R (van drrraf) klinkt niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-10 09:11

Tja, sommige weten het, maar ik probeer het nog verborgen te houden door de menner zelf het paard te laten aansporen. Ik kan de R van drrrraf niet uitspreken zoals iedereen dat doet. :+

Het is gewoon een eentonige ____ in plaats van ------. Paarden reageren over het algemeen op de -----.

Nou heeft een paard snel door dat als ik op mijn manier draf zeg, het ook gewoon draf is, maar als ik met een nieuw paard ga mennen is het gewoon vervelend als het paard niet begrijpt dat ik hem wil laten aandraven.

Hebben meer mensen er last van? Oefenen helpt niet, want ik weet niet hoe ik het uit moet spreken. Als ik heel snel draf zeg komt er enigsinds een -- r'etje, maar daar heb ik niet veel aan als de nadruk word gelegt op de rrrr in de lange drrraf. Want dan gaat het niet meer.


Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:14

_O- Kun je niet 'Deeeeeeraf' zeggen i.p.v. 'Drrrrrrrraf' Klinkt ongeveer een beetje hetzelfde....

nalaenos

Berichten: 61
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:15

misschien naar de logopedie?? als je het bij dat woord hebt, neem ik aan dat je het bij alle woorden met een r hebt...
wat logopedisch advies en oefening is dan misschien wel een ideetje...

balou rulessssss

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17914
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:16

Leg het puntje van je tong vlak achter je tanden tegen het puntje van je gehemelte. Open nu je lippen een heel klein stukje en blaas dan krachtig uit via je mond. Je zult merken dat je lippen dan gan vibreren en een soortgelijk geluid gaan maken, maar ook je tong doet mee. En dat is het idee wat je moet hebben om een rrrrrollende R uit te kunnen spreken. Misschien dat je zo wel kan oefenen?

Ik heb er ook lang last van gehad, maar met bovenstaande oefening ben ik er vanaf gekomen. Draf klon bij mij meestal ook meer als dè-raf, in plaats van drrrraf. Inmiddels heb ik er geen last meer van, behalve als ik moe ebn ;)

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:20

Ik kan de R (ook na jaren logopedie) niet uitspreken zoals het zou moeten. Al valt het weinig mensen op. Heb er in het mennen dus ook geen last van (misschien ook omdat mijn pony's door mij betuigd zijn en dus niet beter weten).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:11

haha grappig om te lezen, ik zelf heb er geen probleem mee.
maar er is een meisje dat wel eens wat grond oefeningen wilt doen met Sil en als ze hem dan wilt laten draven komt die R er ook niet echt uit! Enja sil reageerd daar dus niet op :P

★ Silvester ★ Hij is mijn wereld The beat in my heart
JenkinsStyle Photography & Design

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:41

als je je paard iets anders aanleert om aan te draven moet dat volgens mij ook geen enkel probleem zijn, 't is net wat ze kennen...

toen wij afgelopen weekend op de veluwe waren pakte ik mijn leidsels op als ik weer wilde gaan draven en dan zei ik 'ja toe maar, drrraf', en na een paar dagen draafde ze al aan bij 'ja toe maar'... :+

't is dus net wat ze herkennen en wat je ze aanleert lijkt me...

ezelvrouwtje
Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: ergens rondom de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:30

Ai dat is lastig............... hmm............ nou heb ik ook wel eens miscommunicatie.............. ..... Beloon ik haar omdat ze ergens keurig langsgaat met "braaf" schiet ze in draf (drrrraaf) weg. Dus ik heb het woord braaf vervangen door "goed zo".
Mijn tip is dan toch ook, zoek een ander woord.............. ok lastig bij 'vreemde" paarden, maar vaak hebben ze aan de "opwekkende" toon van het woord toch wel door dat ze "gas" moeten geven....
Laat je niet té veel leiden en frustreren wat "standaard" is. Het gaat vaak om de toon (opwekkend is vooruit, lange lage klanken is rustig aan, ferme stem is straffend,)... bedoel, de beesten hebben geen woordenboek bij, 80% is toch de "toon".
Succes ermee!

