[AR] optuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

[AR] optuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-03 16:44

Hai

Als ik oscar moet optuigen.
Dan doe ik dat meestal met 2 mensen erbij, 1tje die hem vast houd, en 1tje die een andere kant van het tuig vast maakt.
Het probleem is dat er niet altijd mensen bij zijn die willen helpen, ik kan het niet alleen doen, want dan loopt hij weg.
Hoe doen jullie dit, tuigen jullie alleen op Verward
En lopen jullie paarden dan niet weg Verward

Gr priscilla

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:58

Bedoel je inspannen of optuigen? Optuigen kun je doen als ie nog vast staat.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 17:03

bij het optuigen ben ik meestal alleen, ik zet hem gewoon vast en tuig hem dan om. het inspannen soe ik wel altijd met z'n tweeen en soms met z'n drieen. Er is altijdiemand die het paard vasthoud tijdens het inspannen (ik moet het niet hebben als het paard al aanloopt als de helft nog maar vas zit!)
iemand maakt aan de ene kant alles vast en de ander aan de andere kant.
Maar iedereen heeft zo zijn eigen manieren....

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 18:24

Wij spannen ook altijd met z'n tweeën in. Alleen gaan rijden is te gevaarlijk, niet dat de paarden er vandoor gaan of zo, maar als er onderweg wat mis gaat moet je er iemand bij hebben.
Lia en ik gaan altijd samen.
Stilstaan tijdens het inspannen moet je ze leren. Degene die er voor staat raakt niets aan en grijpt het paard bij de eerste beweging en zet hem weer stil, niet blijven vasthouden, dan leren ze het nooit.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-03 19:36

xxappiexx schreef:
bij het optuigen ben ik meestal alleen, ik zet hem gewoon vast en tuig hem dan om. het inspannen soe ik wel altijd met z'n tweeen en soms met z'n drieen. Er is altijdiemand die het paard vasthoud tijdens het inspannen (ik moet het niet hebben als het paard al aanloopt als de helft nog maar vas zit!)
iemand maakt aan de ene kant alles vast en de ander aan de andere kant.
Maar iedereen heeft zo zijn eigen manieren....


Oeps ja ik bedoelde inspannen Bloos
Maar dat had ik dus laatst, ik was alleen , en wou mennen, en toen zat de Helft nog maar vast, nou dat ging mal dus.
Maar zoals ik het dus hoor, heeft iemand altijd wel iemand erbij voor het inspannen Lachen

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 19:45

hmmm...
Ik deed het bij Brendie altijd alleen.
Maar die bleef gewoon staan. Of goed op stemcomando's dat je hem goed Ho leert enzo? Verward ik zou het ook niet weten

Veel suc6 Knipoog

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:20

Staan is staan. Klaar, niet zeuren. Bij het inspannen lukt het met Den voor 98% bij het uitspannen 100%. Dan kan je makkelijk zelf inspannen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:00

Fie staat nog niet zo lang voor de wagen, dus daar ben ik nog een beetje voorzichtig mee.
We doen het altijd zo dat een van ons optuigt of we doen het samen. Het inspannen doe ik altijd en mijn vriend staat er dan voor en houdt haar nu nog losjes vast. Altijd op dezelfde manier en op dezelfde volgorde. Dan kan er niks fout gaan of vergeten worden.
Zo gaat het supersnel en hoeft ze niet lang te wachten.
Ik ga met Fie ook absoluut (nog) niet alleen rijden, ook inspannen doe ik (nog) niet alleen. Ik wil niet het risico lopen dat het fout gaat, dat zou zonde zijn.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:07

Halt is halt ja! Ik rijd en span vaak alleen in (wel gevaarlijker maarja je moet wat). Tuig ook alleen op. Rijd 1 wat frisser paardje, Lady Maran. Is tuiger (met hackney bloed ook), Stil staan is nie d'r sterkste kant. Gewoon aan touw vast laten aan de muur en een halster om het hoofdstel en kar op de kont trekken.
Wel nooit aan t bit vast zetten t paard natuurlijk. Dat is de manier waarop ik begonnen ben met leren stil staan. Nu staat ze los. En stil! alleen zodra de leidsels van de rug af worden gepakt wil ze vooruit en komt ze overeind soms enzo.
Consequent zijn. En geduldig. En hard alleen als t moet


Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:02

Persoonlijk vind ik dat je dit soort dingen gewoon niet alleen moet doen. optuigen gaat natuurlijk wel maar aanspannen wordt moeilijker... Er zullen vast paarden zijn die super braaf zijn en perfect stil staan maar het blijven paarden. Ik span altijd met z'n 2en in (als het kan 3) en ga ook nooit allleen weg. Zit hier in eerste instantie met een hele drukke weg!

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 18:45

Magpie kan ik alleen inspannen, die blijft op afstand al staan Haha! Haha! Die staat ook rustig stil. Maar meestal doen we het gewoon met zijn 2en, we gaan tenslotte ook met 2en rijden Haha! Als ik in de wei ga rijden of in de bak dan zet ik Magpie er alleen voor. Maar Magpie is ook de enigste bij wie het zo kan, de anderen doen met zowiezo met zijn 2en.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers