Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 21:27

Daarnet heb ik een groot "avontuur" beleefd met mijn shetlander Lente en onze nieuwe 2-wieler.

Ik spande haar voor het eerst aan voor onze gloednieuwe sulky Cavalettie om een stukje te gaan rijden. Maar ik was nog geen 100 meter van huis en toen ging ze donderjagen: ze ging onverwacht stilstaan en meteen in zijn achteruit. De wagen raakte daardoor uit balans en ik kiepte met wagen en al achterover!

Pony in paniek natuurlijk... die ging staan huppelen en springen... het lamoen schoot uit de lichtogen en toen lag ik achterover op de grond, met de leidsels nog in mijn handen. Gelukkig ging ze er niet vandoor en kon ik contact houden via de leidsels terwijl ik weer overeind krabbelde. Maar ze stond inmiddels wel haaks op het wagentje onder het lamoen door en had de broek met rug-/staartriem en al helemaal zijwaarts van zich af getrokken.
Levensgevaarlijk!

Mijn zoontje van 14 stond met de camera aan de kant, omdat ik hem gevraagd had wat foto's te schieten van ons eerste ritje. Hij zag het dus allemaal gebeuren en is zich ook een hoedje geschrokken. Hij kwam natuurlijk snel helpen om de boel weer te fatsoeneren.
Ondertussen ging het tot overmaat van ramp ook nog regenen, dus we hebben haar samen weer voor het wagentje gezet, ik ben er weer op geklommen en we zijn omgekeerd terug naar huis.

Even een paar foto's van net voor de start:

Afbeelding
Dit was net na het inspannen en nog voordat we gingen rijden. De strengen hangen hier heel los zie ik, maar ze trok hier dus ook nog niet. Ze staat gewoon rustig te wachten op de dingen die komen gaan.

Afbeelding
Deze foto is helaas wat donker, dus je kunt niet zien hoe de strengen en het lamoen e.d. op dat moment zitten. Maar ik voelde zelf wel dat de wagen goed in balans was: door zelf een heel klein beetje mijn gewicht te verplaatsen kon ik iets meer voorover of achterover met het wagentje.
Dit hadden we gisteren zo ook droog getest, zonder pony: mijn man kon de sulky met 2 vingers in balans houden, met het lamoen dus op de hoogte van de lichtogen van Lente's tuig.

Mijn vraag is nu hoe ik dergelijke avonturen in de toekomst kan voorkomen. Wat moet ik anders doen bij het inspannen zodat dit niet meer gebeurt?

Op de eerste foto kun je wel zien dat ik de broek bevestigd heb aan de ogen die daarvoor aan het lamoen zitten, maar die ogen zitten vrij ver naar achteren naar mijn idee. De broek komt daardoor niet echt goed te zitten en deed waarschijnlijk daardoor ook niets (of niet voldoende) toen Lente onverwacht achterwaarts kwam.

Mijn idee is om dat voorlopig op te lossen door de broek niet aan het lamoen, maar aan de lichtogen te bevestigen:
Afbeelding

Doe ik dan iets doms of gevaarlijks? Of hoe zou ik dit anders kunnen/moeten oplossen?

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:39

Ik denk dat je de strengen gewoon korter moet maken. Nu zijn ze lang en trekken de lichtogen naar achteren. Door de ronding van het lamoen voor kan de kar dan zo omhoog kiepen en uit de lichtogen schieten.
Wanneer de pony gewoon staat dient het lamoen met het hoogste punt in de lichtogen te hangen en de buitensingel paralel met het schoftje. De strengen dienen dan ook strak te staan.
Verder moet je zorgen dat de buitensingel strak zit (kan dat zo moeilijk beoordelen).

Om zo te mennen zonder dat de broek goed vast zit is toch ook wel gevaarlijk. Het lamoen biedt volgens mij niet zoveel houvast om te kunnen remmen op de buitensingel. Het zou door kunnen schieten en daarmee de kar op de hakken van de pony. Toch maar een oogje vooraan er bij aan laten lassen.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:43

Ik zou de broek zeker niet zo doen. Zijn functie is dan gewoon niets meer.
En inderdaad, de strengen wat korter maken, en misschien kijken of je iemand het lamoen wat ronder kan laten maken, dit is inderdaad de ideale vorm om er zo uit te kiepen.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:45

Pluttersput schreef:
en misschien kijken of je iemand het lamoen wat ronder kan laten maken, dit is inderdaad de ideale vorm om er zo uit te kiepen.
De ronding is wel goed, het zou alleen meer naar buiten gericht moeten zijn ipv naar onder

Maaike_Ma
Berichten: 1254
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: didam

Re: Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:50

Daarom rijdt ik dus niet met zo'n kar levens gevaarlijk.

Maar ik denk dat je maar is moet proberen zoals hierboven

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 21:52

Maaike_Ma schreef:
Daarom rijdt ik dus niet met zo'n kar levens gevaarlijk.

Nou, ik denk eigenlijk niet dat dit aan het wagentje zelf lag hoor. Er wordt heel veel met 2-wielers gereden, met dit simpele karretje en met luxere versies, en dat gaat volgens mij prima.

Ik moet volgens mij gewoon nog even doorkrijgen hoe ik mijn pony er goed voor moet zetten. Ik ga het in ieder geval morgen alvast eens voorzichtig proberen met kortere strengen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:57

Ik vind het erg moeilijk om te zien hoe je buitensingel zit. Zijn het wel lichtogenof heb je brancardbeugels?

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 22:24

Napie schreef:
Ik vind het erg moeilijk om te zien hoe je buitensingel zit. Zijn het wel lichtogenof heb je brancardbeugels?

Volgens mij heb ik gewoon lichtogen, maar de buitensingel loopt niet over de lichtogen heen, maar is aan de onderkant daarvan bevestigd.
Ik heb het tuig even over een fiets heen gehangen om een detailfoto te maken. Ik hoop dat je zo kunt zien wat ik bedoel:
Afbeelding

Het leren deel links is de binnensingel, en het nylon aan de rechterkant is de buitensingel.

Ik heb dit tuig eind vorig jaar bij Gerrit-Jan van Boven in Diepenheim gekocht, maar ik ben er niet zo heel tevreden over.
Het is maat shetlander, maar het is allemaal toch net even aan de grote kant voor Lente (= middenmaat shet). Alles zit op het kleinste gaatje, en dan nog is het allemaal maar net aan.
Ik heb bijv. zo'n dikke bontonderlegger onder het schoftje, omdat dat anders ook wat aan de ruime kant blijft. En ook in het hoofdstel heb ik gaatjes moeten bijprikken en dan past het allemaal maar net.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:35

Klopt het dat dit zo'n lichtoog is met een veiligheidssluiting? Je zou dan een beugeltje op je lamoen kunnen laten lassen waar je de lichtoog doorheen kan halen. Dan kan hij niet over je lamoen heen eraf schuiven maar kan je lamoen er ook niet door naar voor schieten. Ja kan dan wel meer op je schoft remmen al is op je broek wel beter.
Ik denk dat de tuigenmaker dit tuig makkelijk op maar kan maken.
En een tweewieler is toch wel heel gemakkelijk. ze moeten alleen niet overeind komen want dan stap je er achteraf uit. Maar dat heb je blijkbaar al geoefend.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:35

MarjaR schreef:
Volgens mij heb ik gewoon lichtogen, maar de buitensingel loopt niet over de lichtogen heen, maar is aan de onderkant daarvan bevestigd.


