Paard laten beleren vd kar door ander. Waar aan denken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Paard laten beleren vd kar door ander. Waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 12:08

Ik ga mijn tinker door een prof voor de kar laten zetten. Vind het zelf heel spannend, heb nog nooit een ander mijn paarden laten trainen.

Waar moet ik aan denken, welke vragen zijn belangrijk om te stellen?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 12:47

Mastrootje schreef:
Ik ga mijn tinker door een prof voor de kar laten zetten. Vind het zelf heel spannend, heb nog nooit een ander mijn paarden laten trainen.

Waar moet ik aan denken, welke vragen zijn belangrijk om te stellen?



Of hij met beleren het leidsel door de bit ring heen doet of door een van de sleuven.

Als hij de sleuven gebruikt bij het beleren reken er dan maar op dat hij niet zacht in zijn handen is.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Paard laten beleren vd kar door ander. Waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:07

Mijn merrie is beleerd door R.aymond L.etteboer op een enorm prettige en rustige manier.

Ik vond het fijn dat hij onze merrie eerst heeft leren kennen door haar op te pakken dmv longeren en slepen, ook al was ze ruim 5 en al onder het zadel. Pas toen de basis oké was is ze voor de wagen gegaan. Na 5 weken ben ik aangesloten en hebben we samen nog 3 weken door gepakt voordat ze mee naar huis ging. Daarna is hij de eerste keren vanaf thuis mee gegaan, zodat dat ook safe voelde.

Er is hier in de regio ook een andere man actief, die de paarden direct voor de koets knoopt en daarmee denkt te overbluffen. Het gaat vooral hard en met veel geschreeuw. Kennissen hebben langer nodig gehad vertrouwen terug te winnen, dan dat het duurde haar te beleren voor de wagen. Met 3 weken stond ze namelijk weer thuis.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard laten beleren vd kar door ander. Waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:14

Heb je menles gehad? Is vreselijk leuk. Belangrijk is dat het niet binnen 3 weken klaar is. Net als met inrijden kan het snel en met 'geweld', of rustig en duurt het wat langer, maar blijft het paard vol vertrouwen.
Zelf wat voorbereiding helpt ook; met lange lijnen aan het werk gaan, achter het paard lopen, leren sturen. Optuigen en daarmee door de bak lopen, laten wennen aan de 'broek', aan lijnen die achter de benen langs lopen, en de stemcommando's.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:23

Absolem schreef:
Of hij met beleren het leidsel door de bit ring heen doet of door een van de sleuven.

Als hij de sleuven gebruikt bij het beleren reken er dan maar op dat hij niet zacht in zijn handen is.


Wat een onzin!
Mijn ruin heeft een boterzacht bekkie maar met mennen gaan de leidsels door de sleuf. Voor de kar heb k graag een noodrem.
Als ik bekeer voor een ander laat ik me echt niet vertellen hoe ik dat moet doen, als ze het beter weten doen ze het zelf maar.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:39

Absolem schreef:
Mastrootje schreef:
Ik ga mijn tinker door een prof voor de kar laten zetten. Vind het zelf heel spannend, heb nog nooit een ander mijn paarden laten trainen.

Waar moet ik aan denken, welke vragen zijn belangrijk om te stellen?



Of hij met beleren het leidsel door de bit ring heen doet of door een van de sleuven.

Als hij de sleuven gebruikt bij het beleren reken er dan maar op dat hij niet zacht in zijn handen is.


Goh, ondanks dat het ook niet mijn directe voorkeur heeft in eerste instantie, vind ik jou beredenering wel errug kort door de bocht.

Wie weet wordt er van een liverpool niet eens gebruik gemaakt.

En wie weet is t paard al wat stug in de mond voordat hij beleerd wordt...

Zo zacht mogelijk beginnen zeker, maar de hand vd menner bepaald hoe zwaar/hard iets aan komt, niet het bit/sleuven.

Uiteindelijk als t in de bril niet werkt, kun je in mijn ogen beter een sleufje lager gaan dan onnodig harder inkomen door in bril te blijven hangen (en paard daartoe ook gelegenheid te geven om te hangen).

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:02

Absolem schreef:
Mastrootje schreef:
Ik ga mijn tinker door een prof voor de kar laten zetten. Vind het zelf heel spannend, heb nog nooit een ander mijn paarden laten trainen.