Wie zegt dat een ezel eigenwijs is, is er ooit door één beet genomen

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:10

Ik kan de rrr in draf ook niet goed uitspreken maar prrr lukt prima. Het zal het paard weinig boeien of je nu draf zegt of iets anders met een r, als het maar in 1 lettergreep staat en lekker rolt. Mijn man gebruikt oa dropje, brrr, voorrr als commando. Werkt allemaal

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Britt20099

Berichten: 302
Geregistreerd: 19-07-09

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:19

In rotterdam gaan wonen. Leer je snel de R te zegen :-)

En anders inderdaad Deeeeeraf, reageren ook veel paarden op.

Succes

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:19

ezelvrouwtje schreef:
Ai dat is lastig............... hmm............ nou heb ik ook wel eens miscommunicatie.............. ..... Beloon ik haar omdat ze ergens keurig langsgaat met "braaf" schiet ze in draf (drrrraaf) weg. Dus ik heb het woord braaf vervangen door "goed zo".
Mijn tip is dan toch ook, zoek een ander woord.............. ok lastig bij 'vreemde" paarden, maar vaak hebben ze aan de "opwekkende" toon van het woord toch wel door dat ze "gas" moeten geven....
Laat je niet té veel leiden en frustreren wat "standaard" is. Het gaat vaak om de toon (opwekkend is vooruit, lange lage klanken is rustig aan, ferme stem is straffend,)... bedoel, de beesten hebben geen woordenboek bij, 80% is toch de "toon".
Succes ermee!


:D
haha die klinkt bekend, en als ik dan 'goed zo' zeg, hoort ze de ooo en denkt ze hooo... :+
dus dan wordt het meestal 'ja dat is goed'... 8-)

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:21

hahaha hoe doen onze menners uit het gooi dat eigenlijk?

ik had er ook een tijdje moeite mee maar heb echt een aparte rrr voor draf die ik normaal niet in mijn dagelijks leven zal uitspreken zeg maar.

Maar ik hoor inderdaad genoeg mensen deeeeraf zeggen dat werkt voor veel paarden ook wel hoor :j

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:25

als mn pony harder moest in een marathon zeiden wij ook altijd heel enthousiast voorwaarts gas of riepen keihard gas! en dat begreep mevrouw dondersgoed...maar naar drrrraf reageert ze ook goed, alleen wat minder fel dan op gas...

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:13

beginnen met een halve ophouding, dan deeeee-raf en evt. je zweep al klaar voor een klein ondersteunend tikje. Heeft je paard zo door en heb je geen probleem meer.
Als je altijd met dezelfde menner mee gaat kun je ook gewoon vragen of de paarden beleerd kunnen worden met het woord deee-raf i.p.v. drrrrrr-af.
Is niks om je voor te schamen, ken genoeg menners die moeite hebben met de rrr.

sefanja
Berichten: 1483
Geregistreerd: 13-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:14

ezelvrouwtje schreef:
Ai dat is lastig............... hmm............ nou heb ik ook wel eens miscommunicatie.............. ..... Beloon ik haar omdat ze ergens keurig langsgaat met "braaf" schiet ze in draf (drrrraaf) weg. Dus ik heb het woord braaf vervangen door "goed zo".
Mijn tip is dan toch ook, zoek een ander woord.............. ok lastig bij 'vreemde" paarden, maar vaak hebben ze aan de "opwekkende" toon van het woord toch wel door dat ze "gas" moeten geven....
Laat je niet té veel leiden en frustreren wat "standaard" is. Het gaat vaak om de toon (opwekkend is vooruit, lange lage klanken is rustig aan, ferme stem is straffend,)... bedoel, de beesten hebben geen woordenboek bij, 80% is toch de "toon".
Succes ermee!


ik gebruik met longeren; easy, tempo en okay.... Werkt super...

We moeten nooit de waarde van een 'groot hart' onderschatten, een paard dat het heerlijk vindt om ons een plezier te doen.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:28

Grappig ik kon de R ook niet goed uitspreken. Je kunt de R op twee manieren uitspreken. Achter in je keel of voorin de mond. Ik spreek hem uit achter in de keel waardoor je een soort van G krijgt in plaats van een R.
Je kunt je zelf de voorste R wel aanleren denk ik.

Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:53

IlsjePilsje schreef:
Grappig ik kon de R ook niet goed uitspreken. Je kunt de R op twee manieren uitspreken. Achter in je keel of voorin de mond. Ik spreek hem uit achter in de keel waardoor je een soort van G krijgt in plaats van een R.
Je kunt je zelf de voorste R wel aanleren denk ik.

