[NH] wat is NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

[NH] wat is NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 14:43

misschien een domme vraag.. maar wat houdt dit nu precies in?? en zijn hier ook cursussen in?? heb al de zoekfunctie gebruikt.. maar ik zie alleen maar negatieve reacties op NH

euhm.. Scheve mond


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 14:59

nh is een diervriendelijk manier van omgaan met je paard. het is dus nozeer een rijstijl. veel bokkers vinden nh zweverig. ik vind dat helemaal niet. wat je doet is de taal van het paard overnemen en gebruiken. zo kan je leren communiceren met je paard. op die manier kan je veel meer gedaan krijgen van je paard. probleem paarden zijn geen probleem paarden enz. ik doe het nu 6 jaar en wil nooit anders meer. ik combuneer het met de klassieke dressuur. met hoofdzaak het verzamelen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 15:55

Kijk is op http://natural-horsemanship.pagina.nl/ daar staat van alles over dit onderwerp. Er zijn tal van cursussen die je kunt volgen, boeken etc. om iets over dit onderwerp te weten te komen. Het is zeker aan te raden. Door deze methode krijg je een veel betere band en verstandshouding met je paard!

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:09

Ikzelf heb dit nog nooit toegepast, laat zeggen, niet bewust toegepast. Ik heb er wel (ook bij puur toeval) het 1 en ander over gelezen, je zorgt in feite gewoon dat je het gedrag van het paard overneemt. Een voorbeeldje, een paard uit het wild kent bijv. het van galopperen naar stilstaan, de hengst geeft de snelheden aan, als de hengst stil gaat staan brengt hij zijn achterhand naar voren, tussen zijn voorbenen overdreven gezien. Doe jij dat met je paard, jij loopt met je paard mee alsje hemlongeert, en jij brengt je heup naar voren en neemt 2 overdreven passen en gaat stil staan, dan zal jouw paard erop reageren om zelf ook stil te staan. (Geldt niet voor alle paarden hoor, maat cursussen doen wonderen!) Dit is maar 1 voorbeeld, ik geef heel sterk de voorkeur aan deze rijstijl omdat je het paard dan zoveel als je maar kan paard laat. Je brengt je paard niet in dwang zoals vaak met sporen en zweepjes gebeurd (zie bijv. manegepaarden) maar je laat je paard met minimale hulpen, vaak stemhulpen doen wat je wilt, het paard zal ook echt zijn best voor je doen, en compleet vrijwillig! Wat is er nou mooier dan zonder zadel naar buiten te kunnen en zonder zadel en hoofdstel of wat dan ook door de bak kunnen rijden, sprongetjes maken enz.... ? Niks vind ik Haha!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:22

NH = Natural Horsemanship.
Dat is omgaan op een "paardsemanier" met je paard. Ik vind het in iedergeval een geweldige methode.
Olgaatje geeft je een goede link hier over!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:59

Een goed boek om mee te beginnen is 'je paard als partner'. Hierin worden verschillende methodes behandeld. Zo kan je ook zien welke methode je aanspreekt en daar verder over lezen/leren.
Persoonlijk denk ik dat je gewoon de dingen die jou aanspreekt van verschillende methodes moet combineren.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 08:21

Little_Sun schreef:
Een goed boek om mee te beginnen is 'je paard als partner'. Hierin worden verschillende methodes behandeld. Zo kan je ook zien welke methode je aanspreekt en daar verder over lezen/leren.
Persoonlijk denk ik dat je gewoon de dingen die jou aanspreekt van verschillende methodes moet combineren.


Dat is inderdaad een goed boek!
en anders kun je ook nog kijken op www.parelli.nl, www.naturalhorses.nl

Dag lieve mama...

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 13:07

thanx allemaal

euhm.. Scheve mond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers