als een merrie op een bepaald punt niet zo sterk is, bijvoorbeeld ze heeft geen goede draf, zal de fokker naar een hengst zoeken die haar daarin kan compenseren.
Trouwens hengsten met een moeilijker karakter worden toch ook gevraagd voor dekkingen; ik heb hier al verschillende mensen horen zeggen dat Ferro geen gemakkelijke nakomelingen geeft en er lopen toch heel wat nakomelingen van Ferro rond. En als het paard dan al het moeilijke karakter van zijn vader erft, kan er met de opvoeding nog veel gecorrigeerd worden.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers