Leren mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IIII
Berichten: 136
Geregistreerd: 30-01-15

Leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 19:01

Hallo,
Ik ben laatst begonnen met mennen met mijn haflinger bo. Mijn vader doet al jaren lang mennen maar alleen recreatief dus kan mij niet echt helpen met wat ik precies moet doen. Bo staat ook al 7 jaar voor de koets dus is wel super braaf maar ze is nooit echt goed dressuurmatig getraint. Daarom vroeg ik af of jullie tips voor mij hebben wat ik het beste voor oefeningen met haar kan doen. Onder het zadel is ze heel sterk en vooral op links en ze vind het lastig om terug te komen in de galop.

Afbeelding

Anoniem

Re: Leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:21

Gaaf!
Heb je de mogelijkheid om te lessen? Want ik merk zelf dat ik op die manier het meest leer :D

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:43

beste T S

Allereerst als je wilt leren mennen dan is het eerste wat je leert er wordt niet in galop gereden als ze ingespannen staan
Je rijd alleen in stap of draf
Als je wilt raggen dan moet je marathons gaan rijden
Mennen doe je met respect en de verkeersregels in acht nemen
En ten tweede onder de man rijden is heeeel anders dan mennen dus niet met elkaar vergelijken
Ik weet niet in welke omgeving je woont maar je bent welkom om een keer mee te gaan op de kar zowel enkel of dubbel span of vierspan
Dan zie je en merkt ook dat je aangespannen een paard rijd op stem samen met hel lichte hulpen en dat doe je niet onder de man

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:47

stalgerrits schreef:
beste T S

Allereerst als je wilt leren mennen dan is het eerste wat je leert er wordt niet in galop gereden als ze ingespannen staan
Je rijd alleen in stap of draf
Als je wilt raggen dan moet je marathons gaan rijden


Wat een onzin zeg.

Ik rijd gewoon alle gangen voor de wagen, galop kan heel nuttig zijn en ik rijd deze bijvoorbeeld verzameld of maak tempowisselingen in galop. Vooral als je wat hoger komt in de aangespannen dressuur is het een verplichte gang.

Zoek een fijne instructeur, onder het zadel is echt anders dan voor de wagen. Verder helpen veel gebroken lijnen mij voor de soepelheid.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:08

beste denise

In de hoeveelste klas van de school ben jij gestopt met leren begrijpend lezen
De vraag van TS is leren mennen
En niet leren marathon rijden of meteen op Z nivou beginnen te mennen
En al de gangen voor de wagen kun je doen met chetlanders maar niet als je twee of vier paarden van 1,70 voor de kar heb staan
En dan heb je ook het verschil tussen een manege bak en op een open terrein
En dat onder de man anders is als aangespannen dat heb je net van mij gelezen
Dus als jij nog een instructeur zoekt

ps als je even op bokt kijkt bij fotoreportage krachtpatsers dak kun je zien dat ik weet waar ik over praat

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:17

stalgerrits schreef:
beste denise

In de hoeveelste klas van de school ben jij gestopt met leren begrijpend lezen
De vraag van TS is leren mennen
En niet leren marathon rijden of meteen op Z nivou beginnen te mennen
En al de gangen voor de wagen kun je doen met chetlanders maar niet als je twee of vier paarden van 1,70 voor de kar heb staan
En dan heb je ook het verschil tussen een manege bak en op een open terrein
En dat onder de man anders is als aangespannen dat heb je net van mij gelezen
Dus als jij nog een instructeur zoekt

ps als je even op bokt kijkt bij fotoreportage krachtpatsers dak kun je zien dat ik weet waar ik over praat


Wat een onzin zeg. Ik sta op een menstal waar paarden beleerd worden maar ook dresuur menles gedaan word ook op niveau en er word ook in de menbaan gewoon gegalopeerd met de paarden voor de wagen..


Topicstarter: Is er mogleijkheid om te gaan lessen bij jou in de buurt? Heb daar zelf best veel aan gehad. (men nu even zelf niet meer)

Sascho

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: apeldoorn

Re: Leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:24

Wat een onzin stalgerrits, wat is marathon rijden of z rijden dan? Is dat ineens geen mennen meer? Ook paarden van 1.70 of meer heb je gewoon onder controle te houden in galop, daarom juist wel goed om het te oefenen want als het perongeluk gebeurd ben je het als combinatie tenminste gewend.

Ts, ik zou les nemen van een goede instructeur vanuit daar kun je weer verder

Anoniem

Re: Leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:35

Galop voor de wagen kan prima, mits je ze gecontroleerd kunt laten galopperen en terug kunt nemen.

