[LO] Pessoa teugel: een vraag !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

[LO] Pessoa teugel: een vraag !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 13:54

Ik heb een vraagje over het gebruik van de Pessoa teugel bij het longeren.

In de "handleiding" staat dat stand 1 en 2, dat is laag en rond, alleen geschikt is voor stap en draf.
Weet iemand waarom deze houding niet geschikt is voor de galop??

Alvast bedankt OK dan! !

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).


DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:59

Hi ik kan je niet helpen maar ik heb ook gehoord dat je met een pessoa teugel zoiezo niet mag galopere, heb ik gehoord van iemand bij ons op de manege misschien is het niet waar..?

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:01

Is niet waar hoor.
Je mag met de pessoateugel wel gallopperen, alleen het advies is, dit niet te doen, met een paard wat de teugel nog niet gewend is.
Pas als het paard gewend is aan de teugel kun je gaan galopperen.

OP stand 3 kun je het paard goed in balans laten galopperen.

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:02

Ik heb het gewoon een keer uit geprobeerd en ik vind dat doordat het buiten achterbeen een grotere "sprong" maakt zeg maar, het paard met zijn hoofd helemaal naar buiten wordt gerukt, en als je hem in een hogere stand vast maakt heb je daar "minder" last van al vind ik dit het eeuwige nadeel van de "broek", daarom doe ik meestal mijn longeerlijn door het bit naar de longeer singel om zo mijn paard recht te houden.
ik hoop dat je er wat aan hebt.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:04

Wij hebben het op school ook geprobeerd en het gevolg was dat hij eerst alleen maar ou galloperen door die band anders de benen langs.
Maar het is wel een discussie teugel, want of het echt blijft werken ben ik nog steeds niet helemaal van overtuigd, misschien dat iemand mij er wel van kan overtuigen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:37

Ik gebruik de teugel ook met regelmaat tijdens longeren. Op welke stand ik hem heb weet ik niet precies, maar aan de zijkant van de longeersingel. Ik doe ook alleen stap en draf.

Bij mij werkt de teugel wel, binnen 2 maanden heb ik al iets meer bespiering in de bovenhals gekregen bij mijn paard, en de onderhals begint ietswat te slinken.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:50

Ik vind het wel een van de fijnste hulpteugels voor het longeren de band achter zijn billen is eigenlijk de vervanging van het longeren met twee lijnen, en daar ben ik dus niet goed in, voor mij een goede oplossing

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:43

Ik gebruik de pessoa ook op één van de lagere standen, maar ik doe gewoon alle gangen ermee. Ik vind hem juist fijn om met de galop te gebruiken, omdat hij zonder pessoa in die gang maar een beetje aan zit te modderen met longeren. Er staat wel bij dat je paard eerst in draf geheel in evenwicht moet lopen, voordat je het in galop mag gebruiken.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:51

Citaat:
Wij hebben het op school ook geprobeerd en het gevolg was dat hij eerst alleen maar ou galloperen door die band anders de benen langs.

Die zin snap ik niet....

Ik laat mijn paard trouwens wel veel galopperen, ook met pessoa.
Ook veel overgangen draf-galop en terug zodat ze goed de achterbenen eronder blijft plaatsen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:57

Kitty schreef:
Citaat:
Wij hebben het op school ook geprobeerd en het gevolg was dat hij eerst alleen maar ou galloperen door die band anders de benen langs.

Die zin snap ik niet....


Volgens mij bedoelt ze dat het paard niet gewend was aan die band achter z'n benen langs en dat hij doordoor alleen maar ging galopperen.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:57

Die van mij moest ook erg wennen met dit band achter zijn benen, eenmaal gewend was er niet aan de hand, ik doe stap draf en galop op alle standen, geen probleem. Hij gaat zijn achterhand steeds beter gebruiken.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 20:45

Bedankt voor de reacties. In elk geval blijkt dat sommigen ook in de lage standen (de eerste 2 standen) de galop trainen.
Blijft mijn vraag: waarom staat er in de gebruiksaanwijzing bij stand 1 en 2 "stap en draf" en bij stand 3 en 4 (de hogere standen) "stap, draf en galop"? Weet iemand dit Verward ?

Ben ook wel benieuwd hoe mijn merrie reageert op de band achter haar benen, we gaan het dit weekend voor het eerst uitprberen... *LOL*

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:25

grandeur schreef:
In elk geval blijkt dat sommigen ook in de lage standen (de eerste 2 standen) de galop trainen.
Blijft mijn vraag: waarom staat er in de gebruiksaanwijzing bij stand 1 en 2 "stap en draf" en bij stand 3 en 4 (de hogere standen) "stap, draf en galop"? Weet iemand dit Verward ?


Ik heb ergens gelezen wat hier de reden voor was, maar kan het niet meer vinden.
Wat volgens mij de bedoeling van die stappen is, is dat je langzaamaan naar stap 4 gaat werken. je moet dus bij stap 1 en 2 gaan beginnen om je paard er aan te laten wennen en goed in balans te kunnen laten lopen. als hij bijv. in stap 1 goed in balans loopt, mag je hem in stap 2 gaan longeren en zo verder. het is voor sommige paarden (waaronder die van mij) gigantisch moeilijk om rond en laag te galopperen.
geloof dat het zoiets was. Verward

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:24

grandeur schreef:
Blijft mijn vraag: waarom staat er in de gebruiksaanwijzing bij stand 1 en 2 "stap en draf" en bij stand 3 en 4 (de hogere standen) "stap, draf en galop"? Weet iemand dit Verward ?


In de gebruiksaanwijzing van Imperial Riding staat dat niet hoor, alleen dat het paard eerst in draf helemaal in balans moet zijn, voor dat je het in galop mag gebruiken.

MissPPP

Berichten: 261
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:09

De pessoa teugel hoor ik inderdaad heel veel positieve reacties op!
Het is inderdaad een goed alternatief voor de dubbele longe, dit is nogal moeilijk, de pessoa teugel is hier een goede vervanger van.
Het is inderdaad zo dat je pas met een paard moet gaan galopperen aan de pessoa als deze goed in balans is, dus als jouw paard goed in balans loopt, dan mag je ook best stand 1 en 2 galopperen, als je het niet vertrouwd kun je het toch een keer uitproberen?
Lijkt me dat je wel kan zien of het wel of niet goed gaat? Cheese!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers