Welke kar voor shetlander?

Moderators: Pistasche, Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Napie

Re: Welke kar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 10:29

Jij zou een sulky met bankje nodig hebben voor het ringsteken. Een sulky zet je in balans door de instellingen van de sulky te veranderen zoals het bankje, hoogte en lengte van het lamoen en te instellingen van het tuig. HCA heeft wel sulky's met bankjes maar die zijn flink duurder als de enkelzitter. Dan zijn er nog de Caveletti sulky's met het bankje maar die zijn lastiger in evenwicht te brengen. Die zijn goedkoper als de enkelzitter van HCA en tweedehands ruim verkrijgbaar.
Ik heb een vierwieler gehad voor mijn grote maats shetten. Die gebruikte ik voornamelijk voor het tweespan. Enkelspan werd al snel te zwaar en zeker met twee personen. Sinds een aantal jaar rij ik enkel enkelspan en heb ik een sulky van HCA welke zeer comfortabel is voor mij en de pony en fijn te vervoeren is in een anderhalf paards trailer

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Napie

Re: Welke kar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:13

Een sulky geeft absoluut geen druk op de rug. Dat deden die oude tweewielers van vroeger wel maar mijn sulky balanceer je op een pink. Daarbij gaat het om een zo weinig druk...vergeleken met een ruiter op de rug die in verlichte zit rijd is het nog verwaarloosbaar. Als je er tegenover zet hoeveel minder een pony hoeft te trekken. Veel minder druk op borst en schouders en minder belasting voor de achterhand.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie