[AR] *Zucht* Nog even en ik geef het op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

[AR] *Zucht* Nog even en ik geef het op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-03 21:31

Naar aanleiding van [UZ] [AR] Nee, niet nog een keer.......... had ik dit gevraagt [UZ] [AR] Wat kan ik nu het beste doen?

Ik heb de laatste dagen lopen piekeren hoe ik verder met hem wil. Ik wil heel erg graag mijn droom waar maken. En dat is Dennis met Floortje in het 2span.
Omdat Dennis voor de kar gewoon prima mogelijk is heb ik besloten om er echt voor te gaan. Rustig op bouwen, ik heb bijna 2 maanden 'gepland' om met hem voor de sleep te oefenen. Dingen langs zijn benen is geen probleem want hij staat regelmatig(zo ook afgelopen dagen) aan een longeerlijn vast te grazen.
Vandaag dus maar langeteugelen voor de sleep. Even 10 minuutjes rond stappen. Mooi een sleep van een band geknutseld. Strengen op z'n langst zodat als hij ging meppen hij niet in de knoop zou komen met de sleep. Gewoon zo braaf, stapt er zo mee weg. Niets aan de hand, als of hij het dagelijks doet. Dus ik was al weer vol goede moet.
Totdat we 200 meter op weg zijn. Toen ging weer die knop om en ging hij rennen. Ik heb hem nog om proberen te trekken maar weg was hij. En niet even een klein sprintje maar echt weg. Ik dus maar terug en een halster en m'n scooter gepakt. 2 km verder op vond ik hem. Sleep aan grot, onschuldig naar me toe dravend. M'n scooter in de berm, de resten van de sleep d'r bij en maar langeteugelend naar huis.
Op de terug weg heeft hij nog 2x een poging gedaan om hem d'r tussen uit te peren maar ik was snel genoeg met hem om trekken.
Het gekke is dat hij de strengen het ene moment helemaal niet eng vind tegen zijn benen en het andere moment echt door de grond gaat van angst. Ook tussen zijn benen was het geen enkel probleem.

Ik weet het dus nu echt niet meer. Ik wil zo graag, hij vond het altijd zo leuk(nu zelfs nog, op die keren 'schrikken/bang zijn' na). Ik ben bang dat hier zelfs proffecioneel beleren niet tegen helpt. Het komt echt gewoon uit het niets, er is(zo ver ik weet) geen rede. Dus de rede waarom hij er van door gaat weg nemen kan ik ook niet.

Wie bied mij wijze raad? D'r echt mee stoppen? Een prof hem laten beleren? Zelf rustig aan verder door proberen te gaan? Andere opties?

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 23:40

Ik vind het in de eerste plaats onverstandig om langs de weg met een sleep te gaan lopen. Dit kun je het beste in de wei of in de bak doen, zeker als je weet dat hij af en toe een beetje moeilijk kan doen.

Ik zou er gewoon mee doorgaan, als hij er vandoor gaat, moet hij weer aan het werk. Het is vervelend dat je de oorzaak (nog) niet kunt achterhalen, het lijkt uit het niets te komen.

Blijf iig voorlopig op je eigen terrein, als er dan wat fout gaat, dan kan hij tenminste niet onder een auto komen of zo.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 09:14

Ja, dat weet ik. Hij was zo braaf, net als vorige keren dat hij voor de sleep gestaan heeft. Dus dacht, zeker omdat ik d'r naast stond, ik ga ff een klein stukje door de berm. De bak in kon niet omdat we daar kunnen zwemmen(en als hij gaat gaat hij toch dwars door het hek heen).

Ik denk dat ik hem morgen in de schuur voor de sleep zet, dan kan hij iig zeker nergens heen. Ik wil nu gewoon zo graag door zetten. En wel alle tijd nemen om het echt goed te krijgen.
Ik denk er over om echt serieus te gaan langeteugelen met een sleep d'r achter, dus niet recht uit en af en toe een volte. Maar echt hard werken, na geven, tempo wisselingen, pasje wijken, onderdelen van VD. Gewoon goed bezig houden tussen z'n oren.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 11:19

Misschien reageer je soms net te laat of net niet goed,op het moment dat hij ervantussen gaat? Geen kritiek hoor (!) maar soms gebeuren er dingen die je zelf niet ziet! Dus is het misschien geen slecht idee om een ander te laten kijken naar wat er gebeurt! Heb je een instrukteur in de buurt? Dan hoef je Dennis niet prof. opnieuw te laten beleren,maar kun je alleen laten kijken (door een ervaren menner/instrukteur) naar wat nou eigenlijk de oorzaak is van zijn paniek!

Succes! Het zou jammer zijn om het op te geven,maar het moet wel vertrouwd zijn!

fryslân boppe

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 11:36

Als ik de komende tijd met hem aan de gang ga wil ik ook iemand mee laten kijken. Ik verwachte ook zo iets helemaal niet bij hem, het is niets voor hem om dit soort dingen te doen. Nu ik heel erg scherp ben als ik bezig ben heb ik hem wel eerder door. Maar het is dus gister wel 2x voor gekomen dat ik hem hard handig om heb moeten trekken om ongelukken te voorkomen. Ik was gister de 1e keer te laat, de keren daarna was ik er wel optijd bij(dat hij iig niet weg was).
Ik heb geen instucteur of ervaren menner in de buurd helaas. Wel iemand die Dennis ook goed kent en hem dus ook door kan hebben.
Liverpool stang gaat er iig eventjes uit, hoofdstel met oogkleppen gaat ook weer tijdelijk in de kast(hier wil ik wel een keer mee rijden en/of longeren om te oefenen). Deze gebruik ik nog maar sinds een paar weken, een gewoon hoofdstel met een trensje is dus meer vertrouwd voor hem.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:36

ik zou hem professioneel laten beleren als ik eerlijk ben.
Het is nu al de zoveelste keer dat ie zo reageert met mennen, het is gewoon gevaarlijk. Ik denk dus dat het voor jouw, en zijn veiligheid beter is als je hem proffesioneel laat beleren, denk dat de lol erin dan ook weer terugkomt.
succes!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:26

Ik ben het met Polly eens, zo te zien kun je het niet echt beter maken, maar misschien ziet een prof wel meteen het probleem en kan hem daarin verder leren.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:36

Ook ik ben het met Polly eens... Het kost even wat maar dan heb je ook wat! (of ze zeggen je eerlijk dat dennis niet 'gemaakt' is voor voor de kar)

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:47

tja wat ik lees is dat ie misschien zelfs dat als trucje gebruikt,misschien wil ie onder het werken uitkomen en heeft ie dit 'ontdekt' en als dat zo is dan ben ik het ook met de anderen eens,wegbrengen naar een ervaren menner die heb opnieuw beleerd

het klinkt heel stom en het is misschien niet te vergelijken maar toen ik begon met longeren met tink was het zo:een paar rondjes heel goed en ineens uit het niets deed ze super bang en ging rechttegen over me staan
ik dacht aan vanalles ,probeerde vanalles,maar ze bleef het doen.wat bleek nadat ik advies aan mijn instructeur gevraagd had:hij zag het zo:tink had dit ontdekt en nu moest ik haar de volgende keer goed duidelijk maken dat dat niet kon.ik heb even hard op moeten treden en een paar keer ook,maar sindsdien heeft ze het nooit meer gedaan.het was gewoon een trucje van haar en daar moest ik haar voor zijn.
ik zeg niet dat het hetzelfde met dennis is,maar je kan altijd kijken of het misschien wél een trucje van hem is.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 11:04