Waar moet ik aan denken, welke vragen zijn belangrijk om te stellen?



Of hij met beleren het leidsel door de bit ring heen doet of door een van de sleuven.

Als hij de sleuven gebruikt bij het beleren reken er dan maar op dat hij niet zacht in zijn handen is.

Dit is wel de grootste onzin die ik in de afgelopen tijd gelezen heb. Hele bijzondere gedachtegang.
Zoals Joyce al zegt heeft een harde of zachte hand niks te maken met in welke sleuf er gereden word.

Vooral idd kijken of ze er niet te kort voor uitrekken. Goed en veilig beleren zodat de eigenaar er lekker mee op pad kan kost tijd. En vragen of de beleerder jou even richting het eind wat op pad kan helpen is altijd fijn.

Lukasje
Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:04

Absolem schreef:
Mastrootje schreef:
Ik ga mijn tinker door een prof voor de kar laten zetten. Vind het zelf heel spannend, heb nog nooit een ander mijn paarden laten trainen.

Waar moet ik aan denken, welke vragen zijn belangrijk om te stellen?



Of hij met beleren het leidsel door de bit ring heen doet of door een van de sleuven.

Als hij de sleuven gebruikt bij het beleren reken er dan maar op dat hij niet zacht in zijn handen is.


Wat is dat voor onzin? Dat bepaalt de hand van de menner wel.
Persoonlijk heb ik liever dat er een iets scherper bit gebruikt wordt, of in de sleuven gezet wordt en er met een zacht contact en fijne hand gereden. Mocht er iets gebeuren, wat met een groene best mogelijk is, heb je toch iets meer achter de hand.

TS: Wanneer je zelf weinig ervaring hebt, zou ik de trainer kiezen op basis van positieve ervaringen van anderen en zelf vooraf geen vragen stellen. Laat de beleerder zijn werk maar doen.
Wanneer je na een poos mag meerijden, vooral goed kijken en kritisch zijn. Welk bit wordt er gebruikt, hoe reageert de pony op verkeerssituaties, wat doet hij wanneer hij schrikt (vluchten, staken, willen omdraaien?), gebruikt de beleerder bv een slagriem en is dat nodig, is de pony gevoelig voor de zweep, schrikt hij van geluiden achter zich, ...

Wel spannend toch. Succes +:)+ !

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard laten beleren vd kar door ander. Waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:06

idd,zoek ervaringen in de buurt,zoek op het internet,ga langs bij mensen die opleren,rij even mee met hen op de koets bv,je zal vlug genoeg ervaren hoe iemand omgaat met zijn/haar paard en dat moet natuurlijk een manier zijn waarbij het klikt.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:24

Ter toevoeging; persoonlijk vind ik het bij het beleren érg belangrijk dat er genoeg tijd wordt besteed aan het halthouden. Niet alleen bij het optuigen en inspannen, maar ook voor wegrijden en tijdens het rijden. Klein en kort beginnen, dat uitbouwen.
Ook het wijken voor druk, dus wijken voor de zweep als toevoeging/hulpmiddel bij het stuur is imo essentieel.
Je hebt nu eenmaal niet de mogelijkheid om met je been te begrenzen; daar dient de menzweep voor. Dat principe moeten ze meestal nog wel even leren (ik leer het ze eerst aan de hand/lange lijnen/dubbele longe).

En, of je nu wel of niet met een rem gaat rijden bij het beleren en daarna; vind dat ze ook goed moeten wennen aan de broek en de werking daarvan. Zodat ze weten dat ze middels de broek de wagen kunnen afremmen, en niet ineens schrikken als de broek strak rond de billen trekt.

En inderdaad; haastige spoed is zelden goed :)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:46

Ik heb echt een goede ervaring bij Edwin van der Graaf. Zou het zo weer doen. Verstandig dat je het een prof. laat doen.

Ik had een gigantische vluchter en voor de wagen kan ik hem nu echt vertrouwen, in mijn ogen allemaal te danken aan zijn opleiding die eem goede eerlijke ervaring was.

