sleeen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

sleeen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 17:50

Ik geef toe, wat betreft aangespannen rijden kan ik best een pietje precies zijn, je gaat immers de weg op en daar heb je met veel externe elementen te maken (overig verkeer)
Daarom vind ik vaak dat veiligheid een prioriteit no1 is en je met degelijk spul aan de slag moet gaan..

MAAR.....

Tjeetje mensen het sneeuwt, waarbij mensen pret mogen maken en de dieren er echt niet onder lijden als het een keertje provisorisch in elkaar gezet wordt.
Wat is het probleem, dat het dieronvriendelijk is? Nou dier kan zelf aangeven of hij/zij het prettig vindt of niet, zo niet gaan ze echt wel in protest
Vaak vinden ze het geweldig dat baas plezier heeft dus indirect zij ook..
Gaan mensen dit uren achter elkaar doen, denk het niet dus wat maakt het in hemelsnaam uit dat het een keertje minder is..
Om alles af te kraken en gelijk het vergelijk met niet passende zadels is onterecht..

En om mezelf maar eens te quoten
Echwel schreef:
Laat ik als dan ervaren menner eens vertellen dat ook ik mijn kinderen met shet heb laten sleeen.
Niet altijd even geweldig en vaak gewoon met stro-touwtjes, maar wat een plezier heben ze gehad en wat hebben ze er veel van geleerd.
Shet altijd even braaf, als ze eraf vielen bleef hij gewoon staan en zorgde dat ze weer op de slee konden klauteren.
Als de shet niet kon knoopten ze er rustig 3 of 4 honden voor want ach idd hoevaak ligt er sneeuw, zo weinig dat ik ze rustig 's avonds wakker maakte om sneeuwpret te hebben.

Als je als moeder altijd maar bij dit soort dingen moet nadenken, moet je je kinderen in een glazen bol stoppen en er nooit meer uithalen, want geloof me naar school gaan is gevaarlijker. Op de sneeuw konden ze gelukkig niet zo hard vallen als met hun fietsje op straat..
Wat hebben ze eraan overgehouden, prachtige herinneringen , heel veel vertrouwen in de paarden en heel veel ervaring in het omgaan met paarden..

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: sleeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:11

Echwel, 100% mee eens!

ifever

Berichten: 1540
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: moordrecht

Re: sleeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:14

Voor mij ook 100% mee eens!

Ik heb dan wel tuig voor mijn pony maar dat komt omdat ik er ook regelmatig mee men, maar geen zweng aan mijn slee, waarom zou ik dit plezier niet mogen mee maken dan met mijn pony. Kom op zeg als iedereen maar een beetje veilig en verantwoord nadenkt!

En we moeten toch wel eens vaker "roeien met de riemen die we hebben"

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:15

Citaat:
Wie gaat er uberhaupt met dit weer uit shoppen om een tuig te kopen voor die paar keer sleeen? Voor zo'n aanschaf ga je ook niet over 1 nacht ijs. Dan kan ik in al die andere slee-topics ook wel zeuren: waarom koop je niet een gewone arreslee, dat is veel veiliger. Als ik een keer op mijn pony wil zitten ga ik toch ook niet meteen een zadel kopen, dan ga je er toch ook even zonder zadel op. Een pony merkt echt niks van zo'n beetje gewicht dus als de zogenaamde druk (die er niet is) op de verkeerde plek zou zitten dan maakt dat echt niet uit. de pony slikt echt niet en er kan ook geen sprake zijn van schuurplekken omdat er geen zweng aan zit omdat er simpelweg amper gewicht achter hangt. Je kan zelf deze slee met je hand aan een dus koortje vooruit trekken zonder dat je daar last van heb, dus laat staan dat een pony last krijgt als hij dit vooruit duwt met zijn borst.... Ik vind het ongelooflijk dat hier 7 pagina's met nutteloos gezeur klinkt. Ik heb de constructie in het echt gezien en ik vond het goed bedacht voor zoiets als dit.