Jij hebt brancard-beugels. als je nog een breder oog op je lamoen laat lassen dan kan je de brancard-beugel hierdoor heenhalen. ik weet niet hoe ik dit goed moet uitleggen maar zal het proberen.
bij een gewoon lichtoog ligt het lamoen er zeg maar los in. zoals jij hem dus gebruikt. een brancard beugel kan je open maken. probeer maar eens. als je een breed oog of beugel op je lamoen laat lassen dan maak je de brancard beugel open, haalt hem door de beugel heen en maak je hem weer vast. lamoen kan er niet meer zomaar uitschieten en mocht er wat gebeuren dan krijg je een brancard beugel met 1 ruk los van het lamoen. (aan de buitenste riem trekken).

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:38

We kwamen gelijktijdig met dezelfde oplossing. Nu nog op zoek naar een plaatje ervan.
Dat zou wel de oplossing voor het hele probleem zijn. Want dan drukt de pony de kar gewoon achteruit.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 22:55

Ik dacht dat een brancardbeugel altijd zo'n half rondje van metaal was (echt een "beugel" dus), en dan inderdaad met een riem/gesp gesloten kon worden.
Ik wist dus niet dat zo'n nylon "lus" als ik heb toch ook een brancardbeugel heette.
Weer wat geleerd! :-)

Maar goed, de combinatie van mijn tuig met een tweewieler is dus niet optimaal begrijp ik, door die brancardbeugels aan mijn schoftje.
En ik begrijp wat je bedoelt met die andere uiteinden voor het lamoen. Dat zit vaak op marathonwagens.

Waar zou ik zulke grote "ogen" op het uiteinde van mijn lamoen kunnen laten maken? Bij wat voor soort bedrijf?

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:01

Bij een smederij oid. Eigenlijk zou alleen het uiteinde rond moeten. Dan zijn die brancardbeugels wel ideaal. Altijd los te maken zonder dat je met gespen loopt te priegelen
Afbeelding

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:03

Dit is geen brancardbeugel maar een veiligheidslichtoog.
Een oog maken aan het lamoen zorgt idd ook voor een extra stukje veiligheid.

De ijzeren ring die onder in het lichtoog zit moet onder de leren passant zitten zodat het geheel strak getrokken kan worden (of anders het lichtoog omhoog gespen maar dan zal de kar waarschijnlijk niet meer in balans zijn.).

Het tuig is misschien ook wel een maatje te groot.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Re: Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 23:24

Ik denk inderdaad dat het tuig eigenlijk een maatje te groot is. Het is nu gewoon tobben om het allemaal netjes passend te krijgen.

Zelfs als ik zou willen, dan kunnen de lichtogen niet verder omhoog, omdat de gesp van de veiligheidssluiting dan in de klinch komt met de metalen "passant" op het schoftje (zie de derde foto in mijn eerste bericht).

En die ijzeren ring onderaan het lichtoog kan op zich wel onder de leren passant, maar het materiaal van het lichtoog zelf is veel te dik om door die passant getrokken te kunnen worden.

Kortom, misschien toch ook maar op zoek naar een beter passend tuigje.
Jammer, ik vind het namelijk wel een mooi tuig, zo met die 2 kleuren op mijn donkere pony. En doordat veel onderdelen van nylon zijn is het ook behoorlijk onderhoudsvrij.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:06

Zo als ik het e.e.a. kan beoordelen zijn je strengen te lang geweest, daardoor kom het lamoen uit het lichtoog schieten.
Je hebt géén brancardbeugels (zie: http://www.bokt.nl/wiki/Schofttuig) maar veiligheidslichtogen.
Ik zou zo nooit de broek vast maken, heeft geen functie op deze wijze.
Heb je een rem op je kar? Zo ja dan kun je ook overwegen om zonder broek te gaan mennen, mits je niet in al te heuvelig landschap mend.
Je kunt ook de broekriemen een aantal malen om het lamoen heen slaan voordat je ze vast maakt, zo worden ze korter en kunnen ze wel door de ogen van het lamoen (die wat naar achteren toe zitten).
Ook zou ik de strengen door strengdragers doen, dit kan van alles zijn, van strotouwtje, sporenriempje tot rubber.
Hulp inschaken van een ervaren iemand kan ook helpen om het e.e.a. goed passend te krijgen op je pony en voor de wagen, wel zo veilig.
Gelukkig is het nu goed afgelopen, een gewaarschuwd mens telt voor twee :D .
Succes