Zorg dat ze de tijd nemen, in een week kan je in mijn ogen een paard niet veilig beleren.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard laten beleren vd kar door ander. Waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:49

als het profiel van TS klopt woont ze in zweden.
dus dan heeft ze volgens mij niets aan iedereen die hier goeie namen noemt....(want ik veronderstel dat TS haar paard niet hierheen brengt om op te leren)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:58

tengeltje11 schreef:
als het profiel van TS klopt woont ze in zweden.
dus dan heeft ze volgens mij niets aan iedereen die hier goeie namen noemt....(want ik veronderstel dat TS haar paard niet hierheen brengt om op te leren)


Ohw..... :o? niet op gelet.

Was wel handig geweest van TS als ze dit in haar OP had gezet :Y)

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Paard laten beleren vd kar door ander. Waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 15:26

Waarom moet ts dat vermelden?
Er wordt ja niet om ervaring met verschilende trainers gevraagt.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Paard laten beleren vd kar door ander. Waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 15:32

Vragen wat voor comando`s hij gebruikt?
Wij gebruiken om testoppen het woord ho.
Dat kan in een ander land wel eens verschillend zijn.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 17:28

Inderdaad, ik woon in Zweden dus trainers in Nederland ken ik niet. Het is een zweedse maar wel een internationale sportmenster dus ze heeft haar wel bewezen qua kunnen.

Mijn paard heeft nog nooit een bit in gehad (ze is 8 jaar). Zij introduceerd het bit en verteld dan ook welk het beste zou passen.

Zelf heb ik een heel deel menervaring, heb mijn vorige zelf beleerd maar toen had ik hulp. Nu ben ik alleen en voelt het gewoon niet veilig genoeg om alles zelf te doen. En ik wil haar gewoon echt goed beleerd hebben, ze is mijn paard voor de rest van haar leven dus dan moet het ook goed zijn.

Ik heb zelf al voorbereidingen gedaan, achtergelopen, tuig op, touwen en bomen getrokken en een bandje. Dus ze is niet helemaal vanaf het begin maar dit laatste wil ik niet zelf doen. Ze staat tot nu toe voor 4 weken geboekt maar dit staat niet vast en is geheel afhankelijk van hoe ze het oppakt.

Vind het wel wat spannend, maar kijk er enorm naar uit om straks achter haar met een wagen te kunnen zitten.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 17:40

denice schreef:
Ik heb echt een goede ervaring bij Edwin van der Graaf. Zou het zo weer doen. Verstandig dat je het een prof. laat doen.

Ik had een gigantische vluchter en voor de wagen kan ik hem nu echt vertrouwen, in mijn ogen allemaal te danken aan zijn opleiding die eem goede eerlijke ervaring was.

Zorg dat ze de tijd nemen, in een week kan je in mijn ogen een paard niet veilig beleren.


Denice, mag ik vragen of hij het vluchtgedrag eruit heeft gekregen of dat je zelf een hoop voorwerk hebt gedaan?

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Paard laten beleren vd kar door ander. Waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:02

Ik heb hem als groen paard gebracht dus geen voorwerk gedaan. Hij trok zich toen al regelmatig los tijdens een wandeling, ook met hengstenketting. Echt om flutreden als een takje dat knakte onder je schoen en kraakte. Ik durfde het niet aan en Edwin heeft hem toen heel kundig en duidelijk beleerd en voor de wagen toont hij dit gedrag echt nooit..

Hij wist gewoon precies hoe het aan te pakken ofzo..

Maatrootje, om de reden die jij noemt hebben wij het toen ook zo gedaan, het moet goed zitten anders kan mennen levensgevaarlijk zijn.

Rijdt zij ook door het verkeer met het paard?

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 14:26

Ze gaat ook het verkeer in met haar ja. Over een half uur gaan we die richting op *\o/* poeh heb er zin in maar tegelijkertijd zal het moeilijk zijn om haar daar achter te laten al is het maar een maandje en zie ik haar uiteraard later deze week weer.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard laten beleren vd kar door ander. Waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:04

Succes. Ga je tussendoor niet even kijken dan naar de vorderingen?

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Paard laten beleren vd kar door ander. Waar aan denken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 19:46

Ja zeker! We hebben haar gebracht, ze heeft me zelfs uitgenodigd om te blijven slapen zodat ik mee kan draaien en dus ook mee kan leren. Het voelt erg goed!