Uit een ander topic waarin iedereen roept dat iemand een tuig moet kopen omdat ze met deze sneeuw van huis naar stal loopt met haar shetlander en vierjarige dochter. Een wandeling van iets meer als een kilometer.
Bij mij geld: lol met je knol. Soms moet je improviseren maar als je maar pret heb en je paard ook. En dat laatste is algemeen het geval gezien heel veel paarden blij toe zijn om hun benen te mogen strekken en vaak ook sneeuwpret hebben

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 18:16

Denk dat onze haflinger er van de week ook aan moet geloven en omdat onze slee is uitgeleend zullen we iets in elkaar flansen..
Denk dat Emma het net zo leuk vind als baasje..'s winters sleeen en 's zomers lekker zwemmen in de rivier...

Liekelianne

Berichten: 347
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: sleeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:22

inderdaad gewoon samen met je pony pret maken!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: sleeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:37

enige waar ik me aan erger zijn de pony's die met de mond trekken ipv met de borst ("menner" neemt dusdanig veel druk op de leidsels dat de strengen los vallen)

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:53

wow.. wat verwoord jij het goed.
sommigen hebben nooit een goed woord over voor een ander zijn topics. het is altijd oeh dit, aah dat. en die siewige poowwnnie...

bladiebla.. hou toch eens op zeg.

ik sluit me helemaal aan bij jou hoor TS... lol met je knol is 1!
beter dan dat alle paarden uit veiligheidsoverwegingen 24 uur per dag op stal staan, want stel je voor dat...

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:53

Helemaal met je eens. Ik heb zelf als kind in ieder geval ook wel eens dingen gedaan die eigenlijk niet konden :x qua veiligheid dan he. Pony voor de kinderwagen (lag pop in hoor geen kind :+ ), pony's met bandages die gemaakt waren van lakens, pony in huis aan tafel, pony en hond voor de kar, tegelijk dus....

Ik vind het wel zo handig als er wel ergens een volwassene / iets wijzer persoon staat te kijken...

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:06

Ik vind improvisatie prima, mits je het wel juist doet.
Lol met je knol is 1, je knol mag dan ook lol hebben, maar oh we als hij voor de lol gaat bokken of voor de (zijn) lol een sprintje trekt, die jou net te hard is........, wie heeft het dan gedaan?
Als je niet weet hoe het moet, haal er dan iemand bij die het wel weet........... of overleg / vraag advies van zo iemand.
Veiligheid blijft bij mij altijd op nummer 1 staan, sneeuw of geen sneeuw, mennen of onder het zadel, maakt niet uit.
Het probleem met dieren is dat ze lang niet allemaal even vlot aangeven (vertrouwen in de baas / mens) als ze het er niet mee eens zijn.
Wij (als mensen) zouden dit horen te onderkennen en er rekening mee dienen te houden en dit te voorkomen bij je dier(en).
Wat mij opvalt in de meeste slee topic's is dat men kennelijk niet nadenkt over de gevolgen van het bevestigen van een tuig op een bepaalde manier.
Anders gezegd de kans is zeer reel dat men helemaal niet weet waarom iets op een bepaalde manier zo 'moet' (of gedaan wordt) en wat de gevolgen kunnen zijn als je besluit het niet zo te doen.
Iets wat ook overschat wordt is het vertrouwen wat men in hun eigen dieren heeft, het blijven altijd vluchtdieren, hoe braaf ze ook zijn.
Om nu te gaan sleeen met pony's die nog nooit getrokken hebben, vind ik onverantwoord, als het e.e.a. echt zo eenvoudig zou zijn, dan heb je geen beleerders meer nodig, nog onder het zadel, nog voor de wagen.
(en moeders kunnen zich ook vergissen)

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:17

@ Stef daar heb je gelijk in, maar dat kun je op een nette toon vertellen
@ Josie ik ben toch benieuwd of jij nooit rare dingen hebt gedaan met je paarde en of je echt alles zo perfect voor elkaar hebt..
En wees eerlijk zo hoog kun je van een slee niet afvallen en als het paard er onverhoopt vandoor gaat hangt er geen wagen van tig kg achter,,neem ook aan dat mensen gewoon in het weiland of bak sleeen en niet over de weg..
Tja en als moeder blijf ik zeggen het is goud waard om je kinderen te zien spelen met hun pony, eerlijk gezegd zelfs als ze groter zijn blijft dat geweldig
Want sleeen is gewoon spelen met je pony

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:23

Ik kan me ook in jullie uitleg vinden en ga ook met Josie mee.