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:49

Waarom moeten de strengen nog door strengdragers als je ze al met de broek omhoog houdt.
Ik zou het tuig passend laten maken en het lamoen laten aanpassen. Dus geen uitstekende punt aan de voorkant (kan ook het leidsel achter blijven hangen) maar dit om laten buigen of er een stuk aan laten lassen en een beugeltje voor je broek. Dan heb je een mooi en praktisch tuig en een heel geschikt licht wagentje.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:49

Als je kijkt op de foto zie je geen strengdragers en de strengen horen niet door de broekriemen.
Je kunt ze aan de broekring hebben, maar je kunt zo ook aan het lamoen maken.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:49

Het lamoen van dit wagentje heeft wel strengdragers (bevestigd aan de broekringen) en daar zaten de strengen ook wel doorheen, hoor.

Inmiddels heb ik de strengen korter gemaakt en gesloten uiteinden aan het lamoen geimproviseerd: niet gelast, maar oogjes gemonteerd en die verbonden met een riempje.
De veiligheidslichtogen doe ik nu door die gesloten lamoenuiteinden.

Ik heb deze constructie gisterenavond direct uitgeprobeerd en heb probleemloos en heerlijk gereden!
Ben ook meteen even langs mijn instructrice gereden om haar de boel te laten controleren. Alles zat volgens haar op deze manier goed en veilig vast.
Wel zou ik een keer mijn tuigje iets beter op maat kunnen laten maken door een tuigenmaker, zodat het allemaal net even wat beter zit. Maar dat komt nog wel.

Volgens mij ga ik een hoop plezier van mijn wagentje hebben. Mijn ritje van gisterenavond beviel me in ieder geval prima!

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:36

Als je kijkt naar jou derde foto, daar is echt geen strengdrager te zien aan het oog van de broek.
Wellicht op de eerste foto wel, maar dat is te onduidelijk om goed te kunnen beoordelen of die er wel of niet zit, daar lijkt het of de streng door de broekriem heen loopt (niet verstandig).
Op de derde foto is verder heel moeilijk te zien of de streng daar door een strengdrager loopt die aan het lamoen vast zit, links onder op de foto. :o
Maar goed, neemt niet weg dat je het nu goed voor elkaar hebt, veilig op pad kunt én al een fijne rit hebt gemaakt.
Daar doe je het perslotte voor ;)
Vele fijne en veilige menkilometers gewenst!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:25

Josie, zo hebben we dat anders wel geleerd met het koetsiersexamen. De broekriem om het lamoen en de strengen lopen er doorheen.

Marja, veel plezier met je pony en gelukkig heb je een goede oplossing gevonden.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:24

Dat hoor je zo niet te leren.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:39

Het staat nochtans zo in alle boekjes en er valt wat voor te zeggen als de treklijn niet onderbroken wordt. Is dat wle het geval, dan heb ik toch ook liever aparte strengendragers.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:21

DendroFleur schreef:
Josie, zo hebben we dat anders wel geleerd met het koetsiersexamen. De broekriem om het lamoen en de strengen lopen er doorheen.

Marja, veel plezier met je pony en gelukkig heb je een goede oplossing gevonden.



Ook ik heb dit zo geleerd op cursus koetsiersbewijs en is ook gewoon goed gekeurd door een nogal kritische examinator. :)
als de lijn van de strengen niet wordt onderbroken

bij kleine paardjes kan je ze beter door de broek doen dan door strengophouders, omdat die laatst genoemde vaak dusdanig laag hangen dat de pony makkelijk over de streng heen stapt

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Achterover gekiept met 2-wieler... hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:26

Ik zie op foto 1 de broekriempjes naar beneden hangen,aan het lamoen vast?
En op de laatste foto zie ik ze vast zitten aan het borststuk?
Op foto 1 zitten ze toch goed?