Als Dennis helemaal drijfnat staat te shaken moet d'r echt wel wat aan de hand zijn. De keren dat hij mij in de maling neemt gaat hij gewoon stil staan(en dan kan ik echt doen wat ik wil, al zou ik hem in elkaar meppen komt d'r nog maar een slenter stapje uit) of gaat hij lekker naar huis. Hij is van zich zelf heel erg lui, dus 2 km weg kletteren doet hij niet zomaar. Zeker niet als hij dan ook langs meerdere merries komt en die gewoon straal voorbij loopt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:14

Dit zou voor mij het punt zijn om te stoppen, sommige paarden/pony´s zijn gewoon niet geschikt om veilig mee te mennen.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 17:05

Ik zou gewoon Arens eens vragen die man in Wieringerwerf met die fries.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 17:22

Max schreef:
Ik zou gewoon Arens eens vragen die man in Wieringerwerf met die fries.

verschage? tja zou je kunnen doen, hij was vorige weer in het bos met zijn hackney die hij 5 gangen aan heeft geleerd Tong uitsteken hij liet een compliment voor de kar zien! wel erg gaaf!
beest kan werkelijk alles!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 19:31

Nu je het zegt Tamara, dat is een verschrikkelijk goed idee. Die man krijgt echt alles voor elkaar volgens mij. Dat ik daar niet op kom terwijl hij gewoon bij ons in het dorp woont.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 08:58

Wat ik me zojuist bedacht......kan het zijn dat Dennis ergens last van heeft? Bv haken op de kiezen?
Bij mijn merrie zie ik in dat geval soortgelijk gedrag.
Hoe oud is Dennis?(sorry,geen geregelde bokker) Er zijn periodes in een paardenleven dat er sprake kan zijn van haken op de kiezen.
En is Dennis een shet ? Bij shetten (en friezen,maar dat-is-ie duidelijk niet) komt het voor dat de achterste kiezen niet mooi aansluiten op de rest van het gebit en gaat er voer tussen zitten. Ze kunnen nare ontstekingen in het tandvlees krijgen. (oplossing:schoon laten maken en voortaan hooi voeren).

Dus met andere woorden:misschien een tanden/kiezen-probleem? Tandarts bestellen dan!!

Je kunt het testen door hem een gewone gebroken trens in te doen en te kijken of hij lekker loopt en het bit lekker aanneemt. Bij verzet op het bit is er dus wat aan de hand. Soms schudden paarden met het hoofd als ze last van het gebit hebben.
Nou ja, eigenlijk te hopen dat dit het zou kunnen zijn,dan zou het op te lossen zijn!!
PS verwacht niet dat na het afveilen het probleem meteen over is, Dennis moet dan eerts weer even leren dat het niet pijnlijk meer is . Maar na een paar weken zal hij weer plezier hebben, en jij dus ook!!

En sowieso is het een goed idee om die man met de friezen te vragen!!!!!!!!


SUCCES!

fryslân boppe

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 09:41

Ik heb nu per mail contact met Sylvia Whitehouse. Zij heeft mij nuttige tips gegeven.
En ik heb hier na zijn tanden helemaal controleerd. En hij heeft iid wat haken. En iig zijn voorste kiezen aan de ene kans staan wat scheef(en zijn scheef afgesleten). Ik had dit eigenlijk nog nooit gecontroleerd omdat ik nog nooit problemen gehad heb(dus niet schudden, niet magerder enzo. Hij nam ook gewoon het bit aan). Woensdag komt de tandarts. Hij is trouwens 6. En iid een shet.
Hij gaat eerst weer aan de langelijnen. Daarna pas weer voor de sleep, we nemen nu echt alle tijd. De stengen langs zijn benen vind hij op dit moment soms eng, maar lang niet altijd. Ik kan er(als ik de strengen in mijn handen heb) mee wiebelen en tegen z'n benen mee tikken en schuiven en d'r is niets aan de hand. Ook tussen zijn benen geen enkel probleem. Maar op eens is het fout.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duality, Ubermetrics en 51 bezoekers