Het is prima om lol met je knol te hebben. Maar met een pony die nog nooit wat getrokken heeft, vind ik toch dat de nodige voorzichtigheid nodig is. Ik raad aan om met onervaren ponies in de weide te blijven.

Dat het tuig niet 100% OK is, kan ik dan voor dat ene keertje nog door de vingers zien. Het belangrijkste vind ik hier wel dat ze trekken met de borst.

Kunnen we niet ergens een sticky maken met een korte uitleg over de do's en dont's voor eenmalige sneeuwpret?

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:26

Er zijn er genoeg die over de weg gaan, er zijn er ook die wel hun zaakjes netjes voor elkaar hebben, al dan niet met improvisatie....., het kan dus wel.
Uiteraard heb ik ook wel 'rare' dingen gedaan, maar geen dingen waar niet over nagedacht was, daar was wel een ouder voor....... (en dat hoort ook zo te zijn).
Het is zeer zeker heerlijk om je kids te zien spelen in de sneeuw, jong of wat ouder, dat maakt niet uit, iedere leeftijd heeft zijn mooie kanten, maar het kan dan nog wel verantwoord, voor zover als mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door josie op 20-12-09 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: sleeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:26

waarom zijn trouwens met sneeuw weer voornamelijk shetjes de l u l met provecorische tuigjes? Met hey, wat opvallend, kinderen of jeugd erachter? Met vriendin die de foto's maakt? Want dát is IMO het probleem. Niet het tuigje an sich, maar een onervaren persoon die mega enthousiast is, maar net niet ff verder denkt (wat je op een dergelijke leeftijd ook niet mag verwachten)

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: sleeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:29

Niet dat je echt over trekken kan spreken met een slee.... wat weegt dat nou in vergelijking met het gewicht van de pony

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: sleeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:30

slee weegt niks, menner zo'n 50/70 kg, lijkt me niet zo prettig als dat aan je mond hangt

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:36

Ik heb vandaag ook geïmproviseerd hoor. Mijn pony heeft nog nooit voor een kar of zoiets gestaan, laat staan dat ze ooit iets met mennen heeft gedaan :P. Ja, een keertje na longeren erachteraan lopen naar stal, that's it!

Máár vandaag heerlijk gesleed (wel in de bak gebleven hoor en morgen mogen we in het weiland :) ). Ik heb een longeersingel omgedaan, hoofdstel, borsttuig (staartriem lag thuis, maar heb ik ook niet gemist). Verder had ik 2 longeerlijnen en elke longeerlijn de uiteinde aan elkaar gedaan. 1 longeerlijn waren de leidsels en met de andere via de longeersingel naar mijn hand.

Omdat mijn pony nog nooit iets had getrokken of iets dergelijks durfde ik het niet aan om de slee aan mijn pony vast te maken. Ik had dus twee paar longeerlijnen vast, de leidsels hingen 'los' en gebruikte ik alleen om een beetje te sturen (pony reageert goed op ho) en door middel van die andere trok ik ons voort :P

Buikschuivers gehad, oja! Pony liep ook één keer met alles los (slee lag op zijn kant, vrouwtje in de sneeuw :P) en pony liep gewoon alsof er niks gebeurde en stond zo weer stil.

Onverantwoord? Misschien wel, maar als je niks probeert gebeurt er niks leuk! Lol gehad: weldgelijk en pony heeft ook lekker rond kunnen hobbelen!