Na 3 jaar logopedie, spreekt mijn zoon nog steeds de R achterin zijn keel.
(net zoals mijn man... die kan de R ook niet voorin maken).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:14

Brainless schreef:
IlsjePilsje schreef:
Grappig ik kon de R ook niet goed uitspreken. Je kunt de R op twee manieren uitspreken. Achter in je keel of voorin de mond. Ik spreek hem uit achter in de keel waardoor je een soort van G krijgt in plaats van een R.
Je kunt je zelf de voorste R wel aanleren denk ik.

Na 3 jaar logopedie, spreekt mijn zoon nog steeds de R achterin zijn keel.
(net zoals mijn man... die kan de R ook niet voorin maken).


Ok, ik kan hem nu wel voorin maken, maar als ik snel praat dan lukt het niet....

marieke67

Berichten: 329
Geregistreerd: 04-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:45

Nou dan zal ik me als rasechte logopediste ook even laten horen in dit topic :D
Er zijn twee soorten r die gangbaar zijn in nederland. Dat is de huig-r (achter in je keel, maar géén g ) en de tongpunt r. Afhankelijk van waar je woont hoor je de ene r meer dan de andere. Dan heb je nog de "kinderen voor kinderen gooise r-" maar die is niet echt wenselijk. Tot nu toe is het mij eigenlijk nog altijd gelukt iedereen een fatsoenlijke huig-r aan te leren. Een tongpunt-r is gewoon niet voor iedereen weggelegd. Gemiddeld staat voor het aanleren van de r bij kinderen een week of 6 a 7, maar het is natuurlijk sterk afhankelijk hoeveel er wordt geoefend en hoe de motivatie is. Dus logopedie is een optie voor je. (zeker als je er op andere fronten ook hinder van hebt)

Wbt je commando voor je paard kan je voor elk willekeurig ander woord kiezen. Het is een kwestie van opnieuw het commando en de hulpen samen gebruiken en je paard zo te conditioneren.
Mocht je kiezen voor de logopedist dan krijg je dat als je tenminste een verwijzing van je huisarts hebt, volledig van je verzekering vergoed.

Pim M+6 aangespannen dressuur, L+2 vaardigheid,sterruin en prestatieruin
Bjarne een snelle leerling kampioen ruinen 2010 Vrouwenpolder B+7 onder het zadel B+4 aangespannen
L=2 vaardigheid modelruin
Edur een wollebol in de groei, kampioen ruinen 2009 Vrouwenpolder

Anoniem

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:48

Ha klinkt als mijn probleem vroeger met Franse les. Ik heb een sterke tong-r en kan de keel-r niet maken, tot grote frustratie van mijn lerares toen.
Eén geluk; je paard pikt elk willekeurig ander commando van je. Kwestie van consequent zijn. Al roep je Jippie, als dat paard weet dat jij er draf mee bedoelt dan gaat 'ie gewoon in draf :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:09

Moet eerlijk zeggen dat als mijn pony er zin in heeft ze op vele commando's voor draf reageerd. PRRRRRRRR, Draf, kom op, kom kom, sjoe :+ van alles dus :)
Maar ze vind het ook grappig om andere menners voor de gek te houden en net te doen alsof ze maar naar 1 commado luistert .....

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:23

Ik kan de R wel uitspreken, alleen is het tegenwoorden een beetje een onwijze kak R geworden. Dus meer "dhuhhhaf". Meestal wordt het dus gewoon 'Ja kom op" of "toe maah".

Als je niet ken winnen, moet je zorgen dat je niet verliest - Johan Cruijff

Keep calm and go eventing
SGW trainen in het Noorden? Crossterrein Bunne

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:25

Ik heb sowieso geen rollende R als Brabo zijnde.
Dus ik maak er ook altijd Duuuuuuuuuuuhraf van. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:30

Hetzelfde probleem hier :')

Dat van mij klinkt eigenlijk als deeeeraf, anders krijg je een hele vage R. :+ Maar voor de rest kan ik heel goed de R uitspreken, zowat voorin m'n mond, als achterin, als een Kak-R. :D
Meestal maak ik er gewoon Prrrr van :+

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:01

Opzich kreeg je rivaldo toch ook in draf manon, laten we anders binnekort is kijken waarop hij ook reageerd. Misschien is dat wat?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 3 bezoekers