Bij dressuur zit de eerste galop geloof ik in de M-proef. Zelf heb ik recreatief een jaartje gemend en nooit gegaloppeerd. (Oke... 1x door een schrikreactie)
Als groom regelmatig bij dressuur en vaardigheid achterop gestaan. In enkel- en dubbelspan galop gezien. Kan prima.

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:37

stalgerrits schreef:
beste T S

Allereerst als je wilt leren mennen dan is het eerste wat je leert er wordt niet in galop gereden als ze ingespannen staan
Je rijd alleen in stap of draf

Nergens heeft TS het erover dat ze ook voor kar galoppeert.
Citaat:
Onder het zadel is ze heel sterk en vooral op links en ze vind het lastig om terug te komen in de galop.


stalgerrits schreef:
Als je wilt raggen dan moet je marathons gaan rijden

Stel TS gallopeert wel in het tuig... sinds wanneer is dat raggen??
stalgerrits schreef:
Mennen doe je met respect en de verkeersregels in acht nemen
En ten tweede onder de man rijden is heeeel anders dan mennen dus niet met elkaar vergelijken

Ook onder het zadel moet je de verkeersregels in acht nemen.
Toch is rijden voor de kar niet heel veel anders.
je gebruikt je zweep ipv je been, maar inbuigen ed gaat net zoals onder het zadel.
Ook is een paard over de rug te rijden.

stalgerrits schreef:
Dan zie je en merkt ook dat je aangespannen een paard rijd op stem samen met hel lichte hulpen en dat doe je niet onder de man

Ook onder het zadel rijden de meeste met weinig/lichte hulpen.
Juist met lange leidsels geef je sneller meer druk dan onder het zadel.
Daarvan moet je je bewust zijn.

Ik reed de Geldersen van mijn opa zowel onder het zadel als in het tuig.
En ze waren gewoon makkelijk te rijden en te mennen, en ook voor de kar werd de galop altijd meegenomen.
Ook met het beleren werd de galop (in een wat later stadium) meegenomen.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:48

stalgerrits schreef:
beste denise

In de hoeveelste klas van de school ben jij gestopt met leren begrijpend lezen
De vraag van TS is leren mennen
En niet leren marathon rijden of meteen op Z nivou beginnen te mennen
En al de gangen voor de wagen kun je doen met chetlanders maar niet als je twee of vier paarden van 1,70 voor de kar heb staan
En dan heb je ook het verschil tussen een manege bak en op een open terrein
En dat onder de man anders is als aangespannen dat heb je net van mij gelezen
Dus als jij nog een instructeur zoekt

ps als je even op bokt kijkt bij fotoreportage krachtpatsers dak kun je zien dat ik weet waar ik over praat

Goh, moet je de mannen a la Boyd Exell en Chardon maar even vertellen dat ze niet kunnen of mogen galopperen hoor met 2 of 4 paarden. :')
Nog nooit zoveel onzin gelezen..
En als een galop in jouw ogen direct raggen is, word het wellicht tijd dat je je paarden beter dressuurmatig traint/onder controle hebt.
Beter dit bewust oefenen onder controle, galop hoort er gewoon bij en is juist een super gang om je paard/pony dressuurmatig te verbeteren en bovendien zit dit gewoon in de M-Z-ZZ dressuur proeven voor enkelspan wat TS dus ook rijd.


Voor TS: kijk eens of er in de buurt een menclub zit waar je wellicht kan lessen, of neem bijv 1-2x per maand een privelesje op je eigen terrein van een meninstructeur.
Oefeningen uit de dressuur proeven zoals rechtsomkeerten, voltes ed zijn altijd fijne oefeningen.
Qua verschil onder het zadel is er niet heel veel verschil met hoe je wilt dat een paard goed zijn lichaam moet gebruiken, al heeft het mennen natuurlijk enkele beperkingen. Er zijn zat menners die lessen bij een ohz-instructeur, ikzelf ook. :j

Lukasje
Berichten: 11248
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:00

Euh, geen galop voor de kar? Serieus _O-
En waarom niet?? Galop is een gang zoals een andere hoor, heeft niks met raggen te maken, raggen kan je ook in draf. Enkel, dubbel, vierspan, tandem ... dat moet toch ook in galop voor de wagen kunnen!

@ TS : heel erg moeilijk om vanachter het scherm tips te geven. Ik zou menlessen volgen. Veel succes!

IIII
Berichten: 136
Geregistreerd: 30-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 22:25

Thnxx voor de reacties maar voor de duidelijkheid verkeersregels enz zit wel goed want ik ben vaak genoeg met mijn vader mee geweest met grote ritten. Mijn doel is ook om uiteindelijk wedstrijden te gaan rijden als we er klaar voor zijn en ik zou graag les krijgen maar de dichtstbijzijnde menclub is een half uur rijden met de auto en pap en mam hebben helaas niet de tijd om dan vaak met de koets en de pony daar naar toe te gaan. Ik ga waarschijnlijk binnekort een les nemen
Laatst bijgewerkt door IIII op 05-12-18 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:26

Geen galop voor de wagen. :')

TS, kijk of je les kunt krijgen van een fijne instructeur. Misschien voor Stalgerrits ook geen gek idee trouwens. Kan ie leren hoe waardevol de galop kan zijn als onderdeel van je dressuurtraining. :P

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Re: Leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:38

TS, kijk of je les kunt krijgen van een fijne instructeur. Misschien voor Stalgerrits ook geen gek idee trouwens.
beste safina
zo lang ik nog met enkel ,dubbel,vierspan ,zes span,acht span,en tien span kan rijden heb ik geen les nodig
En als TS het wil mag ze bij mij komen mennen met mijn paarden net zo lang tot dat ze zelfstandig met mijn paarden alleen naar de lage vuurche kan
En ze mag ze ook gebruiken om haar men bewijs te halen
geheel gratis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:44

Jammer, stalgerrits, want al rij je al je leven lang en met een 20span: van les kan je altijd wat leren. Galop als onderdeel van de dressuurtraining bijvoorbeeld. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-18 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:44

Citaat:
In de hoeveelste klas van de school ben jij gestopt met leren begrijpend lezen
De vraag van TS is leren mennen
En niet leren marathon rijden of meteen op Z nivou beginnen te mennen
En al de gangen voor de wagen kun je doen metchetlanders


Zo grappig.. Het heel vervelend op de man ( pardon Denise: de vrouw) spelen, echt een onnodig diskwalificerende opmerking, en dan deze spelfouten... :') :') :')




Ontopic:
TS: is het mogelijk om een instructeur aan huis te laten komen?

IIII
Berichten: 136
Geregistreerd: 30-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 22:47

Punz schreef:
Citaat:
In de hoeveelste klas van de school ben jij gestopt met leren begrijpend lezen
De vraag van TS is leren mennen
En niet leren marathon rijden of meteen op Z nivou beginnen te mennen
En al de gangen voor de wagen kun je doen metchetlanders


Zo grappig.. Het heel vervelend op de man ( pardon Denise: de vrouw) spelen, echt een onnodig diskwalificerende opmerking, en dan deze spelfouten... :') :') :')




Ontopic:
TS: is het mogelijk om een instructeur aan huis te laten komen?


Ja ben ik voor aan het kijken maar ik kom er dan toch wel achter dat de meeste meninstructeurs toch wel best wat kosten en vooral als er dan reiskosten bijkomen dus een les zal er zeker komen maar om dat regelmatig te doen kan ik niet echt betalen.

Anoniem

Re: Leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:59

Maar ik denk dat je wel echt les nodig hebt. Je begint net, je geeft al aan dat je paard sterk is en met name op één kant. Een goede instructeur kan je helpen dat soort dingen op te lossen, door aandacht te besteden aan rechtrichten. En als je zelf aan gaat klooien, zonder goede begeleiding, heb je kans dat dat soort probleempjes verergeren en over een half jaar opeens een heel lastig probleem geworden zijn. En dan ben je nog verder van huis.

Er zijn trouwens ook instructieweken her en der in Nederland. Misschien is dat nog iets voor je?

IIII
Berichten: 136
Geregistreerd: 30-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 23:06

safina schreef:
Maar ik denk dat je wel echt les nodig hebt. Je begint net, je geeft al aan dat je paard sterk is en met name op één kant. Een goede instructeur kan je helpen dat soort dingen op te lossen, door aandacht te besteden aan rechtrichten. En als je zelf aan gaat klooien, zonder goede begeleiding, heb je kans dat dat soort probleempjes verergeren en over een half jaar opeens een heel lastig probleem geworden zijn. En dan ben je nog verder van huis.

Er zijn trouwens ook instructieweken her en der in Nederland. Misschien is dat nog iets voor je?


Dankje ik zal er zeker met mijn ouders over hebben en kijken wat de mogelijkheden zijn. Weet jij misschien waar ik meer informatie over die inatductieweken kan vinden?

Anoniem

Re: Leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:17


Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:29

Welke omgeving zoek je les?

IIII
Berichten: 136
Geregistreerd: 30-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 23:30


IIII
Berichten: 136
Geregistreerd: 30-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 23:30

Wescha schreef:
Welke omgeving zoek je les?


Noord/ midden Limburg

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:33

Dat is beetje uit mijn richting. Daar weet ik geen meninstructeurs :+

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:34

Zitten er men verenigingen bij jou in de buurt? Dan zou je kunnen vragen of een ervaren menner jou in eerste instantie kan helpen