Morgen weer hoor :D

[edit] 22 jaar en een D-pony :P

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:12

**krabbeld weer overeind omdat ik van mijn stoel af was gevallen... :+ **

Goh Heleen, wat ben ik het weer met je eens!
Een beetje kritiek zo links en rechts is misschien wel op zijn plaats maar sommige hier maken er een vak van.
Als ik eerlijk ben maakt dat vaak wel een bepaalde sfeer die niet erg past van wat ik vaak gewend ben in de menwereld.
Gezelligheid en mensen in hun waarde laten is iets wat soms vergeten lijkt.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:16

Vind dat je op zich wel gelijk hebt, maar het enige waar ik me dan nog wel een beetje aan kan 'storen' is het feit dat je de borsttuigen bij het sleeen vaak extreem laag ziet zitten.... En ja dan zijn het inderdaad wel shetjes met vaak toch redelijk wat gewicht. Vind ik dan persoonlijk wel weer een beetje sneu......

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 08:55

Oh nou weet ik waar die dreun vandaan kwam :+
BlackDevils schreef:
**krabbeld weer overeind omdat ik van mijn stoel af was gevallen... :+ **
.

Prima om zoveel commentaar te hebben, maar zorg dan dat je ook werkelijk nooit iets verkeerds doet.
Ik zal eerlijk zijn dat zelfs wij nog rare dingen doen, maar zelf gauw genoeg weten of het wel of niet kan..
Maar idd dat afbranden om niets..het is niet zo dat de dieren er geen lol in hebben, die van ons vinden het gek doen net zo leuk als het baasje
en moet je dan altijd achterom kijken of er geen bokker loopt..

Nogmaals als je met je wagen op pad gaat moet je gewoon zorgen dat je alles goed voor elkaar hebt, maar lol maken is ook voor de dieen zo belangrijk en ik ben blij dat die van ons gewoon lol mogen en kunnen maken.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: sleeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:43

als de dieren er geen lol in zagen, echwel, dan geven ze dat snel genoeg aan. door een gerichte trap of gewoonweg weigering van werk. simpel.

en dat een borsttuigje iets te laag zit.. kom zeg, ze hoeven niet zo hard te werken als vroeger.. toen er nog geploegd en zo moest worden.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: sleeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:26

Ik ben het met je eens, maar ik vind wel dat mensen er best op gewezen mogen worden. Als je opbouwend commentaar geeft over het tuig dan kunnen ze daar in de toekomst iets mee doen :)

Ik krijg het ook graag te horen, aangezien ik zelf nog niet super veel menervaring heb. Daar leer je alleen maar van of het nou een echt tuig is of geïnproviseerd.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:33

Paintless schreef:
en dat een borsttuigje iets te laag zit.. kom zeg, ze hoeven niet zo hard te werken als vroeger.. toen er nog geploegd en zo moest worden.


Iets te laag dat geeft ook niet vind ik, maar soms zie je die kleine ukkies letterlijk zo'n beetje met hun schouder en benen trekken. Dan kunnen ze alsnog wel lol hebben natuurlijk, maar prettig voor de pony lijkt het mij dan zeker niet. Ik heb het dus ook over gevallen waarin het borsttuig extreem laag hangt, en waarbij je vanaf de foto's in 1 blik kan zien dat de pony in kwestie er duidelijk veel moeite mee heeft.
Wat is er in dat geval op tegen om gewoon rustig en op een vriendelijke manier aan te geven dat het wellicht fijner en vriendelijker voor de pony is om het borsttuig wat hoger te hangen? Het is toch ook een kleine moeite om het borsttuig dan de volgende keer wat hoger te hangen zodat baasje én pony nog meer plezier samen kunnen hebben.

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Re: sleeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:35

ben het 100% met je eens hoor :j

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Re: sleeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:45

Idd, voor die ene keer dat hier sneeuw ligt en dan is het meestal ook niet langer dan een uur dat de pony moet trekken!
Wij hebben gister ook heerlijk gesleet. De ene pony was niet te houden en die bleef maar lopen, de andere een snelle spoedcurses gegeven want die vind het allemaal maar eng!
En ook zelf een ''mentuig'' in elkaar gemaakt van 2 singels! Ik had nou niet het idee dat ze er last van hadden.
En dan over die shetlanders die je voorbij ziet komen in de topics. Zit er een meisje van 4 achter die echt niks weegt, nou die pony zal daar geen last van hebben dat halfuurtje. Meestal is het nog allemaal rechtuit ook.
Als je ergens commentaar op kan geven wordt dat ook echt gedaan blijkt maar weer!