boomslepen wie&tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

boomslepen wie&tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-11 00:00

nee geen mooie belg maar een shet x welsh <3 van 3,5 mag bij ons bomen slepen.
Wij wonen namelijk in het bos en hebben geen cv. wel houtkachels en daarvoor moeten we hout uit het bos halen.
Normaal blijven we redelijk dicht bij de paden om oude bomen ( uit eigen grond) te halen. echter na 10 jaar moeten we dieper het bos in. nou is het bijna onmogelijk om je kruiwagentje diep het bos in te rijden, dus van de paden af.

Ik heb dus 1 pony die voor de kar beleerd is. Het idee kwam dus op om hem in te zetten, zo beschadigen we ook geen nieuwe boompjes en is het werk sneller gedaan.

Vandaag heeft mijn pony al een halve ( dunne) boom getrokken en het ging super! geen kick gegeven om het geluid en was dolenthousiast.

Maar:

- hoeveel is verantwoord om te slepen? de pony weegt ong 200 - 250 kg. Nou weet ik dat ze een kar in het zand qua gewicht 1 x kunnen trekken, maar wat geld er voor bomen slepen?
- hoe zorg ik dat hij 'conditie'opbouwt? beginnen met lichte boompjes? welke afstand? want de afstanden zullen steeds varieren natuurlijk. Pony is gewend om zo'n 2 uur te wandelen, is gewend om een autoband te trekken en de kar te trekken , maar heeft dit een tijdje niet gedaan.

dat was het denk ik :+

ps liefst tips van mensen met ervaring natuurlijk.


Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: boomslepen wie&tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:26

neem eens contact op met de mensen van www.demenners.nl
Daar doen ze nu voor het tweede achtereenvolgende jaar takkenslepen (voor groot en klein, ik was met mn shet ook welkom)
Morgen gaan ze trouwens weer bezig met takkenslepen in de hoeksche waard, dus denk dat ze je een hoop informatie kunnen geven en wellicht een adres zodat je kunt gaan kijken en live vragen kunt stellen.

Groetjes, Lacuna

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:30

Bomen slepen is zwaar werk en daarbij is je pony nog vrij jong. Je zal het dus rustig op moeten bouwen.
Een boom is te zwaar als ze het niet van de plek af krijgen. Kortom, goed kijken en je verstand gebruiken.
Als je hem beledigd heb je kans dat hij niet meer trekken wil.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: boomslepen wie&tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-11 21:51

@ lacuna; super bedankt voor de tip, ga gelijk kijken
@ BlackDevils; ik zorg zeker dat hij niet gelijk een hele boom moet trekken arm ding :p . zeker omdat hij zo jong is en soms zichzelf overschat.

ik hou hem gewoon goed in de gaten, bedankt!

jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:16

Leuk, bomen slepen! Doe ik ook af en toe. Leuk om te doen en een goede krachttraining Een paar dingen die ik heb geleerd:
1-Zorg dat je een zweng aan je strengen hebt, en doe daar dan de sleepketting aan.
2-Gebruik strengophouders (of een touw of elastiek over de lendenen).
3-Zorg dat je paard goed stil staat als je de boom aan de ketting vast maakt, als ie gaat trekken en je vingers zitten er tussen is dat (op zn minst) erg pijnlijk.
4- Pas heeeeel goed op waar je zelf loopt (liefst achter de zweng) zodat je niet struikelt over oneffenheden, takken, stronkjes, de zweng of andere dingen. Stevige schoenen aan.
5- Het mooist is als het paard leert dat ie, als jij klaar bent, eerst voorzichtig de ketting strak trekt, en dan pas vol gaat trekken. Mijn paardje doet dit vanzelf, dus ik weet niet goed hoe je dat kunt aanleren. Ik denk eerst heel langzaam wegstappen en pas (laten) aanzetten als de ketting strak staat.
6- Ook erg nuttig is dat je paard leert dat ie moet stoppen als de boom niet meegeeft. Dus bv als ie achter een stronk blijft hangen. En dan een stapje achteruit zodat de ketting weer slap hangt en jij de boel kan goed doen. Dit kun je leren door gewoon goed op te letten en je paard stil te zetten en een stapje terug. Na een paar keer wordt het een automatisme en gaat je paard het vanzelf doen. Zo zal hij ook een te zware last niet trekken.

En altijd met 2 personen zijn. Een paard kan, hoe ervaren en braaf ook, altijd anders reageren dan je verwacht (een vogel, een wesp, een tak in z'n vel) en dan moet je een persoon hebben die 't paard onder controle houdt en de ander kan de tak weghalen, of de boom vast/los maken.
En ook hierbij voor het werk even losstappen aan de hand/ lange leidsels en vooral na het werk lekker uitstappen. Zweng eraf, eventueel tuig ook, en nog lekker een eindje wandelen.

sbbkr
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-08-10

Re: boomslepen wie&tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:13

Leuk werk zeker met twee kleintjes van ongeveer 120 kg of met drie dan heb je ongeveer 1 pk ha ha.
In Geesteren gld zijn al drie jaar achter elkaar een tweespan mini's kampioen in het tweespan.

even ter info:
op 5 feb. is er nog een indoor behendigheid voor (trek)paarden
Locatie: Manege Den Esch
Nijverheidsweg 41
Zuidwolde (dr)

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Re: boomslepen wie&tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:30

bij ons in de buurt zit er ook een die doet het al jaaaaren voor de hobby.
hij heeft zware rheinisch deutsches kaltblut.
Bomen slepen is een erg gevaarlijk werk, zeker in heuvelachtig terrein, niet iets om lichtzinnig mee te beginnen.
kleinere bomen sleept hij met 2 paarden zo het bos uit en voor de grotere eiken gebruikt hij een malle jan.

Ons klein wondertje is op 24 april geboren!


Boomsleper

Berichten: 1
Geregistreerd: 27-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:37

Afbeelding
Pelryo schreef:
nee geen mooie belg maar een shet x welsh <3 van 3,5 mag bij ons bomen slepen.
Wij wonen namelijk in het bos en hebben geen cv. wel houtkachels en daarvoor moeten we hout uit het bos halen.
Normaal blijven we redelijk dicht bij de paden om oude bomen ( uit eigen grond) te halen. echter na 10 jaar moeten we dieper het bos in. nou is het bijna onmogelijk om je kruiwagentje diep het bos in te rijden, dus van de paden af.

Ik heb dus 1 pony die voor de kar beleerd is. Het idee kwam dus op om hem in te zetten, zo beschadigen we ook geen nieuwe boompjes en is het werk sneller gedaan.

Vandaag heeft mijn pony al een halve ( dunne) boom getrokken en het ging super! geen kick gegeven om het geluid en was dolenthousiast.

Maar:

- hoeveel is verantwoord om te slepen? de pony weegt ong 200 - 250 kg. Nou weet ik dat ze een kar in het zand qua gewicht 1 x kunnen trekken, maar wat geld er voor bomen slepen?
- hoe zorg ik dat hij 'conditie'opbouwt? beginnen met lichte boompjes? welke afstand? want de afstanden zullen steeds varieren natuurlijk. Pony is gewend om zo'n 2 uur te wandelen, is gewend om een autoband te trekken en de kar te trekken , maar heeft dit een tijdje niet gedaan.

dat was het denk ik :+

ps liefst tips van mensen met ervaring natuurlijk.


Alles ligt aan gewicht vn boom , tuig en training.
Iedereen die een trekpaard heeft denkt te kunnen boomslepen. Komt helaas stukje meer bijkijken , spreek uit ervaring van de mensen die bij mij op cursus komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers