Voetensteun/beugel & veiligheidsriem; ervaringen/meningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Voetensteun/beugel & veiligheidsriem; ervaringen/meningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-08 17:58

Graag zou ik van jullie 2 dingen willen weten, aangezien ik een nieuwe wagen heb en bezig ben met een aantal dingetjes;

1. Hoe denken jullie over zo'n steun/stang voor de menner om de voeten tussen/onder of op te plaatsen? Ik zit nu prinsheerlijk op de bok, maar heb mijn voeten nog wel recht onder mij staan zeg maar, en ik wil eigenlijk net wat meer steun, dat ik mijn voeten richting voorschot kan zetten en daar wat meer steun kan hebben. Als ik nu mijn voeten daar plaats, kom ik eigenlijk net een cm. lengte van mijn benen te kort Knipoog En ik heb het wel eens eerder gezien/gehoord, zo'n stang, waar je je voeten dan onder plaatst. Maar ik wilde graag jullie ervaringen en meningen weten, is dat nou wel verstandig en veilig, ivm. onverhoopt wel blijven klemmen bij een ongeluk/omslaan e.d. ? En wat is nu eigenlijk de meest comfortabele houding, waar je het meeste steun krijgt?

2. Zelfde zou ik graag willen weten over zo'n veiligheidsriem voor de menner, die de groom dan tijdens de marathon vasthoud.... volgens mij zat de andere kant dan wel aan de wagen vast, toch? met het idee; mocht er wat gebeuren, dan laat de groom los en zit de menner niet vast aan de wagen geklemd Lachen

Ben benieuwd Lachen

Edit: typfoutje


Echwel

Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Voetensteun/beugel & veiligheidsriem; ervaringen/meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:05

Je voeten op zo een stang plaatsen is veiliger dan eronder, denk aan blijven haken..
Ik heb er ook mee gereden reed prima wat mij betreft, net dat extra steuntje voor mijn korte pootjes..
Over de veiligheidsriem di zit idd vast aan 1 kant andere kant houdt de groom vast.
Wel even wennen, wij doen het alleen in ongelijke hindernissen(denk aan boshindernissen) en hoge bruggen enz.
Voor de rest hangt hij dus gewoon los

De comfortabelste houding moet jezelf vinden.
Dochterlief rijdt het liefst met haar benen bovenop het schot en dan lekker over elkaar

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Voetensteun/beugel & veiligheidsriem; ervaringen/meningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-08 18:10

Echwel schreef:
Je voeten op zo een stang plaatsen is veiliger dan eronder, denk aan blijven haken..
Ik heb er ook mee gereden reed prima wat mij betreft, net dat extra steuntje voor mijn korte pootjes..
Over de veiligheidsriem di zit idd vast aan 1 kant andere kant houdt de groom vast.
Wel even wennen, wij doen het alleen in ongelijke hindernissen(denk aan boshindernissen) en hoge bruggen enz.
Voor de rest hangt hij dus gewoon los

De comfortabelste houding moet jezelf vinden.
Dochterlief rijdt het liefst met haar benen bovenop het schot en dan lekker over elkaar


Oké, daar zit wat in ja, er bovenop ipv. er onder......... Volgens mij heel makkelijk zelf te fabriceren toch, van een ijzeren stang/buis oid en dan aan de uiteinden even verbuigen...?

Tsja, ik heb (nog) geen superdeluxe marathonwagen, maar we zijn er wel érg op vooruit gegaan, vooral wat betreft plaats op de bok en vering v/d wagen Lachen Heb dus nog niet een écht 'stoel-bokkussen' waar je dus niet mee over de bok schuift...

Vandaar dat het misschien een idee was om mij op die manier (nu we ook met galop-training bezig zijn en ik ook iets meer vaart wil maken in de hindernissen) 'vast' te laten zetten op de bok, zodat ik niet onverhoopt in galop alle kanten op schuif Lachen

Wat betreft de favoriete houding van je dochter; mijn 'groom'/vriendin heeft dat ook ontdekt ja, ziet er níet uit, maargoed, volgens haar zit het errug relaxed Haha! Bloos

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voetensteun/beugel & veiligheidsriem; ervaringen/meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:12

Met je voeten vooruit zit je voor mijn gevoel steviger, dan met je voeten naar onderen. Een beugel zou een oplossing kunnen zijn. Maar wellicht is een plankje voor jou ook al voldoende, en een stuk makkelijker te realiseren.
Zo een riem heb ik ook in de marathon, heerlijk. Zeker met ongelijke hindernissen vind ik het een erg veilig idee, daarnaast hoef ik me nu ook niet meer zo goed vast te houden, blijf toch wel zitten. Dus meer concentratie naar mijn pony toe. Heb hem in gelijke hindernissen wel om, maar dan zit hij wat losser en houdt mijn groom hem minder stevig vast. Voor galoptraining vind ik het niet zinnig, ik gebruik hem dus echt alleen op wedstrijd. Galoptraining is training, is op vlak terrein, tempo is 100% van mij.

Echwel

Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Voetensteun/beugel & veiligheidsriem; ervaringen/meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:15

Een band heeft zonder bokkussen weinig nut vrees ik want daaromheen zet je hem vast
Laat je dan met een halstertouw vasthouden.
Alhowel wij em dus alleen in de hindernissen gebruiken, dan zie je wel eens
een boomstronkje over et hoofd
Als je dan gelanceerd wordt krijg je nare ongelukken (denkt aan Gorssel een paar jaar geleden)
Wij hadden een rvs stang die aan de zijkanten vastgeschroefd zat op de wagen

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Voetensteun/beugel & veiligheidsriem; ervaringen/meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:50

Als je steviger wil zitten kun je ook een losbokkussen kopen en deze met klitteband voor en achter aan je bankje plakken. Ik ken mensen die dat zo hebben en ondanks dat het 'gammel' klinkt zijn die mensen nog nooit 1 cm verschoven.

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Voetensteun/beugel & veiligheidsriem; ervaringen/meningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-08 19:12

@ Sanne: Bloos Maar natuurlijk, plankje = idd ook een idee Lachen misschien inderdaad makkelijker dan een stang, alhoewel ik juist nog een beugel heb liggen, met omgebogen uiteinden, die zat bovenop het voorschot, met van die ogen er aan, om je leidsels door heen te doen (maar dat zit natuurlijk ontzettend in de weg bij wendingen, dus dat onding er direct afgeschroefd), dus misschien zou ik die kunnen gebruiken, anders is een plankje alsnog een handig idee.
Wat betreft die 'galoptraining' (in mijn situatie wil ik meer wendbaarheid creeeren in de galop), daar was die riem ook niet voor bedoeld, ik wilde daar mee aangeven dat ik eerder dus meer in een uitgestrekte draf (sterke punt van mijn pony, gaat ontzettend hard) de hindernissen nam, maar omdat ik nu er geleidelijk naar toe wil werken om ook hindernissen wat meer in galop te nemen, dat ik dan waarschijnlijk wat harder door de bocht ga, dús misschien baat heb bij wat meer 'vastigheid' op de bok Knipoog

@ Heleen: Pling Achja, tuurlijk... hahaha, zie, dat soort dingen zie je soms over het hoofd, als je bepaalde ideeen in het hoofd hebt Knipoog Een halstertouw is dan inderdaad misschien een betere optie, en nog goedkoper ook nog (nou mag veiligheid van mij wel wat kosten hoor, daar niet van). Aan de andere kant zou het misschien mogelijk zijn om zo'n veiligheidsriem wel aan de dragers v/d rugsteun 'vast' te maken... maargoed moet maar net kunnen met dat systeem natuurlijk. Denk inderdaad dat zo'n riem z'n voor- en nadelen wel zal hebben ja....

@ Laura: Goh, wéer een idee, dankjewel. 't klinkt inderdaad alsof je bij het eerste de beste hobbeltje direct los zou schieten (nouja, 't bokkussen dan, en daarbij mee natuurlijk de menner misschien Koe ) Maar dat zou ook een optie zijn. Misschien eens kijken of er ergens een leuk, 2dehands bokkussen op de kop te tikken is.

De wagen die we nu hebben gekocht is eigenlijk te vergelijken met de zwarte wagen uit mijn profiel, alleen is deze wel íetsje luxer, is véel beter geveerd, staat naar mijn idee nog net íetsje hoger op de assen, en heeft een heel groot en dik bokkussen (wat dus het hele bankje bedekt). je zit echt prinsheerlijk, en die vering is ook wel ideaal, zo merk ik nu echt wel het verschil met galop op diverse, wat meer hobbelige zandpaden. Verder heb ik 'spaakwielen' met volgens mij stevige bromfietsbanden, die zwarte wagen had lompe autobanden en dat was zeer zwaar trekken soms voor de pony. Deze wagen loopt echter volgens mij nog een tikkeltje lichter dan mijn eigen houten kar, die wielen doen echt wonderen.
De wagen oogt op het eerste gezicht een beetje 'groot' voor een iets grotere shet, maar dat komt metname dus omdat hij best hoog op de assen staat. Ik kijk er echter nu een beetje bovenop, ik zit dus best hoog, maar dat vind ik persoonlijk een stuk fijner dan óm de kont van de pony te moeten kijken hoe ze in haar stelling en buiging loopt op de volte e.d. Ik heb nu mooi overzicht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers